Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:34

kimmie261 schreef:
en tessake,gambit vertoonde alleen maar langer haar wat verkleurd was,voor de rest niets aan te zien... :n zit super goed in zijn bespiering houdt nergens vocht vast of wat ook...

Hier ben ik het helemaal mee eens, het is maar hoe lang het al speelt en/of hoe goed je je paard in conditie hebt bijgehouden tot nu toe. Dus blijf goed opletten Tessake! Heeft deze DA veel ervaring met Cushing??

Tessake

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:38

wel is pas een maand dat ze de vetbultjes heeft en had toen direct gebelt maar toen zag hij er geen kwaad is, was volgens hem doordat ze was bijgekomen
maar nu heb ik het gevoel dat haar conditie wat achter uit aan het gaan is de laatste tijd

maar heb het hem gezegt dat ik zelf aan cushing moest denken, en hij zei dat hij vond van niet, maar we zullen zien wat de bloedtesten nu maandag opbrengen, hij vermoed dat het van haar lever komt, maar moest het maandag nietecht duidelijkheid brengen zal ik nog eens bij een andere dierenarts ook zijn mening vragen

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:12

Nanda, sterkte. :(:)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:18

sterkte nanda! gelukkig heeft je shet een mooie leeftijd behaald en heb je haar vanmorgen (gisterenmorgen?) gevonden.

Kalasinger blijkt al een serieus geval te zijn en toch heeft zij nog niet de helft van de symptomen die iemand anders hier in het lijstje postte... Dus goed observeren en de terugval in bespiering gaat echt snel

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:53

Stekte Nanda, ze heeft wel een mooie leeftijd bereikt. Ik hoop dat Illo ook zo oud mag worden.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:33

Nanda, wat een naar berichtje. 35 is wel een droomleeftijd voor een cushing patient.
Het lijkt me een hele taak, als ze zoveel zorg nodig had.
Sterkte ermee.

Ik ben gister begonnen met de dosis te verhogen van Moon.
Ik vond haar niet lekker opknappen na het beginnen met bijvoeren van bietenpulp.
De DA heeft me toen aangeraden om met 0,5 omhoog te gaan. Hopen dat het nu wat beter word.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:42

Nanda@ heel veel sterkte! :(:)

Ik vandaag weer foto's genomen van Pablo.
Echt slecht ziet hij er niet uit denk ik....maar met zo een zonnetje ziet ieder paard er redelijk uit ;)
Ook even een foto van de krullen op zijn achterbenen.
Ik denk dat ik op tijd ben geweest met mijn vermoeden van cushing....vorig jaar zag hij er niet zo uit en zweette ook niet.
Maar had toen natuurlijk ook al cushing.

Restje voer van vanochtend wordt s'middags gebracht ;)
Afbeelding

Benen
Afbeelding

rug
Afbeelding

Pablo's vriend Smurf
Afbeelding

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:37

@ Nanda ... heel veel sterkte! Wat zal het de komende tijd stil zijn :(:) Peter was ook altijd erg vocaal en 'in beeld'.
En inderdaad, er valt eerst echt een soort van gat. Begint nu wat 'gewoner' te worden.

@ Geerke ... wat glimt Pablo mooi :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 23:33

Lappie ook nogmaals sterkte, het is niet mis om je paard na zo'n lange intensieve tijd te verliezen.

Geerke: mooie foto's, bekende krullen en haren aan de benen van Pablo, fijn dat je toch door hebt gezet en hij nu juist er weer beter aan toe zal gaan worden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 10:01

Bij mij komt de da in het nieuwe jaar, maar dat maakt opzicht niet uit ze doet het verder prima.
Ondertussen zie ik hier foto's voorbij komen en dacht laat ik dat ook eens doen.
Het gaat om de grote (rechts) niet om de kleine shet.

Afbeelding

Dit is de duidelijkste foto die ik kan vinden van de krul in de vacht om de hals.
Deze foto is gemaakt in januarie 2011 en hier stond ze onder deken, voor de foto liep ze even zonder.
De laatste tijd is ze ook wat doffer van vacht en onder de buik is de vacht wel wat langer dan normaal.

Ik plaats deze foto omdat ik dit bij Pablo van Geerke toch nog iets minder zie, ben ik dan zo'n rund dat het me nooit eerder opgevallen is.

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 12:36

Sterkte nanda, of ze nou oud zijn of niet, afscheid is altijd moeilijk!

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 12:43

Wat mij trouwens wel opvalt is dat wegvallen in de bespiering in de bovenlijn volgens mij bij de meeste cushingers zo is. Terwijl die van mij ondanks dat ze 28 is nog een hele sterke bovenlijn heeft. 's Zomers willen ze ook nooit geloven dat ze al zo oud is (als ze mooi geschoren staat).
Wat ik me gister ineens bedacht is dat wij haar al een paar jaar verdenken van nierproblemen. Wat op de manege veelal werd gezien als een 'trucje' zou toch wel eens wat meer achter kunnen zitten. Tijdens de voltige lessen bleef fanny altijd herhaaldelijk staan alsof ze moest plassen maar het leek dan niet te lukken.
En nog steeds vind ik dat ze vaak plast, wel kleine beetjes. Maar tijdens rijden of longeren moet ze altijd even plassen. Tegenwoordig gaat het wel in 1x, niet dat ze weer 10 keer gaat stil staan voordat het lukt. Maar toch als een dier een half uur beweging krijgt moet het niet nodig zijn om juist in dat half uur te plassen.
Laatst tijdens het scheren ook, ze werd steeds onrustiger en ik snapte het niet, en ineens stond ze te plassen. Dat soort dingen heeft ze toch wel erg vaak.

Ook 1 van de symptomen??

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:46

Mijn paard plast ook altijd tijdens het rijden. Het zou bij cushing kunnen horen, geen idee.
het kan ook spanning, ontspanning o.i.d zijn. Ik zie het ook bij andere paarden op stal

Als ik mezelf na ga moet ik ook altijd plassen voor en na het sporten.
En ik moet dan ook echt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:02

Sterkte Nanda! Je hetb een pb....

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:29

Heel veel sterkte Nanda, hoe gaat het nu met je?
Fargo, is Whizz blij om weer thuis te zijn? En gaat het goed met Willy nu?
Nado, hopelijk kom je erachter met de test en reageert Nado wel goed op de pergolide.
Ook een hoop nieuwe gezichten hier, succes met het uitvinden of het wel of geen cushing is.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 22:24

Willy heeft nu een heerlijke ruime plek om te eten en te slapen, het bevalt hem prima, hij is daar vanaf moment 1 op gemak wat we niet helemaal gedacht hadden want tja het is toch een wijziging van de situatie. Buiten lijkt het ook goed te gaan, vanmiddag stond ie in ieder geval gebroederlijk naast Arkos (die hem het meest pest ;-) ).
Whizz zijn hechtingen zijn er gisteren uit gegaan, dat heeft hem wel opgelucht volgens mij. En het gespreid eten over de dag doet hem echt goed en geeft hem rust volgens mij. Hij is heel blij om weer bij de rest te zijn, al kan hij er slecht tegen als de 2 jonkies uit het zicht zijn bij het rijden. Dan gaat ie staan roepen. Verder is ie heel braaf en houd ie zich gedeist.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 11:21

fijn dat Wizz en Willy goed gaan!
Ik heb nog nooit bij mijn eigen paarden koliek gehad....en al helemaal geen operatie...ik zou er echt de zenuwen van krijgen denk ik :o

manon_lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 12:45

Ik kom me hier ook melden. Mijn paard is 23 (BWP gefokt, ruin, 1.65m). Sinds ergens 2004-2005 heeft hij met regelmaat traanogen. Zijn ogen raken niet ontstoken, maar voelen erg warm en dik en hij houdt ze dicht. Hij wil dan ook graag schuren en vind het heerlijk als je stevig over zijn hoofd wrijft. Inmiddels alles geprobeerd; oogzalven/cremes/druppels, traanbuizen doorgespoten, antibiotica, nostrilvet, etc. Ik heb verschillende da's geconsulteerd maar geen die me verder heeft kunnen helpen. Ik doe er nu dus ook niets meer aan behalve schoonmaken gezien niets helpt. Met periodes gaat het best goed (alleen tranen, dit is altijd, maar niet warm/dik/jeuk), maar gister stond hij weer met 2 dichte ogen. Het doet me erg veel verdriet hem zo te zien. Gisteravond weer op de zoektoer gegaan voor de zoveelste keer en nu kwam ik dit topic tegen waarin traanogen worden genoemd als symptoom van cushing...

Cushing is nog nooit in me opgekomen en geen da die dit ooit als mogelijk heeft aangehaald. Hij is wel getest op IR (glucose gemeten) maar dat was volgens die da uitgesloten. Nu na een nacht slapen en alles overpeinzen kom ik tot de conclusie dat het toch wel eens cushing zou kunnen zijn. Hij heeft meerdere symptomen (o.a. hangbuik maar wel ribben voelbaar, vocht mn bij hoofd / tussen de kaken, lange vacht in winter en moeizaam door rui komen), maar deze wijtte ik tot gisteravond aan zijn leeftijd. Omdat hij de laatste tijd weer erg futloos is en depri overkomt heb ik vorige week uitgebreid bloedonderzoek laten doen (standaard+mineralen+vit e) en hier kwam uit lichte bloedarmoede. Verder waren enkele globulines licht verhoogd. Kan dit ook een aanwijzing zijn?

Ik heb het topic al een heel end doorgespit maar het zijn nogal wat pagina's. Heeft iemand al wat adviezen? Welke test is nu het beste of zouden jullie aanraden? Iig niet de dexatest begreep ik. Welke geeft dan zo goed als mogelijk uitsluitsel? Maandag komt de da enten dus dan zou ik dit mooi kunnen meenemen. Verder las ik een magnesiumsupplement? Ik heb magnesiumcitraat staan (voor ander paard), zou dit kunnen helpen? Wat is verder jullie ervaring qua voer? Hebben jullie goede ervaring met een specifiek voer en / of supplementen voor jullie cushing paarden?

Alvast bedankt, zodra ik tijd heb weer verder lezen en zoeken. Ben iig blij dit topic te hebben gevonden, zou er dan toch een oplossing zijn voor zijn traanogen? I hope so...

Mocht iemand overigens een da weten in regio z-o brabant die goed bekend is met cushing dan hoor ik dit heel graag.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 13:18

Het zou best eens cushing kunnen zijn...Die van mij had vorig jaar om deze tijd ook bloedarmoede.
Dat komt vaker voor bij IR en cushing.
Voedingsadvies is moeilijk,dat is per paard verschillend en het maakt ook nog uit of je paard er IR bij heeft of niet.
Granen adviseren ze meestal niet,en biks ook niet....omdat daar veel suikers en zetmeel inzit.

Die van mij krijgt iedere dag mineralen en vitamine supplement(op dit moment van de decathlon)
Gekookt lijnzaad,geweekte bietenpulp(liefst ongemelasseerd),handje zemelen,om de dag eetlepel chlorella,lucernebrok
en copra meal (van coolstance,speciaal voer wat IR en cushing paarden goed verdragen,en ze ook op gewicht houdt.
Verder gedoseerd hooi.

Maar goed ik ben een 'beginner'...mijn paard heeft pas cushing,of tenminste,ik ben er pas achter. ;)
Heb je een recente foto van je hele paard?

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 21:07

Veel sterkte met je verlies Nanda.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 21:31

geerke schreef:
fijn dat Wizz en Willy goed gaan!
Ik heb nog nooit bij mijn eigen paarden koliek gehad....en al helemaal geen operatie...ik zou er echt de zenuwen van krijgen denk ik :o

Klopt, ik heb er dan ook een topic voor aan gemaakt, want de stress nu hij weer op stal staat was (en is) behoorlijk hoog bij mij en dat uit zich in slapeloze of erg onrustige nachten. Wordt langzamerhand beter gelukkig.

Manon: dat zou zeker wel cushing kunnen zijn. En wees gerust, die ogen worden vrij snel weer mooi en rustig als je eenmaal aan behandelen begint. Cushing geeft nu eenmaal erge weerstandsproblemen waardoor ontstekingen makkelijker optreden maar ook veel langer aan houden.
Je symptomen klinken erg bekend. kijk even de laatste pagina's door daar zijn de testen aan de orde gekomen omdat er meer nieuwelingen zijn in het topic.

Als je paard op medicijnen komt, komt het lichaam en de bijverschijnselen vaak ook meer op orde. Wij doen niet eens zo veel bijzondere dingen anders qua eten, minder brok, maar de onze krijgt gewoon 2 keer halve kg basisbrok, wat havens mueslie (eiwitarm) en luzerne maar ook beetje peen en appel. Maar nu moet ik wel zeggen dat Willy nog nooit hoefbevangen is geweest en dat scheelt wel degelijk.
Volgens mij kun je de magnesium die je in huis hebt rustig gebruiken.

Allemaal een fijn uiteinde en de allerbeste wensen voor jullie, jullie familie en jullie dieren. Veel liefde, geluk en gezondheid

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 11:44

Nanda, heel veel sterkte.... :(:)

Fargo, fijn dat de 2 zo goed gaan !

Ik wilde jullie ook even laten zien dat mijn paard achteruit gaat...zelf heb ik het idee dat zijn lever en/of nieren nauwelijks meer functioneren. Zijn vacht stinkt, zn koker is mega dik en stinkt en ook zn hoeven, net bekapt, stinken enorm...
Afbeelding

komt dit bekend voor ?
Het is warm en erg hard, gespannen.
En zo ziet hij eruit, voor het poetsen;
Afbeelding

Hij eet slecht ( tandarts al geweest hoor, maar geen trek) alleen het voer waar dus melasse inzit en hij eigenlijk niet mag, eet hij....en ja, dat krijgt hij nu dus....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 15:33

acacia....dat klinkt niet goed en ziet er ook niet goed uit :(:)
Als je echt wil weten of je vermoeden juist is wat betreft nieren en lever kun je bloed laten afnemen.
Hij heeft geen wormen?Ik heb een paard gekend die ook raar rook,die had een worminfectie.
Het ziet er triest uit....
Hij heeft cushing neem ik aan en krijgt Pergolide?

edit....even gezocht...hij reageerde slecht op de pergolide.Wat vervelend!

Iedereen hier natuurlijk ook het beste voor 2012!

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 15:43

Oej dat ziet erg niet goed uit die koker.... :=
ik neem aan dat er een DA bij geweest is?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 15:55

dat ziet er idd niet al te best uit acacia...
Ik zou toch zo snel mogelijk een DA laten bloedprikken dan om na te gaan of lever en nieren nog ok zijn. Want dacht dat deze zowieso erg te verduren krijgen bij cushingpaarden...
Geef je hem dan iets anders ter ondersteuning van de cushing?

verder een gezond en vreugdevol 2012 aan iedereen!
Ik heb toch echt het idee dat Kal haar stal droger blijft, dus da's toch al 1 punt van verbetering. Eetlust naar alles wat dus eigenlijk niet ideaal is voor een cushing paard is goed, maar hooi. Oh nee dat is te min voor de dame. ze eet nog +/- 1/5de van wat ze vroeger at aan hooi. Op de weide bekijkt ze het hooi niet eens, ze wil aan gras of "krachtvoer". Want tijdens de nacht eet ze dan wel haar bak met grasmix en bietenpulp op (hoeveelheid is verhoogd gezien ze dus bijna geen hooi meer eet)