[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sumic

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 12:51

Hallo allemaal, ik zal me kort even voorstellen: ik ben suzanne en in het bezit van 2 d pony’s. Wij doen mee aan het Pavo ‘obesitas’ afval project en zo zijn we er achter gekomen dat Prince niet alleen veel ste dik is maar ook IR heeft. Wij zijn nu samen met Pavo bezig met verantwoord afvallen.
Ik zou graag meelezen.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 11:43

Ik ben een meelezer en zie dat er al een tijdje niks meer gepost is.

Toch even dit want ik maak me zorgen om mijn 23 jarige met IR en PPID.
Misschien herkent iemand dit?

Ondanks mijn inspanningen (graas/eet beleid) staat hij sinds twee weken licht bevangen.
Althans, zo lijkt het. Hij heeft de afgelopen 4 jaar weleens vaker wat gevoelig gestaan maar na een paar dagen was dat weer over.
Ik heb de veearts erbij gehaald omdat ik hem toch wat pijnstilling wilde geven, maar geen metacam meer had. Ze vond het heel erg meevallen, reageerde niet op kloppen of knijpen in de hoef en hij liep/loopt wel gewoon. Ik heb metacam gekregen maar er kwam vrijwel geen reactie op.
Dus toch maar over op buut (niet helemaal naar mijn zin maar ik moet wat). Dat leek goed aan te slaan maar nu na 5 dagen toch weer niet. Hij sloft, beweegt nauwelijks, maar het gekke is dat ie helemaal niet ziek oogt. Staat er vrolijk bij, kijkt alert uit, z'n hoeven zijn niet echt warm, toont weinig pijn.
Alleen lopen gaat dus zó dramatisch. Hij lijkt ook enorm stijf. De kou van de afgelopen dagen zal hem niet geholpen hebben, maar ik begin het nu toch wel wat zorgelijk te vinden.
Hij wordt niet slechter maar ook zeker niet beter.

Moet ik geduld hebben? Heeft iemand ervaring met het nauwelijks reageren op de pijnstilling?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 11:58

In het hb topic hebben heel veel paarden het nu zwaarder met de kou. Veel raken opnieuw bevangen en icm de ppid zou dat nu ook niet raar zijn. Wellicht kan je in dat topic mee gaan kletsen, want er zijn er zeker meer die op een hele hoge dosering staan. Bij die van mij haalde de bute ook het randje van de pijn, maar hij was zeker niet pijnvrij.

Heb je je paard onder een deken? Paarden met een hb verleden kunnen ook winterbevangen raken. Dan is er niet de daadwerkelijke ontsteking in de voeten, maar verder wel alle symptomen. De paarden bewegen dan weinig omdat de voeten pijn doet, met als gevolg dat ze stijf worden of stalbenen krijgen. Warm houden van lijf en benen met bijv ondersteuning van keramisch textiel is hoe je je paard dan bijv kan helpen.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 12:05

Jotoma bedankt. Hier heb ik echt wat aan!

Ik heb recent een verslag uit een Engels onderzoek gelezen over cold stress (en dus winterbevangen), overwogen om hem een deken op de te doen maar niet gedaan. Ik heb alleen een 0 of een 200 voor hem en hij zit al zo dik in zijn vacht.
Wat ik gelezen heb, is dat er aangeraden werd om onder de 7 graden met een deken te gaan werken. We waren dat van plan voor volgend jaar winter. Is het wel handig om hem nu alsnog een (200gr) deken op te gooien?

Ik ga het HB topic even opzoeken. Wat bedoel je precies met hoge dosering? Qua pijnstilling?

[edit] Bedoel je het centrale PPID/cushing topic? [/edit]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 12:13

Mijn pony zakt ook terug nu het kouder is geworden. Toen het weer mooier werd zag je haar echt opkrabbelen. Nu staat ze weer flink op de pijnstilling, ze krijgt metacam voor 300 kg (het is een slanke mini). Ze staat wel lekker onder een dikke deken (met de koude dagen staat ze onder 500 gram, het is een echte koukleum). Ik wil t.z.t. een recuptex voor haar kopen, maar helaas zijn ze nergens leverbaar in haar maat. Ik heb heel veel goede verhalen gehoord over PPID/HB paardjes i.c.m. keramisch textiel.
Je zou hem een deken op kunnen gooien en dan goed in de gaten houden hoe het gaat? Wordt het te warm kun je de deken altijd nog afhalen. Mijn pony heeft er in ieder geval wel veel baat bij.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 12:56

Dit topic bedoel ik:
[BEH] [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Ik ben ook helemaal pro keramisch textiel. Voor zowel mezelf, mn paard als mn katten (artrose).

@jemawi: dekens is altijd lastig en verschillend per paard. Staat je paard 24/7 buiten? Die van mij wel, wel genoeg schuilstallen én een dikke vacht. Bij hem doe ik het ongeveer als volgt:
15-10 graden: bij veel regenval een regendeken
10-5 graden: 100gr
5-0 graden: 200gr
0- -5 graden: 300gr
Kouder dan -5: 400gr

Omdat hij een vacht heeft, maar die niet kan gebruiken als er een deken op ligt, vind ik 200gr met dit weer helemaal niet gek. Ik voel altijd onder de deken, onder de oksel en de onderkant vd oren of het te warm of te koud is.
Tevens draagt mijn paard magnetische ankle wraps. Dat stimuleert doorbloeding, heeft hij minder pijn en blijft hij lopen. Je hebt deze ook van back on track:
https://www.agradi.nl/back-on-track-koo ... -zwart.htm

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 13:26

Jemawi, in plaats van een deken kun je ook alleen de benen verwarmen door middel van stalbeschermers. Ik heb die van Back on Track, die bevatten keramisch weefsel, maar gewone van HarryHorse zullen zéker ook hun werk doen. Ik heb mijn merrie die momenteel zwaar hoefbevangen staat (ok... we zijn inmiddels op de weg terug maar tijdens de eerste vorstperiode nog niet) ook niet onder een deken staan omdat ik van mening ben dat ALS je het doet, je het goed moet doen (een paard met wintervacht een dunne deken op doen werkt averechts omdat een dunne deken het wegvallen van de isolerende werking van de vacht niet compenseert). Ik heb geen dikke dekens voor haar dus besloot het niet te doen. Maar de stalbeschermers maakten wel degelijk verschil. Ook de hoef zelf warm houden en de zool beschermen voor de harde ondergrond door middel van hoefschoenen is een goed idde.
Nu met deze vorstperiode heeft mijn merrie voldoende aan alleen hoefschoenen, beenbeschermers heb ik nu nog niet om gehad en ze blijft nu gelukkig goed gaan.

Ik denk dat jouw pony wel degelijk licht winterbevangen is, dit is zeker bij PPIDers een reëel risico. Bevorderen van de doorbloeding in de benen en voeten is dus belangrijk in de winter. Ginkgo bilboa druppels kunnen daar eventueel bij helpen (Pit & Pit). En naarmate ze ouder worden kan het zinvol zijn om te kijken of je prascend dosering aangepast moet worden, eventueel alleen gedurende de seasonal rise, omdat ze juist dan gevoeliger worden voor die winter-bevangenheid (de kans is groot dat hij door de SR al 'op het randje' zat). Oh, en dat het mis gaat ondanks strak voerbeleid is te verklaren omdat HB bij IR en PPID niet (alleen) voedingsgerelateerd is maar vooral hormonaal. Suikers spelen uiteraard dan nog steeds een rol, maar niet de enige rol. Het wegnemen van suikers uit de voeding vermindert dus wel het risico, maar neemt het niet volledig weg. PPID onder controle en véél bewegen (de IR-buster volgens de ECIR-groep en dat blijkt ook bij mijn merrie weer zo te zijn) zijn eigenlijk belangrijker. Als je die onder controle hebt, heeft suiker een minder grote impact en kunnen die paar sprietjes wintergras net wel goed gaan in plaats van net niet.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 13:42

Hoe meet je de maten voor de back-in-track.
Ik heb een welsh d pony en ook licht HB

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 13:52

'de' back on track? Ligt er aan wat je bedoelt hé... deken, beenbeschermers etc... er zijn nogal wat producten van BoT. http://backontrackvoorpaarden.nl/ (hier vind je vast ook de maatvoeringen).

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:36

Stalbescherming sorry

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:37

Voor de doorbloeding iig. En wat voor op de wei?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 21:38

Ik heb de stalbeschermers (voor mijn pony van 1.44 met wat 'kortere' benen had ik de S-jes, voor shets zijn ze te groot) en die heeft ze idd een paar dagen permanent om gehad. Wel even af om te luchten, doe ik sowieso ook altijd met de hoefschoenen, al is het maar een uurtje als ik er ben...

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 22:23

Francis, ook dank. Heel helder en waardevol.

Ik heb hem toch een deken op gedaan, gewoon omdat ik het gevoel had dat ik daar goed aan deed. Nog even telefonisch overleg gehad met de VA. Beschermers zien er interessant uit en de hoefschoenen ook. Had dat voor volgend jaar winter allemaal op de planning. Hij gaat al zo lang zo lekker dat ik dit totaal niet zag aankomen.

We hebben aan de hand van de PPID test de prascend weleens verhoogd tijdens de SR maar dat pakte helemaal verkeerd uit. Ik wilde aankomend najaar weer laten testen (10-2016 voor het laatst) om te checken hoe hij ervoor staat en of ik wat moet doen mbt medicatie.

Welke heb je precies van de back on track?

@Jotoma: heb je ze dan 24/7 om? Of hoe doe je dat?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 22:34

Ik heb de BoT stalbeschermers. Die heeft ze tijdens de vorige vorstperiode een paar dagen 24/7 (min een half uur tot uurtje luchten) om gehad.
http://backontrackvoorpaarden.nl/home/3 ... royal.html
Ik heb ze voor weinig op de kop kunnen tikken (laatste paar bij die webshop) en zij noemden maat S 'arab'.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 22:47

Ok thx voor de info

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 23:24

Ik heb de equine magnetic ankle wraps. Die heb ik uit engeland gehaald. Daarvoor kan je de koten opmeten. Ik laat die rustig 24-72 uur om (heb ze niet strak zitten). Maar ze adviseren zelf om elke 24 uur even een uur af te doen.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 14:33

Ik meld me toch nog even, want het ziektebeeld van mijn pony wat ik anderhalve week geleden postte krijgt toch een beetje een andere wending.
Hij knapt namelijk nul komma nul en daar maak ik me behoorlijk zorgen over.

Wellicht komt het iemand van jullie bekend voor?

Sinds 6 maart lijkt hij (licht) bevangen. De veearts was het eens om een paar dagen metacam te geven en daarna verder te kijken. Geen verbetering, dus over naar de bute.
Daar staat hij tot op heden nog op, maar idem op de metacam gebeurt er eigenlijk niks.
Wel is hij nog steeds vrolijk en alert, eet goed en heeft geen koorts.

Omdat hij insulineresistent is (met PPID) begin ik me toch niet af te vragen of dat nu heel erg opspeelt.
Neemt hij wel (goed) orale pijnmedicatie op? Heeft iemand hier ervaring mee?

Hij loopt nog steeds hetzelfde als drie weken geleden, 'schopt' z'n voeten vooruit, waggelt met de achterhand en doet voordat hij wil gaan lopen zn hoofd helemaal naar beneden.
Loopt een paar passen en staat dan stil. Heb gezocht op symptomen van spierbevangenheid maar ik herken ze niet.

Ik herken het beeld totaal niet van de eerdere keren dat hij bevangen is geweest (behalve het op de achterkant van de hoeven lopen). Heb mijn VA een filmpje gestuurd en we gaan dinsdag bloed afnemen. Mijn VA (en ik zelf ook) denken allebei dat hij licht bevangen is maar dat er wat anders hoofdzaak is.

Wie denkt met met me mee.... ik begin zo ondertussen er moedeloos van te worden.

Bedankt vast :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 14:37

Voor alle mensen met snel bevangen pony's en paarden, ga eens een periode gewoon magnesiumoxide bijvoeren, gewoon de koeienmagnesium. Het is vaak geen toeval dat de sobere rassen het snelst bevangen worden, matig in voer , vooral brok en daar en in onze weides zit tegenwoordig echt te weinig magnesium. Voer het vier tot zes weken en kijk of je vooruitgang boekt. Kost geen drol en uit onderzoek is gebleken dat magnesiumoxide, in tegenstelling tot wat word gedacht wel redelijk goed word opgenomen. Het is het proberen meer dan waard. 25 gram voor ongeveer 500 kilo paard.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 18:39

Jemawi, wat naar dat je pony er zo beroerd aan toe is. Weet jij hoe je de pols kan voelen in de kootholte? Dat zou ik eens doen. Voel je een hartslag, dan is hoefbevangenheid zeker wel aan de orde. Een andere mogelijkheid is dat hij een virus heeft opgelopen die het zwalken met zijn achterhand kan veroorzaken. Nog een mogelijkheid is, dat zijn medicatie voor de PPID anders ingesteld moet worden. Heel veel sterkte ermee hoor.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 18:41

Magnesium is geen optie. Mijne heeft snel last van zijn nieren dus moet iets anders verzinnen

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 11:06

Jet schreef:
Jemawi, wat naar dat je pony er zo beroerd aan toe is. Weet jij hoe je de pols kan voelen in de kootholte? Dat zou ik eens doen. Voel je een hartslag, dan is hoefbevangenheid zeker wel aan de orde. Een andere mogelijkheid is dat hij een virus heeft opgelopen die het zwalken met zijn achterhand kan veroorzaken. Nog een mogelijkheid is, dat zijn medicatie voor de PPID anders ingesteld moet worden. Heel veel sterkte ermee hoor.

Dankjewel! Het is gissen he. Hopelijk wordt er uit het bloed iets duidelijk.
Moet wel zeggen dat ie de laatste dagen iets (maar dan ook echt een heel klein beetje) beter wordt.
Mijn smid zegt (vanaf een filmpje) 99% bevangen. Hij wilde gister en eergister wel wat lopen, dus dat is positief. Als ie eenmaal aan de gang is loopt ie ook goed door, maar gaat wel na 5 minuten stilstaan.

Ik blijf het raar vinden dat ie nauwelijks op de bute reageert.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 11:16

Hoeve bute geef je?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 11:33

Dat is een goede tylando. Buut heb je in verschillende sterktes, misschien is de dosis buut net te laag om het hem comfortabeler te maken?

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 19:14

Twee zakjes, 1 sochtends en 1 savonds. Volgens mijn VA een vrij hoge dosering voor een pony van 1.28.

Hij krijgt het nu met water en dat lijkt iets beter te gaan.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 22:42

Voor wie het interessant vindt; heb de uitslag van het bloedonderzoek en mijn pony is kerngezond, afgezien van de IR dan.

Gelukkig is hij heel erg opgeknapt dus ik kan ook weer slapen.
Bedankt voor het meedenken!