[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 08:26

Aha oke, nouja haal hem binnekort op dus dan zal ik het wel zien hoe het zit :))

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 08:32

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 08:34

Aah oke nou is het me duidelijk :j en die clipjes bevestig je dan aan de binnenkant van de deken :) ?

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 08:46

opisop_shop schreef:
Whinny, gewoon een deken opdoen en blijven smeren en wassen.
Maar als je haar nog maar zo kort hebt moet jij je denk ik eerst wel afvragen of je een paard wilt hebben wat ongepland zomereczeem heeft?
Er komen misschien nog veel meer problemen bij dan dat ze nu toont qua jeuk, wil je daar mee zitten? Was de prijs er ook naar?
Als je het door een DA laat bekijken en het blijkt inderdaad eczeem te zijn zou je haar terug kunnen brengen.
Als je dat wilt uiteraard ;)

Ik denk niet dat ik ze terug wil brengen, het is idd iets waarmee je de koop ongedaan kan maken. Ik had ze niet al te duur omdat ze geen papieren heeft. Maarja krijg wel het idee dat ze het verzwegen hebben... als het met een deken en bijsmeren te houden is heb ik dat er graag voor over. Het is een lief beest en vindt het zielig als ze weer terug gaat naar die wei en zich daar misschien te pletter gaat schuren.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:41

Tja, niet al te duur wegens geen papieren is nog altijd duurder dan geen papieren EN eczeem.
Je zou als je daar behoefte aan hebt nog kunnen kijken of je wat geld terug kunt krijgen, bv voor een eczeemdeken?

Als ik geen eczemers zou hebben en mijn nieuwe paard bleek eczeem te hebben zou ik hem toch terugbrengen als ik eerlijk ben, zou dr niet op zitten te wachten.

De clipjes gaan idd aan de binnenkant van de deken. Je doet dan dus in vervolg eerst het masker om en daarna de deken.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 12:05

Ja je hebt wel gelijk opisop, het is ook waar ik over nadacht. een eczemer is nu eenmaal minder waard. Kan jij eens op mijn profiel kijken daar staan foto´s van haar toen ik ze de eerste dag had. Kan je iets opmaken uit die manen? Ze is 3 jaar en heeft 3 jaar alleen maar op de wei gestaan, geen plekken om te schuren. Wel zat heel haar rug, kont en staart onder korstjes, geen wondjes het leek meer op achterstallige verzorging.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 13:27

whinny:
staat je paard lang op het gras?
probeer ook dat te beperken, je paard zal niet de eerste zijn waarbij het gras de symtpomen ook nog verergerd
eventueel een dierenarts er bij om te kijken of er geen mijt of luis of schimmel zit wat de klachten veroorzaakt.

die korstjes op de rug doen me haast ook denken aan rainrot,(ook wel regenschurft genoemdn,word veroorzaakt door een bacterie toch even veearts erbij halen denk ik

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:12

Die korstjes deden mij ook denken aan regenschurft, maar toen ik ze zo zag krabben... begon ik daar over te twijfelen, wil het niet uitsluiten hoor! Heb het gisteren goed kunnen wassen en zag er vandaag al beter uit. Benieuwd hoe dat verloopt. Ben ook benieuwd of het de achterstallige verzorging is geweest of iets anders.

Ze staat idd sinds kort op het gras, dit niet de hele dag ben langzaam aan het opbouwen. Langste wat ze er nu op staat is 2 a 3 uur en dat maar 1 of 2 dagen in de week andere dagen maar een uurtje. Daarbij moet ze ook nog wennen aan brokken, krijgt nu 1 kg per dag. Al met al wel redenen om jeuk te krijgen... Het kan natuurlijk ook door die korstjes komen.

Ben net op stal geweest en ze heeft vannacht niet geschuurd, de korstjes van de manen zijn nu ook los van de huid dus die is schoon laat maar zeggen. Zijn nu 2 keer gewassen met glycerine/groenezeep. De huid ziet er niet geïrriteerd uit dus ik heb nog hoop dat het geen eczemer is. Heb ook iedere keer lotion tegen de jeuk op gedaan en denk dat dit spul goed werkt! Weet ff de naam niet het is een engels merk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:05

regenschurft kan ook best jeuk veroorzaken hoor, als het geneest kriebelt het altijd wel.
ik weet dat betadinescrub dan ook errug goed werkt.
nou je bouwt langzaam genoeg op dus zal het wel wat meevallen met de jeuk van het gras denk ik?

hopelijk knapt het vanaf nu op :j

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:29

Yvank_ schreef:
Heb je daar misschien een foto van :) ?

Die zal ik vanavond even maken, als ik er aan denk.

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:04

;(

Word niet erg blij van die deken. Hoe zit dat met jullie bij de bil"koorden", die om de achterbenen gaan?
Bij mijn paard schuren ze echt enorm en is het haar dus al helemaal weg. Heb er nu bontjes om gedaan maarja is ook niet echt handig.

En ik ben er achter dat zei dus niet zelf schuurt maar dat doet die deken ! De achtervlap schuurt steeds heen en weer als ze beweegt. Iemand die daar ook last van heeft ?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:08

msophie en opsiop : dit is een snuggy hoods sweet itch rugset (das een hele mond vol :+ )

de enige bedenkingen die ik bij de deken heb zijn idd dat vliegengordijn, daar moet ik van het weekend even goed naar kijken en anders gaat ie er gewoon af
maar in prinvipe is het niet veel anders dan een vliegenfrontriem of een hele flinke voorpluk
hoewel ik die vliegenfrontriempjes ook ondingen vind :+

en het feit dat je even behendig moet worden met de oren en de voorpluk , om die netjes en comfy erin te frummelen

maar je kunt eventueel ook kiezen voor een rits in de halsdeken , dat maakt het aandoen ook alweer makkelijker
de manenkam, boeg en staart van de deken zijn gevoerd met een satijnen stofje tegen schuren,

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:12

I_S_L : je bedoelt die lieskoorden?
dat vind ik idd een nadeel van die dingen , bij ed schuurden ze niet , maar irriteerden wel af en toe ...ik deed ze soieso kruislings
dat gaf het minste last

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:35

Bij die van mij schuren ze bij de ene twee niet en bij de andere nauwelijks, dus vind het wel meevallen.
Denk dat de deken dan toch niet stabiel genoeg ligt en je hem misschien elders moet aanpassen; als de deken stilligt hoort het niet te schuren immers?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:46

Die koorden schuren hier ook eigenlijk niet.
Of de deken schuift dan te erg, of de riemen zitten te strak.
Overigens kun je ze dan beter inderdaad kruislings doen zoals Sonja_vR doet.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:00

Yvank_ schreef:
Ik zal wel heel dom zijn maar loopt die riem dan gewoon los over de hals heen ofzo ? Kan me er niet echt een voorstelling bij maken :o heeft iemand misschien een foto :') ?

haha, ik denk dat ik me er ook weinig van voor zou kunnen stellen zonder het zelf gezien te hebben. Ik zal, als ik er aan denk, straks een foto maken van de hoofdkap en de gekke gespen.
Bedankt voor de tips hoe hij vast moet trouwens! Ga ik straks meteen vastnaaien.

I_S_L heb je de bilkoorden niet gewoon veeeel te strak zitten? De mijne schuurden eerst ook wat, maar toen ik ze losser had gedaan (en bij mij dus juist niet gekruist!) was dat helemaal over.

Sonja ik vind je deken én hoofdkap echt prachtig! +:)+ Wat vind je paard er van?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:31

Ik heb vandaag dit hoofdmasker voor Senna gekocht.
http://www.horses.nl/images/upload/Image/mode/IR_5vliegenmasker.jpg
Het masker was maar 13 euro. Het zal vast geen lang leven hebben, maar als ze nu eindelijk eens niet meer zoveel jeuk heeft aan haar hoofd, dan ga ik een Boett kopen en die gewoon ombouwen zodat die wel bij mijn deken past.

Bij Senna hebben de bilkoorden nooit geschuurd, terwijl ze toch best een gevoelig huidje heeft.

Senna blijft jeuk houden. Ik ga denk drainage compositium geven en dan puur cullico en allergie erna de hele zomer. Ik heb nu ook een milde shampoo gekocht en ga haar morgen helemaal wassen. En dan smeer ik alles in met klitwortel. Hopelijk is ze dan al een beetje minder jeukerig.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 19:21

Meld zich met een vraag: het viel me op dat er op de Veluwe, rond onze stal, hele zwermen minuscule vliegjes zitten. Ze hebben echt ronde vleugeltjes en je ziet ze pas als je er dicht bij bent. Ik dacht niet dat dit de bewuste vliegjes waren die zomerexceem veroorzaken. Als ik mijn paard stil zet zitten er ineens hele zwermen om en op hem. Het zadel wordt er zelfs een heel stuk door bedekt (vormen zich gewoon zwarte plekken door de vliegjes). Mijn paard heeft er zoveel jeuk door dat hij zich nu een heel stuk van zijn manen heeft afgeschuurd..... tot op de huid toe;( Er hangen gelukkig nog wat maantjes over de kaalgeschuurde strook zodat het nog lijkt alsof hij heel wat manen heeft.
Hij krijgt nu hele dagen zijn vliegendeken op (staat gelukkig 's nachts binnen), ook met regen.

Weet iemand wat dit voor vliegjes zijn en hebben jullie er ook last van zulke zwermen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 19:24

I_S_L schreef:
;(

Word niet erg blij van die deken. Hoe zit dat met jullie bij de bil"koorden", die om de achterbenen gaan?
Bij mijn paard schuren ze echt enorm en is het haar dus al helemaal weg. Heb er nu bontjes om gedaan maarja is ook niet echt handig.

ap mist ook haar op zijn achterbenen. zijn deken hangt scheef door het rollen en dan gaat 1 gesp schuren.
tja het is niet anders,kan er weinig aan doen.
kruislings is inderdaad wel een idee,dat kan ik ook wel proberen.

denk dat ap nu wel op stal staat want het regent :D
hij mooi mazzel,hij heeft al zo'n hekel aan regen en nu hij een deken op heeft mag ie mooi naar binnen als het regent.

bravura:
ik heb geen idee, heb je al gezocht via google of je wat kunt vinden wat er op lijkt?

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:46

sommige mensen gebruiken glansspray tegen het schuren of je kunt er een hoesje om maken van gladde voeringstof.

kwam op een engels forum tegen dat steeds meer vliegendekens daar, een soort voering met een zijde achtige stof hebben op de manenkam, ook daar breken vaak veel haren uit de manen af, het schijnt goed te werken.

Nicolet90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:51

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 22:13

vanavond op stal geweest, na een hele dag buien en zooiweer was de deken wel wat klam, maar het paard kurkdroog! :):)

wel een gat achterin de deken.. maar ik denk dat het weidegenootje schuld had.. zijn halve neusvleugel was ook ontveld,.. keek zo op het roze/rode vlees :\

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 23:15

tegen de strakke bilkoorden,als je de deken wast, laten drogen en het elastiek wat uitrekken (vastzetten met iets, zodat het wat langer word met opdrogen, wil soms wel helpen)

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 23:32

Pepermuntje had bij de everline ook last van zijn bilkoorden, mijn lieve moeder heeft er gewoon een stukje tussengezet. Misschien een tip voor de handigere bokkers onder ons.

Oke mijn laatste vraag over de rambo haha :+ die hoofdkap die je er gratis bij krijgt. Verschuift die makkelijk? Muntje schuurt dus aan de speciekuip en t lijkt me vreselijk als de stof tegen zijn oogje komt te plakken ofzo. Daarom heb ik hem tot nu toe nog niet opgedaan.

Ik vind er wel veel mugjes, ben wel blij met de regen zo kon hij ff zonder deken staan. Bij ons zijn er ook wel zwermen ( woon in het bos) maar niet zodat mijn schimmeltje zwart ziet. Bravura smeer je hem niet in met antivliegenspul?

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 23:38

ik heb de specikuip gedeeltelijk onder het schrikdraad staan,zodat ze wel kunnen drinken, maar schuren kan wel eens en tik veroorzaken.