Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Citaat:Paarden met PSSM reageren doorgaans goed op een aangepast dieet dat rijk is aan vetten en arm
aan suikers en zetmeel. Deze paarden moeten regelmatig worden getraind, omdat volledige rust de klinische verschijnselen juist verergert.
Therapie :
* Voeding:
- droog hooi
- FiberMix (Vitalbix): 2 kg per dag
- krachtvoer:
x Cereal Free (Reverdy): 1,5 kg per dag
x Vitalbix Active+: 1 kg per dag
- lijnzaadolie 100 ml per dag gedurende 1 week, vervolgens 150 ml per dag gedurende 1 week, vervolgens 250 ml per dag
Aangezien het suikergehalte in hooi kan variëren, kan het nodig zijn om het hooi te laten analyseren
als het aangepaste dieet onvoldoende effect heeft.
* Supplementen:
1. Vitamine E: 1000 IE per dag als onderhoudsdosis - Vitamin E liquid (Gold Medics): 10ml per dag
2. TRM Maxitop (te bestellen via Equicom.shop): 50 g per dag
3. Psyllium: 100 g per dag gedurende 3 maanden
* Beweging
- Dagelijkse beweging wordt aanbevolen om te voorkomen dat er meer suikers in de spiercellen worden opgeslagen.
- Dagelijkse, lichte inspanning is essentieel.
- Een lange warming-up.
- Uitgebreide stretchoefeningen.
- Dagelijks weidegang of wandelingen.
Weidegang is goed, maar vermijd suikerrijk gras.
- Een geleidelijke hervatting van de training na een tyingup episode is belangrijk, evenals het vermijden van langdurige rust, aangezien dit de symptomen kan verergeren wanneer het paard weer aan het werk gaat.
Farjen schreef:Ik heb van de kliniek te horen gekregen dat mijn paard effectief PSSM heeft. Via de haaranalyse wist ik dat al, hij is n/p4. Maar ik kan me niet echt helemaal vinden in hun advies:Citaat:Paarden met PSSM reageren doorgaans goed op een aangepast dieet dat rijk is aan vetten en arm
aan suikers en zetmeel. Deze paarden moeten regelmatig worden getraind, omdat volledige rust de klinische verschijnselen juist verergert.
Therapie :
* Voeding:
- droog hooi
- FiberMix (Vitalbix): 2 kg per dag
- krachtvoer:
x Cereal Free (Reverdy): 1,5 kg per dag
x Vitalbix Active+: 1 kg per dag
- lijnzaadolie 100 ml per dag gedurende 1 week, vervolgens 150 ml per dag gedurende 1 week, vervolgens 250 ml per dag
Aangezien het suikergehalte in hooi kan variëren, kan het nodig zijn om het hooi te laten analyseren
als het aangepaste dieet onvoldoende effect heeft.
* Supplementen:
1. Vitamine E: 1000 IE per dag als onderhoudsdosis - Vitamin E liquid (Gold Medics): 10ml per dag
2. TRM Maxitop (te bestellen via Equicom.shop): 50 g per dag
3. Psyllium: 100 g per dag gedurende 3 maanden
* Beweging
- Dagelijkse beweging wordt aanbevolen om te voorkomen dat er meer suikers in de spiercellen worden opgeslagen.
- Dagelijkse, lichte inspanning is essentieel.
- Een lange warming-up.
- Uitgebreide stretchoefeningen.
- Dagelijks weidegang of wandelingen.
Weidegang is goed, maar vermijd suikerrijk gras.
- Een geleidelijke hervatting van de training na een tyingup episode is belangrijk, evenals het vermijden van langdurige rust, aangezien dit de symptomen kan verergeren wanneer het paard weer aan het werk gaat.
Mijn beleid nu kan best wel wat verbetering gebruiken, jullie ideeën?
- Als korrels krijgt hij Fibermix van equilannoo (deze krijgt hij vast op stal, ik kan enkel kiezen uit dit of gewone basisbrok)
- halve schep Metazoa musclefit
- Verpakt hooi
- Allerlei van Horseflex: Aminozuren, magnesium, vitamine E,
- lijnzaadolie
- kurkuma
Odetje92 schreef:Ik volg al langere tijd jullie topic, zo waardevol voor mij als profesional, heb al regelmatig klanten gewezen op de pssm site en de testen.
Ik kom nu een aantal keren de naam Marion Otto tegen, waar kan ik haar informatie vinden? Heeft zij een website oid?