Ik heb zyta een week lang niet ingesmeerd en gewoon vlechten laten zitten en ze heeft NIET geschuurd!!! Ik ga nog niet te vroeg juichen, wie weet keert het nog of moeten we het allerergste nog verwachten... Het helpt wel veel, ze gaat telkens na zonsopgang en voor zonsondergang van de wei op de paddock en dan nog schuurt ze amper!
Waar ze wel veel last heeft is aan de aanzet van haar oren en haar oortopjes... Iemand daar tips voor? Ik wil nog een hoofdkap aanschaffen, maar dan moet die wel vastkunnen aan mijn deken!
Iemand een idee welke hoofdkap goed zou zijn?
Anoniem
Geplaatst: 16-05-09 18:41
femmie1996 schreef:
Ziet er goed uit Amyyy, maar zit er niet zo'm band over de rug heen voor het lapje voor de staart?
Die kan je erop klikken Dat staartding zit heel goed in elkaar, vind het ook echt heel stom dat ik m kwijt ben. maar hij is superhandig hoor wat wel zo is, maar dat is met de meeste eczeemdekens, is dat de hals afentoe naar beneden afzakt. Maar dat kan je vastmaken aan je halster of hoofdstel iod
Annetje
Geplaatst: 16-05-09 18:54
Zij: hij is inderdaad wat te groot en schuift wat naar achter toe. Had gisterenavond de gespen bij de borst/schoft wat strakker gedaan en dat helpt al! De deken lag een stuk minder ver naar achteren toe.
Op concours heb ik toch maar de luxe vliegendeken meegenomen. Ik vind het niet zo veilig om op een buitenterein de deken over zijn hoofd te moeten doen. Mijn vliegendeken heeft gewoon een hals, gigantische staartflap en buikflap. Voor eventjes voldeed dat wel.
Mijn hoofdkap zit nu twee dagen op en heeft toch wel wat de lijden gehad. Op de neus zit een kleine haal Paard zijn neus had ook een flinke kras, dus hij zal wel ergens ingehaakt hebben of een klap hebben gehad.
Ik heb Nu al enkele maanden de premiere deken,en die bevalt me super!! ze staat er dag en nacht mee buiten,weer of geen weer,doe er verder niets aan ,en ze schuurt volledig niets meer(ze heeft wel niet erg veel last van zomer exzeem)
Tigarida
Geplaatst: 16-05-09 19:57
Hoi,ik meld maar ook hier want ik zit met mijn handen in het haar. Mijn paard heeft echt een jeukexplosie,ik ben bekent met ZE en vorig jaar hebben we een topjaar gehad, ze stond dan lekker 'savonds op stal,schuren deed ze amper. Maar de zomer is nog niet eens begonnen en het is nu al drama. Nu staat ze vanaf 17.30 uur in de paddock (omdat niet op stal kan ben bang dat ze dingen sloopt) waar ze 's avonds en 's morgens hooi krijgt. Meestal rijd ik 's morgens en gaat ze vanaf 11.30 uur op het land en daar doe ik aan strookbegrazing (doe ik al jaren). Ze wordt minimaal zes keer in de keer bereden dus ze krijgt voldoende beweging. Na het rijden krijgt ze 2 handjes muesli (pavo nature's best) gemengd met ijslands zeewier, foenegriek en ze krijgt 3x in de week gekookte lijnzaad. Omdat ze zón jeuk heeft wil ik haar minder lang op het gras en wil haar na het rijden een pavoblok geven i.p.v muesli. Ook wil ik brandnetel aan geven erbij. Doe ik er goed aan om het maar 1 a 2 uurtjes op het gras te laten staan? En wat kan ik anders nog doen? Als iemand tips heeft wat ik beter misschien kan proberen hoor ik het graag. En natuurlijk heeft ze een eczeemdeken om!
Laatst bijgewerkt door Tigarida op 16-05-09 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt
ellepel
Geplaatst: 16-05-09 20:02
met deken om nog schuren?? ze staat van 11.30 tot hoe laat in de wei? misschien korter laten grazen? ook al doe je stripbegrazing, het kan toch teveel zijn?
Tigarida
Geplaatst: 16-05-09 20:03
Ze wordt er ongeveer half zes van het land gehaald. In de paddock kan ze niet schuren.
_Luziream
Geplaatst: 16-05-09 20:08
Ik moet eerlijk zeggen dat ik af en toe bij die van mij in de paddock een soort van schuurpoginkje zie. Maar in stal verder niet. Hij heeft dagelijks zijn Hoody om en tot nu toe gaat het goed. Vorig jaar was hij rond deze tijd al 3/4 van zijn manen kwijt en was zijn staart ontploft en de hele bovenkant kaal. Hij had vorig jaar ook nog eens een worm infectie. Ik heb voor de tweede maal mestonderzoek laten doen en kreeg gisteren de uitslag. Helemaal worm en eivrij!
Ik hoop dat hem dit jaar veel leed bespaart blijft. Hij gaat nu dagelijks de wei op met zijn hoody. Daarnaast krijgt hij nog steeds zijn druppels(Puur Cullico).
ellepel
Geplaatst: 16-05-09 20:08
je doet al vrij veel en in zo'n geval zou ik denk ik toch proberen om te kijken wat het voor verschil geeft om je dier korter in het gras te zetten. even een paar uurtjes,bijvoorbeeld van 11.30 tot 1400? of liever later het gras op,meende namelijk dat later op de dag het gras minder suikers bevat
gras is momenteel echt vet,weet dat onze veearts het afgelopen week nog zeiden dat ze het ontzettend druk hadden met paarden die koliek haden en andere problemen door het vette gras.
appie staat nu 2 uurtjes per dag in het gras en die had afgelopen week een dikke nek. pech voor hem maar dan komt hij de volgende dag helemaal niet in het gras en dan is die dikke nek ook weg
Ja ik hoor het hier ook heel erg. Veel paarden kunnen het gras niet echt aan. Het is natuurlijk erg goed weer geweest, tussendoor een regenbuitje. Je hoort het gras zowat groeien.
ellepel
Geplaatst: 16-05-09 20:11
ja het is echt erg momenteel,lekker temperatuurtje en wat water en hup daar gaat het.
gewoon rustig aan doen, de paarden staan de hele winter op hooi dan kunnen er ook nog wel wat extra dagen mnet hooi bij voor ze goed aan het gras gewent zijn toch?
Tigarida
Geplaatst: 16-05-09 20:12
Het is een beetje lastig te regelen maar ik ga altijd 's morgens heen en dan zou d'r dan een uurtje op het gras kunnen laten grazen na het rijden dan moet ik echt weg weg. Het gaat tegen mij gevoel in maar als ik wat kan doen om de jeuk minder te laten worden heeft dat bij mij de voorkeur.
Laatst bijgewerkt door Tigarida op 16-05-09 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Tigarida
Geplaatst: 16-05-09 20:13
Als ik mijn paard een week het gras verbied op twee uurtjes na dan zal je dan allicht verbeterring kunnen zien na een week?
_Luziream
Geplaatst: 16-05-09 20:15
Die van mij heeft altijd gewoon dagelijks op het land gestaan. Ik kan hem niet alleen binnen houden. Hij breekt de tent af!( Lees raakt in paniek) Hij is dan ook nog maar 4. Maar hij is de eerste dagen maar 2 uurtjes gegaan. Daarna werd het iedere dag met een half uur tot een uur opgebouwt. Daarnaast kregen ze de eerste weken ook geen biks. Dit weer ivm slokdarmverstoppingen. gras zat genoeg in. Ze kwamen tonnetje rond eraf. Ik gaf hooi. Ik ben aan het kijken hoe dit nu gaat met deken enz. Anders ga ik nog over op ander voer van Subli. 1 pony op ons erf is er al mee begonnen dus ben benieuwd.
happytime
Geplaatst: 16-05-09 20:49
grasmasker misschien een optie? kan hij toch de wei op met de anderen,sun zal er straks toch ook aan moeten,word vet van weinig
opisop_shop
Geplaatst: 16-05-09 20:54
Ons weiland is echt vrij kaal hoor, hebben jullie zeker veel meer regen gehad? We hebben zo'n 5000m2 voor 5 pony's waarvan 3 nu al weer een tijdje dag en nacht op de paddock lopen zodat het gras wat kan groeien ?!?!
Zo kort is het hele land, op de hoge plukken gras na en op sommige plukken wordt het zelfs bruin zo kaal!
aisie
Geplaatst: 16-05-09 21:13
Ik bekijk het per dag voor mn paarden hoe lang ze eruit gaan. Met die harde wind koelere temperaturen waren er niet zoveel vliegjes en konden ze wel tot een uur of 6 buiten blijven zonder jeuk te krijgen. Maar vandaag barstte het hier werkelijk van de vliegjes en dan doe ik ze vroeg in de middag alweer naar binnen anders jeuken ze zich kapot s'avonds. Maar nu gaat het prima en hebben ze geen tot weinig jeuk. Mijn paarden staan momenteel in de wei met veel gras. Heb ze ook wel op een kale wei of in de paddock maar dat maakt voor de jeuk niets uit, dat ligt bij mijn paarden puur aan de hoeveelheid vliegjes die er op dat moment zijn. Dat hou ik in de gaten en als er veel zijn gaan ze kort naar buiten en als het lekker waait en fris weer is kunnen ze wat langer buiten blijven. Heb het nu goed onder controle en hoop dat het zo blijft!
Meert
Geplaatst: 16-05-09 21:45
Hier waaide het vandaag juist super hard. Geen vliegje te bekennen. Ik vind het hier zowiezo al meevallen met het aantal vliegen. Senna staat van 9 tot 8 op het land. Half juni (misschien eerder) gaat ze dag en nacht het land op. Op het land staat eigenlijk altijd wel een windje en in de paddock niet, dus in de paddock heeft ze veel meer last van de vliegjes. Ook krijgen ze bij ons kuil, dus volgens mij maakt het niet zoveel uit of ze nu op het arme gras staat of kuil gevoerd krijgt in de paddock. Ik wil Senna misschien NAF Easy Action gaan geven tegen stijfheid. Zou dat invloed hebben op de ZE? Er zit brandnetel, honingdauw, kamille, spirea en zeewier in.
happytime
Geplaatst: 16-05-09 21:50
er word aangeraden om tussen 10 uur smorgens en 5 uur s"avonds ze weer binnen te halen, dat is de tijd dat de vliegjes actief zijn (ook met nachttemperaturen boven de 10 graden.) sun heeft uitloopstal, maar zie toch dat ze er veel in staat snachts (veel mest)
Bij ons kan het niet anders. Ik heb er de tijd niet voor en de pensionhouder ook niet om Senna alleen tussen 10 en 5 op het land te zetten. Senna is zelf ook veel gelukkiger op het land. Dus ik probeer er zelf gewoon alles aan te doen dat ze zo weinig mogelijk jeuk heeft.
YvonneV
Geplaatst: 16-05-09 21:59
happytime schreef:
sun heeft uitloopstal, maar zie toch dat ze er veel in staat snachts (veel mest)
De mugjes komen meestal niet in de stal nee. Ik hou de deuren dicht en als het heel warm is doe ik er een gordijn voor. En de lamp niet aan als de deur open staat want ze komen savonds wel op het licht af.