[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Verafjord

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 18:08

XxSultanxX schreef:
mischien een vlecht erin ?

ja dat idee had ik ook, heb ik gisteren ook gedaan, maar vanmiddag haalde ik toch weer wat losse plukjes eruit:(

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 21:21

Is toch ook miss 'luchtgebrek' denk ik.. Miss op minder eczeemdagen de kap aflaten zodat er wat meer zuurstof bij kan komen? En een vlecht idd... Doe ik ook... Lachen

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 21:26

Dendie schreef:
Maar goed... Te raar voor woorden wat er vanochtend gebeurde. Ik ging Den op het land zetten, want die staat weer s'nachts op stal. Nou had hij niet veel meer bij de kudde gestaan, maar elke dag een paar uurtjes, dat ging gewoon nog goed. Ik dacht laat ik hem eens een paar uurtjes zonder eczeemdeken zetten, want dat is wel ff fijn voor hem.
Nu heeft Den gevlekte witte billen en normaal een blauwe deken. Ik zet hem op het land en wat denk je? Ze vielen hem gewoon aan, alsof het een vreemd paard was!! Rennen en idioot doen, zelfs de merrie die altijd met hem kroelt. Dus ik deken er weer op gedaan, was het jagen over. Eén ruin voelde zich in de maling genomen dus deed nog een paar boze schijnbewegingen Gestoord En de merrie begon weer gelijk te knuffelen. Hoe bizar is dat? Zonder deken herkennen ze hem niet meer... Heb ik dat Bloos

Tjsa.. ik stond erbij en keek er naar... O ja.. En riep net als jij iets van 'niet doen!!!!' Nadat de deken weer om zat, stond die ruin inderdaad te kijken zo van: ,,He, waar is nou die spikkelpony die ik in elkaar wilde slaan?''
Vanmiddag stonden ze overigens met z'n vieren weer enorm gezellig samen te grazen! Nou ja, gelukkig had Den in elk geval al lekker gerold voordat die twee mafkezen de aanval inzetten. Lachen

gijsje59

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 08:40

Nou ja... vanmorgen verrekte Gijs weer van de jeuk. Stond nu eerst manenkam en daarna zn kont heftig te schuren. De grote wei gaat weer dicht en nu maar duimen dat zijn jeuk weer verdwijnt. Ik vind het voor hem toch zo sneu die jeuk... niet normaal. Voorlopig blijft zn deken dus op hoewel ik niet het idee heb dat die jeukaanval daar iets mee te maken heeft. Het heeft denk ik toch met de grote gemaaide wei te maken.

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 10:07

ik heb nog een keertje advies nodig....
Heb de DA vandaag maar weer gebeld omdat Silke d'r plekken er steeds naarder uitzien.
De DA had ovrlegd met de paardeninternist en volgens hem is het toch een soor irritatie/allergie voor muggen (maar niet zoals bij staart manen eczeem). Deze geirriteerde plekken zijn secundair geinfecteerd met bacterieen. Naast antibiotica/wassen met betadine, moet ze nu toch een vliegen/eczeem deken op.

Wat voor deken zouden jullie kiezen?
heb de pagony eczema al eens in huis gehad (werd toen afgeraden door de DA) maar dat halsstuk moet over het hoofd aan en dat zie ik bij mijn jaarling nog niet gebeuren, raakt volledig in paniek. Zijn er ook eczeemdekens waarbij je het halsstuk gewoon onder sluit? of kom je dan meteen in een vliegendeken?

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 10:15

silkie schreef:
Heb de DA vandaag maar weer gebeld omdat Silke d'r plekken er steeds naarder uitzien.
De DA had ovrlegd met de paardeninternist en volgens hem is het toch een soor irritatie/allergie voor muggen (maar niet zoals bij staart manen eczeem). Deze geirriteerde plekken zijn secundair geinfecteerd met bacterieen. Naast antibiotica/wassen met betadine, moet ze nu toch een vliegen/eczeem deken op.

heb de pagony eczema al eens in huis gehad (werd toen afgeraden door de DA) maar dat halsstuk moet over het hoofd aan en dat zie ik bij mijn jaarling nog niet gebeuren, raakt volledig in paniek. Zijn er ook eczeemdekens waarbij je het halsstuk gewoon onder sluit? of kom je dan meteen in een vliegendeken?

Wat vervelend joh!
Volgens mij heeft bucas eentje die onder de hals sluit maar dat is geen eczeemdeken maar een vliegendeken. Ze wennen trouwens vrij snel aan het aantrekken. Ik heb wel de pagony en die bevalt goed

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 11:25

Mijn paard moest er ook niets van hebben, zo'n deken over zijn hoofd, dan deinsde hij helemaal terug en z'n hoofd net zo hoog houden dat ik er niet bij kon.......
Na een paar keer doen ging het uiteindelijk prima, ik doe het in z'n box, kan hij niet makkelijk weglopen en pak de deken aan de voor en achterkabt bij elkaar, dan in 1 keer erover en vastmaken, nu heb ik alleen een halsdeken, dus is wat handiger.(Ivanhoe)
Beetje lijmen met een brokje doet wonderen hoor.......

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 12:14

De Rambo Sweet Itch is wel een eczeemdeken en die hals bevestig je onderaan. Ik heb hem nog maar nèt, maar het lijkt een hele fijne deken!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 12:33

silkie schreef:

je kunt het je jaarling vast gaan leren door een handdoek te gebruiken en die om het hoofd te wikkelen.meeste vinden dat helemaal niet zo erg hoor Knipoog flink mee oefenen dan lukt het vast wel.
of je moet de deken gaan verstellen zo dat je dat halsstuk open maakt en dan met een rits of zo er in?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 14:24

ik denk dat eczemers zeker heel gevoelig zijn voor voeding.

ap heeft echt zwaar eczeem gehad, nu hij dit jaar eindelijk op paardengras staat in plaats van op koeiengras of gazongras is hij bijna schuurvrij.
en ja tuurlijk heeft zijn eczeemdeken daar invloed op,maar ook zeker het gras.
als hij dikker is jeukt hij ook meer naar mijn idee

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 14:28

Yep Ja Mijn paard heeft ook veel meer jeuk als ze teveel en te eiwitrijk eten krijgt. Ze staat nu strak op rantsoen en nu valt de jeuk ook mee. Iedere dag een klein streepje gras en verder alleen hooi en een kwart muesli van subli. That' s all...

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 14:30

Ik vroeg me af of er liefhebbers zijn die een natuurlijk middel willen gaan uitproberen wat ik wil gaan gebruiken in mijn praktijk...het is een gemalen kruidenpoeder met mineralen..samenstelling is dus mijn geheim Haha! maar mogelijk zijn er mensen die het een maand willen proberen, dan moet je toch wel resultaat zien. Het moet 1 keer per dag over het voer gegeven worden, het stuift een beetje, dus ik doe het over een piepklein beetje suikervrije musli met een beetje water dat het wat nattig is en makkelijk wegeet. Mijn paard (proefkonijn...) vindt het lekker en die is erg kritisch. Aub geen paarden die gevoelig zijn voor kruiden (ik heb een pony die opzwelt van kruiden... Boos! ) en ik vraag een kleine bijdrage in afwegen, verzenden en verpakken etc. Ik moet nog even uitrekenen wat ik dan moet vragen maar het zal niet te veel zijn. Ik wil het aan 3 mensen laten uitproberen..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 14:33

t is dat ik de druppels al gehad heb,anders had ik ze willen proberen Knipoog
en ze werken volgens mij nog door hoor, gaat zo supergoed dit jaar met ap he?

voor het eerst in jaren heb ik een pony met manen Haha!

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 15:11

haha ja fijn hoor, en ander gras, scheelt echt! Vorige maand schrok ik want Rocco begon ook te schuren, maar bleek dat de jaarlinghengst (is inmiddels verkocht) aan hem zat te bijten dus die huid was beschadigd...wel heeft het wat manen gekost maar gelukkig groeit het weer aan. Ik heb em wel meteen gereinigd..

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:11

Ik ben wel benieuwd naar wat het gaat kosten dan.. Dan wil ik het evt wel proberen. Maar ik geef ook druppels van cullico en daar wil ik dan niet mee hoeven stoppen Knipoog

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 18:05

oke, het is toch de pagony eczeem geworden. Aandoen ging verbazend gemakkelijk (had 'm eerst ook nog verkeerd om). Lijkt wel alsof het baasje er meer moeite mee heeft dan het monstertje zelf. Ze lijkt er helemaal geen last van te hebben.
Voor de ogen heb ik maar zo'n draadjesding gedaan. Durfde een hoofdkap nog niet aan, maar als ik zie hoe gemakkelijk dit ging....

En nu maar hopen dat haar plekken eindelijk wat rustiger worden
Past ie goed? heb ik 'm goed om gedaan?
Vind het wel een erg nauwe opening en vind het best wel strak zitten bij de hals, een beetje een eng idee (kan ze zich er niet aan "ophangen"?) maar ja anders zakt het natuurlijk weer af.
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 19:00

ja volgens mij zit ie wel goed hoor Haha!

die hals opening zat bij ap ook wat strak,maar hij rekt ook nog wat uit.
er zit een gespje op die je nog verstellen kunt he,die heb ik er af gehaald.

moet wel zeggen dat deze dekens nog uitrekken, die van ap was gisteren naar achteren geschoven net als wat sultan had met de deken van haar paard?

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 22:04

nou ik dacht aan 15 euro voor een week of 3 (ik kan niet meer doen want anders heb ik niet genoeg gekocht als proef) en het is natuurlijk de bedoeling dat je er niks anders bijgeeft, maar wel deken op en op tijd naar binnen. Heeft ook ontstekingsremmende en reinigende werking, maar wat je paard doet weet ik natuurlijk niet, dat is dus het experimentele... Haha!

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 22:26

ellepel schreef:
ik denk dat eczemers zeker heel gevoelig zijn voor voeding.

ap heeft echt zwaar eczeem gehad, nu hij dit jaar eindelijk op paardengras staat in plaats van op koeiengras of gazongras is hij bijna schuurvrij.
en ja tuurlijk heeft zijn eczeemdeken daar invloed op,maar ook zeker het gras.
als hij dikker is jeukt hij ook meer naar mijn idee

Wel ja, inderdaad... In de 4 jaar dat ik Licor heb heb ik de weide voor het eerst bemest, en nèt nu is hij beginnen schuren... Ik ben er ook zeker van dat het daar mee te maken heeft, we hebben wschlk te eiwitrijk bemest....
De handelaar had toen meststof meegegeven met het oog op hooien, (door het natte weer hebben we helaas niet kunnen hooien dit jaar) dus dat was fout denk ik...

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 22:39

ellepel schreef:
ja volgens mij zit ie wel goed hoor Haha!

die hals opening zat bij ap ook wat strak,maar hij rekt ook nog wat uit.
er zit een gespje op die je nog verstellen kunt he,die heb ik er af gehaald.

moet wel zeggen dat deze dekens nog uitrekken, die van ap was gisteren naar achteren geschoven net als wat sultan had met de deken van haar paard?

ja die van mij zakte ook steeds naar achteren , ik denk tog dat het te maken heef dat het deken dan gewoon te groot is ... ( tenminsten bij sully dan )
ik heb de deken nu ook verkocht ... en kan een maat 185 terug krijgen ... weet alleen niet of ik dat doe .. want straks past dat ook weer niet ...

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:03

nou, sucses verzekerd zo'n deken.....(not)
kwam vanochtend bij de paarden, nu al een groot gat op d'r kont, kan meteen gaan naaien. Verder stopt ze haar neus gewoon bij de staartflap in om nog heerlijk aan haar staart te knabbelen.

De andere paarden behandelen haar als een of ander buitenaards wezen. Ze word echt continu opgejaagd en zelfs haar vriendje het veulen Inde vind haar eng.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 12:31

wat apart joh dat al die beesten zo sloperig zijn t.o die dekens?

ik heb er echt geen last van terwijl ap dus samen met zelfs een jonge hengst staat.
die laat zijn deken wel met rust, hij sabbelt er wel es op,maar hij blijft heel.
Afbeelding

achterna jagen doen ze gelukkig niet,want de mijne staat wel hoog in rang dus dat halen ze niet in hun hoofd Knipoog

ohw silkie: werkt ook wel on de deken met vliegenspray in te spuiten,dan stinken ze en blijven ze meer op afstand Haha!

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 16:41

inmiddels al twee gaten genaaid.....
denk dat ze de deken zelf stuk bijt, omdat die plekken natuurlijk nog steeds jeuken.

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 21:29

oke, nu zo'n scheur dat 't echt niet meer te naaien valt (hele bil/kont ligt eruit, moet er denk ik maar een heel stuk nieuwe stof innaaien. Heb 'm voor vannacht maar met turtle tape weer een beetje aan elkaar geplakt.
Leuk zo'n deken......

Ligt het nu aan de stof? is een boett sterker?

ben toch blij dat ik niet de rambo sweet itch gekocht heb (in een dag 160 euro naar de kl...) die 70 euro voor de pagony is tenminste nog te overzien.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 21:58

De Boett van ons paard scheurt ook redelijk makkelijk hoor.
Maar toch loopt hij er al bijna 6 jaar in en kan mam hem steeds weer oplappen...