[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 13:46

_CS_ schreef:
In het bloed zoeken ze naar reacties op een allergie.
Is die dan aanwezig, dan spreek je van een allergie.
Maar dan nog de vraag 'welke allergie'?
Want het bloed kan wel aangeven dat er op dat moment een reactie is, maar die kan net zo goed zijn op totaal iets anders.

Thanks, zo'n antwoord zocht ik. Een bloedtest wijst dus wel een allergie uit, maar welke dat moet dan alsnog onderzocht worden.

Zal hem dan eerst maar gewoon laten testen op schimmel of mijt oid.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 14:51

jenn0dv schreef:
_CS_ schreef:
In het bloed zoeken ze naar reacties op een allergie.
Is die dan aanwezig, dan spreek je van een allergie.
Maar dan nog de vraag 'welke allergie'?
Want het bloed kan wel aangeven dat er op dat moment een reactie is, maar die kan net zo goed zijn op totaal iets anders.

Thanks, zo'n antwoord zocht ik. Een bloedtest wijst dus wel een allergie uit, maar welke dat moet dan alsnog onderzocht worden.

Zal hem dan eerst maar gewoon laten testen op schimmel of mijt oid.

Ja misschien ligt het aan de voeding

jenn0dv

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:13

Dat is vrij onwaarschijnlijk omdat ik daar al mee bezig ben. Hij krijgt alleen ruwvoer, van goede kwaliteit en grasbrok F4F van Equilife. Juist omdat ik dus voedselallergie uit wilde sluiten.
Maar zeg nooit nooit natuurlijk.

Bomen allergie kan, maar ik bedoelde meer dat als hij in het bomenweiland staat hij de eerste de beste boom opzoekt om lekker tegenaan te schuren. Waardoor menig boompje ook sneuvelt...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:59

jenn0dv schreef:
Dat is vrij onwaarschijnlijk omdat ik daar al mee bezig ben. Hij krijgt alleen ruwvoer, van goede kwaliteit en grasbrok F4F van Equilife. Juist omdat ik dus voedselallergie uit wilde sluiten.
Maar zeg nooit nooit natuurlijk.

Bomen allergie kan, maar ik bedoelde meer dat als hij in het bomenweiland staat hij de eerste de beste boom opzoekt om lekker tegenaan te schuren. Waardoor menig boompje ook sneuvelt...

ik zou hem eens van het gras af houden en hem alleen op hooi zetten in de zomer en een vitamine/mineralen korrel bv marstall force.de grasbrok die je voert ken ik niet

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:35

Even ter info; eind februari komt hartog met luzerne baaltjes uit net als de compact gras, als het goed is ZONDER toevoegingen, dus ook zonder melasse!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:58

Ik zat al te zoeken naar het hoe en wat van die dingen, want ik ben ze als lucerne voor pluimvee al tegen gekomen. Misschien dan toch een hartog voerbox aanschaffen.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:28

tamary schreef:
Ik zat al te zoeken naar het hoe en wat van die dingen, want ik ben ze als lucerne voor pluimvee al tegen gekomen. Misschien dan toch een hartog voerbox aanschaffen.

Klopt voor de pluimvee is deze er al, maar daar zit teveel blad in....

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:06

Zijn er hier eigenlijk mensen met ervaringen met verkopen van paarden met lichte ZE? Ik moet helaas mijn fjordje te koop zetten, en hij heeft lichte jeuk in de zomer, en ik ben heel bang dat de verkoop daardoor niet makkelijk zal gaan... Is het gewoon hopen op de goede match? :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:27

Roane: het zal niet makkelijk zijn.
Wees alsjeblieft wel eerlijk over zijn eczeem bij de verkoop.
Je treft misschien vanzelf iemand die erdoorheen kan kijken.
Denk dat er wel meerdere factoren meespelen bij de verkoop van een eczemer.
Wat kan iemand hem bieden?
Is het verder een goed gezond dier? En een veelzijdig dier?
Allemaal bepalende dingen.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:44

Oh ik zal het zeker vermelden, ik gun hem ook een baasje die voor de 100% voor hem wilt gaan.

Voor de rest is het een 2.5 jarige fjord, weliswaar met mooie afstamming, bouw en gangen, maar onbeleerd, om de uitdaging nog groter te maken. :))

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 14:31

Even snel een vraag.. Wanneer kan ik het beste beginnen met de deken? In februari al of beter in maart of...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:18

ligt aan de temperatuur :j
zodra de dagtemperatuur boven de 10-15 graden is dan moet de deken er op.
dan komen de vliegjes weer en worden ze geprikt,dus vanaf dan.
en wanneer dat is kan verschillen, kan in februari al zo warm zijn,maar ook pas in april.

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:32

Roane schreef:
Oh ik zal het zeker vermelden, ik gun hem ook een baasje die voor de 100% voor hem wilt gaan.

Voor de rest is het een 2.5 jarige fjord, weliswaar met mooie afstamming, bouw en gangen, maar onbeleerd, om de uitdaging nog groter te maken. :))

ik heb 3 jaar geleden een 14 jarige haflinger gekocht, met zware exceem.

Ik wist toen al wat exzeem inhield en dat het echt verschrikkelijk is, maar ik heb nooit spijt gehad van de koop. het is een prachtig lief dier en ik heb hem zo opgelapt hij heeft nu in de zomer bijna geen jeuk meer.

Ik zal alleen wel in de toekomst nooit meer een exzeem paard kopen.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:43

Oke dankje :)

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 17:15

Ik heb ruim 2 jaar geleden een lichte excemer gekocht...was de eerste kijker en was zo weg van haar dat t snel besloten was.
Nu bij mij lijkt ze nog weinig last te hebben van ZE.
Vorige eigenaar is compleet eerlijk geweest over het ZE dus ik wist waar ik aan begon.
Behalve dat ik op de voeding moet letten heb ik er eigenlijk geen extra kosten of werk meer aan..

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 11:28

:j ook wij hebben eczemer gekocht geeeeen moment spijt ..het zou mij er niet van weer houden mits de klik er is

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 11:40

zuma1 schreef:
:j ook wij hebben eczemer gekocht geeeeen moment spijt ..het zou mij er niet van weer houden mits de klik er is

Eczeem kan het leuke karakter en de lieve uitstraling van een paard niet wegnemen.

Tuurlijk, het is een zorg extra. Maar als je echt van je paardje houd heb je dat ervoor over vind ik maar ! :D

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 11:52

Ik weet niet of ik een eczemer zal kopen....
Ik heb mijn paardje al vanaf veulen en zal hem voor geen goud willen missen, het is misschien wel de leukste die ik heb gehad tot nog toe.

Even een voervraagje;
waar gaat bij jullie de voorkeur naar uit, de pavo care4life of de subli dieetmix. Heb het alletwee gevoerd en wordt beiden goed gegeten.
De pavo heeft zijn kruiden erin, maar is een stuk duurder.
In beiden zit geen granen....

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 13:56

Voor mijn huidige paardje had ik ook een eczeem pony, maar bij ons aan de kust had ze helemaal geen last. Doordat ik zag dat het juist heel goed kan uitpakken, vond ik dit dus ook niet erg mocht ik weer een eczemer tegenkomen. Mijn meisje heeft dus ook ZE, maar die zou ik echt nooit kunnen missen. Als ik haar nu zie, ze kwam zonder manen en nu heeft ze een enorme bos. Deze zomer heeft ze zelfs zonder deken gestaan en alles bleef er mooi aan. Ik gebruik alleen Derfen en verder niets.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:05

Ligt denk ik ook aan de situatie. Als je aan de kust woont, kun je ervan uitgaan dat de meeste eczemers beduidend minder last van hun symptomen hebben. Ik zit in Zuid-Limburg en hier hebben ze er gewoon volop last van. Dus zou voor mij echt heel erg eraan liggen in welke mate het paardje eczeem heeft. Bij mijn Fries is het vrij goed onder controle te houden met zijn huidige muesli en de deken, maar dat is voor veel paarden niet voldoende. Een paardje met een ergere mate eczeem zou ik zelf dus niet kopen, maar mocht het een lichte eczemer zijn en de klik is er, zou mij dat niet tegenhouden :)

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 16:05

Ik krijg toe nu toe voornamelijk vragen van 'kan hij ook zonder deken? Is de deken perse nodig?' eh ja, ik heb de deken er niet voor niks opliggen... Als hij zonder zou kunnen staan zou ik hem dat gunnen, maar helaas.
Ik had de prijs wat lager, want voor een leuk baasje wil ik echt de hoofdprijs niet rekenen, maar krijg voornamelijk koopjesjagers die de zorg niet willen maar de pony wel :=

deprimerend.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 16:16

Roane schreef:
Ik krijg toe nu toe voornamelijk vragen van 'kan hij ook zonder deken? Is de deken perse nodig?' eh ja, ik heb de deken er niet voor niks opliggen... Als hij zonder zou kunnen staan zou ik hem dat gunnen, maar helaas.
Ik had de prijs wat lager, want voor een leuk baasje wil ik echt de hoofdprijs niet rekenen, maar krijg voornamelijk koopjesjagers die de zorg niet willen maar de pony wel :=

deprimerend.

Kan ik me voorstellen dat dat deprimerend is :(.
Als je al zo'n vragen krijgt, zou ik ook geen fijn gevoel hebben.
Zo te horen zijn dat dat geen mensen wat zich veel moeite willen doen en nog totaal geen besef hebben wat het houden van een paard met eczeem inhoudt.
Nu wist ik er ook niets vanaf toen ik erachter kwam dat mijn paard eczeem had, maar ik heb en doe nog steeds alles eraan om zoveel mogelijk informatie te blijven lezen en mijn paard zo goed als mogelijk jeukvrij te houden :).
Maar zeker in deze periode toch niet makkelijk om een paardje met eczeem te verkopen, aangezien het aanbod zo groot is momenteel en de meesten mensen meteen verder lezen als ze het woord 'eczeem' tegenkomen. Maar goed, ook begrijpelijk. Het blijft toch veel meer werk een paard met eczeem en brengt toch meer kosten met zich mee

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 16:20

Yup, daarom wil ik ook zeker weten dat de personen aan wie ik hem uiteindelijk verkoop, snappen wat het betekend. Dat het niet het einde van de wereld is, maar dat je er ook niet te makkelijk over kan denken.

En tja, ik heb inmiddels best veel reacties gehad, maar van sommige had ik echt van najaaa... waar zit je met je hoofd, wat verwacht je te kopen? Hoe verkeersmak is hij, hij reageert hij als er iemand op gaat zitten, is hij al beleerd voor de kar...

Hij is 2.5 mensen := echt, serieus...

Ik wacht gewoon op het ideale baasje, maar nu denk ik bijna van; als het zo door blijft gaan dan hou ik hem gewoon en zie ik wel hoe de klik zich ontwikkeld als hij eenmaal bereden is := misschien dat dan wel spontaan het kwartje valt ofzo.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:50

Heb je de prijs erbij staan?
Wellicht als je dat er niet bij hebt, je een andere soort kijker trekt.

Sommige reacties kun je inderdaad beter niet op reageren.

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:25

chery schreef:
Ik weet niet of ik een eczemer zal kopen....
Ik heb mijn paardje al vanaf veulen en zal hem voor geen goud willen missen, het is misschien wel de leukste die ik heb gehad tot nog toe.

Even een voervraagje;
waar gaat bij jullie de voorkeur naar uit, de pavo care4life of de subli dieetmix. Heb het alletwee gevoerd en wordt beiden goed gegeten.
De pavo heeft zijn kruiden erin, maar is een stuk duurder.
In beiden zit geen granen....

wij gebruiken fibravoer je hoeft daar niets bij te doen..bevalt prima