[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

chery

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:37

Fibra heb ik ook aan gedacht, maar vind dat zo'n gedoe met bestellen....

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:40

chery schreef:
Ik weet niet of ik een eczemer zal kopen....
Ik heb mijn paardje al vanaf veulen en zal hem voor geen goud willen missen, het is misschien wel de leukste die ik heb gehad tot nog toe.

Even een voervraagje;
waar gaat bij jullie de voorkeur naar uit, de pavo care4life of de subli dieetmix. Heb het alletwee gevoerd en wordt beiden goed gegeten.
De pavo heeft zijn kruiden erin, maar is een stuk duurder.
In beiden zit geen granen....

Ik ben pas overgestapt van de dieetmix naar C4L. Kan er nog niet veel overzeggen of de C4L een succes is. De dieetmix voerde ik met een vit/min-supplement en olie, de C4L voer ik 1kg per dag van en dan zou een supplement niet nodig zijn. Op die manier ben ik met C4L goedkoper uit. Even afwachten hoe Sen het op dit voer blijft doen. Of ik dit van de zomer blijf voeren weet ik nog niet. Afgelopen zomer heeft ze het echt super gedaan op Winergy Low Energy, Subli Omega-mix en Equilife F4F, dus misschien ga ik dat weer geven zodra ze weer (24/7) op het land staat.

In Fibra zit toch nog wel granen? Suiker/zetmeel is ook zo rond de 20% als ik me het goed herinner, vond ik zelf nog steeds wat te hoog.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:56

Ja inderdaad fibra zitten granen in volgens mij, dat was ook waarom ik dacht het niet te doen. Ik heb een vrij gespierde quarter die gewoon extra vitamine E met selenium nodig heeft, anders ben ik bang dat het niet goed komt. Ik geef hem daarom ook een suplement bij diamond omega van equimins.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 10:57

Ik heb ook mijn paardje gekocht met informatie dat ze jeuk had. Ze was dat jaar net begonnen met schuren.
Nog onzeker of het ZE was maar dat is het dus zeker. Gelukkig alleen staart en manen. Dus valt het nog mee!
Heb me gelijk ingelezen oa hier! Goede dekens en antijeukspul..

Denk dat ik toch overstap op een ander anti jeukspul. De Derfencreme vind ik perfect voor de billen. Die werkt heel goed maar bij de manen met gewoon flesje maakt het weinig verschil volgens mij.

Dit jaar net voor april de deken op. Vorig jaar was ik net iets te laat. Heb het maar meteen opgeschreven wanneer bij haar de jeuk begon.

Ook voer aangepast maar daar merk ik bar weinig verschil in, behalve dat de brok gewoon slecht bij haar viel en de muesli beter.
Kwa jeuk dus geen verandering. Ben ook pas vorig jaar begonnen met het voer veranderen dus dit jaar ff aankijken.

Ze heeft nog steeds 1 plek in de manen die er niet uit ziet.. Of het nou komt van dr vriendinnetje of jeuk. Denk beetje van beide!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:05

Nivada, jammer dat je paardje toch ZE blijkt te hebben maar super dat je je meteen zo goed ingelezen hebt :). Heb ik toen der tijd ook gedaan (en doe ik nog steeds, want is zo veelzijdig allemaal en ik heb dan momenteel een goede manier van aanpak voor mijn paard, maar dat kan ook zomaar veranderen dat paardlief opeens erger gaat jeuken of wat dan ook) toen ik erachter kwam, want was bij mijn paard ook niet helemaal duidelijk omdat ik zijn geschiedenis op dat moment niet duidelijk genoeg kende en het was winter toen ik hem kocht dus hij had op dat moment geen symptomen verder.

Ik ben najaar 2011 van voer veranderd en merkte dus in het seizoen van afgelopen jaar wel duidelijk verschil. Kan dus ook gewoon zijn dat je 'nieuwe' voer geen verbetering teweeg brengt bij jouw paardje.

Wat betreft de deken opleggen moet je gewoon even goed de temperaturen ook in de gaten houden. Als je hem vorig jaar net voor april hebt opgelegd en iets te laat was, kan losstaan van het feit dat het misschien nu wel al in maart nodig is als het al vroeger warmer wordt. Is echt afhankelijk van het weer. Het ene jaar moeten ze in maart op, het andere in april en bij sommige nog vroeger misschien.

Ik heb afgelopen seizoen lotion + shampoo met Cojosol gebruikt, maar dat bracht alleen verlichting op het Moment van jeuk, dus was niet preventief. Ga hier dan ook dit seizoen niet mee verder, want was toch wel duur en als de deken er op tijd op ligt en er ook consequent op blijft liggen, blijft de jeuk ook zo goed als weg. Dus geen dure smeerseltjes meer voor mij. Of er moet al zodanig iets veranderen dat de muesli icm de deken niet meer zou werken voor hem en ik wel gedwongen verder moet kijken, maar voorlopig werkt dit voor mijn paard.. :)
Hij staat overigens gewoon het hele jaar in het gras:) wat bij veel eczemers ook vaak niet mogelijk is, maar heb er bij mijn paard niet veel van gemerkt als hij gewoon de deken op heeft :) Hij is gelukkig ook niet echt heel gevoelig voor suikers, dus heeft gelukkig geen zware eczeem. Op het moment dat fructaangehalte hoog is, bouwen we dat wel goed op vanaf een half uurtje tot een hele dag in verband ook met kans anders op hoefbevangenheid.

Die van mij schuurt ook 'alleen' staart en manen en is met zijn huidige muesli (eczem muesli van Marstall) en de deken op tijd opleggen wel goed onder controle te houden gelukkig. ZE was voor mij ook helemaal nieuw en heb tot nu toe 2 seizoen 'aangekloot' met vanalles en nog wat en ik ga vol goede moed dit seizoen in met hem, en denk dat we nu wel een goede bestrijding hebben gevonden wat voor mijn paard het beste werkt dus ik ben eens benieuwd :). Stiekem hoop ik dat we aan het eind van dit seizoen weer wat langere manen kunnen fotograferen hihi..

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:06

Nivada schreef:
Ik heb ook mijn paardje gekocht met informatie dat ze jeuk had. Ze was dat jaar net begonnen met schuren.
Nog onzeker of het ZE was maar dat is het dus zeker. Gelukkig alleen staart en manen. Dus valt het nog mee!
Heb me gelijk ingelezen oa hier! Goede dekens en antijeukspul..

Denk dat ik toch overstap op een ander anti jeukspul. De Derfencreme vind ik perfect voor de billen. Die werkt heel goed maar bij de manen met gewoon flesje maakt het weinig verschil volgens mij.

Dit jaar net voor april de deken op. Vorig jaar was ik net iets te laat. Heb het maar meteen opgeschreven wanneer bij haar de jeuk begon.

Ook voer aangepast maar daar merk ik bar weinig verschil in, behalve dat de brok gewoon slecht bij haar viel en de muesli beter.
Kwa jeuk dus geen verandering. Ben ook pas vorig jaar begonnen met het voer veranderen dus dit jaar ff aankijken.

Ze heeft nog steeds 1 plek in de manen die er niet uit ziet.. Of het nou komt van dr vriendinnetje of jeuk. Denk beetje van beide!

ik leg in maart altijd al de deken op gewoon uit voorzorg in maart begint meestal ook het mugje op te komen

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:10

Ja nouja ik had het idee al toen ik haar zag. Vind het zelf niet zon probleem. Ze is verder toch mijn droompaardje haha
Vind het alleen maar vervelend voor haar.

Ik zal inderdaad goed de temperatuur in de gaten houden. Boven de 10 is deken op toch? Zo ongeveer een regel geworden.

Wel fijn Melis dat je zo je eigen weg daar in hebt gevonden. Ik hoop die ook nog te vinden. Hopelijk gaat die muesli inderdaad ook werken. Of nog een andere. Heb nu muesli zonder, doet ze het verder goed op.
Anderen raden dieetmueslie aan. Van subli. Ik vul dit aan met omega 369.
Dit jaar eerst maar eens zien. Kan daarna alsnog veranderen.

Ik denk dat ik zoiezo vaker haar manen wil gaan wassen omdat ze zo vet worden, hooguit 1 a 2 x in de zomermaanden. Dit kan ook jeuken natuurlijk! Daarna een verzachtend smeerseltje voor de huid. Zodat het ook niet uitdroogt.
Vind de derfen lotion niet echt vochtinbrengend. Iemand nog een idee?

De staart is nog steeds een drama. Wel rustig nu en alles groeit aan maar lol.. allemaal verschillende lengtes!

Hier ook hele jaar op gras, wordt ook opgebouwd. En stukjes erbij etc.

Voorbereid op de mugjes dit jaar!

chantycom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:32

Hier nog een vraag...

Mijn paard heeft een lichte vorm van zomereczeem. Ze reageerd in de zomer heftig op de vliegen en heeft duidelijk jeuk aan haar staart en manen (het laatste minimaal).
Het vreemde is... ze heeft nu nog jeuk! Specifiek aan haar staart.
Ze zit super in haar vacht, is fit en heeft verder totaal geen jeuk of kriebels.

Ontworming etc. is prima op orde. De dierenarts gooit het op een allergie voor de brok (draversbrok havens). Ze staat op deze brok i.v.m. de lage gehalte aan eiwitten en de hoge gehaltes van mineralen + vitamines. In het verleden heeft ze problemen gehad met zandeten maar dat is door deze brok compleet opgelost.

Ik zoek dus nu.. een brok/muesli voor allergie gevoelige paarden maar waar hoge gehaltes aan vitaminen en mineralen inzitten. Wie kan me daarmee helpen?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:34

chantycom schreef:
Hier nog een vraag...

Mijn paard heeft een lichte vorm van zomereczeem. Ze reageerd in de zomer heftig op de vliegen en heeft duidelijk jeuk aan haar staart en manen (het laatste minimaal).
Ze zit super in haar vacht, is fit en heeft verder totaal geen jeuk of kriebels.

Ontworming etc. is prima op orde. De dierenarts gooit het op een allergie voor de brok (draversbrok havens). Ze staat op deze brok i.v.m. de lage gehalte aan eiwitten en de hoge gehaltes van mineralen + vitamines. In het verleden heeft ze problemen gehad met zandeten maar dat is door deze brok compleet opgelost.

Ik zoek dus nu.. een brok/muesli voor allergie gevoelige paarden maar waar hoge gehaltes aan vitaminen en mineralen inzitten. Wie kan me daarmee helpen?

Ik denk dat de schilfertjes van het schuren erg jeuken. Heb je een mogelijkheid voor haar staartwortel eens goed te wassen met eczeemshampoo. Daarmee was je alle schilfertjes goed weg. Daarna misschien nog een middeltje erin voor eczemers en dan is het miss al weg !

Heeft ze een deken op ? zo ja, kijk dan eens naar de staartflap, misschien is die aan de binnenkant vies door modder of zand en is dat in die staart gaan zitten, dat kan ook goed schuren

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:37

chantycom schreef:
Hier nog een vraag...

marstall vito.maar marstall heeft nog meer goede voeding.er is een topic over daar kun je je eens melden met je probleem

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:47

Ik ben in het najaar van 2011 overgestapt op de eczem-muesli van Marstall en heb bij mijn Fries duidelijk verbetering gemerkt afgelopen seizoen tov het eczeemseizoen ervoor. Ben dus zeer te spreken over de eczem-muesli van de Marstall :)
Maar marstall heeft ook nog andere soorten muesli, wat misschien wat meer allergie-gericht is. Want als je paardje nu nog schuurt kan het eigenlijk geen zomereczeem zijn (de mugjes allergie). Dus heb ook geen idee hoe de eczem-muesli dan zijn werking zou hebben op jouw paardje

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 21:51

chantycom schreef:
Hier nog een vraag...

Subli zonder

http://www.subli.nl/Voederassortiment/nl/79/Zonder.html
http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... nder-subli

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 08:53

Nog 5 weken en dan gaat hier de eczeemdeken terug op :\
Ik geniet er nu zoooo van om mijn paard open en bloot te zien staan :D

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 12:37

chantycom schreef:

Mss is de pavo C4L iets voor je?

chantycom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 13:45

Bedankt voor de tips! C4L wil ze absoluut niet eten..

chantycom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 16:42

Hebben jullie ervaring met de Hesta Classic mix van St Hippolyt?

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 16:54

Als ze nu nog jeuk heeft dan kan het volgens mij niet alleen zomereczeem zijn. Mss is het dan toch wijs om eens een mestonderzoek te laten doen, bij ons op stal is er nl op de 1 of andere manier ineens een uitbraak van bloedworm terwijl iedereen goed op schema is met ontwormen (mijn eczemer bleef nl ook het achterwerk schuren).

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 16:57

Deaglán schreef:
Als ze nu nog jeuk heeft dan kan het volgens mij niet alleen zomereczeem zijn. Mss is het dan toch wijs om eens een mestonderzoek te laten doen, bij ons op stal is er nl op de 1 of andere manier ineens een uitbraak van bloedworm terwijl iedereen goed op schema is met ontwormen (mijn eczemer bleef nl ook het achterwerk schuren).

het moet zo wie zo iets anders zijn.want het is winter.dus ik zou zeker wormen bekijken maar ook of hij niet allergische is voor mijten of bv dingen uit zijn voeding.of zijn staart gewoon eens wassen.ik ken ook paarden die geen exceem hebben maar die je wel om de zoveel tijd even de staart moet wassen anders schuren ze er ook wat aan

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 17:28

Heeft iemand misschien een tip voor een goede eczeemshampoo/spray/olie/wat dan ook?

Paardje krijgt al F4F van Equilife als brok.
Hij is vorig jaar begonnen met schuren in de zomer, door de DA behandeld voor zomereczeem maar schuurt nu nog steeds. Veel schilfers vooral op het bovenste gedeelte van zijn lijf. Maantop, manen, hals, schoft en staart. Ik verdenk hem van schimmel, of een ander soort eczeem. Vandaar mijn vraag :)

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 17:29

Hoe heeft de dierenarts je paardje dan behandeld Jenn0dv?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 17:31

jenn0dv schreef:
Heeft iemand misschien een tip voor een goede eczeemshampoo/spray/olie/wat dan ook?

Paardje krijgt al F4F van Equilife als brok.
Hij is vorig jaar begonnen met schuren in de zomer, door de DA behandeld voor zomereczeem maar schuurt nu nog steeds. Veel schilfers vooral op het bovenste gedeelte van zijn lijf. Maantop, manen, hals, schoft en staart. Ik verdenk hem van schimmel, of een ander soort eczeem. Vandaar mijn vraag :)

schimmel dan moet je even je dierenarts raadplegen.als hij nu nog schuurt is het iets anders inderdaad of een combi zomerexceem en dan nog iets wat in de winter ook blijft jeuken.misschien toch ander voer

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 17:31

Helaas met een prednisolon-kuur.
En ik was zo dom om achteraf pas te bekijken wat dit nou eigenlijk was. Het heeft naar mijn idee ook niet geholpen, aangezien hij nu nog steeds schuurt. Minder weliswaar, maar toch. Ik ben bang voor de komende zomer...

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 17:34

Een prednisolon-kuur neemt inderdaad niet de oorzaak weg, hooguit even de jeuk..

Mijn pony heeft sinds deze winter ook ineens jeuk, heb ook lopen klooien met voer en dergelijke en nu kreeg ik van een vriendin deze link toegestuurd: http://www.evlonline.nl/Vet/Land/Diagno ... lergie.htm

Morgen komt de dierenarts en wil ik naar de mogelijkheden voor zo'n onderzoek vragen :j

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 17:37

Dat ziet er erg interessant uit. Hou me op de hoogte !
Maar jij hebt ook geen idee wat het kan zijn bij je pony? Wat heeft hij precies, en wat heb je allemaal al geprobeerd?

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 17:46

Ze heeft vooral jeuk aan staart, achter d'r oren en bij d'r flanken. Had een topic geopend en daar werd aan luizen gedacht, maar die kan ik dus echt nergens vinden. Maar goed morgen komt dus de dierenarts, ergens hoop ik dat het luizen of schurft oid is, dat is tenminste een stuk makkelijker op te lossen dan een allergie.. Maar vrees voor het laatste, want vindt d'r iets te strak in d'r vel zitten voor deze dingen..