[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IwanLuver

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 17:18

donjalover schreef:
hoi, kun je geen exceem deken kopen (geld gebrek of zo) is klitwortel lotion van de kruitvat een goed alternatief wel elke dag smeren maar het helpt echt

Denk aub wel aan wondjes, want in klitwortel zit alcohol. Als een paard al wondjes heeft gaat dit gigantisch bijten!

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 17:31

Hallo allemaal!

Ik ben al een hele poos aan het meelezen op dit forum zonder ooit te posten (sorry Bloos !

Ik heb hier heel veel goeie tips gevonden om mijn paardje te verzorgen, maar het is het 195 pagina's wel onoverzichtelijk.
Ik heb dus het volgende voorstel aan jullie allemaal: kunnen we geen topic openen waarin we elk een post maken met een samenvatting van hoe we in de zomer van 2007 onze eczemers verzorgd hebben, en wat geholpen heeft en wat niet. Dan staat al die informatie bij mekaar.

Wat denken jullie?

Groetjes Klaar

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 17:35

ik vind het een heel goed idee,maar heb geen idee of de moderators dat ook vinden Knipoog

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 17:48

Tja, ik gebruik alleen de eczeemdeken en was met betadine shampoo. Meer niet Vork

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 17:59

Klara16 schreef:
Hallo allemaal!

Ik ben al een hele poos aan het meelezen op dit forum zonder ooit te posten (sorry Bloos !

Ik heb hier heel veel goeie tips gevonden om mijn paardje te verzorgen, maar het is het 195 pagina's wel onoverzichtelijk.
Ik heb dus het volgende voorstel aan jullie allemaal: kunnen we geen topic openen waarin we elk een post maken met een samenvatting van hoe we in de zomer van 2007 onze eczemers verzorgd hebben, en wat geholpen heeft en wat niet. Dan staat al die informatie bij mekaar.

Wat denken jullie?

Groetjes Klaar

ik vind het ook een heel goed idee Lachen

mijntjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 19:19

jep vind ik een super idee!!

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 20:00

ik vind het ook wel een goed idee, ik gebruik zelf alleen een eczeemdeken en ik was haar met ZT shampoo

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 22:53

ik doe mee!

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 10:37

Hoi,

Ja, ik vind het ook een goed idee. Ik ben het hele topic aan het doorlezen omdat een van mijn ponies zich pas deze zomer voor het eerst schuurt. Ik heb dus nog weinig ervaring en heb ook geen zin om het wiel aldoor opnieuw uit te moeten vinden. Ik heb echt heel veel aan jullie ervaringen. Al vanaf bladzijde 8 (ofzo) zie ik reacties van mensen die geen zin hebben om het hele topic door te lezen terwijl het toen dus pas uit 8 pagina's bestond. Ik snap dat niet, al die ervaringen van iedereen met al die middeltjes. Scheelt ook een hoop geld als je al kunt beginnen met niet kopen wat toch al niet blijkt te werken...

Ik ben nu ergens bij pag 50 en ik lees aan het eind al mee vanaf blz. 160 ongeveer. Het middenstuk moet dus nog een keertje. Ik heb eens een paar pagina's opgeschreven wat voor middeltjes ik allemaal tegen kwam. Wat een enorme lijst aan zalfjes, smeersels, dekens shampoo's en ander spul kwam daar uit zeg.

Ik ben dus in ieder geval een voorstander van dit nieuwe topic waarin iedereen zegt wat hij/zij deze zomer allemaal gedaan heeft en wat er wel en niet gewerkt heeft. Misschien is het ook wel handig om erbij te zetten wat voor paard het betreft en waar in het land het paard staat en of hij 24/7 buiten staat of 's nachts binnen komt. Dan kunnen we misschien een beter vergelijk maken met onze eigen situatie...

Ik hoor het graag als het topic gestart is.

Groetjes,

Aline

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 10:45

wie start het nieuwe topic ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 11:45

ik stuur es even een berichtje naar een moderator..es kijken wat zij zeggen.
zou zonde zijn als we wat openen en zij gooien het vervolgens weer dicht Knipoog

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 12:42

ellepel schreef:
ik stuur es even een berichtje naar een moderator..es kijken wat zij zeggen.
zou zonde zijn als we wat openen en zij gooien het vervolgens weer dicht Knipoog
Ik ben benieuwd.. Knipoog

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 13:03

Hebben we niet een tijd geleden (denk zo'n 100 pagina's) ns een keer zo'n lijst gemaakt? Clown

Maar goed... Te raar voor woorden wat er vanochtend gebeurde. Ik ging Den op het land zetten, want die staat weer s'nachts op stal. Nou had hij niet veel meer bij de kudde gestaan, maar elke dag een paar uurtjes, dat ging gewoon nog goed. Ik dacht laat ik hem eens een paar uurtjes zonder eczeemdeken zetten, want dat is wel ff fijn voor hem.
Nu heeft Den gevlekte witte billen en normaal een blauwe deken. Ik zet hem op het land en wat denk je? Ze vielen hem gewoon aan, alsof het een vreemd paard was!! Rennen en idioot doen, zelfs de merrie die altijd met hem kroelt. Dus ik deken er weer op gedaan, was het jagen over. Eén ruin voelde zich in de maling genomen dus deed nog een paar boze schijnbewegingen Gestoord En de merrie begon weer gelijk te knuffelen. Hoe bizar is dat? Zonder deken herkennen ze hem niet meer... Heb ik dat Bloos

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 13:38

Dendie schreef:
Hebben we niet een tijd geleden (denk zo'n 100 pagina's) ns een keer zo'n lijst gemaakt? Clown

Maar goed... Te raar voor woorden wat er vanochtend gebeurde. Ik ging Den op het land zetten, want die staat weer s'nachts op stal. Nou had hij niet veel meer bij de kudde gestaan, maar elke dag een paar uurtjes, dat ging gewoon nog goed. Ik dacht laat ik hem eens een paar uurtjes zonder eczeemdeken zetten, want dat is wel ff fijn voor hem.
Nu heeft Den gevlekte witte billen en normaal een blauwe deken. Ik zet hem op het land en wat denk je? Ze vielen hem gewoon aan, alsof het een vreemd paard was!! Rennen en idioot doen, zelfs de merrie die altijd met hem kroelt. Dus ik deken er weer op gedaan, was het jagen over. Eén ruin voelde zich in de maling genomen dus deed nog een paar boze schijnbewegingen Gestoord En de merrie begon weer gelijk te knuffelen. Hoe bizar is dat? Zonder deken herkennen ze hem niet meer... Heb ik dat Bloos
ik he b dat probleem dus ook hier.. viewtopic.php?f=13&t=826112&hilit=

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 13:40

whaaa wat raar zeg !

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 13:54

ik heb al een keer eerder wat gepost over Silke mijn haflingerjaarling. Ze heeft allemaal vreemde jeukende plekken in flanken, manenkam op haar hoofd en schoft en vooral veel jeuk. De dierenarts weet niet precies wat het is, maar vind het zeker niet op zomereczeem lijken. We hebben al van alles geprobeert, ze heeft net een antibioticakuur gehad, maar niets helpt.

Nu mijn vraag aan jullie; is er een middeltje wat ik door het eten kan doen, wat de jeuk een beetje verlicht?

Het gaat dus niet om iets tegen eczeem oid maar puur tegen de jeuk. Ik mag van de DA geen zalfjes smeren of deken opdoen

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 13:55

waarom mag je van de da geen zalfjes smeren ? voor de rest bestaat er dagt ik niks tegen de jeuk dat door het eten gaat

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 13:58

vet houden kan nooit kwaad volgens mij Clown

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 14:00

zalfjes houden de huid vochtig en daar groeien bacterieen heerlijk in. De dierenarts denkt het meest aan een bacterie of iets wat secundair door een bacterie geinfecteerd is.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 14:02

silkie schreef:
zalfjes houden de huid vochtig en daar groeien bacterieen heerlijk in. De dierenarts denkt het meest aan een bacterie of iets wat secundair door een bacterie geinfecteerd is.
maar dan moet ze toch antibiotica om die bacterie te bestrijden lijkt me. Nu gebeurt er ook niets en heeft je paardje wel jeuk
Laatst bijgewerkt door shera op 02-09-07 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 14:03

ow sorry Clown dat heeft ze al gehad, ik lees niet goed

gijsje59

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 16:27

De grote wei staat na het hooien weer open en ik merk dat Gijs weer meer jeuk krijgt. Ook als ik zijn hoofdkap niet op heb verrekt hij van de jeuk op zn oren en tussen zn oren. Schuren als een gek. Gisteravond dus ook zn hoofd gewassen met teershampoo en hij vond dat dus NIET fijn. Hahahaa ik was nog natter dan hij. Nou ja, de jeuk op zn hoofd was in ieder geval weg. Weet je wat ik zo vreemd vind? Schuurt hij zn manenkam dan laat hij zn staart met rust. Nu schuurt hij zn manenkam niet maar staat hij zn staart weer te schuren. Ik word er gek van. Had met die koude nachten zo gehoopt dat het minder zou worden. Maar no way... Nou nog 1 maand te gaan. Ik hoop toch echt dat ik in oktober van die deken en het om de dag staart en manen wassen verlos ben. Begrijp me niet verkeerd, ik doe het met liefde maar het hangt me na een dikke 6 maanden wel de keel uit. Zucht....

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 17:32

silkie schreef:
ik heb al een keer eerder wat gepost over Silke mijn haflingerjaarling. Ze heeft allemaal vreemde jeukende plekken in flanken, manenkam op haar hoofd en schoft en vooral veel jeuk. De dierenarts weet niet precies wat het is, maar vind het zeker niet op zomereczeem lijken. We hebben al van alles geprobeert, ze heeft net een antibioticakuur gehad, maar niets helpt.

Nu mijn vraag aan jullie; is er een middeltje wat ik door het eten kan doen, wat de jeuk een beetje verlicht?

Het gaat dus niet om iets tegen eczeem oid maar puur tegen de jeuk. Ik mag van de DA geen zalfjes smeren of deken opdoen

Ik had met mijn tinker hetzelfde. Hij was ook 1 jaar oud en had ook deze plekken. Het advies wat ik kreeg was om hem af te laten maken Verdrietig Ik heb dit natuurlijk niet gedaan maar naar een andere da gegaan die een punktie heeft genomen en ook een antibiotica kuur heeft voorgeschreven. Toen dat allemaal niet hielp was het inmiddels bijna oktober en adviseerde me om het jaar erop gewoon af te wachten. Zijn 2e en 3e levensjaar heeft hij nog zonder deken gelopen in de opfok, hier kon hij zich nergens aan schuren dus de schade bleef beperkt. Vanaf zijn 3e jaar loopt hij onder de deken. Het schuren valt allemaal wel mee echter augustus is bij hem de ergste maand. Hij heeft zijn hele hoofd ook kapot Verdrietig XL kap van Divoza is aan de kleine kant dus die heeft ie alleen overdag op.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 17:51

ik kwam vandaag in de wei en zag een "bloot" oor bij Vera, die heeft het dus voor elkaar gekregen om de naad van de hoofdkap kapot te krijgen Boos! Heb haar maantop en gezicht maar goed dik in de uierzalf gezet in de hoop dat ze zich niet op haar hoofd schuurt tot morgenmiddag, dan is de hoofdkap weer gemaakt.

Trouwens even een vraag over de hoofdkap, Vera heeft een hele lange voorpluk en ook behoorlijk dik (nouja ik kan beter zeggen had Verdrietig ) Maar sinds ze die hoofdkap op heeft haal ik elke keer hele plukken uit die hoofdkap van haar voorpluk als ik 'm af doe. Heeft iemand hier een tip wat ik het beste kan doen dat die voorpluk niet naar de haaien gaat van die kap?

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 18:01

mischien een vlecht erin ?