[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 09:06

chipieke schreef:
Het voelt echt ruw aan en ziet er ook wat stug uit. Kan maisolie over haar hooi ook helpen? Geraak niet direct aan lijnzaadolie. Heb wel lijnzaadbrokken is dat ook goed? En kan ik dat dan zo geven want ze krijgt geen krachtvoer :D

Het gras bij Zita is nog geen cm hoog, dus echt kaalgevreten dus moet ik mij zorgen maken over dat hoge fructaangehalte?

Echt zoooo handig dit topic :')

Ik bedoelde eigenlijk gekookte lijnzaad, dat heeft tevens als voordeel dat eventueel zand wat ze binnen krijgt doordat ze op zo'n kort wei staat uit de darmen wordt afgevoerd.

ItsMe2

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 11:08

Ik ben zo blij! :D
Mijn paardje heeft sinds zondag niet meer geschuurd! :D

Hopelijk gaat het nu de goede kant op! :D

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:45

ok, straks Zita dan maar even op het andere weitje zetten waar het gras iets langer is, meer hooi geven en dit weekend dan maar krachtvoer gaan halen.

Best bij pavo nature's best blijven dan? Veel kan je hier immers niet krijgen... Zal dan gelijk een mineralenliksteen gaan halen.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:55

Ik heb te vroeg gejuichd! :S

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:10

ja... ze zitten er hier ook nog steeds helaas.
Alhoewel het 's avonds en 's ochtends toch erg koud is, blijft de luchtvochtigheid wel hoog.
Da's het grootste nadeel.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:12

maxi heeft haar eczeem deken stuk gemaakt.
ze heeft ineens verschikkelijk jeuk in haar manen.
van de week even wassen kijken of het dan minder word.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:18

echt pas als het overdag onder de 8 graden blijft zijn de vliegjes weg en kun je de deken er af halen.
maar zit er een dag tusden van 15 graden dan komen ze were tevoorschijn en prikken ze weer.
dus toch uitkijken met dekens afhalen

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:24

Mijn deken is er niet af geweest, dus daarom baal ik dubbel zo hard.

Maar goed, we blijven wassen en smeren...;)

Als de brokken nu op zijn, stap ik over op de Nova-Mix van Mijten, en blijf ik wassen en smeren, en de deken gaat er elk seizoen weer op, hopelijk gaat het dan nog beter! :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:59

hier gaat het nog goed. Wisse had zn vlechten er allemaal uit. Heb vandaag onder de manen door Derfen gesmeerd, ik was zn manen toch voor de winter aan nog eventjes denk ik.

Ellen hoe kan het dat je paard heeft geschuurd?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 19:38

hier gaat het nog steeds super.

Volg de weersberichten elke dag, en met een beetje mazzel kan de deken eind van de maand af.

Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 22:26

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 05:47

tja,het lijken schuurplekken,maar waarvan kun je op een foto niet zien.
laat er een veearts naar kijken wat het zijn kan,mischien zit er wel luis of mijt

tinkers zijn ook heel gevoelig voor teveel suikers uit gras,krijgen ze ook jeuk van.
weet niet hoe je tinker gehouden word, staat het in veel gras,krijgt het krachtvoer?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 08:07

het ziet er niet schilferig uit in elk geval, maar meer kan ik er niet over zeggen. Ik zou ook een DA laten kijken, of even een paar keer eerst met betadine wassen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 08:11

hier veel jeuk. maar het gaat (nog) goed met de deken.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 08:28

Ik was een deken kwijt.. jawel, ergens opgeborgen en daarna vergeten waar.. hoezooo blond! Dus Bregh staat weer onder haar regendekentje, tot nu toe geen ellende gehad dus ik kijk het aan. Ga haar RSIH toch maar verbouwen tot een (heul duur) halsdekentje, alvast voor nu mocht het nodig zijn, en voor het voorjaar als die inimini vliegjes haar manen weer op willen eten... De helft was verdwenen, en het is al niet zo veel bij haar...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 14:37

ondanks de koude gevoelstemperatuur zie ik ons Zita ook nog zeer veel bijten aan de buik en stampen met de voeten. Manenkam stond gisteren wel dikker maar niet overdreven geschuurd. Staart is kalm gebleven 3de jaar op rij!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:09

apart, hier is juist de staart het eerst aan de beurt... en haar hoofd...

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 16:37

ik heb vandaag onze merrie even zonder exceemdeken buiten gezet. Wel een winterdekentje op met halve hals... Hoop dat goed gaat en anders moet morgen de exceemdeken er maar bij onder... zou jammer zijn!

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 16:51

Mijne staat nog onder eczeemdeken (RSIH) met daarover een winterdeken. Hij staat 's nachts nog buiten op de paddock, heb dinsdagavond geprobeerd of hij naar binnen kon, maar hij begon vrijwel meteen te schuren (met eczeemdeken op).

Verder vertoont hij weinig tekenen van schuren (in de wei/paddock of met poetsen), staart en manen zien er ook rustig uit. Wacht nog een weekje (is het weer wat meer afgekoeld) en probeer dan nog een keer of hij 's nachts binnen kan staan. Deken doe ik zeker ook nog niet af!

Gravity

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 19:36

Hallo,
ik ben nieuw hier op dit topic..
Heb het ook nog niet door gelezen, maar heb een dringende vraag..
Eind deze zomer heb ik een jaarling gekocht. Toen had hij nog een volle bos manen. Maar de laatse maand zijn zn manen beetje bij beetje verdwenen.. Hij heeft nu nog maar een paar plukken en een voorlok. Zou dit zomer eczeem kunnen zijn?

lemon71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 21:37

hallo allemaal,
Ik zal nu ook eens wat foto's plaatsen van mijn paardje met haar ienie mini staartje alhoewel ik moet zeggen dat het na jullie tips echt al stukken beter gaat . de bovenkant van de staart groeit nu en de plekken in de manen worden ook minder, haar voorpluk is ook redelijk genezen dus al met al mag ik niet klagen maar na het zien van de foto's begrijpen jullie vast mijn jaloerzie ten aanzien van jullie staarten ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uiteraard sta ik open voor verdere hulp en tips om de exceem nog beter onder de knie te krijgen !

Groetjessss

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 21:50

ghihi moest wel even lachen om dat staartje zeg, die is heel apart.
De manen zien er wel echt top uit!
Maar vertel eens, wat je tot nu toe allemaal gedaan/geprobeerd hebt.
En wat heeft resultaat gegeven?

lemon71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:01

neeeeeee niet lachen :o dat doet iedereen al echt heel frustrerend maar goed tis niet anders ik had er extensions in maar daar knaptte de staart niet echt van op werd hij nog poreuzer. Nu is de bovenkant aardig aan het groeien en ik hoop dus dat hij nu sterk genoeg blijft dat de haren blijven zitten en ik weer een vollere staart krijg ;-)

Sinds een dikke maand , geen fruit en brood meer dat gaf ik echt in overvloed , ze heeft een ontgiftingskuur gehad (detox), heeft exceemdeken op , en krijgt nu ook voer van pavo met minder suikers, krijgt omega 3-6-9 olie door voer en krijgt ook om de dag lijnzaadolie , ik smeer en was met Be-fix en gekruik ook af en toe manenliquid ...elke tip is welkom ! !

De manen doen het best goed daar zitten alleen nog wat plekken die wat kalig zijn en de voorpluk is ook nu weer aardig in orde die was heel erg schilverig en kaal.

;)

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:09

Ik heb die van mij vandaag voor het eerst dit seizoen zien schuren...
En ze staat wel onder een rsih

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 07:08

Mijn pony is ook een eczeemklantje maar staat onder een RSIH en heeft gelukkig nergens last van :)

Afbeelding

Alleen mijn vraag, wanneer laten jullie de dekens af? Ik durf t eigenljk niet eens.. en zou ik er nu al een regendeken op kunnen doen? Vind het nu wel een beetje frisjes worden om haar op t land te laten met een natte deken op na een bui, kan nl niet ff snel naar stal om dekens te wisselen oid overdag, maar het moet ook niet te warm worden natuurlijk..