[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wiz_Peer

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 11:17

hier ook een paardje met eczeem. is pas een paar jaar geleden begonnen. paardje word 14 dit jaar. heb hem al bijna 13 jaar. reden waarom is waarschijnlijk omdat hij altijd midden in t dorp gestaan heeft in n grote weide en we hem een paar jaar terug verhuisd hebben dichterbij tussen de boerderijen. nu staat hij dit jaar voor het eerste langs natuurgebied. niet ideaal voor paardje met eczeem, maar daar gaan we in de toekomst wonen...
we gaan natuurlijk ons best doen het voor hem zo aangenaam mogelijk te maken!
derfen heeft twee jaar geleden erg goed geholpen, nog wel wat schuren en ook wel flinke plekken, vandaar vorig jaar butox geprobeerd. echt aan te raden!
wel wat kleine plekjes maar geen wonden.
verder smeerde ik hem ook altijd in met uierzalf van bogena, ruikt wat citroenachtig. dit helpt ook erg goed.
dit jaar weer butox besteld en wil dit ook wel in combi met derfen doen, maar iemand hier ervaring mee? kan dit gewoon?
zijn er verder nog goedkopere opties die net zo goed werken?
deken schuurt hij echt kapot.
ik lees ook iets van sudocreme? en wortelklit?
fijn om hier weer wat opties te kunnen lezen wat evt geprobeerd kan worden.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 11:34

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 11:57

Ik ben paardlief een beetje aan het minderen in hooi nu.
Ze ziet er fan-tas-tisch uit, maar begint een beetje op te zwellen nu ze elke dag een half uurtje de wei op mag O:)

Ik heb ongelooflijk veel geluk dat mijn leverancier regelmatig aan bodemonderzoeken doet op haar weiland, dus ik weet exact wat ik mijn paard geef :)

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:03

@Wiz_Peer, ik gebruik zonodig sweet itch van de Welkoop en spuit natuurazijn van de Lidl, als ik ga buitenrijden Veerust op de buik en benen, (is troep weet ik) helpt een uurtje ongeveer, verder dekens, gewone vliegendeken helpt ook al bij die van mij, ook met rijden.

Goed stukje Margee!

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:56

De link is zeer interessant Margee! Heeft me erg aan het denken gezet omdat dit plaatje aardig op mijn pony past.
Ook omdat ze een beetje aan de maat is, niet erg, net iets meer buik dan hoe het hoort..
Ze krijgt nu 4x per dag een plukje kuil.. Stro heeft ze echter nooit op gehoest. Dus wil dit gaan proberen om te gaan voeren.. 1 x per dag een plukje kuil en de rest stro. Als dit nou goed gaat en er is geen hoest van het stro en de buik is weggewerkt ga ik ook voorzichtig hooi proberen.

Vooral omdat de eczeem is 'vastgesteld' door de DA, net als de stofallergie wil ik dit nog niet over boord gooien. Maar dit verhaal vind ik ook geen flauwekul. Ik ga binnenkort contact opnemen met mijn DA om te vragen hoe zij hier over denkt en ik ga mijn best doen om armer te voeren. :)

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:15

Die van mij ziet er nu zo uit:

Afbeelding

Als je haar van ver af in de wei ziet staan zie je eigenlijk niet dat ze een halsdeken/masker draagt :) ben er blij mee want de halsdeken blijft super goed op z'n plek zitten en zit verder helemaal niet strak! *\o/* hij blijft bovenaan ook beter zitten dan de RISH. De stof is een stuk soepelere en zachter dan de RISH (weet niet of het sterk genoeg is voor paardjes die het leuk vinden om dingen te slopen, maar ze staat met een shetje die er toch niet bij kan). Mijn voornaamste reden is dat de RISH haar manen afschuurt wat natuurlijk zonde is. Ze heeft nu wel jeuk aan haar staart, maar dat heeft ze ook met de RISH... hebben jullie het idee dat die staartflap iets doet? Ik kan altijd nog die deken in combinatie met deze halsdeken gebruiken, maar in elk geval zit ze tijdens de regenachtige dagen niet met een kletsnatte eczeem deken.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:19

silver-fox: heb je de hals aan het halster vast gemaakt? mijn losse hals gaat steeds naar beneden,hoe strak ik hem ook doe aan de keelkant

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:26

Nee, het halster zit er eigenlijk alleen zodat het masker blijft zitten. Welk merk halsdeken heb je?

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:48

ivanhoe,hoe strak ik hem ook doe,hij zakt af,was al blij dat ik al die klipjes niet afgeknipt heb :j

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 18:44

Ik vind zo'n hals echt helemaal niks :n

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 18:56

Heb zelf n hals gemaakt.
Mevrouw vind t super!
In de staart geen jeuk. Manen ook niet.
Gewoon nergens.... verschuift niet. Blijft zitten.
Zit aan n halster en buiksingel vast.

Gaat echt top

Sunke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:34

MoniekV schreef:

Waarom niet als ik vragen mag?

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:46

@MoniekV, ik vind alle zomereczeem dingen 10x niks :P

@happytime apart, deze zit nl. helemaal niet strak van boven maar blijft mooi zitten. Komt misschien ook omdat ie te ruim valt (maat kleiner was weer te krap) dus er is genoeg stof over als ze haar hoofd naar beneden doet en wordt het dus niet lager op de hals getrokken. Deze is van Einhorn, ben er tot nog toe erg tevreden mee, maar heb wel hetzelfde probleem gehad als jij met andere halsdekens. Heb de Ivanhoe niet geprobeerd, had ik wel bijna gekocht trouwens. (en met rish bedoel ik rsih :') )
Laatst bijgewerkt door Silver_Fox op 06-04-16 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

L_Love_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:52

Mijn leraar (laborant en wandelende encyclopedie) zegt dat staart- en maneneczeem goed te behandelen is met ballistol? Dit is gewerenolie, klinkt een beetje wreed. :P
Blijkbaar blijft de jeuk dan goed weg, ik heb er zelf geen ervaring mee maar misschien dat het het waard is om te proberen?

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:58

Ik heb een ivenhoe hals.Heb hem 2e hand overgenomen ben blij dat ik hem nooit nieuw heb gekocht
ik vind het hele stugge stof weinig rek.
Ik heb een xl voor mijn haflinger maar heb er een stuk tussen moeten zetten ik vond hem nl testrak en ik kreeg hem bijna niet over zijn hals

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 20:03

Wij verkopen ballistol olie en ik werk op de customerservice. Vorig jaar had ik een man aan de telefoon die vroeg of het voor eczeem en schimmelnagels zou werken.
Ik heb gezegd dat ik dat niet weet en hem naar de dokter verwezen....

Toch heb ik dit wel vaker gelezen en me ook afgevraagd of het voor ZE zou werken.
Ik gebruik het best vaak voor zakmessen en multitools te smeren en heb het dus vaak ook aan mijn handen, maar nooit een huidreactie op gekregen ondanks mijn gevoelige huid.
Ruikt beter dan derven dus wat dat betreft, ik kan het wel gaan proberen.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:09

Sunke schreef:
MoniekV schreef:

Waarom niet als ik vragen mag?

Ik heb een paard meegemaakt waar de sluiting achter de voorbenen los was gekomen en toen is de hals voor over geschoven over het hoofd en toen is het paard in blinde paniek door alle draden heen gegaan en paard was gelijk afgeschreven voor de sport...

Lydia2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:23

Helaas heeft mijn pony ook zomereczeem en ben ik hem nu al aan het smeren met mtg. Dit werkt ook niet naar volle tevredenheid, maar ik ben het spoor een beetje bijster wat nu weer te gebruiken.
Ik wil de rsih aanschaffen want dat lijkt me de snelste slag. Maar hoe doen jullie dat, laten jullie de deken snachts oo stal aan, want ik red het niet sochtends die deken om te doen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:36

Ja hoor dag en nacht op!

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 23:18

Ik ben benieuwd wat jullie voeren qua krachtvoer/supplement/aanvulling voor mineralen of vitaminen aan jullie IR paard.
Ik weet inmiddels ruim 2 jaar dat mijn pony IR heeft. Van alles veranderd qua huisvesting, voer en beweging en ik mag met trots zeggen dat het echt erg goed gaat en ik het vrij aardig onder controle heb.
Wel ben ik zelf nog niet helemaal content met zijn voer. Hij krijgt een klein handje Granenmix Plus van Subli
(ja granen! Ik laat hem regelmatig doormeten door Eva Keeman, holistisch arts en elke keer meet hij goed op dit voer) en hij krijgt Gluco Balance van Phytonics.

Verder loopt hij 24/7 buiten in een kleine kudde met allemaal paardjes die "iets" bijzonders hebben. Er word 3x per dag echt hooi (geen voordroog of kuil) gevoerd uit slowfeeders. ongeveer 10kg per paard per dag.
Hij komt niet op het gras overigens en dat is ook geen optie ivm heftige reactie daarop.
Maar ik heb toch wel eens het idee dat hij wat mist de laatste tijd. Hij maakt net niet echt zichtbaar meer spieren aan. hij blijft net wat te iel voor het werk dat we doen. Ik heb de Gluco Balance om die reden al wat afgebouwd en het lijkt wel wat te helpen. maar voor het volgend bezoek van de DA wil ik graag wat meer soorten voer hebben om door te laten meten. Wie weet is dat net de missende factor.

Ik ga komende week naar de equiday en ben van plan daar zoveel mogelijk soorten proefzakjes voer mee te nemen van de stands maar eventuele tips qua voer merken/soorten zijn altijd fijn.
Mocht iemand ook naar de Equiday komen en misschien een klein handje voer voor mij mee willen nemen in een zakje zodat ik dat kan laten meten zou dat super zijn.

Na heel wat onderzoek op "voer vergelijk" zou ik super graag van het volgende voer een handje willen hebben, wie kan mij hieraan helpen toevallig??
subli hap pallets,
Metazoa superfit broxxx,
metazoa superfit broxxx timothee,
metazoa Timotexxx,
Marstall Vito Muesli,
Equilin basic,
Fibra normaal en
Fibra premium
Agrobs weidemineral cobs
Agrobs natur mineral
Vitalbix

Ik ben dus heel benieuwd wat iedereen voert en of er mensen zijn die mij kunnen helpen aan een handje van bovenstaande voer soorten te komen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 23:46

fluffyfox schreef:
Ik ben benieuwd wat jullie voeren qua krachtvoer/supplement/aanvulling voor mineralen of vitaminen aan jullie IR paard.
Ik weet inmiddels ruim 2 jaar dat mijn pony IR heeft. Van alles veranderd qua huisvesting, voer en beweging en ik mag met trots zeggen dat het echt erg goed gaat en ik het vrij aardig onder controle heb.
Wel ben ik zelf nog niet helemaal content met zijn voer. Hij krijgt een klein handje Granenmix Plus van Subli
(ja granen! Ik laat hem regelmatig doormeten door Eva Keeman, holistisch arts en elke keer meet hij goed op dit voer) en hij krijgt Gluco Balance van Phytonics.

Verder loopt hij 24/7 buiten in een kleine kudde met allemaal paardjes die "iets" bijzonders hebben. Er word 3x per dag echt hooi (geen voordroog of kuil) gevoerd uit slowfeeders. ongeveer 10kg per paard per dag.
Hij komt niet op het gras overigens en dat is ook geen optie ivm heftige reactie daarop.
Maar ik heb toch wel eens het idee dat hij wat mist de laatste tijd. Hij maakt net niet echt zichtbaar meer spieren aan. hij blijft net wat te iel voor het werk dat we doen. Ik heb de Gluco Balance om die reden al wat afgebouwd en het lijkt wel wat te helpen. maar voor het volgend bezoek van de DA wil ik graag wat meer soorten voer hebben om door te laten meten. Wie weet is dat net de missende factor.

Ik ga komende week naar de equiday en ben van plan daar zoveel mogelijk soorten proefzakjes voer mee te nemen van de stands maar eventuele tips qua voer merken/soorten zijn altijd fijn.
Mocht iemand ook naar de Equiday komen en misschien een klein handje voer voor mij mee willen nemen in een zakje zodat ik dat kan laten meten zou dat super zijn.

Na heel wat onderzoek op "voer vergelijk" zou ik super graag van het volgende voer een handje willen hebben, wie kan mij hieraan helpen toevallig??
subli hap pallets,
Metazoa superfit broxxx,
metazoa superfit broxxx timothee,
metazoa Timotexxx,
Marstall Vito Muesli,
Equilin basic,
Fibra normaal en
Fibra premium
Agrobs weidemineral cobs
Agrobs natur mineral
Vitalbix

Ik ben dus heel benieuwd wat iedereen voert en of er mensen zijn die mij kunnen helpen aan een handje van bovenstaande voer soorten te komen.

Ga vooral even langs bij de stand van magic spirit voor een monster equi magic.....echt aanbevelenswaard.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:59

@MoniekV, dat kan ook met een gewone zomereczeem deken gebeuren, Jester heeft daar nog een leuke foto van http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... start=4350
Kans dat het losraakt is wel echt miniem, maar mocht zoiets gebeuren weet ik vrijwel zeker dat die van mij gewoon zieligjes stil blijft staan.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:56

Jester_ schreef:
[ Afbeelding ]

Die van mij was de deken ook beu denk ik :+

Hahah ja deze ja! Hij stond idd ook heel sipjes te wachten tot iemand hem kwam redden, terwijl het een zenuwpees eerste klas is

Esther_Tommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 18:16

Ohhh dat is ook wel erg. Die van mij wringt zich ook wel eens uit dekens maar nog niet uit zijn eczeemdeken

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 18:37

Ik vind de SIH in de zo er veel te warm odag en nacht op te laten. Op stal gaat hij af en voor de weidegang weer op.

Mijn merrie liep vandaag in de rare combi van SIH met daaroverheen een 100 gram waterdichte deken. Wat een bizar weer met al die buien.

Ik vind de hals met dat mutsje over de oren van de SIH juist erg prettig, maar ligt misschien aan het model paard dat je hebt. Bij mijn paints zit je prima.