[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 18:38

Vidar is gisteren weer geprikt. Wss donderdag of vrijdag de uitslag. ...
Wat wel heel super leuk was, was dat hij na de prik een enorme knuffel kreeg van de DA.. Hij was zo lief voor hem....

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 18:44

Ik ben heel benieuwd. Hoe vaak heb je hem nu laten testen? Is dit de controle test?

tylando

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 18:52

Dit is zijn 3e test... eind januari zat ie op 47

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 19:53

Dan nu maar hopen dat hij nog wat lager uitkomt toch?

Wat voor een idee heb je zelf? Hoe hij zich voelt?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 19:54

Veel beter al maar ik denk stabiel of iets lager...

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:47

Dimple schreef:
Goed nieuws zeg! *\o/* Fijn dat hij het er zo goed op doet.
Hoeveel geef je? Hele pil toch?
Ja nog wel. Ze zijn bijna op, dus dan ga ik weer naar de kliniek om te testen en nieuwe pillen te halen. Als hij stabiel is, probeer ik wellicht iets af te bouwen maar eerst overleggen met mn DA.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 13:51

Zo, hier gaat het eigenlijk erg stabiel met mijn cushinger. Staat halve dagen op de wei en anders op de paddock.. Elke ochtend nog zijn tabletje gegeten en krijgt vitamine brokje met care4life... Verder 2 x in de week een bosritje. Voor de tijd van het jaar wat betreft gras gaat het nog erg goed, nog geen stijfheid ondervonden. Volgende week weer naar de apotheek om 100 nieuwe pilletjes te halen. Tijd gaat snel, al bijna 1 doosje opgemaakt...

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 18:59

Super dat het zo goed gaat Batlow! Fijn!

Tylando, al de uitslag?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:00

Nee word morgen denk ik...pffff

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:06

-O- ben iedere x weer zo nerveus he..

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:11

Ik weet het. Ik sliep dagen niet.............daarom heb ik zelf op een gegeven moment maar gebeld.
Je krijgt dan vaak te horen dat ze hem al binnen hebben, maar nog geen tijd om zich er in te verdiepen............

Voor hun dagelijkse kost.......voor ons helaas niet :o

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:14

Ze hebben iedere x dezelfde dag gebeld als ie binnen was maar idd soms wachten ze gerust een dag. Meestal wel een goed teken !.. zit weer onder de haren. .pff rui duurt altijd zo lang, moet je nagaan hoeveel vacht ze eigenlijk hebben in de winter :wow:

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:20

Ja dat valt mij ook nooit zo op.........totdat ze gaan verharen.

Ben allergisch voor paarden dus heel fiks borstelen kan ik helaas niet zelf :=

Morgen moeten ze bellen hoor! :))

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:31

Allergisch -O-

Fijn als t dan je hobby is... gewoon mondkap op en borstelen maar...tig weken lang :D

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 22:06

Mijn pony ook vanwege de cushing ook geschoren afgelopen winter. Zo dat was echt een pak van zijn hart geloof ik. Wat kwam daar veel vanaf. Nu zit hij al lekker kort en dat is wel fijn gezien het weer nou tegenwoordig.. Behalve zijn benen en kop, die zijn nog flink behaard en daar komt nog écht veel haar vanaf. Hoe erg was het geweest als hij zijn vacht wel had gehad... Nu afwachten hoe hij dan weer zijn vacht ontwikkeld. Wordt het weer veel te dik, van verlos ik hem weer en haal ik het er af. Merk ook dat hij daardoor veel actiever was, zonder zo'n pak haar!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 09:08

Jeetje, zoveel haar nog? Nou nu maar hopen dat met deze juiste medicatie ze daar minder last van hebben.
Hij zal blij met je zijn dat je hem hebt geschoren.

Nu is het wachten op de uitslag van Tylando............... :j

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 13:32

Hij is van 47 naar 42 gezakt... gewoon doorgaan met 1 pil per dag en augustus/ september nieuwe test

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 16:24

Hij zakt nog steeds pittig zeg!

Waar komt hij ook alweer vandaan?

Mijn merrie was binnen 7 weken van 54 naar 12,5 gegaan. Dat was ook de reden om naar 3/4 pil te gaan (overigens zonder overleg DA ;) )

Ben je tevreden Tylando?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 20:03

DA vond t nog steeds positief.. had wel meer verwacht maar weet natuurlijk niet hoe snel t gaat om naar lage waarde te gaan. .mss gaat t nu in kleine stapjes.
We zijn iig weer gezakt dus dat is al positief

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 11:48

Ik heb vrijdag de uitslag gehad van de test van Vlek. Ze had vorig jaar mei een waarde van 734. Ze heeft een tijd op een halve pil gestaan, maar toen wilde ze niet meer eten en was zwaar aan de diarree. Ze staat nu ongeveer een half jaar op een kwart (weet niet meer precies hoe lang) en daar doet ze het op zich goed op, maar ze zou wat alerter kunnen zijn en de vacht is ook nog niet echt goed.

Uitslag was 239. Nog steeds natuurlijk veel te hoog, maar dus wel een daling van 500! Ik ga het nu even een tijdje proberen op een halve. Kijken of ze daar iets beter van wordt, zonder dat ze stopt met eten of aan de diarree gaat.

Tanden zijn ook weer gedaan, waren gelukkig geen ontstekingen te zien. Maar verder was er ook niet veel meer van te maken. Op deze leeftijd groeien de tanden en kiezen niet meer zo hard en dan valt er ook weinig te corrigeren. Ze heeft echt een enorm scheef gebit. Hooi eten doet ze nog steeds niet, lang gras lukt ook niet. Ik heb nu gelukkig een weitje waar wat kort gras staat en dan heeft ze toch iets te knabbelen.

Ook was ze wat onregelmatig rechtsvoor en de DA vond rechtsachter ook niet je van het. Ze houdt zich behoorlijk stijf en zit vast in haar rug. Dat vond de fysio ook al, waarschijnlijk zijn haar ruggewervels vast gegroeid. Op de foto vond de DA het allemaal nog niet zo dramatisch, wel wat afvlakkingen en er was lichte artrose (maar dat mag met een leeftijd van 24 jaar).

Ik heb nu aspirinezuur meegekregen om de doorbloeding te helpen. Dat krijgt ze nu ruim een week.
Mijn dochter heeft haar van de week nog een keer gereden en dan is ze in het begin in draf echt onregelmatig, maar na een tijdje zie je het nauwelijks meer. Het verbeterd dus wel met beweging.

Dus nu krijgt ze 's avonds een hele mengeling van allerlei middeltjes door de bietenpulp om te proberen het toch iets makkelijker te krijgen.

Ze krijgt nu:
ochtend: halve schep Leisure Mix, 1 schep Wiesenflakes, handje grasmix, 100 gram Ultimate Balancer en aspirinezuur
Middag: zelfde als in de ochtend. Als ze apart staat van de andere paarden krijgt ze eerder nog een keer een schep Wiesenflakes in het weitje.
Avond: 1 schep Seniores Priores (uiteraard geweekt), halve schep Wiesenflakes, en daardoor heen:
1 schepje Provarium Breeding, schepje Glucosamine/MSM, schepje magnesium, schepje Chondroitine

Hooi krijgt ze dus niet, ik probeer het wel eens, maar ze laat het gewoon liggen.

Ik hoop dat ze het zo nog even volhoudt, en dat ze ook nog een tijdje gereden kan worden. Maar anders wordt ze gewoon een hele dure grasmaaier. Verder is ze nog prima, na het rollen komt ze nog moeiteloos weer omhoog, dus ik denk dat ze ook nog wel een tijdje bij ons is.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 13:12

Is aardig stil hier op topic!

@setteli wat vond jouw DA van deze daling ?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 13:29

Wel goed, maar uiteraard nog steeds te hoog. Maar een daling van 500 is natuurlijk enorm. Ik ga op eigen initiatief de dosis verhogen, eens kijken hoe dat gaat.

Het is inderdaad wat stil hahaha

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 13:59

En ik doe nog wel zo mijn best het topic levende te houden :P

500 is een hele behoorlijke daling. Hoe lang heeft hij er over gedaan? Want als het een redelijk korte tijd is dan zou je bijna nog wel een verdere daling kunnen verwachten. Ik hoop het voor je.
De kreupelheid is minder. Komt vanuit artrose?

Merrie lijkt gewend op haar nieuwe stal. Haar hapje met de Balancer is minder in trek (daar doorheen zit ook de prascend)
Ik ga het dus nu apart geven. Beetje lekkere muesli met Prascend en de Balancer met luzerne. Ook heb ik nu toch de brokjes besteld ipv granulaat. Dat eet ze vast makkelijker weg haar kennende.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 14:04

Ja Dimple...jij doet idd goed je best gelukkig. .

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 14:09

:') :')

Typ net zo snel als ik klets :))