PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 23:26

Mac schreef:
Je doet al heel veel en werkt al met een voedingsdeskundigen en volgens de richtlijnen van Marian Otto, dus ik denk dat de enige manier om gericht dingen te kunnen optimaliseren toch neer gaat komen op testen vwb de PSSM/MIM varianten en toch die ECVM/röntgens van de nek ook meenemen in je onderzoek. Wat gaf de arts aan die de onderzoeken tot nu toe heeft gedaan?

Hoe wordt ze gehouden? Paddock, PP, wei, stal, combi? Is het hooi ook getest?

De operatie en de droes zijn wel echt schoolvoorbeelden van ingrepen die een negatieve stikstofbalans in het lichaam veroorzaken, wat een grote trigger is voor het ontwikkelen van MIM symptomen. Vooral bij zo'n jong dier kom je dan makkelijk achter de feiten aan te lopen.

De dierenarts die de alles heeft aangezwengeld in het begin, mbt PSSM is helaas nu niet in de gelegenheid om te komen ivm grote drukte en personeelstekort in haar eigen praktijk ;( De dierenarts die ik nu heb leek niet echt te weten wat ze ermee aan moet. Ze wilde eerst het fysioverslag afwachten maar daar kwam ook niet gericht iets uit. Ik ga haar morgen even bellen om te overleggen.

Maar mijn plan is eigenlijk om het nu even af te wachten. Ik ben gisteren met die Goldmedics gestart, ze eet het gelukkig goed op. Ik zoek nog een goed opneembaar magnesium supplement dus als iemand daar tips voor heeft? Eerst die tekorten opheffen en kijken wat ze daar op doet.

In de Goldmedics zit ook CoQ10. Is er hier iemand in het topic die CoQ10 los aan zn paard erbij geeft en zo ja welke?

En welk mangaan geven jullie en hoe veel? Kwam er bij jullie paarden ook een tekort aan mangaan uit het bloedonderzoek?

Ze staat op een pensionstal en we hebben elke keer andere partijen hooi dus testen heeft niet zo veel zin. Ze staan daar altijd in de ochtend op de wei zowel zomer als winter. Dit is het stalbeleid en ik kan dus niet vragen of ze bv in de middag op de wei zou mogen ivm het fructaan in het gras. Nu moet ik wel zeggen dat dankzij de Steady & Stable ik haar goed op gewicht heb kunnen houden dit voorjaar, zomer en najaar.

Kun je me meer vertellen over die stikstof balans? Of waar kan ik daar meer info over vinden? Alvast heel erg bedankt!

Caily

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 03:45

Als ik jouw verhaal zo lees, vraag ik me ook af hoe de darmgezondheid van jouw paard is. Slechte opneembaarheid is niet direct een pssm symptoom, maar kan uiteraard heel veel gevolgen hebben. Heb je wel eens iets gedaan qua mestonderzoek? En dan bedoel ik niet wormen of zand uiteraard, al moet je die ook zeker niet vergeten. Een holistisch dierenarts kan je hier wellicht verder mee helpen. Kan het zijn dat je geplastificeerd ruwvoer geeft/hebt gegeven? Hierdoor wordt de zuurtegraad in bepaalde delen van de darm veranderd wat bij het ene paard meer nadelige gevolgen heeft dan bij de ander.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 07:01

De mijne reageren goed op de mangaan van wwww.discountfutter.shop
Die is organisch gelijk aan de mangaan die dr Weyrauch gebruikt, maar dan een 10e van de prijs. Hier al heel vlot veel lossere en zachtere spieren dankzij mangaan.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 07:14

Om te testen op pssm 1 en 2 heb je niet perse de dierenarts nodig maar kun je ook zelf testen aanvragen. Natuurlijk dan weer in acht nemen dat voor pssm 2 de testen nog niet zijn gevalideerd zover ik weet. Maar geeft voor veel mensen wel handvatten hoe verder.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 07:19

Het is heel verschillend per paard. Mijn paard doet het veel beter op hooi in plastic bijvoorbeeld. Hooi uit touwtjes bleef ze maar op hoesten zelfs na afspoelen of weken. Leek wel of ze er een geïrriteerde keel van kreeg. Ik heb mangaan gegeven naar aanleiding van de verhalen maar ik merkte geen enkel verschil dus ik ga er weer mee stoppen.

Voor minder dan 100,- kun je in ieder geval pssm1 uitsluiten. Pssm2 paarden zijn veel minder gevoelig voor suikers over het algemeen dan pssm1 dus dat uitsluiten geeft al wel een richting om je aanpak op te richten. Gewoon even wat haren (haarzakjes moeten ze hebben) opsturen en dan krijg je de uitslag. Kun je gewoon zelf doen en heb je geen dierenarts voor nodig.

Die van mij moest destijds na de kliniek een kuur audevard yea sacc en daar is de darm gezondheid echt van opgeknapt.

maartje0987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 09:13

Maag en darmproblemen komen veel voor bij pssm2-ers. Die van mij heeft maagzweren gehad en heeft ook erg gevoelige darmen. Hoe is de mest van je paard? Die van mij had altijd slechte mest en mestwater en is enorm opgeknapt met behulp van equinful en ander hooi. Pssm1 komt overigens niet voor bij Pre's dus daar hoef je niet op te testen.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 13:51

Hier ook een met echt altijd slechte mest en slechte darmgezondheid.. Jullie berichten triggeren mij wel om hier wat meer onderzoek naar te doen.
Mijn paard kreeg eerst verpakt hooi maar we zijn verhuisd sinds mei en sinds die tijd is het onverpakt. Ondanks dat is de mest enorm wisselend. De ene keer niks aan de hand, de andere keer mestwater en slappe mest. Het verbeterd vaak even na een psylliumkuur, dus ik heb vaker gedacht aan zand. Echter komt dit nooit uit een mestonderzoek. Het gellaagje van de psyllium doet dan dus blijkbaar iets anders goeds...
Ik heb ook een kuurtje Audevard Ekygard geprobeerd omdat ik vermoedens had van maagzweren, maar ook daar merkte ik geen verschil. De mest werd iets beter maar verslechterde ook weer.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 13:54

Change03 schreef:
Hier ook een met echt altijd slechte mest en slechte darmgezondheid.. Jullie berichten triggeren mij wel om hier wat meer onderzoek naar te doen.
Mijn paard kreeg eerst verpakt hooi maar we zijn verhuisd sinds mei en sinds die tijd is het onverpakt. Ondanks dat is de mest enorm wisselend. De ene keer niks aan de hand, de andere keer mestwater en slappe mest. Het verbeterd vaak even na een psylliumkuur, dus ik heb vaker gedacht aan zand. Echter komt dit nooit uit een mestonderzoek. Het gellaagje van de psyllium doet dan dus blijkbaar iets anders goeds...
Ik heb ook een kuurtje Audevard Ekygard geprobeerd omdat ik vermoedens had van maagzweren, maar ook daar merkte ik geen verschil. De mest werd iets beter maar verslechterde ook weer.

Hier ook door die reden overgeschakeld naar onverpakt. Dit werkte helaas ook niet, maar een combinatie van de 2 doet hij het supergoed op!

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 14:39

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-25 15:39

Als je darmonderzoek wilt doen, kun je bijvoorbeeld (zelf) mest opsturen naar Equibiome.

Hier is een korte blogpost van EquiSeq (het bedrijf van de MIM varianten test) over negative nitrogen balance (een normaal lichaamsproces overigens) en waarom dat extra belastend is voor paarden met PSSM/MIM
https://www.equiseq.com/blog/negative-nitrogen-balance/

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 21:03

Dat is dus het rare haar mest is prima. Ze eet goed (onverpakt hooi, stro, en gras), staat niet opgetrokken, heeft geen mestwater. Het is meer dat op dat punt waar zij een reactie geeft, alleen darm ligt dus zijn we tegelijk met de maagzuurremmers gestart met Guts en Glory van Curafyt. Hier zitten naast levende gisten ook kruiden in die kalmerend zijn voor de maag en de darmen en die de zuurtegraad reguleren. Daar zijn we nu 3 weken mee bezig en je ziet pas resultaat na 6-8 weken meestal. Dus dat is nog even afwachten.

Maar als het echt haar darmen zou zijn, dan zou ze ook andere voedingsstoffen niet goed opnemen denk ik en dat is allemaal gewoon in orde. Het zijn alleen die Vitamine E en magnesium. Dus of ze heeft een extreem hoog verbruik of ze neemt de supplementen die ik nu geef, niet goed genoeg op en is er daarom nog steeds een tekort. Ik wil nu over gaan stappen van magnesium citraat naar chelaat van Horseflex. Chelaat was ook het advies van Marion Otto.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 21:05

Mac schreef:
Als je darmonderzoek wilt doen, kun je bijvoorbeeld (zelf) mest opsturen naar Equibiome.

Hier is een korte blogpost van EquiSeq (het bedrijf van de MIM varianten test) over negative nitrogen balance (een normaal lichaamsproces overigens) en waarom dat extra belastend is voor paarden met PSSM/MIM
https://www.equiseq.com/blog/negative-nitrogen-balance/

Thankx ik ga het morgen even lezen, heb de hele dag plat gelegen met migraine ;(

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 21:07

MyChoice schreef:
De mijne reageren goed op de mangaan van wwww.discountfutter.shop
Die is organisch gelijk aan de mangaan die dr Weyrauch gebruikt, maar dan een 10e van de prijs. Hier al heel vlot veel lossere en zachtere spieren dankzij mangaan.

Bedankt voor de tip! Heb jij ook bloedonderzoek laten doen waaruit duidelijk een mangaantekort naar voren kwam? Want volgens Marion Otto is het geen MIM als de mangaanwaarde gewoon in orde is.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 21:10

Nee, maar gezien haar reactie erop super goed is had ze kennelijk wel een tekort. Ze heeft P2.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 21:35

MyChoice schreef:
Nee, maar gezien haar reactie erop super goed is had ze kennelijk wel een tekort. Ze heeft P2.

Gezien die omschrijving van Marion is ze overduidelijk P8, Px en van de P4 herken ik de laminitis en overgewicht. Dus een paard met PSSM2 kan volgens Marion Otto nog steeds suikergevoelig zijn, alleen dan op een andere manier als bij PSSM1 waarbij ze echt een ty up krijgen. Bij de P8 omschrijving staat dat als ze een tekort aan Vitamine E hebben, ze echt duidelijk schrikkerig zijn dus vandaar dat ik heel benieuwd ben naar wat die Goldmedics gaat doen. Dit is een vloeibare natuurlijke Vitamine E speciaal voor paarden die moeilijk Vitamine E opnemen. En omgerekend was dat net zo duur als Grovet capsules of bv Heltie horse. Maar haar spieren zijn ook zo gespannen dus ben echt benieuwd of dat iets voor haar gaat doen. Ik kan het alleen pas over een tijdje invoeren want ik moet eerst weten wat die nieuwe Vitamine E en magnesium als resultaat geven.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 21:39

Schrikkerigheid komt ook vanuit px. En daar helpt hier vitamine B goed bij. Het laatste randje ging eraf met magnesium.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 21:47

MyChoice schreef:
Schrikkerigheid komt ook vanuit px. En daar helpt hier vitamine B goed bij. Het laatste randje ging eraf met magnesium.

Yup die sensoric overload was heel erg herkenbaar! :D Zowel op onverwachte geluiden als voor haar onverwachte mensen die ineens over het erf lopen of een stal uit komen dan schrikt ze zich echt het apelazerus ;( ook wind geeft echt te veel prikkels dan is ze zo gespannen dat je er buiten echt niets mee kunt |(

Ik wil nog even met de DA overleggen hoe we dat gaan testen met die B-vitaminen want er zijn er natuurlijk een heleboel. Onze hond heeft een chronisch B12 tekort die kreeg ook echt heftige neurologische klachten. Maar ik wil voorkomen om alles tegelijk toe te voegen want dan weet ik niet meer wat precies de verbetering geeft en wat niet. Ik wil ook nog die CoQ10 geven voor haar uithoudingsvermogen. Ik hoop echt dat ik dr door bij die supplementen de puntjes op de i te zetten, beter in balans kan krijgen waardoor de klachten dan minder worden of hopelijk weg blijven.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 01:10

Caily schreef:
Als ik jouw verhaal zo lees, vraag ik me ook af hoe de darmgezondheid van jouw paard is. Slechte opneembaarheid is niet direct een pssm symptoom, maar kan uiteraard heel veel gevolgen hebben. Heb je wel eens iets gedaan qua mestonderzoek? En dan bedoel ik niet wormen of zand uiteraard, al moet je die ook zeker niet vergeten. Een holistisch dierenarts kan je hier wellicht verder mee helpen. Kan het zijn dat je geplastificeerd ruwvoer geeft/hebt gegeven? Hierdoor wordt de zuurtegraad in bepaalde delen van de darm veranderd wat bij het ene paard meer nadelige gevolgen heeft dan bij de ander.

Hier nog vergeten op te antwoorden! Ja als veulen in de opfok, totdat ze 2 jaar oud was. Ze had toen ook vaak diarree |( Zelfs toen ik dr naar stal had gehaald waar ze onverpakt hooi kreeg, en op stro stond en ik levende gisten bij gaf. We hebben meerdere dingen geprobeerd, ook psylliumzaad en veendrenkstof maar niets hielp. Totdat we haar goed hadden ontwormd en van de podo grow afhaalden en toen is het gestopt. Ze lusste ook bijna niets. Allerlei ruwvoervervangers geprobeerd, breed & grow, meerdere soorten en merken balancers, het was echt drama. Het enige wat ze heel graag at en eet is haar hooi en gras. Ze was ook niet goed op gewicht te houden.

Op haar 4e is dat ineens omgeslagen en werd ze eerder te dik dan te dun. Haar mest is eigenlijk altijd goed gebleven daarna dus als ik met de dierenarts ga overleggen zal ik dat wel eens vragen wat ze daar nog verder uit kunnen onderzoeken. In haar bloed waren een aantal waarden goed die afwijkend hadden moeten zijn als ze darmzweren zou hebben (Albumine en creatine uit mijn hoofd?). Dus t blijft een beetje vaag waarom ze precies op dat punt laag op de linkerflank zo heftig reageert. Er ligt daar ook wel een myofasciaal stresspunt wat ook in de filmpjes van Tristan Tucker wordt genoemd, en dat punt slaan ze dan stress op waardoor het gevoelig wordt bij aanraking. Dat klinkt eigenlijk nog het meest logisch.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 08:11

pff dit is voor mijn N/PX paardje de stomste tijd. De winter.... Ze gaat echt al een paar maanden goed. Maar gisteren was het weer even niet leuk. Had les, dacht ik zet haar dan maar op het stukje waar iets gras is dan kan ze dat eten. Normaal geen probleem als ik ga rijden, dan blijft ze normaal rustig staan.
Nou ze kreeg het ineens op de heupen, langs de draad af rennen, rollen etc. Zegt de instructeur nog zit er wat aan te komen of zit ze er al in... Ze zit er vol in en gaat nog wel even duren.

Op het eind van best een flinke les was mevrouw natter dan diegene die de les gelopen heeft. Heb de regendeken af kunnen doen het zweet liep eraf. Na 10 minuten was het goed en stond ze weer rustig te eten.

Ze was de laatste dagen al wat meer in de kijkerige stand. Maar ik heb geen idee wat ik voor haar kan doen om het voor haar rustiger te krijgen in haar hoofd. Ze krijgt vitamine e en zout.

Meetje1404

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 08:21

joyce83 schreef:
pff dit is voor mijn N/PX paardje de stomste tijd. De winter.... Ze gaat echt al een paar maanden goed. Maar gisteren was het weer even niet leuk. Had les, dacht ik zet haar dan maar op het stukje waar iets gras is dan kan ze dat eten. Normaal geen probleem als ik ga rijden, dan blijft ze normaal rustig staan.
Nou ze kreeg het ineens op de heupen, langs de draad af rennen, rollen etc. Zegt de instructeur nog zit er wat aan te komen of zit ze er al in... Ze zit er vol in en gaat nog wel even duren.

Op het eind van best een flinke les was mevrouw natter dan diegene die de les gelopen heeft. Heb de regendeken af kunnen doen het zweet liep eraf. Na 10 minuten was het goed en stond ze weer rustig te eten.

Ze was de laatste dagen al wat meer in de kijkerige stand. Maar ik heb geen idee wat ik voor haar kan doen om het voor haar rustiger te krijgen in haar hoofd. Ze krijgt vitamine e en zout.

Mijn merrie heeft ook n/px en geef haar vitamine B van equinest. Dit heeft mijn pony echt enorm geholpen samen met magnesium. Heb haar nu op een goed dieet staan en merk eigenlijk geen verschil meer met winter en zomer. Tuurlijk ze is frisser, maar wie zijn paard heeft dat niet. :o

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 08:36

Meetje1404 schreef:
joyce83 schreef:

Mijn merrie heeft ook n/px en geef haar vitamine B van equinest. Dit heeft mijn pony echt enorm geholpen samen met magnesium. Heb haar nu op een goed dieet staan en merk eigenlijk geen verschil meer met winter en zomer. Tuurlijk ze is frisser, maar wie zijn paard heeft dat niet. :o

Frisser is niet erg, die snap ik ook wel. Maar ze verliest zichzelf.

Welk dieet geef jij verder? Ik ga eens naar die vitamine B kijken.
Die van mij heeft nu 1 schep pavo care 4 life en dan klein beetje sojaschroot in de ochtend. Avond 1 schep grasbrok geweekt, met de vitamine E van Inge en zout. Verder zo goed als onbeperkt hooi. Ze doet verder niks als weidegenootje zijn en het is moeilijk om haar op gewicht te houden.

Meetje1404

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 08:45

Sorry, dan heb ik het verkeerd gelezen.
Mijn merrie krijgt:
• Myocare van Equi-xcel
• De sport balancer van Equi-xcel
• Keltisch zeezout
• Balanstri
• Mangaan -> uit Duitsland
• Vitamine B -> equinest
• Msm -> pharmahorse
• Magnesium -> pharmahorse
• Vitamine E -> Equi-xcel
• Alphengrun Mash

Kortom een hele lijst met supplementen, maar kan gewoon alles weer met mijn merrie. :o

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 08:52

Hier nagenoeg hetzelfde dieet als Meetje. Ook ik merk geen verschil meer tussen zomer en winter. Uberhaupt merk ik niks meer van de PSSM met dit dieet.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 09:22

Nou super toch! fijn als het goed gaat.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 09:26

Hier totaal geen verschil tussen zomer en winter. Of misschien is ze in de winters zelfs nog iets beter. Ze vindt vlieg beestjes verschrikkelijk dus ze is rustiger en voelt zich beter in de winter. Als je de supplementen en het management goed voor elkaar hebt dan maakt het seizoen niks meer uit is mijn ervaring.

Als ik zie dat ze dit soort gedrag vertonen laat ik het niet maar gebeuren. Desnoods sta ik er 3 uur naast om dr vast te houden. Ze hebben hulp nodig en gewoon laten gebeuren vind ik niet helpend. Maar dat is mijn persoonlijke mening :)