PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:26

Mac schreef:
Je doet al heel veel en werkt al met een voedingsdeskundigen en volgens de richtlijnen van Marian Otto, dus ik denk dat de enige manier om gericht dingen te kunnen optimaliseren toch neer gaat komen op testen vwb de PSSM/MIM varianten en toch die ECVM/röntgens van de nek ook meenemen in je onderzoek. Wat gaf de arts aan die de onderzoeken tot nu toe heeft gedaan?

Hoe wordt ze gehouden? Paddock, PP, wei, stal, combi? Is het hooi ook getest?

De operatie en de droes zijn wel echt schoolvoorbeelden van ingrepen die een negatieve stikstofbalans in het lichaam veroorzaken, wat een grote trigger is voor het ontwikkelen van MIM symptomen. Vooral bij zo'n jong dier kom je dan makkelijk achter de feiten aan te lopen.

De dierenarts die de alles heeft aangezwengeld in het begin, mbt PSSM is helaas nu niet in de gelegenheid om te komen ivm grote drukte en personeelstekort in haar eigen praktijk ;( De dierenarts die ik nu heb leek niet echt te weten wat ze ermee aan moet. Ze wilde eerst het fysioverslag afwachten maar daar kwam ook niet gericht iets uit. Ik ga haar morgen even bellen om te overleggen.

Maar mijn plan is eigenlijk om het nu even af te wachten. Ik ben gisteren met die Goldmedics gestart, ze eet het gelukkig goed op. Ik zoek nog een goed opneembaar magnesium supplement dus als iemand daar tips voor heeft? Eerst die tekorten opheffen en kijken wat ze daar op doet.

In de Goldmedics zit ook CoQ10. Is er hier iemand in het topic die CoQ10 los aan zn paard erbij geeft en zo ja welke?

En welk mangaan geven jullie en hoe veel? Kwam er bij jullie paarden ook een tekort aan mangaan uit het bloedonderzoek?

Ze staat op een pensionstal en we hebben elke keer andere partijen hooi dus testen heeft niet zo veel zin. Ze staan daar altijd in de ochtend op de wei zowel zomer als winter. Dit is het stalbeleid en ik kan dus niet vragen of ze bv in de middag op de wei zou mogen ivm het fructaan in het gras. Nu moet ik wel zeggen dat dankzij de Steady & Stable ik haar goed op gewicht heb kunnen houden dit voorjaar, zomer en najaar.

Kun je me meer vertellen over die stikstof balans? Of waar kan ik daar meer info over vinden? Alvast heel erg bedankt!

Caily

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 03:45

Als ik jouw verhaal zo lees, vraag ik me ook af hoe de darmgezondheid van jouw paard is. Slechte opneembaarheid is niet direct een pssm symptoom, maar kan uiteraard heel veel gevolgen hebben. Heb je wel eens iets gedaan qua mestonderzoek? En dan bedoel ik niet wormen of zand uiteraard, al moet je die ook zeker niet vergeten. Een holistisch dierenarts kan je hier wellicht verder mee helpen. Kan het zijn dat je geplastificeerd ruwvoer geeft/hebt gegeven? Hierdoor wordt de zuurtegraad in bepaalde delen van de darm veranderd wat bij het ene paard meer nadelige gevolgen heeft dan bij de ander.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 38 min geleden

De mijne reageren goed op de mangaan van wwww.discountfutter.shop
Die is organisch gelijk aan de mangaan die dr Weyrauch gebruikt, maar dan een 10e van de prijs. Hier al heel vlot veel lossere en zachtere spieren dankzij mangaan.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25 min geleden

Om te testen op pssm 1 en 2 heb je niet perse de dierenarts nodig maar kun je ook zelf testen aanvragen. Natuurlijk dan weer in acht nemen dat voor pssm 2 de testen nog niet zijn gevalideerd zover ik weet. Maar geeft voor veel mensen wel handvatten hoe verder.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20 min geleden

Het is heel verschillend per paard. Mijn paard doet het veel beter op hooi in plastic bijvoorbeeld. Hooi uit touwtjes bleef ze maar op hoesten zelfs na afspoelen of weken. Leek wel of ze er een geïrriteerde keel van kreeg. Ik heb mangaan gegeven naar aanleiding van de verhalen maar ik merkte geen enkel verschil dus ik ga er weer mee stoppen.

Voor minder dan 100,- kun je in ieder geval pssm1 uitsluiten. Pssm2 paarden zijn veel minder gevoelig voor suikers over het algemeen dan pssm1 dus dat uitsluiten geeft al wel een richting om je aanpak op te richten. Gewoon even wat haren (haarzakjes moeten ze hebben) opsturen en dan krijg je de uitslag. Kun je gewoon zelf doen en heb je geen dierenarts voor nodig.

Die van mij moest destijds na de kliniek een kuur audevard yea sacc en daar is de darm gezondheid echt van opgeknapt.