Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:07

Nikass schreef:
Hoe erg kan het zijn om even niet buiten te rijden ook al is de kans op besmetting buiten klein? Het feit dat er een kans is, is toch al reden genoeg om even niet buiten te rijden? Bij ons in het bos zijn de paden niet altijd even breed, als je daar iemand moet passeren raak je elkaar bijna. Zou net een van de paarden flink niezen of proesten, dan kan het toch gebeuren dat het andere paard besmet wordt? Of dat jij het op je kleren krijgt en mee neemt naar stal? Wellicht een klein risico, maar ik loop het toch liever niet! Bij ons is de stal gesloten: geen vreemde paarden op het terrein en de eigen paarden niet van het terrein af. Hoefsmeden, instructeurs ed zijn even niet welkom. Natuurlijk is dit niet waterdicht: niemand controleert of ik nadat ik bij mijn eigen paard ben geweest naar een andere stal ga. Dat blijft mijn eigen verantwoordelijkheid. En ook kan binnen onze stal spontaan een uitbraak komen, omdat er vast paarden aanwezig zijn die al drager zijn.
Maar wat je kunt doen, kan je doen, toch???
Ik zou mezelf nooit vergeven als ik mijn paard verlies door onachtzaamheid of laksheid, in de trant van: "mij overkomt dat niet".

Ja, dat is bij jou het geval, dan is het bij jou in de buurt blijkbaar heel druik met buitenrijders. Ik heb mijn paard zes jaar en rijd minimaal 1 keer in de week buiten en ben in al die tijd 2 keer iemand tegen gekomen. En dan nog van een paar meter afstand.

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:09

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:09

[/quote]
Ik peins er niet over.[/quote]
Mine either!![/quote]
Je bedoelt me neither!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:10

janouk schreef:
http://www.uu.nl/faculty/veterinarymedi ... monie.aspx

Nu Universiteit Utrecht ook zulke strenge maatregelen neemt en polikliniek sluit, zal er toch wel meer aan de hand zijn dan jaarlijkse rhino dreigingen. Het maakt mij er niet geruster op.

Ja, Uithof EN Uni Utr..

De laatste keer dat ik echt iets van Rhino gehoord heb was van de politiepaarden... (zo'n 7 jaar terug ofzo???) Ik vind het wel heel veel spanning met zich meebrengen dat EN KNHS adviseert ALLE wedstrijden te stoppen.. dat dierenartspraktijken hun deuren sluiten voor paarden tenzij het echt hoge spoed is...

Ik denk dat er veel dierenartsen onderling communiceren die verder zwijgplicht hebben buiten hun beroep en ik denk dat de cijfers er wellicht wel heel anders voor liggen dan wij denken..

Verkoudheidsrhino doet mij ook niet veel.. maar ik huiver inderdaad voor de verlammingsvariant.

Zolang de petitie niet duidelijk is teken ik helemaal niets.. straks teken je ook voor hele andere dingen die erbij horen (op kleine lettertjes)

No thanks.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 05-03-12 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:11

leonie87 schreef:

de meerwaarde van meldplicht op Rhino is dat situaties zoals het nu is niet meer kunnen ontstaan (mist het op tijd gesignaleerd word).
Bedrijven mogen het niet meer verzwijgen waardoor er sneller en duidelijker een beeld kan worden gemaakt van waar het heerst.
Zodoende krijg je niet deze enorme paniek en onnodige onrust dat het overal lijkt te heersen terwijl dat pas op 4 plekken bevestigt is.

Maar goed ieder voor zich. een ieder die zich wel geroepen voelt weet bij deze de link te vinden.
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 05-03-12 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

thillie

denk dat die petitie ook weinig zin heeft. Ze doen toch wat ze zelf willen.

Kahawa

Bloodymary schreef:

Ik peins er niet over.[/quote]
Mine either!![/quote]
Je bedoelt me neither![/quote]

Dankjewel voor deze wijze les. Het heeft me erg geholpen om maatregelen tegen Rhino te voorkomen.

Gr.

Baileysdream

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:12

ik vraag me af he, je doet alles eraan om rhino buiten je stal te houden.
maar wat nou als je paard het wel heeft.
welke maatregelen kan je dan nemen? ..

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:12

leonie87 schreef:
leonie87 schreef:

de meerwaarde van meldplicht op Rhino is dat situaties zoals het nu is niet meer kunnen ontstaan (mist het op tijd gesignaleerd word).
Bedrijven mogen het niet meer verzwijgen waardoor er sneller en duidelijker een beeld kan worden gemaakt van waar het heerst.
Zodoende krijg je niet deze enorme paniek en onnodige onrust dat het overal lijkt te heersen terwijl dat pas op 4 plekken bevestigt is.

Heel leuk maar er zit een addertje onder het gras.. niet in jouw bedoelingen.. maar wel in de politici.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:13

dat hoor je dan wel van de DA. Wie dan leeft wie dan zorgt IMO

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:13

Apple schreef:
de KNHS site schreef:
Verspreiding
De verspreiding van het rhinopneumonie-virus vindt voornamelijk plaats door direct contact tussen paarden of door samen stallen in één ruimte. In principe kan het virus ook door de mens via kleding en handen worden overgedragen als dit van het ene naar het andere paard gaat. Door goed douchen en schone kleding en schoenen kan deze vorm van overbrengen worden uitgesloten. Het passeren van paarden op straat of in het bos is dus geen mogelijke bron van besmetting als direct contact wordt voorkomen. Een bedrijf dat een (mogelijk) probleem heeft doorgemaakt dient twee weken na de laatste koortsaanval contacten met andere paarden te vermijden.**

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 28-09-23 08:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:14

Als een herhaalde oproep tot ondertekening van de petitie is toegestaan, dan dit ook:

Nogmaals:
Heeft iedereen die VOOR een meldingsplicht van rhino is, ook al eens nagedacht over de verdere gevolgen en consequenties daarvan? Vervoersverbod, registratieplicht, ophokplicht, preventief ruimen... Hoe zit het dan met dierenwelzijn? En over welke rhino gaat het dan? EHV1 of EHV4?

Bovendien is zo'n 80% van alle paarden drager van het EHV4 virus (EHV1 ligt rond de 40%); moeten die dan wellicht allemaal geregistreerd worden en mogen die dan nooit meer op wedstrijd, verhandeld worden, van stal verhuizen of sociaal contact hebben met andere paarden?

Natuurlijk moet een stal waar een uitbraak van EHV1 (!) is geconstateerd dit direct melden! Maar wij als 'publiek' kunnen er ook voor zorgen dat een dergelijke melding niet meer leidt tot stigmatisering, roddel, achterklap en een 'slechte naam'. We zouden deze bedrijven juist moeten prijzen om hun eerlijkheid en kordate optreden! Doe juist met bedrijven die een uitbraak niet melden geen zaken meer, ga er niet op wedstrijd, koop er geen paard, neem er geen les, etc. Dan wordt het wel melden van een besmetting een zeer commercieel aantrekkelijke keuze voor elk bedrijf dat hiermee wordt geconfronteerd!

Hulde aan de melders!
Laatst bijgewerkt door Nexus op 05-03-12 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Bloodymary

Ja hallo, ik zit er toch op.

Sandrohit

Er zijn hier mensen die anderen veroordelen tot paniekzaaiers omdat diegenen voorzorgsmaatregelen nemen maar diezelfde mensen durven dan te zeggen dat er een kans is op het ontruimen als je voor de meldingsplicht ben zonder dit te onderbouwen wie is er nu dan de paniekzaaier?

Ook wordt er gezegd dat een paard dit virus bij zich kan dragen (en ja dit klopt dat weet ik) en daardoor ziek wordt en dat mensen daardoor niet zo panisch hoeven te doen i.v.m. de mogelijke besmetting maar zijn er hier feiten over bekend?
Want hierom volg ik dit topic om feiten te horen,als je paard ziek wordt door het virus (neurologisch,abortus) hoe groot is dan de kans dat dit door besmetting via via is gebeurt of doordat het paard het virus al bij zich droeg en een verminderde weerstand had.
Ik denk zelf dat de kans op besmetting groter is door contact vandaar dat ik ook een voorstander ben van voorzorgsmaatregelen.

Opmerkingen dat je paard geen risico loopt omdat die gezond is vind ik wel erg kort door de bocht,een verminderde weerstand heb je denk ik niet altijd in de gaten daarbij vinden deze mensen dan wel weer dat als iemand zijn paard een extraatje wil geven voor weerstandsverhoging erg paniekerig doen.

Het stil liggen van werk voor mensen in de hippische branche zoals hoefsmid en instructeur e.d. tja daar doe je niets aan zo heeft elk bedrijf wel een risico "risico van het vak"?

Ik kan me wel vinden in de opmerking van Steven Stegen http://www.stegen.net "De paardenwereld geeft er opnieuw blijk van moeilijk om te kunnen gaan met eigen verantwoordelijkheid. Het lijkt een kwestie van tijd dat de overheid die verantwoordelijkheid weer op zich zal nemen." als wij met ons allen laten zien dat wij het onder controle krijgen zal de overheid ook niet ingrijpen.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:15

rowo schreef:
girly_1 schreef:
Meldplicht zou een stuk rust met zich meebrengen.
Omdat dan duidelijk zou zijn waar de besmettingen zijn,
en eveneens zo belangrijk welke vorm van besmetting er zich bevind.

Zodat we niet met z'n alle in de stress schieten van bv de verkoudheids variand

Maar goed, bij het woord rhino schiet iedereen compleet in de stress. Ook bij de verkoudheid -en abortus variant. Beiden zijn voor mijn paarden niet gevaarlijk. Ik heb ook geen contact met mensen met dragende merries dus maak me om die 2 ook echt geen zorgen.

Bij het woord rhino denken zoveel meteen en alleen aan de neurologische variant.

Volgens mij heb je het niet helemaal begrepen.
Ten eerste gaat het hier alleen om de neurologische variant, wat verlamming en abortus veroorzaakt.
De verkoudheids variant staat hier los van, en is de minst erge.
Je merrie hoeft niet dragend te zijn om ziek te worden, en ook niet alleen dragende merrie's zijn ziek.
Deze variant is voor jouw paard net zo gevaarlijk als ieder ander paard, als het in contact komt met een besmet paard.
Dus ik vraag me af waarom jij denkt dat beide varianten niet gevaarlijk kunnen zijn voor jouw paarden????

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:15

Bloodymary schreef:
Nikass schreef:
Hoe erg kan het zijn om even niet buiten te rijden ook al is de kans op besmetting buiten klein? Het feit dat er een kans is, is toch al reden genoeg om even niet buiten te rijden? Bij ons in het bos zijn de paden niet altijd even breed, als je daar iemand moet passeren raak je elkaar bijna. Zou net een van de paarden flink niezen of proesten, dan kan het toch gebeuren dat het andere paard besmet wordt? Of dat jij het op je kleren krijgt en mee neemt naar stal? Wellicht een klein risico, maar ik loop het toch liever niet! Bij ons is de stal gesloten: geen vreemde paarden op het terrein en de eigen paarden niet van het terrein af. Hoefsmeden, instructeurs ed zijn even niet welkom. Natuurlijk is dit niet waterdicht: niemand controleert of ik nadat ik bij mijn eigen paard ben geweest naar een andere stal ga. Dat blijft mijn eigen verantwoordelijkheid. En ook kan binnen onze stal spontaan een uitbraak komen, omdat er vast paarden aanwezig zijn die al drager zijn.
Maar wat je kunt doen, kan je doen, toch???
Ik zou mezelf nooit vergeven als ik mijn paard verlies door onachtzaamheid of laksheid, in de trant van: "mij overkomt dat niet".

Ja, dat is bij jou het geval, dan is het bij jou in de buurt blijkbaar heel druik met buitenrijders. Ik heb mijn paard zes jaar en rijd minimaal 1 keer in de week buiten en ben in al die tijd 2 keer iemand tegen gekomen. En dan nog van een paar meter afstand.

Ja dat klopt, we hebben een relatief klein bos met veel (grote) stallen in de omgeving. Ik kan me voorstellen dat je in jouw situatie anders reageert.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:20

Is er iemand in dit topic die per toeval weet waar het Rhino-virus zich in Limburg begint en dan met name Zuid-Limburg. Hier worden preventief stallen en manege's gesloten, maar niemand kan me vertellen waar daadwerkelijk een (dichtstbijzijnd) Rhino-virus zich bevind...

Kan iemand dat hier wel? (ook ivm met eigen paarden)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:20

Om preventief te sluiten hoeft het niet perse dichtbij te zitten

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:21

KBTP schreef:
Is er iemand in dit topic die per toeval weet waar het Rhino-virus zich in Limburg begint en dan met name Zuid-Limburg. Hier worden preventief stallen en manege's gesloten, maar niemand kan me vertellen waar daadwerkelijk een (dichtstbijzijnd) Rhino-virus zich bevind...

Kan iemand dat hier wel? (ook ivm met eigen paarden)

wil niet zeggen dat er dan wat is bij ons is ook alles gesloten hoor uit voorzorg !!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:22

Toch zou ik graag erachter zien te komen hoe kortbij het virus daadwerkelijk is... ook voor mijn eigen paarden natuurlijk. Door het nu niet te weten maak ik mij des te meer zorgen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:23

Er zijn tnt nog maar 4 bevestigde gevallen. Verder veel vermoedens en paniek.

MarisdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:24

En op een gesloten stal kan het nog steeds tot een uitbraak komen, besmetting komt namelijk meestal niet van buitenaf.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:25

Nexus schreef:
Als een herhaalde oproep tot ondertekening van de petitie is toegestaan, dan dit ook:

Nogmaals:
Heeft iedereen die VOOR een meldingsplicht van rhino is, ook al eens nagedacht over de verdere gevolgen en consequenties daarvan? Vervoersverbod, registratieplicht, ophokplicht, preventief ruimen... Hoe zit het dan met dierenwelzijn? En over welke rhino gaat het dan? EHV1 of EHV4?

Heeft een meldingsplicht dan altijd tot gevolg een vervoersverbod, registratieplicht, op hokplicht, preventief ruimen etc? Is het niet alleen mogelijk om een meldingsplicht te hebben zonder al die gevolgen?

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:25

leonie87 schreef:
leonie87 schreef:

Maar goed ieder voor zich. een ieder die zich wel geroepen voelt weet bij deze de link te vinden.

Maar waarom wil je weten waar het heerst?? Je bent nog steeds gebonden aan exact dezelfde voorzorgsmaartegelen!! Ik denk dat het de paniek alleen maar vergroot.
Ik hou me nu ook al aan de adviezen van de sectorraad paarden, en velen met mij zo lees ik hier. Wat weet ik dan meer indien er meldingsplicht is?

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:26

MarisdB schreef:
En op een gesloten stal kan het nog steeds tot een uitbraak komen, besmetting komt namelijk meestal niet van buitenaf.

Heb je toevallig ook een link met meer informatie hierover want hier ben ik erg benieuwd naar.
Laatst bijgewerkt door Sandrohit op 05-03-12 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt