iel

maargoed, de info die ik wilde nog niet gevonden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
nadita schreef:Ah, duidelijk!
Voor nu laat ik de RSH onder of over zijn dekens. Heb de RSH's pas dit jaar gekocht, dus vind het zonde om van eentje de hals af te halen....
Dan moet ik eigenlijk een 'overleden' RSH hebben, zoals mijn eczeemdeken. Daar heb ik wel het voorstuk afgeknipt, en heb daar een losse hals van. Maar die zakt weer af na het rollen
Citaat:Culicoides spp. vliegen doorgaans alleen als de temperatuur > 5C is. Wanneer naar SME wordt gekeken, verschijnen de knutten, en dus de jeukproblemen, doorgaans in april/mei en kunnen deze tot in november aanhouden.
Dit past bij de gegevens van knuttenvangsten in België, waar in 2006 knutten van mei tot en met november werden gevangen, met een piek in juni en in
september (Fassotte 2008).
Toch worden er in de winter incidenteel ook wel knutten gevangen(Takken 2007)
Citaat:Afhankelijk van de temperatuur duurt de totale levenscyclus van Culicoides spp. tussen de 2 dagen en de 2 weken (Blizzz 2008) of misschien wel 2-6 weken (Featured creatures 2008).
Knuttensoorten zijn belangrijk als bestuiver voor planten (Wikipedia 2008a). De mannetjes voeden zich met nectar.
Sommige Culicoides soorten kunnen strenge vorst gemakkelijk overleven, maar Culicoides spp. kunnen niet tegen aanhoudende droogte (Blizzz 2008).
yvonnedv schreef:nadita schreef:Ah, duidelijk!
Voor nu laat ik de RSH onder of over zijn dekens. Heb de RSH's pas dit jaar gekocht, dus vind het zonde om van eentje de hals af te halen....
Dan moet ik eigenlijk een 'overleden' RSH hebben, zoals mijn eczeemdeken. Daar heb ik wel het voorstuk afgeknipt, en heb daar een losse hals van. Maar die zakt weer af na het rollen
Het mooie van dit systeem vind ik dat je dus niets hoeft te slopen, alleen een naadje los maken, stukjes klittenband aan de hals en ringetjes aan de dekens en je kan een hele hoop variaties maken.
lemon71 schreef:@ nadita, ik vind de manen bij je paardje op deze manier juist super leuk staan, zijn mooie hals komt nu goed uit ik zou zeggen houden zo ... zeker als het makkelijker en beter voor zijn jeuk isMaar ... ik kan me voorstellen dat de echte friezen gekken dit niet zo leuk vinden maar ik zou lekker doen waar jij en je paardje zich prettig bij voelen , bij ons op stal is er ook iemand die standaard de sokken van haar fries scheert ivm mok ook niet echt bij een fries passen maar wel heel veel beter voor het paardje zelf.
chipieke schreef:ik hou de deken toch ook nog op... Liever een week langer dan een week te weinig! Ze heeft het dit jaar nu zo goed gedaan, wil dit niet gaan weggooien :'(