Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 17:54

Hoi iedereen!

Voor iedereen de beste wensen voor 2012! :D

@ acacia
Ziet er inderdaad niet erg goed uit, bloedprikken lijkt mij een goed idee.

@fargo
Fijn dat het zo goed gaat! Super te horen.

Hier even een dipje met mijn te kieskeurige dame. De staleigenaar en ik kregen de pil er eigenlijk niet meer in.
Ze heeft het meteen door en spuugt alles er dan weer uit en neemt dan niks meer aan. Zag haar ook weer iets achteruit gaan.
Heb echt vanalles geprobeerd, broodje, brokjes, appel en 100 andere soorten fruit en groenten, tijdens het hooi eten erbij duwen, gewoon achter in de keel duwen....*zucht* niks werkt echt voor langere tijd, na 3 keer heeft ze het door en komt alles er weer uit.

Heb nu mijn laatste redmiddel in de strijd gegooid, slobber! *\o/*
Pilletje vermaal ik en doe ik door de slobber samen met de magnesium want die eet ze ook erg slecht.
Vandaag ging het met enige argwaan in het begin toch erg makkelijk naar binnen, hopelijk blijft dit werken, anders zijn mijn ideen onderhand op.....

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 21:22

NienkeKara in de muesli misschien? Indy was ook wantrouwend (zelfs met slobber, maar kreeg toen ook pijnstillers) Bij de muesli lijkt het erop dat het pilletje 'erbij' hoort. Wel in stukjes breken. Wie weet is het een idee. Oh en dat iemand anders het geeft helpt bij Indy ook! :Y)

Acacia: ziet er herkenbaar uit (vacht en koker) Scheer je ook? Ik merk dat Indy er echt van opknapt als hij zijn vacht kwijt is. Zijn koker maak ik schoon met babydoekjes, daarmee houd ik het aardig onder 'controle'. Maar wat vervelend dat hij niet eet en dat hij last heeft van zijn nieren en lever. Broertje van Indy had ook cushing en hij had ook opvallend veel last van zijn organen (nieren en lever). Zij gaf hem druppels (gewoon voor mensen) om die organen te ondersteunen. Ik zal eens informeren welke dat waren.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 22:32

Acacia: scheren helpt omdat de huid dan schoner blijft en hij niet zoveel warmte vast houdt en dat kost ook weer energie. Geef je al msm (zwavel poeder) en echinacea druppels om hem te helpen vechten tegen ontstekingen? Want door de slechte weerstand heeft hij echt hulp nodig voor zijn koker en hoeven e.d. Desnoods tijdje hoge dosis om te boosten! Sterkte in ieder geval. Provarium Breeding heb je al geprobeerd? Dat kan ook helpen ter ondersteuning en als hij geen pergolide krijgt help je hem toch wat met de cushing symptomen.

Tessake

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:38

oke ik met de veearts gebelt en haar bloed is helemaal oke, valt niks op aan temerken,
hij zegt dat die verdikkingen boven haar ogen komen omdat ze wat dikker is geworden,

zou ik misschien best ook nog een andere dierenarts laten kijken? want vind het zo raar die vet bultjes boven de ogen moet toch van ergens komen

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:12

Ja dat zou ik toch maar doen Tessake, over het algemeen krijgt een paard geen bolling boven zijn ogen omdat ie dikker wordt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:23

Indy1990 schreef:
NienkeKara in de muesli misschien? Indy was ook wantrouwend (zelfs met slobber, maar kreeg toen ook pijnstillers) Bij de muesli lijkt het erop dat het pilletje 'erbij' hoort. Wel in stukjes breken. Wie weet is het een idee. Oh en dat iemand anders het geeft helpt bij Indy ook! :Y)

In de meusli gaat niet werken, zodra ze de pil proeft komt alles er weer uit namelijk. Is al geprobeerd. Maakt niet uit wie het geeft, mijn dame is gewoon heel slim helaas....
Gisteren ging de slobber er weer met gemak in, fijn gemalen pil en magnesium werden weer niet opgemerkt.
Ze hinikte zelfs toen ik bezig was met de slobber, vindt ze gewoon echt lekker dus, hopelijk blijft het zo werken....

@ Tessake
Boling boven de ogen lijkt mij ook niet te komen als een paard dikker wordt/is. Ken meerdere erg dikke paarden maar die hebben dit ook niet.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:45

Tessake, ik zou toch ook voor een 2de opinie gaan

Hier toch ook weer even een dilemma: Hoe bepaal je wanneer de eetlusvermindering niet meer opweegt tegen de positieve effecten van de pergolide?
Kal at al een tijd slecht hooi, maar met de pergolide betert dit er alleszins niet op. Qua krachtvoer en alles wat eigenlijk "slecht" is voor haar (muesli, wortels en appels) eet ze best goed, ze roept er zelfs op, staat zo hevig dat de pil zonder problemen mee naar binnen gaat. Maar ik vraag me af of ik de hoeveelheid bietenpulp en grasmix (ruwvoervervangers) niet omhoog krijg omdat ze 's avonds de pergolide krijgt :?
Hoe lang zou de potentiële misselijkheid aanhouden? Misschien geef ik het pilletje beter 's morgens, overdag eet ze toch zo goed als niks (hooi interesseert haar niet) en gras groeit er amper. Alleen ben ik niet altijd diegene die 's morgens voert... moeilijk

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:52

Hoe lang geef je al pergolide?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:54

nog geen 2 weken :o Dus ik weet niet in welke mate het invloed heeft of niet...
Donderdag juist 2 weken

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:57

Dan zou ik persoonlijk nog even afwachten om te kijken of het over gaat. Je moet het even tijd geven om het te laten wennen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:01

ik was ook niet van plan om nu al op te geven, zeker niet gezien het feit dat ze al slecht hooi at voordat we met de pergolide begonnen. Maar ja, elke kilo kwijt is er eentje die ik er niet makkelijk terug ga aankrijgen...
Geven jullie iets speciaal om de eetlust op te wekken (ik normaal gezien azijn, maar dit lijkt me niet ideaal gezien de gevoelige maag) of een deel ruwvoer te vervangen?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:15

Petitparis, je zou (tijdelijk) senioris kunnen gaan bijvoeren. Dat is ontwikkeld voor paarden die geen ruwvoer meer kunnen eten, en dus een complete ruwvoervervanger. Als ze nagenoeg geen hooi eet, dan kan dit voor haar net goed zijn om de winter door te komen totdat het gras weer gaat groeien. Je kan het kopen bij de welkoop/boerenbond, het is van subli. Het moet wel 6 uur weken, maar dat is juist handig als je het klaar zet voor iemand om het 's ochtends te voeren. De meeste paarden vinden het lekker en er zit geen hoog gehalte suiker/zetmeel in.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:17

in België is geen subli te verkrijgen helaas. Maar ik mag straks een staaltje ophalen van agrobs de horse alpin senior, misschien dat dit in combi met de bietenpulp voldoende is als ruwvoervervanger...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:18

petitparis schreef:
Tessake, ik zou toch ook voor een 2de opinie gaan

Hier toch ook weer even een dilemma: Hoe bepaal je wanneer de eetlusvermindering niet meer opweegt tegen de positieve effecten van de pergolide?
Kal at al een tijd slecht hooi, maar met de pergolide betert dit er alleszins niet op. Qua krachtvoer en alles wat eigenlijk "slecht" is voor haar (muesli, wortels en appels) eet ze best goed, ze roept er zelfs op, staat zo hevig dat de pil zonder problemen mee naar binnen gaat. Maar ik vraag me af of ik de hoeveelheid bietenpulp en grasmix (ruwvoervervangers) niet omhoog krijg omdat ze 's avonds de pergolide krijgt :?
Hoe lang zou de potentiële misselijkheid aanhouden? Misschien geef ik het pilletje beter 's morgens, overdag eet ze toch zo goed als niks (hooi interesseert haar niet) en gras groeit er amper. Alleen ben ik niet altijd diegene die 's morgens voert... moeilijk

Hoe lang van te voren (voor de maaltijden) geef je de pergolide? Het is van belang dat je het of vlak voor het eten geeft of pas erna zodat de eetlust niet bedorven wordt. Ongeveer een half uur tot een uur daarna treedt een soort van misselijkheid op waardoor ze minder trek hebben, dus het is heel belangrijk dat het moment waarop de pergolide wordt gegeven niet hindert met het goed eten!
Evt kun je de dosis splitsen over de dag, dan heeft het ook minder invloed op de trek van het paard. Wij hebben best lang 'smorgens vroeg en 'savond een deel gegeven zodat de impact en de misselijkheid dus ook beter verdeeld was.

Lust je paard luzerne? Dat at Willy wel ook in slechte tijden.

Ik zou niets extra's geven om de eetlust op te wekken want dit is hormonaal (doordat cushings de boel in de war heeft geschopt en doordat je dat nu aan het "verbeteren" bent met pergolide die op zijn beurt een bijwerking kent.)

Liever dingen geven die ze nu wel graag eet, mueslie, luzerne, slobber? Kwestie van uitproberen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:25

luzerne wil ook niet echt lukken... Ze vist 's morgens de grasmix tussen de muesli uit en eet dit dan 's avonds bij het binnen komen op met de nieuwe portie voer rond 16.30 en ik kom dan rond 19.00 ik gaaf haar pilletje en ga dan extra warm water over haar bietenpulp met muesli doen.
Ik heb niet het idee dat ze sinds we met de pergolide gestart zijn slechter eet, maar ze gaat er qua gewicht wel op achteruit. Dus het speelde al langer en het is moeilijk te beoordelen of het nu door de pergolide niet betert of gewoon omdat ze zelf niet echt meer wil...
1 ding is wel zeker, ze plast veel minder :)

oh maar meer dan 3kg muesli voor een paard van ondertussen misschien geen 400kg meer lijkt me ook niet goed...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:26

petitparis schreef:
nog geen 2 weken :o Dus ik weet niet in welke mate het invloed heeft of niet...
Donderdag juist 2 weken

Pablo deed ook moeilijk met eten,vooral het pilletje.
Nu na 5 weken(?ben even de tel kwijt :o )gaat het stukken beter.
Hij doet s'avonds lang over zijn voer maar het gaat wel op...en dat is eigelijk de belangrijkste maaltijd met de vitamines,mineralen,lijnzaad enzo erin.
Hooi heeft hij gelukkig al die tijd goed gegeten.
Het pilletje gaat er met droge lucerne brokjes makkelijk in...ze krijgen dat net voor het eten,als Pablo vast staat om zijn voeten te wassen.Op het beton kan ik mooi kijken of het eruit valt ;)

Ik hoop voor je dat het tijdelijk is dat slechte eten...het lijkt mij een ramp ;(
Helemaal als je je paard terug ziet vallen,en je kunt niets doen.
Ik denk dat jullie er even doorheen moeten deze fase....daarna zal het beter gaan!

spike2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 21:06

Hallo allemaal. Begin maar met iedereen een goed en voorspoedig jaar te wensen.

Bij ons gaat alles nog altijd goed. Angelo begint nu ook weer goed hooi te eten. Kan nog altijd beter maar, krijgt toch overdag er 1.5 kilo binnen (voor een pony van 210kilo) en savonds weet ik niet omdat ze dan met z'n drieen staan .
Ik merk wel dat hij er wisselend is met eten. Alles wat geweekt is eet hij niet meer. Dus krijgt hij toch iets meer krachtvoer zodat hij niet verder afvalt.
Angelo krijgt nu bijna 7 weken pergolide en staat nu sinds 1 week op zijn einddosis van 0.5mg.
Sinds we begonnen zijn is mij ook opgevallen dat de box minder nat is. Zijn stralen zijn voor het eerst in 2 jaar schoon van rotstraal.

@ petitparis Onze pony wilde een moment ook total geen hooi eten en kreeg in die tijd 3 liter hooicops geweekt over de dag verdeeldt in een grote cementbak van 90 liter op de padock gezet. Savonds krijgt hij zijn pil in een stukje appel. En dat at hij dan overdag. En savonds in de stal had hij de mogelijk om hooi te eten.
Dit liet hij ook staan op een gegeven moment en begon toen weer iets hooi te eten dit was toen we ongeveer 4 weken pergolide gaven. Op het moment krijgt hij naast zijn hooi 2 liter pave natruele best en 1 kilo marstal senior.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 22:27

gemske schreef:
Heel veel sterkte Nanda, hoe gaat het nu met je?

Lief dat je er naar vraagt :)

Het gemis is groot en het is erg stil maar ik heb er ook vrede mee. Mijn 2 dochters van 3,5 en 6 zijn er erg van onder de indruk. Ze leggen bijna dagelijks madeliefjes op het graf <3

Vandaag was wel extra moeilijk. 32 jaar geleden kreeg ik haar voor mijn 8e verjaardag.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 17:44

Och Nanda, dit soort dagen zullen inderdaad extra zwaar voor je zijn :(:) En wat super lief dat je dochters madeliefjes op haar graf komen brengen :j Heel veel sterkte nog.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 21:20

hoe vertederend dat je dochters madeliefjes op het graf leggen... :(:)

hier vandaag al een eerste weigering tot eten van muesli uit te hand van zodra ze dacht dat er een pilletje inzit. En ja hoor het is in het stro gevallen. Aangezien ze nu gretig aanviel op haar pulp heb ik dan maar een half pilletje in een wortel gestoken en morgen proberen 's morgens terug een heel te geven. Aangezien ze nu al voer uit m'n hand "verdacht" vind, is het slechts een kwestie van tijd vooraleer ze ook geen wortel meer aanneemt... *zucht*

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:18

petitparis schreef:
hier vandaag al een eerste weigering tot eten van muesli uit te hand van zodra ze dacht dat er een pilletje inzit. En ja hoor het is in het stro gevallen. Aangezien ze nu gretig aanviel op haar pulp heb ik dan maar een half pilletje in een wortel gestoken en morgen proberen 's morgens terug een heel te geven. Aangezien ze nu al voer uit m'n hand "verdacht" vind, is het slechts een kwestie van tijd vooraleer ze ook geen wortel meer aanneemt... *zucht*

ik had hetzelfde probleem met mijn paard. hij was zo achterdochtig geworden dat hij niets meer aanpakte, geen appel, geen banaan, geen brood, niks. door zijn eten was helemaal geen optie, want hij sorteerde de pil meteen uit.

mijn oplossing: pil(len) in een klein (2m)l spuitje doen, wat water erbij opzuigen, kwartiertje wachten, dan is het spul opgelost, goed schudden en in de mond spuiten, klaar.

ik doe dat nu al anderhalf jaar zo. mijn paard vind het smerig, maar hij heeft zich erbij neergelegd, omdat hij er toch niet onderuit komt.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:29

ik hoop dat het nu een tijd met de wortel lukt, ondertussen blijf ik gewone wortels uit de hand geven en enkele handjes muesli. Kal kanje zelfs niet pakken in stal als die nog maar denkt dat je haar ogen wil afkuisen, tanden controleren, ontwormen,...
Dus dat zou een hel worden :\

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 21:43

Max gaat ook steeds moeilijker doen met het pilletje.
Staleigenaresse wilde nu wat slobber voor hem klaar maken en dan die wil daarin doen. Kost haar wat meer werk, maar ze wilde het wel doen. Top mens is het! :)

jackie schreef:
mijn oplossing: pil(len) in een klein (2m)l spuitje doen, wat water erbij opzuigen, kwartiertje wachten, dan is het spul opgelost, goed schudden en in de mond spuiten, klaar.

ik doe dat nu al anderhalf jaar zo. mijn paard vind het smerig, maar hij heeft zich erbij neergelegd, omdat hij er toch niet onderuit komt.

Wat een goed idee! Ik ga dit morgen direct proberen! Gewoon koud water?

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:26

fargo schreef:
Jemawi schreef:
Ik kom ook weer even langs. Ik post hier niet veel, maar lees wel mee.

Heb even een vraagje of iemand hier jouw cushinger weleens heeft zien slingeren. Ik weet dat omvallen een symptoom is, maar dit niet echt. Haalde vanochtend mijn 31-jarige uit het land en ze slingerde wat met de achterhand. Voelde zich duidelijk niet lekker en had diarree. Later op de middag ging het beter.

Slingeren kan ook door cushing komen, de hormonen zijn zo in de war dat het ook op het evenwicht inwerkt maar ook op coordinatie, daarbij komt dat de achterhand ook nog slapper aan het worden is. Tijd om te gaan behandelen! Bij ons op stal staat ook paard met cushing dat onbehandeld was en het redelijk goed bleef doen. 3 weken geleden ging hij ineens overdwars lopen als hij naast je liep en in cirkels in zijn box. Hij staat nu op de pergolide per direct en hij komt weer recht zijn stal uit en staat stil in zijn box. Snelle actie is wel nodig. Hun paard had ook diarree overigens.

Tijd om mijn kop uit het zand te halen. Ik heb het al die tijd uit kunnen zingen met extra ondersteunen van de hormoonhuishouding, maar dat gaat niet meer op. Moet ik voor pergolide contact opnemen met mijn VA?
Hoe werkt het allemaal precies?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:31

@jemawi: idd DA contacteren, want je hebt een recept nodig. Je kan ineens de cortisol en ACTH waarden laten bepalen in het bloed. Specifiek gaan testen, zou ik als je eigenlijk vrij zeker bent van de cushing niet doen gezien of de kostprijs en/of e kans op hoefbevangenheid (ik kan die namen en en testen niet uit elkaar houden, mede omdat mijn DA het ten stelligst afraadde)