[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bralindy

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 16:09

Vandaag laatste dag van de respulmin. Ze heeft er sinds donderdag ook slijmoplosser bij. Nu merkte ik zaterdag tijdens het rijden en een stalgenoot gisteren in de paddock dat ze opbolt en kreunt alsof ze moet hoesten maar het komt niet, wel proest ze daarna.
Nu vraag ik mij af of alles nu wel of niet werkt?
Ik denk dat ik slijmoplosser wel blijf geven tot hij op is...

xtessax83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 17:10

Ik sluit ook even aan. Paard hoest zon 5 dagen nu. Uit het niets, geen koorts geen snotneus is nog fit en eet goed. 1 x zijn brokjes slecht gegeten.

Droge hoest ze zet wel aan om te hoesten heel raar gezicht is het.

Niks veranderd hooi is gewoon van ons eigen land nooit problemen mee gehad in die bijna 8 jaar dat we haar hebben..

Foenegriek poeder wil niet helpen(5 dagen gegeven en vandaag ook nog) en de naf kof eze 2x gegeven nu. Mocht iemand deze over willen nemen hoor ik het wel. Ik denk dat hij overbodig is na morgen.

Na twijfelen komt morgen de dierenarts voor de zekerheid.

Haar zo door laten gaan leek me niet goed :n

xtessax83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 11:25

Niks ernstigs gelukkig bij ons *\o/* paard klok zo gezond als het maar kon. Ze denkt gewoon aan een kleine irritatie van het hooi. Dus even het hooi weken en komende 8 dagen dit geven:

https://www.medpets.nl/audevard-balsami ... &var=25869

Dus misschien voor sommige hier ook handig als het hoesten ineens begint :j

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 20:10

Voor de mensen die hooistomer. Ik heb gelezen dat je het Max 12 uur gestoomd kan laten staan. Geld dat ook nog nu het zo koud is? Of zou ik met deze lage temperaturen ook wat langer aan kunnen houden.
Dat ik savonds stoom voor de volgende dag de eerste 2 voerbeurten?

Yendiboko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 20:15

Hoi!

Even een update van mij en Yendi. Na meedere keren en verschillende dierenartsen bij Yendi gehad te hebben, die allemaal geen gekke dingen hoorden toch begin deze week met Yen naar de kliniek gereden omdat het me niet lekker zat.

Daar hebben ze een echo gemaakt en een endoscopie gedaan. Hier kwamen ze er achter dat hij een zware longonsteking heeft die er al lange tijd zat!! Hij staat nu nog in de kliniek aan de medicijnen en de echo van gisteren liet gelukkig zien dat de ontsteking kleiner was geworden, dus de medicijnen slaan gelukkig aan.

We zijn er nog lang niet, maar ik ben blij dat ik mijn gevoel heb gevolgd en ondanks de adviezen van de dierenartsen naar de kliniek ben gegaan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 20:55

belle_boef schreef:
Voor de mensen die hooistomer. Ik heb gelezen dat je het Max 12 uur gestoomd kan laten staan. Geld dat ook nog nu het zo koud is? Of zou ik met deze lage temperaturen ook wat langer aan kunnen houden.
Dat ik savonds stoom voor de volgende dag de eerste 2 voerbeurten?

Hmm, dat is wel een lastige denk ik. Zo koud is het niet echt en of dat scheelt??

Yendiboko schreef:
Hoi!

Even een update van mij en Yendi. Na meedere keren en verschillende dierenartsen bij Yendi gehad te hebben, die allemaal geen gekke dingen hoorden toch begin deze week met Yen naar de kliniek gereden omdat het me niet lekker zat.

Daar hebben ze een echo gemaakt en een endoscopie gedaan. Hier kwamen ze er achter dat hij een zware longonsteking heeft die er al lange tijd zat!! Hij staat nu nog in de kliniek aan de medicijnen en de echo van gisteren liet gelukkig zien dat de ontsteking kleiner was geworden, dus de medicijnen slaan gelukkig aan.

We zijn er nog lang niet, maar ik ben blij dat ik mijn gevoel heb gevolgd en ondanks de adviezen van de dierenartsen naar de kliniek ben gegaan.

Jeetje, wat onwijs slordig zeg.

Heel goed dat je je gevoel hebt gevolgd. Ik heb dat ook weleens. Dat je 10x vraagt en aanklopt en weet dat iets niet oke is, maar niet gehoord wordt. Echt heel naar.

Beterschap. Hopelijk mag ie snel mee naar huis.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 21:38

Belle_boef: mijn gestoomde hooi voer ik zelfs buiten de aanbevolen 24 uur, dat gaat prima. Mijn hooistomer gaat smiddags aan en de volgende dag savonds eten ze er nog van. Langer dan dat is niet aan te raden hoor, maar wat jij zegt lijkt me prima kunnen! Ligt er natuurlijk wel aan hoe gevoelig je paard nog is.

Yendiboko: wat goed dat je je gevoel gevolgd hebt! Bij mijn pony waren ook nooit afwijkingen te horen maar toch zat ze helemaal vol slijm. Hopelijk knapt hij snel op!

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 22:42

Wij voeren in de avond het hooi dat de avond daarvoor gestoomd is. Gaat ook hier al een hele tijd prima. Het hooi uit de stomer gaat binnen in een soort zelfgemaakte haybar (oftewel een stuk rubber rol in een hoek als hooibak) en dat wat daar nog in ligt, hij heeft onbeperkt hooi en dat is dus nooit op, gaat dan naar buiten. Het "buitenhooi" wat er dan de volgende dag eventueel nog ligt gooien we dan wel weg.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 22:48

Oh misschien ben ik dan indd te voorzichtig. Dacht dat 12 uur de Max was. Ivm schimmelgroei. Maar wat langer maakt het wel een stuk makkelijker

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 00:34

Ik denk dat het wel verschilt hoe snel mensen het weer uit de haygain halen, waar je het bewaard etc.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 11:02

superpony schreef:
Yendiboko schreef:

Jeetje, wat onwijs slordig zeg.

Heel goed dat je je gevoel hebt gevolgd. Ik heb dat ook weleens. Dat je 10x vraagt en aanklopt en weet dat iets niet oke is, maar niet gehoord wordt. Echt heel naar.

Beterschap. Hopelijk mag ie snel mee naar huis.

Slordig? Als er geen koorts is en meerdere dierenartsen horen niets, dat kan gebeuren. Been there, done that. Hier hebben thuis meerdere geluisterd en in Utrecht stonden er 5 man te luisteren een half uur lang. In zakjes, zonder zakjes, voor achter luchtpijp alles. Omdst ik voor de scopie kwam werd die gedaan maar was opzich qua geluid geen aanleiding voor. De scopie viel hen dan ook enorm tegen, ze hadden niet verwacht dat ze zo vol zou zitten. Soms hoor je het gewoon niet (meer). Dus om het slordig te noemen vind ik voorbarig.

Ik laat nu nog wel eens luisteren, ze horen nooit wat (of ze moet echt weer een ontsteking hebben). Maar weet zeker dat als ik een scopy laat doen, die een heel ander beeld laat zien.

@yendiboko
Fijn dat je naar je eigen gevoel hebt geluisterd en nu de juiste Medicatie kan krijgen! Had hij met de ontsteking geen verhoging verder? Heel veel beterschap iig.....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:28

Tancreda4 schreef:
Slordig? Als er geen koorts is en meerdere dierenartsen horen niets, dat kan gebeuren. Been there, done that. Hier hebben thuis meerdere geluisterd en in Utrecht stonden er 5 man te luisteren een half uur lang. In zakjes, zonder zakjes, voor achter luchtpijp alles. Omdst ik voor de scopie kwam werd die gedaan maar was opzich qua geluid geen aanleiding voor. De scopie viel hen dan ook enorm tegen, ze hadden niet verwacht dat ze zo vol zou zitten. Soms hoor je het gewoon niet (meer). Dus om het slordig te noemen vind ik voorbarig.

Ik laat nu nog wel eens luisteren, ze horen nooit wat (of ze moet echt weer een ontsteking hebben). Maar weet zeker dat als ik een scopy laat doen, die een heel ander beeld laat zien.

@yendiboko
Fijn dat je naar je eigen gevoel hebt geluisterd en nu de juiste Medicatie kan krijgen! Had hij met de ontsteking geen verhoging verder? Heel veel beterschap iig.....

Ik vind het slordig, want de eigenaar geeft duidelijk aan dat er iets mis is en dan moet je verder kijken.

Wij hebben dat ook allemaal meegemaakt, dus ken de procedures helaas heel goed. Met meerdere paarden en bij diverse veeartsen en klinieken.

Veeartsen zijn behoorlijk verschillend, dus je moet het ook treffen. Maar te vaak volgen ze een standaard waar niet altijd goed genoeg naar de eigenaar wordt geluisterd en ook niet het gehele paard wordt meegenomen.

Kan echt een boek schrijven vol voorbeelden inmiddels.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 15:19

Voor de mensen die de Balsamic air gebruiken, ik ben vandaag gestart met de 2x 10ml.
Er staat kuur voor 8 dagen, mijn paard heeft net op Ventipulmin gestaan wegens wat koorts en gereutel op haar longen (longpatiënt).

Ze is aan de beterhand en nu na de medicatie zoveel goeds gelezen over de BA dat ik dit wil geven ter ondersteuning met dit takkeweer.

Zijn er mensen die dit ook geven gewoon ter onderhoud of zou het dan de werking verliezen?

Bvb. in de winter echt dagelijks 2x 10ml en verder bvb 2x 5ml of 1x 10ml?

Feedback zéér welkom :)

Mijn merrie hoestte 3 januari out of the blue een dag de longen uit haar lijf.
Mijn veulen heeft een hoest en vast overgezet. Sindsdien heb ik haar niet meer horen hoesten, maar wil wel voorzichtig zijn. De ervaring leert dat dit toch wel +/- 2 maand kan duren eer de longen terug op hun gemak zijn.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 15:41

Ja ik.
Geweldig spul!
Geef het niet perse elke dag
Ik kijk naar hoe m’n pony er bij staat en dan beslis ik of hij 10 ml krijgt of niet

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 15:43

Zijn er nog mensen die het enkel gebruiken bij een (tijdelijke) dubbelslag?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 17:10

Ik gebruik al vrij lang balsamic air. Eerst als het weer opspeelde. Vaak hielp het, maar soms niet afdoende.

Na laatste kuur met flexineb blijven geven. Gewoon in de mond gespoten en hielp redelijk goed.

Pony staat nu op flixotide, dus dat wilde ik eerst kaal ervaren bij hem.

Mijn oudje van 28 hoest heel af en toe en dan spuit ik ook balsaic air in dr mond, maar geef het haar niet dagelijks zolang dat niet hoeft.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 17:14

Ik overweeg het aankopen van een vernevelaar (over de neus), maar het is niet goedkoop :(
Hoop dus ooit eentje tweedehands te vinden.

Lijkt me nooit onnuttig om in huis te hebben.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 17:36

Ik gebruik balsamic air niet vaak, alleen als het nodig lijkt, en dan in de flexineb. Blijft fijn spul wat ik dus altijd wel in huis heb (en ehmm....mijn man heeft het laatst ook gebruikt, in een vernevelapparaatje :+ ).

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 09:57

Onze dierenarts gaf aan dat balsamic air de beste werking heeft in een vernevelaar. Ik heb van hem de air one geleend vorig jaar vond het een fijn ding. Gelukkig heeft onze pony geen chronisch hoesten alleen vorig voorjaar even omdat het toen zo droog en stoffig was

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 11:30

Ik heb nu al wat jaren een vernevelaar en doe het normaal met zoutoplossing.

Een aantal maanden geleden een kuur met medicatie en een flexineb gedaan. Toen de balsamic air ook via flexineb gedaan en daar reageerde mn ruin best heftig op.
Hij is vernevelen goed gewend, heeft nog nooit moeilijk gedaan, maar blijkbaar is de balsamic air wel sterk.

Voor een acute hoest of onderhoud kan je het wel zo in de mond spuiten. Doen we eigenlijk altijd zo en werkt zeker bij een acute hoest wel even goed. En dat is wat je wilt, hoest verminderen in eerste instantie.
Slijm komt er niet echt los van op die manier en slechte longen verbeteren natuurlijk niet daarmee. Maar het werkt acuut en voor onderhoud geeft het wel adem.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 11:43

Ik geef het om haar te helpen en ondersteunen. We rijden niet intensief meer (veeeeel stappen en weinig draven (10-15min) en max 3 rondjes galop) dus hoop zoooo hard dat ik haar op deze manier nog een paar jaren gezond kan houden <3

Toch even sparen voor de vernevelaar.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 20:42

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 10:02

Als je balsamic air in de flexineb doet altijd 1 op 1 verdunnen met zoutoplossing!
Puur is het en veeel te sterk en je sloopt je cup.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 10:54

ik verdun altijd nog minder zelfs. Ook als ik de snelle cup gebruik. Idd omdat het heel sterk is, zelfs 1 op 1 vindt die van ons echt niet okee.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 10:54

Weet iemand of dat je Duitsland in mag rijden met de auto om wat op te halen? En dan weer terug Nederland in? Ik heb daar een haygain 600 gezien, is maar 2 uurtjes rijden. Helaas kan ik er hier geen 1 tweedehands vinden