[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 14:20

Gisteren was idd de ruif leeg, maar nu was de ruif van gisterenavond nog niet leeg dus blijf er voorzichtig in. Zijn gerst was iets beter op, nog niet zo dat de kom uitgelikt was maar toch beter als gisteren. Even kijken hoe het vanavond is. Het lijkt echt of hij honger heeft als hij ziet dat ik de kast inga of dergelijke kijkt hij me al aan van ' heb je iets mee ?' :) maar zoals ik eerder al zei, als ik muesli wil geven bv, neemt een hap en dan is het gedaan. Zelfs aan een wortel ruikt hij eerst net of ik zou em maar eens gaan vergiftigen :D

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 14:33

Ja, dat klinkt echt wel als een bijwerking van de prascend. Alleen ik geloof dat dat niet weg gaat door te stoppen met de prascend nu.

Ik weet ook niet precies waarom ze het voer dan weigeren. Doordat de smaak van de prascend zo vies is ? of andere reden ? Want paarden blijven soms wel een half jaar ook een wortel zonder prascend erin weigeren b.v.

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 14:34

Oh jammer maar misschien moet het nog uit zijn lijf...gerst en granen zijn slecht voor cushing paarden maar ja ik snap dat je blij bent met iedere hap die hij neemt...en dan die diaree....het blijft lastig allemaal en heb met je te doen :(:)

Ethelate

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 18:51

Idifix, wat krijgt hij nu per dag aangeboden en wat eet hij?

DA is vanmiddag geweest, controle hoeven, tanden en bloedafname. Bleek een gebroken kies te hebben, over de lengte. Ze heeft het zo veel mogelijk afgevijld. Hopelijk heeft ze er nu geen last meer van, anders moet hij er uit gehaald worden (is een hele operatie..).

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 19:01

Wouter heeft ook zo'n gespleten kies. Al zo'n 5 jaar vorige maand weer de tandarts wat hij in 3en gespleten. Gelukkig heeft hij er geen last van. Hopelijk blijft dat bij jou ook!

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 20:43

Ethelate schreef:
Idifix, wat krijgt hij nu per dag aangeboden en wat eet hij?

DA is vanmiddag geweest, controle hoeven, tanden en bloedafname. Bleek een gebroken kies te hebben, over de lengte. Ze heeft het zo veel mogelijk afgevijld. Hopelijk heeft ze er nu geen last meer van, anders moet hij er uit gehaald worden (is een hele operatie..).

@ethelate loopt je paard al terug beter ?

Nu hooi volop. Ochtend beetje gerst met een wortel of drie versneden in de hoop dat hij de gerst zo beter eet.
En in de avond hetzelfde.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 10:17

Ja, op het harde nog iets gevoelig maar op zacht is gelukkig niks meer te zien. Moet het flesje Metacam wel opmaken dus morgen nog een halve dosis en dan zien hoe ze zondag loopt.

Met alleen hooi krijgt hij nooit voldoende binnen, zeker niet als hij aan de dunne is. Ik zou zeker proberen meer aan te bieden. Eventueel schep ander voer van stalgenoten vragen om te proberen (eet hij het, koop je zelf een zak en geeft een schep terug). Liefste slobber, dan kan gebit niet in de weg zitten en krijgt hij extra vocht binnen, is makkelijker op te nemen als hij al zo lang diarree heeft.

En is hij bekend met olie voeren? Dat moet je rustig opbouwen, maar is wel een goede vet aanvoer. Pas mee beginnen als diarree gestopt is.
Mijn merrie was in september echt veel te mager geworden en nu in 2 maanden weer goed op gewicht, met veel slobber en olie (naast berg ruwvoer uiteraard en 1 kilo muesli per dag). DA was er echt verbaasd over.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 12:13

Voeding blijft lastig. Sinds ik granenvrij voer en enkel wiesen fasern van marstall is pony mooi op gewicht en in het geheel een gelukkiger dier. Daarvoor in de jaren vanalles gevoerd van senioren voer tot appel muesli tot paardenmest tot pulp tot herbs tot luzerne tot zeg het maar. Alsmaar zere voeten mottig en scraal.

Vorig jaar bloed laten testen en ze was van haar afwijkende nierwaardes af, geen chronische darmontsteking meer alle mineralen waardes goed alleen iets laag in selenium maar durf dat ook niet aan te vullen nu het zo goed gaat.

Ik zat me later af te vragen, toen acth bloed werd afgenomen had zij een wond op haar hoofd dat ook lekker aan het ontsteken was. Diere arts heeft dat gelijk schoon gemaakt. Hoeveel invloed kan dat hebben op de waardes?

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 12:43

Het is ook een gepuzzel, er is niet 1 oplossing. Voer zelf ook al aantal jaren graanvrij sinds ik zelf na levenslang al klachten en ondergewicht gluten intolerant bleek. Hoe meer ik las over granen, hoe meer ik dacht en waarom voer ik het mijn paard en hond? Zelfde met suiker, al vind ik dat voor hond & paard makkelijker dan voor mijzelf :')

Geen idee of zo'n wond en behandeling effect heeft.
DA nam gister wel bewust eerst bloed af, voor ze ging verdoven.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 16:08

Leo ziet er gelukkig weer beter uit. Ik voer m tegenwoordig de helft van zijn randsoen apart bij zonder net. Maar het is altijd afpassen. Als hij op het gras heeft gestaan, hoeft hij zijn slobber niet helemaal :roll: >;) . Raar beest. Maar goed, ben blij dat hij niet meer zo ingevallen is.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 19:28

Ik meld me hier af, mijn oude dame is gisteren ingeslapen, overigens niet vanwege de PPID.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 19:30

@ethelate de ander paarden op stal krijgen allemaal hetzelfde voer, dus is geen optie. Ik heb nu proefzakjes van vitalbix ga deze morgen proberen. Welke olie geef je dan, lijnzaad ?

Duim dat zondag alles ok is !!

Morgen komt de dierenarts nu echt het gebit nakijken dan kunnen we zeker zijn dat dat ook al ok is. Voorlopig trouwens nog geen verschil met afwezigheid prascend ook niet qua humeur vind ik zelfs. Terwijl toen ik er in augustus mee gestart ben echt toch het idee had dat hij er beter van was.

@waratje veel sterkte !!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 20:14

Heel veel sterkte Waratje!
Waarvoor heb je haar dan in moeten laten slapen?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 20:21

Darmen waren verschoven en vrijwel afgesloten, dus we zijn de koliek maar voorgebleven.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 23:04

Toevallig op de assistentendag mensen gesproken van de fabrikant. Hun advies. Geen medicatie nu, voorjaar hertesten. Pijn en het deed haar echt pijn want het is geen aansteller kan de waardes wel erg beïnvloeden.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 23:46

Waratje schreef:
Darmen waren verschoven en vrijwel afgesloten, dus we zijn de koliek maar voorgebleven.

Ja dan heb je weinig keus, en heb je haar verder lijden bespaard.
Heel veel sterkte.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 11:43

ow Waratje wat een naar bericht!!! sterkte

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:02

Waratje wat een dappere keuze om zo een lijdensweg te besparen, maar wel je maatje af te geven. Heel veel sterkte.

Ididix, dan wordt het inderdaad lastiger. Wat vond hij van de Vitalbix?
Ondertussen nog steeds geen verbetering met de mest?
Ik geef na een training lijnzaad olie van Vitalbix met vitamine E.
Dagelijkse slobber krijgt ze met Levertraan olie, omdat dit beter zou zijn voor de verhouding omega 3/6.

Zojuist de uitslag binnen, nu 27.1 waar het onder de 29 moet zijn t.o.v. 72 toen de norm 40 was.
Ze had zaterdag nog halve dosis Metacam, gister niet meer en liep enthousiast rond.
Stalhouder merkte ook op dat ze de laatste tijd buiten veel actiever is :)
Dus hopelijk zien we de DA voorlopig ff niet *fingers crossed*

wendyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 14:26

wendyh schreef:
wendyh schreef:

We zijn meteen met een halve begonnen op aanraden van de dierenarts.
Dit moeten we 4 weken doen en dan overleggen we of ze op deze dosering blijft of dat deze aangepast gaat worden.

Vanochtend overleg gehad met de dierenarts. We gaan nu verder met een hele pil per dag. Hoop dat ze zich hierdoor beter gaat voelen.

Het gaat hier nog steeds niet beter. Vorige week heeft ze op pijnstillers gestaan omdat we ook niet meer wisten wat we voor haar konden doen. Met pijnstillers lijkt het wel iets beter te gaan. Minder chagrijnig en ze loopt beter. Ze liep heel kort met de achterbenen ook haar achterhoeven zijn warm (begin van hoefbevangen?). Ze heeft dus ergens pijn. De vraag is nu dus waar ze pijn heeft en wat we er aan kunnen en willen doen. Deze week komt de dierenarts langs en moeten we beslissen of we verder behandelen of dat het genoeg is geweest voor haar. Op deze manier verder leven is geen optie. Dat willen we haar niet aan doen.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 15:29

Ethelate schreef:
Ididix, dan wordt het inderdaad lastiger. Wat vond hij van de Vitalbix?
Ondertussen nog steeds geen verbetering met de mest?
Ik geef na een training lijnzaad olie van Vitalbix met vitamine E.
Dagelijkse slobber krijgt ze met Levertraan olie, omdat dit beter zou zijn voor de verhouding omega 3/6.

Zojuist de uitslag binnen, nu 27.1 waar het onder de 29 moet zijn t.o.v. 72 toen de norm 40 was.
Ze had zaterdag nog halve dosis Metacam, gister niet meer en liep enthousiast rond.
Stalhouder merkte ook op dat ze de laatste tijd buiten veel actiever is :)
Dus hopelijk zien we de DA voorlopig ff niet *fingers crossed*

Die proefzakjes van de vitalbix wauw, was ik superblij mee en zelfs hersluitbaar. Ik heb de daily vital alleen nog maar geprobeerd maar echt heel weinig gisteren nog geen 50 g en vandaag ook. Tot nu toe lust hij het zoals snoep maar ik durf nog niet te juichen ! Intussen is hij jammer genoeg nog afgevallen na enkele dagen binnen staan en amper hooi te eten, de gerst gaat er ook niet meer echt goed in wortels oh ja dat zou hij wel eten mja .. vandaag zijn ze gelukkig terug het land op. Voor zover ik kan zien nog geen verbetering in de mest. Zijn gebit was trouwens Ok.

Toch goed nieuws voor je als ze buiten actief is zal ze zich toch duidelijk beter voelen, ik duim mee ;)

@ Wendy staat ze nu al op een hele pil dan ?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 15:49

Idifix, ga dan wel proberen om wat anders te voeren als hij ook zijn hooi niet eet. Dus gehakseld hooi of ander hooi of desnoods een slobber die ruwvoer vervangt. Hij moet wel energie binnen krijgen natuurlijk !!

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:46

Maris schreef:
Idifix, ga dan wel proberen om wat anders te voeren als hij ook zijn hooi niet eet. Dus gehakseld hooi of ander hooi of desnoods een slobber die ruwvoer vervangt. Hij moet wel energie binnen krijgen natuurlijk !!

Hij eet zijn hooi wel maar weinig. Ga nu zien of de ruif morgenvroeg leeg is. Is die compact gras van hartog goed ? De vrees is alleen dat ik er weer bij ga blijven zitten stel dat hij het niet lust

wendyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:54

@idifix Ze staat nu al een aantal weken op een hele pil.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:55

Ik heb zelf goede ervaringen met daily plus. Diverse grasbrokken hoor ik ook positieve verhalen over. Mocht hij dat niet goed eten kan je dat altijd nog geweekt geven. Dan wordt het makkelijker eetbaar

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 21:15

Mijn shetlander zijn eetlust is erg verminderd sinds hij aan de prascend zit. Opzich heel gunstig want hij is best aan de maat, maar zijn prakje met supplementen en vitamine korrel eet hij ook niet meer. Heeft iemand een idee wat ik er doorheen kan mengen, wat paarden meestal heel lekker vinden maar wat niet aanzet?