[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 12:59

Fabster schreef:
Idifix, ik zit me net te bedenken: heb je zijn nier- en leverwaarden wel eens laten checken. Grote afwijkingen op dat frint willen ook wel eens stoppen met eten tot gevolg hebben.

En de diarree ook ? Moet je dat allemaal apart melden als je die cijfers daar van wil ? Dacht dat dat zowiezo op bloeduitslag te zien was .. ik vraag het morgen even na.

Fabster

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 13:10

Die van mij had inderdaad een leverafwijking en vreselijke diarree. Maar weet niet of dat standaard is. Zijn darmen zijn ook niet ok. Nier en lever zit in een algemeen bloedonderzoek. Dus als je dat al hebt laten doen, moet t bekend zijn.

lieneke2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 14:01

onze B pony heeft sinds 2 jaar cushing en toen zijn we meteen gestart met een halfje prascend. De afgelopen maanden heeft ze toch weer last van hoefbevangenheid en is de dosis verhoogd naar een heel tabletje.
Het lijkt alleen of de medicijnen nu niet aan slaan, de hoefbevangenheid is deze keer niet verminderd.
Iemand nog tips wat we misschien kunnen proberen? Want ik vind het zo zielig dat ze pijn heeft.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 14:11

Word ze verder wel behandeld voor de hoefgevangenheid? Pijnstillers, onstekingsremmers, goed bekappen, eventueel beslaan.

lieneke2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 14:27

ja geef haar al pijnstillers, en wordt regelmatig bekapt, heeft voor al ijzers.
maar heeft momenteel last van hoefbevangenheid aan alle voeten.
Dierenarts zegt dat verdere behandeling heel lastig wordt.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 15:27

Wat voor pijnstilling krijgt ze?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 16:21

Heb je al eens contact opgenomen met Dookia, jouw verhaal begint een beetje op haar verhaal te lijken geloof ik ?!

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:42

Ik vraag het morgen na van de waardes. Vanavond wel uiteindelijk het beetje slobber opgegeten en een beetje hartog mix maar juichen doe ik niet, morgen kan het weer heel anders zijn.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 11:34

Idifix, heeft hij geen koorts (ivm amper willen eten ) ?

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 11:41

Maris schreef:
Idifix, heeft hij geen koorts (ivm amper willen eten ) ?

Ik ga er tussen het werk door namiddag even heen. Hoe kan ik dat zo zien ? Want heb nu geen thermometer op zak .. en anders na het werk. Juist de stalbaas gestuurd blijkbaar is hij redelijk goed vandaag. En vanochtend goed wortels op gegeten hooi kan ik straks pas zien wat er uit is.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 11:59

Ooh heb je nog geen koorts opgemeten ? Oei ! Dat kan je niet zo zien of voelen vaak. Heeft de stalbaas geen thermometer of heb je er zelf geen eentje op stal liggen dan ?

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 12:16

Maris schreef:
Ooh heb je nog geen koorts opgemeten ? Oei ! Dat kan je niet zo zien of voelen vaak. Heeft de stalbaas geen thermometer of heb je er zelf geen eentje op stal liggen dan ?

Nee daar heb ik nog niet bij stil gestaan :( vanaf wanneer heeft een paard koorts ?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 12:33

Verschilt per paard wel. Wat is de normale temperatuur bij hem ?
Normaal is ongeveer 38 graden, maar dat kan ook gemakkelijk wat lager zijn.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 12:49

Ik temp haar regelmatig en weet dat mijn paard normaal 37.5 heeft.
Maar inderdaad wel een goede Maris, is echt altijd het eerste wat ik check als ik denk 'wat is er mis'.
Hopelijk kan je even tempen Idifix. Hoe laat komt de DA?

Neem aan dat je nu niks met hem onderneemt, maar haal je hem wel uit zijn stal 's avonds?
Mijn paard is echt zo'n gewoonte dier waarbij het volgende werkt: na het trainen krijgt ze lekker slobber. Als ze ziek is/niet kan trainen, ga ik vaak even uitgebreid poetsen op de spuitplaats, stukje wandelen, heel simpel wat grondwerk (halthouden, stapje terug etc.), lichamelijk kost het haar geen extra energie, mentaal is ze even 'bezig geweest' en terug in haar stal verwacht ze dan slobber. Kijk of je zulke standaard dingen kunt achterhalen, wanneer je paard eerst wel goed at, hoe je dat kan nabootsen.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 13:02

Na mijn werk dus tegen 18u.
Zo een gewoonte dingen hebben we niet het is binnen komen van de weide en dan ligt het eten in de bak. Maar ik neem hem wel altijd zo goed als uit de stal ook als ik in de dag ga uit de weide, gisteren kwam hij me ook tegemoet als hij me zag ook iets wat die in weken al niet meer gedaan had.

Hij is in principe wat op pre pensioen gewoon nog wat buiten wandelen maar ook niks heftig vooral stappen meestal.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 13:54

Tot 38,5 is het officieel geen koorts. Bij 39 gaan je wenkbrauwen fronsen en boven 39 wordt t echt tijd voor een da. Bij mij zitten ze ook rond 37,5. Maar ook wel eens 38.

Heb wel eens bij een paard gehad, die normaal was, gewoon eten, rennen en ronmelen. Een uur later wil ik m pakken voor wat oefeningen. Was ie al wat tam. Dus vond ik al raar. Doe de oefeningen met hem. Doet ie gewoon, maar wel tam. Dus zet m maar weer terug, want toch beetje raar. Ga ik m temperaturen, heeft ie 40,6! Ik schrok me dood. Uur daarvoor was hij nog prima levendig. Toen heeft hij ook al verhoging gehad. Je hebt nooit in een uur ineens zo n hoge koorts. Dus niet altijd makkelijk te zien.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 16:30

Stalgenoot is zo wel eens op wedstrijd geweest, paard liet zich zo braaf laden en was o zo mak op wedstrijd, dat ze bij thuis komst ook dacht maar eens even meten: ook over de 40! DA gebeld en die kon niet geloven dat ze uur daarvoor met een winstpunt thuis waren gekomen.
Daarom meet ik het altijd als ik denk dat ze zich anders gedraagt.
Mijn collega's hebben mij ook wel eens met koortskop naar huis gestuurd terwijl ik zelf dacht dat het prima ging :+

lieneke2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 17:42

tylando schreef:
Wat voor pijnstilling krijgt ze?

ze krijgt butagran

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 18:16

Ok dat is best een stevig medicijn!
Al duivelsklauw geprobeerd?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 22:42

Even een vraag tussendoor; in de openingspost las ik dat de prijs per pil pracend per dierenarts kan verschillen.

Hoeveel betalen jullie per pil?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 01:07

Toevallig loopt er op facebook in de ppid groep net een zelfde vraag. Daar zijn al heel wat antwoorden gegeven.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 11:56

Idifix, hoe is het nu met je pony ? Heeft/ had hij koorts ?

Over prijzen van prascend is ook hier in het topic al gepraat, zoek even met de zoekfunctie ( b.v. die hier rechtsonderaan het topic )

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 22:49

Hallo allemaal,
Ik heb even een vraagje. Zal eerste even uitleggen hoe of wat.
Wij hebben een shetlanderfokkerij. 1 van onze shetlandermerries is in oktober gediagnostiseerd met ppid. Ze had een waarde van 247. Ze is 17 jaar oud. Ze is in mei uitgerekend van haar veulen. Ze heeft vorig najaar haar veulen vergooid en stond in april bevangen. In juni dus opnieuw gedekt. Heel de zomer op de wei gelopen, niks aan de hand. In oktober toch laten testen omdat ze wel wat symptomen had. Zoals vetophopingen, veel zweten , veel drinken. De uitslag was duidelijk dus op de prascend 1/2 tablet per dag mede om het veulen erop te houden. We hebben de prascend opgebouwd naar een 1/2 tablet over 1.5 week. Waarschijnlijk heeft ze vorig jaar ook vergooid door de cushing vertelde de dierenarts. Al vrij snel verdween het zweten en overmatig drinken. Merrie loopt gewoon in het koppel drachtige merries op de wei. Vanaf half oktober lopen ze op de winterwei. Vanaf half november staan ze op hooi. Lopen nog wel op het land maar gras is er vrijwel niet meer, eten eigenlijk heel de dag hooi. Dit krijgen ze onbeperkt en komt van eigen land. Ook krijgen alle pony’s bij ons Metazoa. Omdat onze merries geen schuilstal hebben, alleen beschutting komen ze met dit natte weer op stal snachts. Overdag gewoon buiten op de wei met hooi.
Merries zijn vorige week vrijdag bekapt. Deze merrie loopt snel wat gevoelig na bekappen.
Nu zijn ze van donderdag op vrijdag voor het eerst op stal gegaan. Ze kwam gewoon aangerend maar zag in het gangpad dat ze niet helemaal lekker liep. Vrijdag wat dit zeker niet beter. Voel geen pulsatie. Zaterdagochtend met buiten zetten nog slechter, vooral op de harde. In de wei hobbelt ze wel aardig mee. Vanochtend vond ik haar niet slechter maar vanmiddag toen ik haar binnen zette kon ze amper van haar plek. Ook had ze het erg koud ondanks dat ze wel bij de hooi bak stond, metscam gegeven. Dus mijn vermoeden is dat ze het veulen vergooid heeft en dus niet of nauwelijks reageert op de prascend en nu dus toch weer bevangen staat. Morgen zorg ik dat de dierenarts komt of nog liever rij ik daar naartoe zodat ze opgevoeld kan worden en desnoods foto’s van haar voeten gemaakt kunnen worden. Acth testen heeft nu denk weinig zin want die zal nu toch verhoogt zijn.
Wat denken de ervaringsdeskundige hier ? Bevangen of gevoelig van het bekappen? Reageert ze niet op de prascend ? Heel de zomer gewoon op de wei ( drachtig ) en nu op droog hooi bevangen.... hooi is begin juli gemaaid zijn gewoon kleine pakjes, geen plastic oid. Is wel goed hooi en ( nog) niet geanalyseerd.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 09:03

De laatste 2 weken een cushing pony op het gras zetten is imo onverantwoord. Fructaan was extreem hoog de meeste dagen. Prascend is geen wondermiddel waardoor ze niet meer bevangen raken. Het is alleen ondersteunend.
Daarbij gaan prascend, dracht en zogen niet samen. Dat ze nu drachtig was en aan de pillen moest begrijp ik, maar pillen om haar drachtig te houden niet. Ik heb me er niet verder in verdiept omdat mijn pony's uit de fokkerij gehaald zijn na hun diagnose, juist omdat het niet samen gaat. Een ziek paard een veulen laten krijgen zou mijn keus niet zijn.
Het kan zijn dat ze er tegen aan zat bevangen te worden en dat bekappen de druppel geweest is.
Door de dierenarts na laten kijken en scannen/opvoelen is zeker een goed idee. Dan weet je waar je aan toe bent.

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 09:51

Het wijzend vingertje komt wat vervelend over Dennis. Ik snap dat je niet gaat fokken met een zieke pony. Alleen was de pony al 4 maanden drachtig voordat de diagnose gesteld is. De pony loopt niet in het gras. Ze staan vrijwel de gehele dag op de tegels hooi te eten. Wij zitten op de klei en met 10 merries in een wei van een halve ha kun je voorstellen dat er geen gras meer staat. Door cushing vernauwen de bloedvaten. In de voeten waardoor ze bevangen worden maar ook bv in de baarmoeder waardoor als het veulen meer voeding nodig heeft deze verstoten wordt. Uiteraard is alles in overleg gegaan met Utrecht. Hun advies was zsm op de prascend zodat ze de vrucht behoudt. 4 weken voor het veulenen stoppen zodat de melk op gang kan komen en dan een week of 2-3 na het veulenen weer op starten met prascend.