PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 12:04

Meetje1404 schreef:
Sorry, dan heb ik het verkeerd gelezen.
Mijn merrie krijgt:
• Myocare van Equi-xcel
• De sport balancer van Equi-xcel
• Keltisch zeezout
• Balanstri
• Mangaan -> uit Duitsland
• Vitamine B -> equinest
• Msm -> pharmahorse
• Magnesium -> pharmahorse
• Vitamine E -> Equi-xcel
• Alphengrun Mash

Kortom een hele lijst met supplementen, maar kan gewoon alles weer met mijn merrie. :o

De alpengrun dat is een slobber toch?
Gebruik je dat voor de poeders door te doen?
En heb je vnml de olieën of de poeders ve aantal producten?

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 12:41

joyce83 schreef:
Frisser is niet erg, die snap ik ook wel. Maar ze verliest zichzelf.

Welk dieet geef jij verder? Ik ga eens naar die vitamine B kijken.
Die van mij heeft nu 1 schep pavo care 4 life en dan klein beetje sojaschroot in de ochtend. Avond 1 schep grasbrok geweekt, met de vitamine E van Inge en zout. Verder zo goed als onbeperkt hooi. Ze doet verder niks als weidegenootje zijn en het is moeilijk om haar op gewicht te houden.

Ik zou de Pavo en de sojaschroot vervangen. Pavo bevat luzerne, wat ik aan mijn Px niet moet geven want dat heeft allerlei nare gevolgen. Ook de sojaschroot zou ik echt afraden, te belastend en veel paarden met Px reageren er niet goed op.

Meetje1404

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 14:53

Tinkermuts schreef:
Meetje1404 schreef:
Sorry, dan heb ik het verkeerd gelezen.
Mijn merrie krijgt:
• Myocare van Equi-xcel
• De sport balancer van Equi-xcel
• Keltisch zeezout
• Balanstri
• Mangaan -> uit Duitsland
• Vitamine B -> equinest
• Msm -> pharmahorse
• Magnesium -> pharmahorse
• Vitamine E -> Equi-xcel
• Alphengrun Mash

Kortom een hele lijst met supplementen, maar kan gewoon alles weer met mijn merrie. :o

De alpengrun dat is een slobber toch?
Gebruik je dat voor de poeders door te doen?
En heb je vnml de olieën of de poeders ve aantal producten?

• Myocare van Equi-xcel -> poeder
• De sport balancer van Equi-xcel -> brokjes
• Keltisch zeezout
• Balanstri -> olie
• Mangaan -> uit Duitsland -> brokjes
• Vitamine B -> equinest -> brokjes
• Msm -> pharmahorse -> poeder
• Magnesium -> pharmahorse -> poeder
• Vitamine E -> Equi-xcel -> poeder
• Alphengrun Mash

Klopt, dat is een slobber om het mee te mengen. Heb voornamelijk poeders, en maar 1 olie. :)

Tinkermuts

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 15:04

Super Dankjewel voor je uitleg, ik wil wat anders proberen want vind hem niet goed genoeg op huidige supplementen

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 15:05

Jij geeft niet nog iets van aminozuren los bij?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 15:10

Change03 schreef:
joyce83 schreef:
Frisser is niet erg, die snap ik ook wel. Maar ze verliest zichzelf.

Welk dieet geef jij verder? Ik ga eens naar die vitamine B kijken.
Die van mij heeft nu 1 schep pavo care 4 life en dan klein beetje sojaschroot in de ochtend. Avond 1 schep grasbrok geweekt, met de vitamine E van Inge en zout. Verder zo goed als onbeperkt hooi. Ze doet verder niks als weidegenootje zijn en het is moeilijk om haar op gewicht te houden.

Ik zou de Pavo en de sojaschroot vervangen. Pavo bevat luzerne, wat ik aan mijn Px niet moet geven want dat heeft allerlei nare gevolgen. Ook de sojaschroot zou ik echt afraden, te belastend en veel paarden met Px reageren er niet goed op.

Heel veel paarden doen het beter op soja dan op luzerne :) heb al heel veel biotensor testen gedaan in mijn leven en zelden test er een paard passend op luzerne. Soja is zelden niet passend wat ik tot nu toe gezien heb.

Meetje1404

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 15:41

Tinkermuts schreef:

Nope, de balancer is zo compleet dat dit niet nodig is. :o

Meetje1404

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 15:41

Tinkermuts schreef:
Super Dankjewel voor je uitleg, ik wil wat anders proberen want vind hem niet goed genoeg op huidige supplementen

Graag gedaan, mocht er iets zijn mag je mij pb sturen.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 16:18

Echt superlief, Dankjewel.
Soms is het z,on puzzel en om me heen weinig tot geen hulp omdat het zo onbekend en complex is voor velen,ben dierenarts waar ik niet veel aan heb qua pssm2
Dan sta je er voor je gevoel redelijk alleen voor, en ik gun mn paard zo het beste.
Ik maak denk ik graag gebruik van je advies.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 16:22

Het is zeker fijn hoe in deze groep met elkaar omgegaan wordt.

Vandaag de hoefsmid. Maar mevrouw was niet te handelen dus maar half gedaan. Hoe langer je bezig blijft om haar in het gareel te krihgen hoe verder ze zichzelf verliest in de spanning.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 16:31

Ja he, op die fb groep durfde ik niets te vragen en hier heb ik al zoveel meer geleerd.

De smid herkenbaar, mijn smid weet inmiddels precies hoe ze het aan moet pakken, eerst achter want dat vind ie heel moeilijk, en ze vijlt ze niet, alleen bekappen, vijlen trekt ie gewoon niet, dan maar iets minder mooie voeten.
Voor is niet echt een probleem.
Maar andersom is ie als eerst voor gedaan word het al eind zat en wil ie achter echt niet van meer.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 16:52

Tinkermuts schreef:
Soms is het z,on puzzel en om me heen weinig tot geen hulp omdat het zo onbekend en complex is voor velen,ben dierenarts waar ik niet veel aan heb qua pssm2
Dan sta je er voor je gevoel redelijk alleen voor, en ik gun mn paard zo het beste.

Dit is zo herkenbaar! Ik vraag me af of er wel Nederlandse dierenartsen zijn die er echt iets vanaf weten? Van wat ik zo lees lijkt er in de VS en Duitsland veel meer kennis te zijn. Weet iemand een goede Nederlandse internist met veel ervaring op gebied van PSSM?

Meetje1404

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 17:02

Tinkermuts schreef:

Mychoice heeft mij enorm geholpen. Het dieet is wel echt super duur dus je moet er “helaas” geld aan uit willen geven. Maar voor mij is het echt elke euro waard! Zij heeft nog meer kennis dan dat ik heb, dus als je het echt goed wilt doen moet je haar vragen.

Meetje1404

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 17:04

Tinkermuts schreef:
Ja he, op die fb groep durfde ik niets te vragen en hier heb ik al zoveel meer geleerd.

De smid herkenbaar, mijn smid weet inmiddels precies hoe ze het aan moet pakken, eerst achter want dat vind ie heel moeilijk, en ze vijlt ze niet, alleen bekappen, vijlen trekt ie gewoon niet, dan maar iets minder mooie voeten.
Maar andersom is ie als eerst voor gedaan word het al eind zat en wil ie achter echt niet van meer.

Grappig, mijn merrie vind voorvoeten vreselijk en is heel makkelijk in de achterbenen :)

Meetje1404

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 17:05

DinkeyGirl schreef:
Tinkermuts schreef:

Dit is zo herkenbaar! Ik vraag me af of er wel Nederlandse dierenartsen zijn die er echt iets vanaf weten? Van wat ik zo lees lijkt er in de VS en Duitsland veel meer kennis te zijn. Weet iemand een goede Nederlandse internist met veel ervaring op gebied van PSSM?

Nope, laatst nog “uitgelachen” door da met dat het onzin was en het niet kon. :+

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 17:13

Ik heb een beer van een paard en hij ziet er niet ziek uit, hoor vaak, volgens mij zie je dingen die er niet Ijn....erg frustrerend

Meetje1404

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 17:21

Tinkermuts schreef:
Ik heb een beer van een paard en hij ziet er niet ziek uit, hoor vaak, volgens mij zie je dingen die er niet Ijn....erg frustrerend

Kan mij dat heel goed voorstellen, is echt niet leuk en fijn om te horen!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-25 17:29

DinkeyGirl schreef:

Eerlijk is eerlijk: het was een beetje tegen mijn verwachting in, maar één van de artsen van Paardenkliniek de Veluwe heeft zich destijds behoorlijk ingelezen aan de hand van de problemen met mijn paarden (n/P2) . Hij heeft sinds die tijd ook nog mensen doorgestuurd naar de test als hij vermoedt dat dit meespeelt. De praktijk heeft ook ervaring met de n/P2, n/P3, n/Px merrie van een vriendin van mij. Ik ben daar wel al een tijdje weg (4 jaar) dus ik weet niet precies hoe ze er momenteel in staan, maar je zou daar je licht eens op kunnen steken.

Wat ik bij PSSM2/MIM iig zou vragen aan je dierenarts, is of je flunixine op voorraad mag hebben zodat je dat in accute gevallen meteen kunt geven.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 17:38

Meetje1404 schreef:
Tinkermuts schreef:

Nope, de balancer is zo compleet dat dit niet nodig is. :o

Jawel, de myocare heeft de aminozuren :-)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 17:50

Tinkermuts schreef:

Volgens mij is niet willen vijlen een pssm dingetje. Misschien is mechanisch vijlen aanleren een oplossing? Mijn paard vindt dat echt heerlijk. Ze geeft vrijwillig haar voet ervoor.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-25 17:56

Het naar voren strekken/op een bokje staan is vaak een probleem.
Laag bij de grond bekappen, vaak voet even neerzetten en "ondersteboven" afronden met het been gebogen, niet naar voren gestrekt.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 18:22

Wow weer een kwartje die is gevallen: lastig zijn bij de smid! Ik dacht altijd dat het een balansprobleem was omdat er altijd werd gezegd je paard is zo slap. Wat waarschijnlijk ook wel de oorzaak is maar had dat nooit aan de PSSM gelinkt. Het zal ook wel een stukje coördinatie zijn. Maar deze herkenning is heel fijn!

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 18:26

Mac schreef:
DinkeyGirl schreef:

Eerlijk is eerlijk: het was een beetje tegen mijn verwachting in, maar één van de artsen van Paardenkliniek de Veluwe heeft zich destijds behoorlijk ingelezen aan de hand van de problemen met mijn paarden (n/P2) . Hij heeft sinds die tijd ook nog mensen doorgestuurd naar de test als hij vermoedt dat dit meespeelt. De praktijk heeft ook ervaring met de n/P2, n/P3, n/Px merrie van een vriendin van mij. Ik ben daar wel al een tijdje weg (4 jaar) dus ik weet niet precies hoe ze er momenteel in staan, maar je zou daar je licht eens op kunnen steken.

Wat ik bij PSSM2/MIM iig zou vragen aan je dierenarts, is of je flunixine op voorraad mag hebben zodat je dat in accute gevallen meteen kunt geven.

Mijn fysio lijkt zich er ook in te willen verdiepen. Ik heb haar van de week nog geapt over die info van Marion Otto. En zij volgt een cursus over voeding bij een dierenarts en daar wilde ze ook mee overleggen voor mij. En vragen of zij iemand weet die er veel ervaring mee heeft. Ik heb het ook neergelegd vanmiddag bij de eigenaresse van de dierenartsenpraktijk die ons nu helpt, en heb de naam van Marion Otto laten vallen. Ik wil me ook niet opdringen maar dan kan ze googlen als ze het interessant vindt!

Heb (gelukkig nog) geen idee wat Flunixine is maar ga het zo even googlen. En het stuk over die stikstofbalans lezen want daar was ik nog niet aan toegekomen!
Laatst bijgewerkt door DinkeyGirl op 06-11-25 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 18:30

Mijn smid houd gelukkig wel rekening met zn pssm, gebruikt nooit meer het bokje, en laag bij de grond. Vijlen is niet zozeer het probleem maar het langere vd grond af houden

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 18:31

Thanks allemaal, blij met dit topic