Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 22:14

De mijne had toen die getest werd als enige symptoom een dikke vacht voor de tijd van het jaar, verder geen ene symptoom. Toch kwam er duidelijk cushing uit de test. Later kreeg hij wel meer symptomen. Anderhalf jaar na de test is hij op de pergolide gegaan omdat hij slechter werd.

petitparis

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 22:33

iedereen nog een late maar fijne kerst gewenst!

qua symptomen hoeven ze echt niet alles van het lijstje te hebben. wat Kalasinger heeft/had:
- krullende, lange en pluizige vacht
- sinds 2 jaar moeilijk uit de haren
- "snel groeiende" hoeven (toch voor een volbloed)
- doorgezakte rug, weinig/geen bespiering in de bovenlijn
- hangbuik
- tranende ogen
- veel plassen (waarschijnlijk ook drinken)
- depri uitdrukking
- snel overstuur en maagkrampen
- bloedwaardes die ontstekingen aangeven (die overigens niet te vinden zijn)

uit bloedonderzoek kwam ze overduidelijk positief uit, al waren die waardes niet 100% te vertrouwen omwille van bloedname 1 uur na krachtvoergift.

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 09:20

Fijne dagen allemaal!

Fijn dat de nacht toch goed is gegaan Fargo. Ook al heb jij maar weinig geslapen...

Blijft vervelend zo Nado, vind het wel een gaaf diertjes om te zien!

Jesito twijfelt nog enorm, met jouw lijstje zal ik zeker de test doen. Toch wat onzeker.

En een nieuw iemand, voor mij niet echt nieuw. Haha. Hanke, bang dat Fanny misschien cushing heeft?

La Vie doet het goed, ze gingen gisteren de paddock weer in. Land echt te nat inmiddels. Vriend doet niet handig en laat haar te vroeg los. Wilde haar nog grijpen, maar had al een hoef tegen zich aan en vervolgens heeft madam 15 minuten als een idioot rond gerend in de grote bak. En zich niet laten pakken door hem he. Haha. Dus die voelt zich echt wel weer fijn gelukkig!

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 14:06

@ ilona, ja heb zo mn vermoeden.
Ze komt gewoon absoluut niet uit dr vacht, het is net een schaap als ze niet geschoren wordt zo wollig is dr vacht. Daarbij komt dat ze al tegen bevangenheid aangezeten heeft. Kan allemaal ouderdom zijn natuurlijk maar wil toch wel graag wat zekerheid. Heb me er al bij neergelegd dat ik een pony heb die gewoon elke 3 maand geschoren moet worden, geen probleem. Zolang dat maar het enige is waar ze last van heeft. Maar ben er nog niet zo zeker van dat dat het enige is.
Ze heeft al 7 jaar een onverklaarbare allergie waar ze zich altijd compleet door kapot schuurde, en nu ze weer bix krijgt begint ze weer te schuren.

Lang, dik, krullend haar
Verhaart niet of slecht in het voorjaar.
Vetophoping onder de buik (hangbuik) en op de manenkam van t zomer een harde bult net achter haar nek, trok later gelukkig weer weg
Hoefabcessen, hoefbevangenheid heeft tegen bevangenheid aangezeten, en zachte voorhoeven die als ze niet regelmatig geteerd worden rotstraal krijgen, en in het verleden ook met enige regelmaat een hoefzweer
Tandproblemen moet binnenkort nodig de tandarts weer bellen!
Schuren

En bloedsomloop heb ik ook mn vraagtekens bij, ze had laatst een trapwond opgelopen in het land en heeft bijna 3 week met een zeer verdikt been gelopen terwijl het geen enorme wonden waren.

Zoals ik al zei, kan natuurlijk gewoon ouderdom + een allergie zijn.
Maar heb liever zekerheid.

Heb jij ook ervaring met die testen bij een DA hier in de buurt dan ilona?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 14:09

Vaak zijn symptomen die je toeschrijft aan ouderdom toch symptomen van Cushing.

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 14:56

@ cynthiar, dat was ook mijn gedachte idd, veel oudere paarden lijden natuurlijk ook aan cushing.

Maar zou wat duidelijkheid wel fijn vinden, dus binnenkort maar even testen, had er ook geen weet van dat cushing zoveel invloed kan hebben op een paard. Ik wist eerder niet beter dan een combi van lange vacht- niet meer verharen en bevangenheid. Totdat ik me er even in verdiepte.

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 14:59

Wij zijn met het cushing paard naar de kliniek in Wolvega geweest. De pony weet ik eigenlijk niet, die was toen nog van de manege...
Kliniek Noord-Nederland wist er toen niet echt veel van af. Maakt voor nu niet meer zoveel uit, heb ze alleen nog nodig voor het recept.

Het klinkt wel cushing-achtig. Heb je nog recente foto's van haar?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 21:15

Ik meld me hier ook voor wat informatie.
Mijn Dennis lijkt gezond maar is erg mat, tam en weinig looplustig. Is verder wel blij en allert. Zit opzich wel aardig in z'n vacht (glimt, maar er zit echt heel veel haar op, bijna het dubbele als mijn andere buiten lopende shetten).
Hij is van de zomer bevangen geweest. Wou niet fijn fit worden, is een stuk beter geworden na gluco balance, podo composium, detox composium, nier composium (op aanraden van een holitisch iemand). Die rade ook aan na deze kuren naar zijn schildklier te laten kijken door mijn eigen VA (dat moet nog).
Hij was enorm buikig en schraal kwa boven lijn. Is goed ontwormd, daarna wormen onderzoek en is nu als het goed is schoon. Het buikige is beter geworden, maar vind hem nog niet 100% (al is het wel moeilijk te beoordelen met zo'n extreem dikke vacht).
Verharen begon hij afgelopen jaren altijd vroeg mee (gelijk met m'n drachtige merries die altijd iets voor de andere beginnen) en was ongeveer gelijk met de laatste klaar.
Hij is 14. En toont verder al jaren gewooon gezond. Zit al wel jaren boven gemiddeld in zijn vacht

Geerke wees mij in het hoefbevangen topic deze richting in. Ik zal binnenkort ook met mijn VA weer overleggen.

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 14:51

jufloontje schreef:
Wij zijn met het cushing paard naar de kliniek in Wolvega geweest. De pony weet ik eigenlijk niet, die was toen nog van de manege...
Kliniek Noord-Nederland wist er toen niet echt veel van af. Maakt voor nu niet meer zoveel uit, heb ze alleen nog nodig voor het recept.

Het klinkt wel cushing-achtig. Heb je nog recente foto's van haar?

Poeh geen duidelijke foto's van voor het scheren eigenlijk.

Afbeelding
is van 2 week terug maar zoals ik al zei niet heel duidelijk. Moet ik nog ff aan toevoegen dat ze onder een 300 grams deken staat, terwijl haar vacht lijkt alsof ze dekenloos stond.

En eind augustus;
Afbeelding
Ook niet echt een zomervacht terwijl het echt hemdjes weer was toen!

Enneuh, van harte gefeliciteerd met je verjaardag!

Tessake

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:25

morgen komen ze bloed nemen bij mijn paard
ben benieuwd wat het oplevert aan gezien dierenarts eerst geen erg zag in vetbultjes boven de ogen maar ze zweet nu na het rijden altijd snel en erg
hoewel ze wel heel levendig is voor de rest en goed eet enz

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:28

@ Tessake, wat voor soort test laat jij doen dan? Want las in de wiki dat er verschillende bloedtesten zijn?

Tessake

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:32

ja weet het eigenlijk niet, maar zal zien wat dierenarts morgen zegt , las ook over verschilde bloedtesten maar morgen zal ik meer weten dan, weet nu enkel dat hij komt om half 12 morgen

maar heb er zelf achter gevraagd want hij zag geen erg in de vetbulten en ik heb hem nu verteld dat ze het nog steeds heeft (was 2 maanden geledne begonnen-) en dat haar conditie wat achteruit aan het gaan is, dus nu ging hij bloedkomen trekken morgen

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:46

oke, ik hoop dat je straks dan meer duidelijkheid hebt!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:33

Vandaag na 6 dagen van 0.5mg naar 1mg gegaan. Ik wilde initëel kleinere stappen nemen, maar aangezien ik weinig tot niks gemerkt heb aan Kalasinger, sla ik het gepruts met kwart tabletje toch liever over. Beestje is zo gelukkig met haar extra beetje voer :)
Sinds 2 dagen komt ze terug kijken als we hooi op de weide gooien en heb het idee dat vandaag haar stal minder nat was... Zou dit al het effect van de pergolide kunnen zijn?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:46

Zou het zo snel effect hebben?

Hier gaat het redelijk,Pablo staat nu drie en een halve week op 1mg.
We hebben gisteren een camera opgehangen in de stal,die ook infrarood heeft.
Pablo doet een uur over zijn eten!
Eerst zoekt hij de lucerne brokjes eruit,dan gaat hij weer hooi eten....en dit gaat 6x zo.
Vroeger had hij het binnen twee minuten op.
Maar goed,het gaat op....dat is het belangrijkste.
Hij heeft het af en toe duidelijk warm.Bij zijn liezen is het dan wat vochtig.
Ik probeer zo goed mogelijk in te schatten wat voor deken hij op moet,en vaak ook geen deken.
Zijn garderobe is hier niet echt op aangepast ;)

Mijn voormalige lesgeefster,ook met cushingpaard zei ook al dat die van haar het warm had.
Hij staat al een jaar op 1mg.
Het is hier s'nachts -3,dan heeft Pablo een 200 grams staldeken op,en hij zweet dan niet s'ochtends.
Overdag in het zonnetje zonder wind wel een graad of 12,dan dus geen dek op.
Alleen als ik hem buiten zet is het nog best wel koud,dan krijgt hij een wollen staldek op die er weer af gaat als de zon flink doorkomt.

Is het gewoon door de temperatuur dat ze zweten,of heeft het met de cushing te maken dat ze opvliegers hebben?Of komen de opvliegers door de Pergolide?
Omdat het paard van mijn lesgeefster dus al een jaar aan de pergolide zit.

Mijn friesje heeft het niet warm ;)

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:51

Ik kom ook weer even langs. Ik post hier niet veel, maar lees wel mee.

Heb even een vraagje of iemand hier jouw cushinger weleens heeft zien slingeren. Ik weet dat omvallen een symptoom is, maar dit niet echt. Haalde vanochtend mijn 31-jarige uit het land en ze slingerde wat met de achterhand. Voelde zich duidelijk niet lekker en had diarree. Later op de middag ging het beter.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:55

Kal heeft sinds 2 weken een regendeken op en 's avonds staat die ook licht te zweten (alleen op flanken) en zeker nu het 10°C geweest is. Maar het is zo nat geweest dat ze laten uitregenen ook niet echt een optie is, binnenhouden al helemaal niet.
Mijn geschoren paard heeft wel enkele dagen zonder onderdeken gestaan.

ik zou het ook snel vinden om effect te hebben, daarom dat ik het vraag. Maar aan de andere kant betekent minder drinken automatisch minder plassen, toch?
Ik weet natuurlijk niet hoe snel/traag Kalasinger eet. Ze at al een tijdje "slechter" hooi en 's morgens ligt er niet meer of minder overschot aan bietenpulp, dus dat is wel ok denk ik (ik geef 3à4 handjes ongeweekte pulp en bij 4 is er altijd een beetje over, maar ik probeer regelmatig toch een beetje meer te geven, maar vergeefs)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:56

mijn Pablo loopt wel eens iets ongecoordineerd...slingeren dus.
Alleen achter,niet stabiel soms.Omvallen heeft hij (nog)niet gedaan.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:52

Die opvliegers komen echt wel door de cushing. Die van mij staat nu een dik jaar op pergolide en nu zweet hij niet meer, terwijl zijn vacht best dik is. Heb hem eind oktober voor het laatst geschoren. Ik hou wel rekening met dekens en de temperatuur. Maar vorig jar zweette hij echt flink al het 10 graden was. Ik heb ook nu pas het idee dat zijn vacht minder snel groeid.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:04

Jemawi schreef:
Ik kom ook weer even langs. Ik post hier niet veel, maar lees wel mee.

Heb even een vraagje of iemand hier jouw cushinger weleens heeft zien slingeren. Ik weet dat omvallen een symptoom is, maar dit niet echt. Haalde vanochtend mijn 31-jarige uit het land en ze slingerde wat met de achterhand. Voelde zich duidelijk niet lekker en had diarree. Later op de middag ging het beter.

Slingeren kan ook door cushing komen, de hormonen zijn zo in de war dat het ook op het evenwicht inwerkt maar ook op coordinatie, daarbij komt dat de achterhand ook nog slapper aan het worden is. Tijd om te gaan behandelen! Bij ons op stal staat ook paard met cushing dat onbehandeld was en het redelijk goed bleef doen. 3 weken geleden ging hij ineens overdwars lopen als hij naast je liep en in cirkels in zijn box. Hij staat nu op de pergolide per direct en hij komt weer recht zijn stal uit en staat stil in zijn box. Snelle actie is wel nodig. Hun paard had ook diarree overigens.

Die warmte aanvallen komen door de verstoorde hormoonhuishouding. Dat ernstige zweten moet echt overgaan als je pergolide geeft. Ik weet niet meer wie het zei dat er bij haar op stal een paard na een jaar nog steeds zo warm was, dan denk ik persoonlijk dat het paard op een te lage dosis staat, want dat had willy ook weer deze zomer/najaar toen zijn vacht weer meer ging krullen, is nu weer helemaal verdwenen die warmte aanvallen en de krullen. Dus daar zou ik je stalgenootje zeker op wijzen!

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:23

Helaas kom ik me hier afmelden.

Gisterochtend heb ik afscheid moet nemen van mijn shetlandmerrie. Ze heeft de fantastische leeftijd van ruim 35 jaar bereikt. Volgende week woensdag zou ik haar precies 32 jaar in mijn bezit hebben gehad.

Wat er gebeurd is weten we niet ( koliek, gevallen?), maar toen ik gisterochtend rond 8.15 uur in de stal kwam lag ze letterlijk languit in de pisgoot en kon ze niet meer overeind komen. ( ze stond in een oude koeienstal). Met wat familie hebben we daaruit getrokken en overeind gezet. in eerste instantie kon ze alleen ondersteund blijven staan. Later op eigen kracht maar zeer wankelend. Toen ik de andere paarden naar buiten bracht, zag ze de open deur, en wilde ze ook naar buiten. Na 1 pas viel ze weer, maar nu dik in het stro. ik heb haar toen laten liggen, de da was onderweg. Rond 9.30 was de da er. Hijnmoest haar eerst een stukje scheren om een ader te vinden. Ze is daarna heel rustig gegaan. Ze is begraven in de wei waar ze haar leven heeft doorgebracht.

Net zoals Peter van lappie vergde ze erg veel verzorging. Dit zal ik enorm gaan missen. Verder zal het oorverdovend stil zijn op de boerderij. Zij was een echte "kletser"en hinekte om alles.. De andere paarden hinneken zelden.

ik heb het nog niet nagekeken maar ik schat dat ik nog ongeveer 60 x1 mg pergolide over heb. Wie daar belangstelling voor heeft mag het voor een zacht prijsje overnemen. Stuur even een pb.

Voor jullie, veel succes met jullie paardjes

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:29

Ach Nanda, wat triest dat het ineens afgelopen is. Maar ik denk ook een hoop rust nu, dat het voor haar nu voorbij is. Gelukkig heb je haar wel gevonden vanmorgen. Heel erg veel sterkte met het verlies van je kleine kletser ;( ;( Wat een mooie leeftijd heeft ze bij jou mogen bereiken en wat heb je goed voor haar gezorgd :(:)

Tessake

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:46

hey Nanda, veel sterkte met je verlies

dierenarts is vandaag geweest voor bloed tetrekken en hij zegt dat hij niet denkt dat het
Cushing is, ze heeft wel de vetbolletjes boven de ogen en zweet veel, maar hij zegt dat ze tegoed bespierd is en nergens anders vocht vast houd of ontstekingen heeft

hij komt meer overeen met mijn ander vermoeden dat ze haar afvalstoffen vast houd, hij vermoed dat het dan vanuit de lever komt

maandag weet ik de uitslag, hoop dat ze snel terug oke is

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:49

Nanda, wat naar van je pony, 35 jaar is wel een hele mooie leefdtijd.
Mijn vorige shet met ook cushing heb ik ook met 35 jaar in moeten laten slapen.
Ze was oud en op en hoewel ik veel verdriet had had ik rust bij het idee dat ze toch wel heel oud was geworden en een mooi leven had gehad.

Sterkte nanda!!!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:28

nanda heel veel sterkte...het zal stil zijn zonder haar..... :(:)

en tessake,gambit vertoonde alleen maar langer haar wat verkleurd was,voor de rest niets aan te zien... :n zit super goed in zijn bespiering houdt nergens vocht vast of wat ook...