PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:31

Mijn p1/p1 trekpaard is vanaf haar 7de ook echt niet meer te bekappen. Van jaarling af aan met de hand gedaan en ook met een hele fijne geduldige smid. Maar de pssm in combinatie met artrose maakte het onmogelijk.

Ik heb het een tijdje opgelost met een snijplank onder de voet en dan met een kapmes van boven naar beneden eraf tikken. Dan ben ik de dikke harde rand al kwijt en deed ik voetje optillen en dan met een tang knipje voor knipje de rest van de zachte rand eraf halen. Na elke 2 a 3 knipjes voet neerzetten en verder met een ander been.

Sinds begin dit jaar een trekpaard jaarling die dusdanig groot gaat worden dat met de hand in de toekomst toch geen optie meer is. Daar komt een smid met bekapbox voor.

Mijn pssm dame op hoop van zegen daar ook in gezet en dat ging wonder boven wonder best goed. Was even spannend maar ze had al snel door dat ze echt niet los komt en dat ze lekker in de buikbanden kan gaan hangen.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:29

Ik heb van de kliniek te horen gekregen dat mijn paard effectief PSSM heeft. Via de haaranalyse wist ik dat al, hij is n/p4. Maar ik kan me niet echt helemaal vinden in hun advies:

Citaat:
Paarden met PSSM reageren doorgaans goed op een aangepast dieet dat rijk is aan vetten en arm
aan suikers en zetmeel. Deze paarden moeten regelmatig worden getraind, omdat volledige rust de klinische verschijnselen juist verergert.

Therapie :
* Voeding:
- droog hooi
- FiberMix (Vitalbix): 2 kg per dag
- krachtvoer:
x Cereal Free (Reverdy): 1,5 kg per dag
x Vitalbix Active+: 1 kg per dag
- lijnzaadolie 100 ml per dag gedurende 1 week, vervolgens 150 ml per dag gedurende 1 week, vervolgens 250 ml per dag

Aangezien het suikergehalte in hooi kan variëren, kan het nodig zijn om het hooi te laten analyseren
als het aangepaste dieet onvoldoende effect heeft.

* Supplementen:
1. Vitamine E: 1000 IE per dag als onderhoudsdosis - Vitamin E liquid (Gold Medics): 10ml per dag
2. TRM Maxitop (te bestellen via Equicom.shop): 50 g per dag
3. Psyllium: 100 g per dag gedurende 3 maanden

* Beweging
- Dagelijkse beweging wordt aanbevolen om te voorkomen dat er meer suikers in de spiercellen worden opgeslagen.
- Dagelijkse, lichte inspanning is essentieel.
- Een lange warming-up.
- Uitgebreide stretchoefeningen.
- Dagelijks weidegang of wandelingen.
Weidegang is goed, maar vermijd suikerrijk gras.
- Een geleidelijke hervatting van de training na een tyingup episode is belangrijk, evenals het vermijden van langdurige rust, aangezien dit de symptomen kan verergeren wanneer het paard weer aan het werk gaat.

Mijn beleid nu kan best wel wat verbetering gebruiken, jullie ideeën?
- Als korrels krijgt hij Fibermix van equilannoo (deze krijgt hij vast op stal, ik kan enkel kiezen uit dit of gewone basisbrok)
- halve schep Metazoa musclefit
- Verpakt hooi
- Allerlei van Horseflex: Aminozuren, magnesium, vitamine E,
- lijnzaadolie
- kurkuma

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:37

Farjen schreef:
Ik heb van de kliniek te horen gekregen dat mijn paard effectief PSSM heeft. Via de haaranalyse wist ik dat al, hij is n/p4. Maar ik kan me niet echt helemaal vinden in hun advies:

Citaat:
Paarden met PSSM reageren doorgaans goed op een aangepast dieet dat rijk is aan vetten en arm
aan suikers en zetmeel. Deze paarden moeten regelmatig worden getraind, omdat volledige rust de klinische verschijnselen juist verergert.

Therapie :
* Voeding:
- droog hooi
- FiberMix (Vitalbix): 2 kg per dag
- krachtvoer:
x Cereal Free (Reverdy): 1,5 kg per dag
x Vitalbix Active+: 1 kg per dag
- lijnzaadolie 100 ml per dag gedurende 1 week, vervolgens 150 ml per dag gedurende 1 week, vervolgens 250 ml per dag

Aangezien het suikergehalte in hooi kan variëren, kan het nodig zijn om het hooi te laten analyseren
als het aangepaste dieet onvoldoende effect heeft.

* Supplementen:
1. Vitamine E: 1000 IE per dag als onderhoudsdosis - Vitamin E liquid (Gold Medics): 10ml per dag
2. TRM Maxitop (te bestellen via Equicom.shop): 50 g per dag
3. Psyllium: 100 g per dag gedurende 3 maanden

* Beweging
- Dagelijkse beweging wordt aanbevolen om te voorkomen dat er meer suikers in de spiercellen worden opgeslagen.
- Dagelijkse, lichte inspanning is essentieel.
- Een lange warming-up.
- Uitgebreide stretchoefeningen.
- Dagelijks weidegang of wandelingen.
Weidegang is goed, maar vermijd suikerrijk gras.
- Een geleidelijke hervatting van de training na een tyingup episode is belangrijk, evenals het vermijden van langdurige rust, aangezien dit de symptomen kan verergeren wanneer het paard weer aan het werk gaat.

Mijn beleid nu kan best wel wat verbetering gebruiken, jullie ideeën?
- Als korrels krijgt hij Fibermix van equilannoo (deze krijgt hij vast op stal, ik kan enkel kiezen uit dit of gewone basisbrok)
- halve schep Metazoa musclefit
- Verpakt hooi
- Allerlei van Horseflex: Aminozuren, magnesium, vitamine E,
- lijnzaadolie
- kurkuma

Ja mijn dierenarts had het ook over vetten maar dat is volgens mij meer voor PSSM1? Hierboven staat ergens een goede leidraad voor een dieet, en verder kan ik je de leidraad van P2 van Marion Otto via PB sturen als je Engels goed is? Daar staat precies in welke supplementen je het beste kunt geven en als je bloedonderzoek wilt laten doen, welke dingen te testen? Deze is ook op Facebook te vinden maar ik heb ze van alle varianten die ik kon vinden, op mn mobiel opgeslagen. Dus mocht iemand een andere leidraad zoeken, laat maar even weten!

Odetje92

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:45

Ik volg al langere tijd jullie topic, zo waardevol voor mij als profesional, heb al regelmatig klanten gewezen op de pssm site en de testen.
Ik kom nu een aantal keren de naam Marion Otto tegen, waar kan ik haar informatie vinden? Heeft zij een website oid?

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:59

Odetje92 schreef:
Ik volg al langere tijd jullie topic, zo waardevol voor mij als profesional, heb al regelmatig klanten gewezen op de pssm site en de testen.
Ik kom nu een aantal keren de naam Marion Otto tegen, waar kan ik haar informatie vinden? Heeft zij een website oid?

Ik stuurde het toevallig net aan iemand via PB. Ze heeft een Facebook pagina die heet Feed Healthy - Pferdefütterung Marion Otto. Ik heb deze pagina gevonden via het Engelstalige PSSM forum. Daar staan alle guidelines van P2 P3 P4 P8 en Px. K1 staat er (nog?) niet op. En ook een machtig interessant artikel (ik denk zeker ook voor dierenartsen) over of je paard nu echt PSSM2/MIM heeft of dat er iets anders aan de hand is zoals Kissing Spines, Lyme, ECVM of een darmafwijking/-ontsteking.

Via die Engelstalige pagina heb ik ook een vraag gesteld over bv dat CoQ10 en daar heb ik van haarzelf antwoord op gekregen. Als je echt een specifiek consult wilt, gericht op jouw situatie en jouw paard dan doet ze dat volgens mij wel tegen betaling.