[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 11:57

ik heb voor appie een boett 6.

eigenlijk heb ik het liefst de eczeemdeken een maat te groot,want dan zitten ze rond de hals namelijkw el heel ruim.
nadeel is dan wel dat ze dus te lang zijn.
maar dan kun je (als je handig bent) de deken in het midden en stuk dubbel naaien waardoor ze wel weer passen

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 12:07

Ja dat is een goed idee, ik heb nu een halsdeken van Ivanhoe, deze heb ik al heel veel moeten herstellen.
Kan alleen met de hand omdat het rekstof is en daar heb je een speciale naaimachine voor nodig denk ik want het lukt me niet om deze te stikken.
Ik had hier ook een maatje groter waardoor de hals goed was maar hijveel te lang was.

Mocht je toevallig eens jouw appie haar halsomtrek weten (breedste gedeelte) dan mag je mij die eens doorgeven als je wil, dan heb ik toch al een idee om te vergelijken. Heb je ook een goede webwinkel waar ik terecht kan? merciekes hé

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 12:10

denk niet dat dat te vergelijken is hoor.
appie heeft namelijk een hele korte hals en niet zo breed.
is bovendien ook geen haflinger,maar een welshje :j

op eenmala andermaal worden de laatste tijd ook wel eczeemdekens aangeboden,staan wel goedkopere bij en anders es kijken op google?

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 12:23

chipieke schreef:
het probleem met de RSIH is inderdaad dat de nek niet geschikt is voor de 'bredere paarden'. Ze geeft problemen bij haflinger, fjorden, tinkers, friezen etc. Heb ik toch horen zeggen. Maar bij mijn haf heb ik niets van problemen gehad moet ik zeggen!

Iemand enig idee of ik mijn regendeken zonder problemen over de RSIH kan leggen? Want Zita begint teddy te worden :')

Mijn Fries heeft ook een RSH. Moest wel een maat groter nemen dan hij normaal heeft, anders wilde de hals niet dicht :o
Maar ik vind de deken erg fijn. De hals zakt niet naar beneden, zoals bij gewone eczeemdekens. En ik vind het gemakkelijk dat je de RSH niet over het hoofd hoeft te doen.

Ik heb de RSH ook nog steeds onder zijn winterdeken. Durf de eczeemdeken nog niet af te doen.
Dit jaar is het redelijk goed gegaan. Hij heeft wel wat geschuurd, maar er zit nog haar :D Heb helaas de rest van zijn manen moeten kortwieken, zodat het weer een beetje wat lijkt. Maar daar kan ik niet wakker van liggen.

Voor
Afbeelding

Na
Afbeelding

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 12:25

yvonnedv schreef:
chipieke schreef:
Iemand enig idee of ik mijn regendeken zonder problemen over de RSIH kan leggen? Want Zita begint teddy te worden :')

Vorig jaar deed ik de RSIH over de regendeken heen, werkte beter omdat anders het water via de hals onder de deken liep.

Nu heb ik een losse RSIH hals met klittenbandjes en oogjes aan mijn regendeken vast gemaakt, werkt super.

Een losse RISH hals? Heb je die gemaakt van een 'oude' hele eczeemdeken?
Heb je er een foto van? Klinkt als een goed idee.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 12:25

dat lijkt wel heel wat netter dan die lange plukken er tussen :D

heb ik ook gedaan, een hals van een oude eczeemdeken aan de regendeken vast gemaakt.
zit dan wel en kier tussen waar ze nog geprikt of nat kunnen worden,maar dat is niet zo erg.
zo ziet dat er uit:
Afbeelding
en van dichtbij
http://lh4.ggpht.com/_2Spm2aZVrLc/Stcs5 ... 09hals.JPG
Laatst bijgewerkt door ellepel op 16-10-10 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 12:29

ellepel schreef:
dat lijkt wel heel wat netter dan die lange plukken er tussen :D

heb ik ook gedaan, een hals van een oude eczeemdeken aan de regendekn vast gemaakt.
zit dan wel en kier tussen waar ze nog geprikt of nat kunnen worden,maar dat is niet zo erg.
zo ziet dat er uit:
http://lh4.ggpht.com/_2Spm2aZVrLc/SscTV ... sdeken.JPG

Vond ik dus ook.
Er zijn echter een hoop Friezenmensen die me voor gek verklaard hebben ;(
Maar daar heb ik schijt aan :D
Peerd ziet er hardstikke stoer uit met zijn sportcoupe en knotten op concours.
Het wassen gaat een stuk gemakkelijker en ik hoef nooit meer te vlechten oid voor onder de deken. Vind het wel ideaal zo.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 12:30

maar een fries paard moet eigenlijk wel lange manen hebben he :P

die komen vast wel weer

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 12:33

Ik heb wel een losse hals van Ivanhoe en Boett. En van een oude Everline heb ik de achterkant afgeknipt, zodat ik nu daar een los voorstuk van heb.
Vind het alleen zo lastig om een losse hals over de andere dekens te trekken.
En het nadeel van de Ivanhoe en Boett is dat die naar beneden zakken na het rollen.
Heb nu nog de RSH onder zijn winterdekens, maar wat al eerder werd gepost: als het regent wordt de rest van de RSH ook nat onder de andere dekens.
Das een idd een nadeel.

@ Ellepel: zoals jij dat aan je regendeken hebt gemaakt, is een idee.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 12:34

ellepel schreef:
maar een fries paard moet eigenlijk wel lange manen hebben he :P

die komen vast wel weer

Als het aan mij ligt, laat ik het kort :o
Veel gemakkelijker.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 13:42

Ja inderdaad veel beter zo de manen gelijk geknipt, ik ben ook voor lage manen maar het moet praktisch blijven.
Mijn Ivanhoehalsstuk hangt ook halverwege als ze gaan rollen is, ik heb het een paar dagen eens vastgemaakt aan het halster maar dat heeft nietlang geduurd of de lintjes waren over getrokken...ik doe liever geen halster op de wei omdat ze vanalles uitspookt en zo zou ze ergens kunnen achterhaken.
iana haar manen hebben ook nog hier en daar lange plukjes tussen zitten ik ga ze straks ook onder handen nemen, zal ook eens een foto plaatsen

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 14:54

iana schreef:
Ja inderdaad veel beter zo de manen gelijk geknipt, ik ben ook voor lage manen maar het moet praktisch blijven.
Mijn Ivanhoehalsstuk hangt ook halverwege als ze gaan rollen is, ik heb het een paar dagen eens vastgemaakt aan het halster maar dat heeft nietlang geduurd of de lintjes waren over getrokken...ik doe liever geen halster op de wei omdat ze vanalles uitspookt en zo zou ze ergens kunnen achterhaken.
iana haar manen hebben ook nog hier en daar lange plukjes tussen zitten ik ga ze straks ook onder handen nemen, zal ook eens een foto plaatsen

Dat had ik dus ook. Mijn paarden hebben nooit een halster om in de wei.
En omdat die eczeemdekens elastisch zijn, is de hals na het rollen tot halverwege zijn hals afgezakt.
Moet er altijd bij blijven totdat hij gerold heeft, om die hals weer omhoog te trekken.
Dan vind ik de RSH veel fijner in gebruik.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 15:49

Ik heb van een oude eczeemdeken een hals gemaakt en een reservedeken van Epplejack (Boett-model). Van dat oude eczeemdeken had ik dus de achterkant over. Met die stof heb ik de hals van beide dekens zo'n 30cm verlengd. Doordat die nu langer zijn zakken ze ook niet meer af.

De losse hals
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-6YPT87YL.jpg
Als je goed kijkt zie je de naad lopen (stuk waar deken ineens donkerder wordt). Elastiek heb ik eerst van de deken afgeknipt en weer aan het einde van de hals vastgezet

Losse hals met vliegendeken (gebruik ik ook met regen- en winterdeken).
http://94.100.121.196/749150001-749200000/749159401-749159500/749159442_5_HqHK.jpeg

En Sen met haar reservedeken
http://94.100.121.150/1121650001-1121700000/1121699701-1121699800/1121699798_6_WVnz.jpeg
Hier zie je ook halverwege de hals een kleurverschil. Daar is dus ook de deken verlengd. Dan kan je ook goed zien dat de hals veel te kort was.

Dit was de deken waar ik de losse hals van heb gemaakt. Kan je meteen zien dat de hals dus echt te kort was
http://94.100.118.91/358650001-358700000/358683101-358683200/358683171_5_uW0K.jpeg

Biies

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 17:03

Hmm Winston krijgt hele rare plekjes. bij zijn schoft. zijn hals en bij zijn kont. niet bij de manen en ook niet bij de staart maar echt op het lichaam. ik ga der ff een foto van maken kijken of iemand het herkent. want het waren eerst gewoon kale plekjes ik dacht gewoon zijn zomer eczeem maar het worden nu meer schilvers/ wondjes hij heeft al 1 wondje wat bloede en nu een korst is

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 17:17

Hebben jullie al ervaring met enting Insol Dermatophyton?
Mijn DA heeft wel goede ervaring met deze enting bij exceempaarden (bij sommige paarden werkt het overigens ook helemaal niet).
Laatst bijgewerkt door intel_1x op 16-10-10 17:56, in het totaal 3 keer bewerkt

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 17:52

elastische dekens zoals de ivanhoe kunnen prima door de naaimachine.
Denk er alleen aan dat je de machine het werk laat doen, en hem op laat schuiven, en dus niet zelf trekken aan de stof.
Langzaam erdoor laten glijden, zelf een beetje in de gaten houden.
Als je het zo doet kan het prima.

Pentium: 'Genezen' is niet het goede woord, want dat kan gewoonweg bij een allergie niet.
Ik denk dat 'onder controle' beter erbij past.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 18:39

Ik heb vandaag voor het eerst de dekens af gedaan. Nu staan ze lekker in hun blote buik. Nu kan de wintervacht zijn werk weer gaan doen. Voorlopig is het koud. Ik leg de dekens nog niet in de kast maar denk niet dat ze nog op hoeven als ik de voorspelling zo bekijk.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 18:44

Nadit ik vind die kort coupe ook wel stoer staan hoor!
Kan me voorstellen dat je er commentaar op krijgt van friezengekken maar ach dat is ook weer aanstelleritus :D

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 19:23

nadita schreef:
yvonnedv schreef:

Vorig jaar deed ik de RSIH over de regendeken heen, werkte beter omdat anders het water via de hals onder de deken liep.

Nu heb ik een losse RSIH hals met klittenbandjes en oogjes aan mijn regendeken vast gemaakt, werkt super.

yvonnedv schreef:
Ik kreeg van iemand de tip dat je de hals van de RSIH er vrij eenvoudig af kan halen. Als je dan een constructie maakt dat je hem zowel aan de rambo als aan een regendeken kan maken dan heb je een super oplossing voor dit weertype en kan je de RSIH gewoon ook nog gebruiken.

Bobo staat er nu dus zo bij
Afbeelding

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 22:19

Biies schreef:
Hmm Winston krijgt hele rare plekjes. bij zijn schoft. zijn hals en bij zijn kont. niet bij de manen en ook niet bij de staart maar echt op het lichaam. ik ga der ff een foto van maken kijken of iemand het herkent. want het waren eerst gewoon kale plekjes ik dacht gewoon zijn zomer eczeem maar het worden nu meer schilvers/ wondjes hij heeft al 1 wondje wat bloede en nu een korst is

klinkt als schimmel,maar regenschurft geeft weer korstjes.
laat er een dierenarts naar kijken want vanaf een foto kunnen wij toch echt niet zien wat het is

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 09:06

Flosje446 schreef:
Ik heb van een oude eczeemdeken een hals gemaakt en een reservedeken van Epplejack (Boett-model). Van dat oude eczeemdeken had ik dus de achterkant over. Met die stof heb ik de hals van beide dekens zo'n 30cm verlengd. Doordat die nu langer zijn zakken ze ook niet meer af.

De losse hals
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-6YPT87YL.jpg
Als je goed kijkt zie je de naad lopen (stuk waar deken ineens donkerder wordt). Elastiek heb ik eerst van de deken afgeknipt en weer aan het einde van de hals vastgezet

Losse hals met vliegendeken (gebruik ik ook met regen- en winterdeken).
http://94.100.121.196/749150001-749200000/749159401-749159500/749159442_5_HqHK.jpeg

En Sen met haar reservedeken
http://94.100.121.150/1121650001-1121700000/1121699701-1121699800/1121699798_6_WVnz.jpeg
Hier zie je ook halverwege de hals een kleurverschil. Daar is dus ook de deken verlengd. Dan kan je ook goed zien dat de hals veel te kort was.

Dit was de deken waar ik de losse hals van heb gemaakt. Kan je meteen zien dat de hals dus echt te kort was
http://94.100.118.91/358650001-358700000/358683101-358683200/358683171_5_uW0K.jpeg

Bedankt voor de duidelijke tips en foto's.
Daar kan ik wat mee. En anderen hier in het topic ws ook wel ;)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 09:10

yvonnedv schreef:
nadita schreef:

yvonnedv schreef:
Ik kreeg van iemand de tip dat je de hals van de RSIH er vrij eenvoudig af kan halen. Als je dan een constructie maakt dat je hem zowel aan de rambo als aan een regendeken kan maken dan heb je een super oplossing voor dit weertype en kan je de RSIH gewoon ook nog gebruiken.

Bobo staat er nu dus zo bij
Afbeelding

Afbeelding

Ah, duidelijk!
Voor nu laat ik de RSH onder of over zijn dekens. Heb de RSH's pas dit jaar gekocht, dus vind het zonde om van eentje de hals af te halen....
Dan moet ik eigenlijk een 'overleden' RSH hebben, zoals mijn eczeemdeken. Daar heb ik wel het voorstuk afgeknipt, en heb daar een losse hals van. Maar die zakt weer af na het rollen ;(

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 09:17

Ik zie dat jullie dekens er af doen? (sommige)
Als ik het weerebricht zie is het (bij ons) overdag nog boven de 10 graden de komende week... Snachts wel echt koud, maar of dat genoeg is... Zien jullie geen vliegjes meer bij schemer?

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 09:20

Als het enkele dagen onder de 10 graden is geweest 's nachts, zijn de knutten toch dood?
Volgens mij is het nu einde knuttenseizoen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 09:22

nou ik vraag het me af. vorig jaar was dat niet zo... ze kunnen snachts toch beschut gaan zitten zodat ze het iets warmer hebben en overdag hun vleugeltjes spreiden?