[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 09:23

ik zat even te googlen om te kijken hoe het zat, kom ik deze foto tegen:
Afbeelding

iel :P

maargoed, de info die ik wilde nog niet gevonden ;)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 09:26

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 09:56

nadita schreef:
Ah, duidelijk!
Voor nu laat ik de RSH onder of over zijn dekens. Heb de RSH's pas dit jaar gekocht, dus vind het zonde om van eentje de hals af te halen....
Dan moet ik eigenlijk een 'overleden' RSH hebben, zoals mijn eczeemdeken. Daar heb ik wel het voorstuk afgeknipt, en heb daar een losse hals van. Maar die zakt weer af na het rollen ;(

Het mooie van dit systeem vind ik dat je dus niets hoeft te slopen, alleen een naadje los maken, stukjes klittenband aan de hals en ringetjes aan de dekens en je kan een hele hoop variaties maken.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:15

nou ik gok het er nog niet op, als Wisse nog onder eczeemdeken zou staan zou ik hem nog niet afhalen hoor!
Wel ga ik nu de Derfen afbouwen, ipv omde dag smeren ga ik nu nog smeren wanneer ik zie dat hij jeuk heeft.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:21

Ik gebruik Derfen 1 keer in de week. Werkt goed he, dit spul!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:24

ja echt super!
Wisse is wel iets jeukeriger dan zonder Derfen en met deken, maar we zijn nog maar dit jaar begonnen natuurlijk en zelfs midden in de zomer. Dus ik denk dat we volgend jaar nog beter gaan en ik ben er van overtuigd dat we het helemaal onder controle gaan krijgen :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 11:01

Citaat:
Culicoides spp. vliegen doorgaans alleen als de temperatuur > 5C is. Wanneer naar SME wordt gekeken, verschijnen de knutten, en dus de jeukproblemen, doorgaans in april/mei en kunnen deze tot in november aanhouden.
Dit past bij de gegevens van knuttenvangsten in België, waar in 2006 knutten van mei tot en met november werden gevangen, met een piek in juni en in
september (Fassotte 2008).
Toch worden er in de winter incidenteel ook wel knutten gevangen(Takken 2007)

en
Citaat:
Afhankelijk van de temperatuur duurt de totale levenscyclus van Culicoides spp. tussen de 2 dagen en de 2 weken (Blizzz 2008) of misschien wel 2-6 weken (Featured creatures 2008).
Knuttensoorten zijn belangrijk als bestuiver voor planten (Wikipedia 2008a). De mannetjes voeden zich met nectar.
Sommige Culicoides soorten kunnen strenge vorst gemakkelijk overleven, maar Culicoides spp. kunnen niet tegen aanhoudende droogte (Blizzz 2008).

bron:
http://www.zomereczeem.info/bestanden/K ... erzoek.pdf

dus..ik dacht dat ze niet meer vlogen met 8 graden,maar het is dus met 5 graden.

het klopt ook wel,schijnt het zonnetje zoals nu dan komen ze tevoorschijn

lemon71

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 11:52

@ nadita, ik vind de manen bij je paardje op deze manier juist super leuk staan, zijn mooie hals komt nu goed uit ik zou zeggen houden zo ... zeker als het makkelijker en beter voor zijn jeuk is ;-) Maar ... ik kan me voorstellen dat de echte friezen gekken dit niet zo leuk vinden maar ik zou lekker doen waar jij en je paardje zich prettig bij voelen , bij ons op stal is er ook iemand die standaard de sokken van haar fries scheert ivm mok ook niet echt bij een fries passen maar wel heel veel beter voor het paardje zelf.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 12:04

idd ellepel. ik houd de deken nog mooi even op...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 12:25

ik hou de deken toch ook nog op... Liever een week langer dan een week te weinig! Ze heeft het dit jaar nu zo goed gedaan, wil dit niet gaan weggooien :'(

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 15:20

Hier zie je in het zonnetje met die kou nog gewoon allerlei gespuis vliegen hóór.

Wat wel weer zo is, als het kouder is schiet de stofwisseling van je paard omhoog, en zo werkt alles wat sneller en kan er dus een mindere reactie zijn.
Hierdoor kunnen sommige nu al zonder deken staan zonder jeuk te hebben.
Ze worden dan waarschijnlijk wel gestoken, maar omdat het lichaam veel sneller werkt is er een minimale reactie.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 15:36

Ja ik heb vandaag ook nog zwermen gezien

Kimbeerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 19:35

Aangezien ik geen tijd heb om het hele topic door te lezen vraag ik het zo.
hoop dat jullie tips hebben.
mijn paard schuurt echt heel erg vooral de staart. de manen zijn er al deels af omdat ze van de zomer zijn afgebeten.
van de zomer schuurde ze niet aan de staart.
komt iemand dit bekent voor en heeft iemand tips voor mij?

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 19:36

Als het alleen aan de staart is, hoeft het geen zomerexceem te zijn, maar kan je paard ook last hebben van bijv wormen. in dat geval kan een mestonderzoek misschien duidelijkheid geven.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 22:54

helaas is mijn eczem deken stuk gegaan (waarschijnlijk door knufflen met buurman)
dus moest hij helaas af.
ik merk niet echt dat ze jeuk heeft gelukkig.
volgend jaar weer nieuwe deken kopen en nieuwe kansen.
het gaat al veel beter als vorig jaar.
hoop ook dat ze volgendjaar haar staart met rust laat en haar manen ook beter blijven (dit jaar een deel wel weg maar al veel minder erg als vorig jaar)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 08:52

het is hier koud!
heeft flink gevroren afgelopen nacht.
ap heb ik gisteren laten staan zonder eczeemhals om, straks kijken hoe dat gegaan is.

andere eczemer op stal staat nog steeds zonder deken en helemaal zonder jeuk!
kan er geen plekken op vinden,helemaal niks! :D

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 09:28

yvonnedv schreef:
nadita schreef:
Ah, duidelijk!
Voor nu laat ik de RSH onder of over zijn dekens. Heb de RSH's pas dit jaar gekocht, dus vind het zonde om van eentje de hals af te halen....
Dan moet ik eigenlijk een 'overleden' RSH hebben, zoals mijn eczeemdeken. Daar heb ik wel het voorstuk afgeknipt, en heb daar een losse hals van. Maar die zakt weer af na het rollen ;(

Het mooie van dit systeem vind ik dat je dus niets hoeft te slopen, alleen een naadje los maken, stukjes klittenband aan de hals en ringetjes aan de dekens en je kan een hele hoop variaties maken.

Ik begrijp het. Je zet de hals van de RSH dus ook weer gewoon aan de rest van de deken. En als het minder weer is doe je de hals aan de regendeken.
Wel handig systeem. Is altijd de hals goed bedekt.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 09:30

lemon71 schreef:
@ nadita, ik vind de manen bij je paardje op deze manier juist super leuk staan, zijn mooie hals komt nu goed uit ik zou zeggen houden zo ... zeker als het makkelijker en beter voor zijn jeuk is ;-) Maar ... ik kan me voorstellen dat de echte friezen gekken dit niet zo leuk vinden maar ik zou lekker doen waar jij en je paardje zich prettig bij voelen , bij ons op stal is er ook iemand die standaard de sokken van haar fries scheert ivm mok ook niet echt bij een fries passen maar wel heel veel beter voor het paardje zelf.

Tja, soms is de gezondheid van je paard nu eenmaal belangrijker...
Dan maar korte manen (of sokken).
En bedankt voor je compliment ;)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 09:47

men tis echt koud!

jippie :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 10:19

het is inderdaad flink koud nu, helemaal niet erg :D

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 10:30

chipieke schreef:
ik hou de deken toch ook nog op... Liever een week langer dan een week te weinig! Ze heeft het dit jaar nu zo goed gedaan, wil dit niet gaan weggooien :'(

Ik houd de deken overdag op, als hij buiten loopt. 's Avonds doe ik de eczeemdeken nu af, zodat hij de avond, nacht en ochtend zonder halsbescherming staat. Wel op stal.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 16:02

ik kan helaas niet 2x per dag gaan, anders was dat idd een optie maar nu kan ik 's avonds pas rond 5u gaan, dat vind ik nog te riskant om het af te laten :-(

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 09:25

Ik heb de deken er vanmorgen toch afgehaald. Het hagelt af en toe en het idee van een natte pony met die deken word ik ook niet blij van...... En dan maar duimen dat er vanmiddag nog steeds 60 cm manen aan hangt. Dit vind ik het moeilijkste stukje van het jaar. Wanneer kan ze echt zonder de deken.. Zucht.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 10:37

wow 60 cm manen, dat is al veel voor een excemer!
hoe kort was het en hoe snel groeit haar ongeveer?

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 10:59

Jaaaa het word koud en regen en mensen verklaren me voor gek dat ik daar blij van word :D