Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 15:55

Fijn dat hij nu echt naar huis komt fargo! Ik zou het ook wel een beetje eng vinden hoor, om de zorg weer over te nemen, maar dat komt vast goed!

Jesito, mijn paard en pony hadden geen paardwaardig leven meer voor ze Pergolide kregen, maar het is natuurlijk wel zo dat je alleen maar rekt en ik ben ook wel eens bang dat ze zich misschien toch ellendiger voelen dat wat ze laten merken..
Toevallig stuitte ik laast op een forum voor mensen met Cushing (ik wist niet eens dat dat kon.. := :o ) en dan ben ik wel bang dat wij het misschien een beetje onderschatten..

Vorig jaar rond deze tijd was mijn merrie vreselijk ziek en ik vond toen steeds dat ze zo raar zoetig rook, achteraf zal ze toen last van suikerziekte hebben gehad, maar moet dat ook door de Pergolide weer weg gaan?
Ik vind nl dat ze nooit meer haar eigen lichaamsgeur terug heeft gekregen.

Anoniem

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 16:52

Fijn dat hij naar huis komt Fargo!

@ jesito
Medicijnen zijn zeker niet kostbaar en kunnen de kwaliteit van leven enorm verbeteren. Zeker de moeite waard als je paard er zich beter door gaat voelen. Ik heb er ook een ander paard voor terug gekregen.
Ze was namelijk overdreven angstig, dronk en plaste overdreven veel plus de lichte vacht verandering. Moelijk door de vacht heen komen en de lichte slag na zweten en regen.
Dit is nu allemaal weer genormaliseerd, dus de moeite waard voor paard maar ook voor mij als baasje zijnde. Ze was in sommige gevallen echt gevaarlijk door haar onvoorspelbare gedrag en schrikreacties...

Maar succes met het maken van je keuze, die is immers aan jou. Ik wou in eerste instantie ook niet mijn merrie aan de medicijnen hebben.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 17:06

fargo schreef:
Jesito als je geen pergolide zou willen gaan geven zou je nog kunnen denken over provarium breeding, er zijn positieve gevallen bekend, zeker bij beginnende gevallen kan provarium breeding verlichting en verbetering geven in de symptomen. Wij geven het ter ondersteuning naast de pergolide. Maar er zijn ook mensen (zeker internationaal gezien die alleen dit kruid geven). Ik ken persoonlijk ook gevallen die er erg van op zijn geknapt. Zo ondersteun je toch en kun je kijken of het verlichting geeft. Het kost maar 18 eur per pot. Niet elk paard eet het, maar onze willy eet het al 5 jaar erbij.

Ga zo naar stal, Whizzard komt vandaag naar huis - brrrrrr vind het heel spannend. Maar ze zijn super positief over hem (en vinden denk ik dat ik me aanstel :o :D )

Dank je voor de tip, alleen eens even alles opschrijven :P anders vergeet ik dat weer.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 17:08

sparklingapp en nienkekare, Ik wacht het dierenarts bezoek eens af en zie wel wat ik ga doen.

Fargo succes vandaag.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 21:02

Jesito@ wat is je overweging om geen pergolide te geven als je paard wel cushing heeft?

Fargo@Sterkte met Wizzje!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 21:53

geerke schreef:
Jesito@ wat is je overweging om geen pergolide te geven als je paard wel cushing heeft?

Fargo@Sterkte met Wizzje!

Mijn overweging is omdat het enkel rekken is, het is uitstel van executie.
Maar na het een en ander te hebben gelezen kijk ik er wel iets anders tegenaan.
Ik ga kijken wat ik ga doen samen met mijn da en probeer hier zoveel mogelijk info uit te halen.
Maar op een gegeven moment moet je wel realistisch zijn en je afvragen op een bepaald punt of het nog zin heeft.
Dit omdat ze artrose heeft waardoor ze soms al lastig loopt.
We zullen zien hoe ik ervoor sta na wat de da zegt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:46

vergeet niet dat stijfheid ook kan verergeren door cushing.
Vindt het trouwens moeilijk....ook in mijn paard's zijn geval wanneer je nu spreekt over ouderdom of zijn het de gevolgen van de cushing?
Moeilijk....mijn paard is 25 en zal gerust last hebben van ouderdoms kwaaltjes,maar komen die helemaal of gedeeltelijk door de cushing?
Geen idee.
Ik probeer wel met 16 pillen s'ochtends(levothyroxine) en 1mg pergolide s'avonds het leven aangenaam voor hem te houden.....dus ook voor mij :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 00:10

ik ben ook benieuwd of we veel verschil gaan zien bij Kali en of het dus de moeite is om ermee door te gaan of dat m'n vriendin toch gewoon onder ogen moet zien dat haar paard "versleten" is en het mooi geweest is. Al hoop ik dat ze met de pergolide toch nog minstens 1 goede zomer tegemoet gaat...
Vandaag dag 2: muesli ging er nog zonder al teveel wantrouwen in, maar het hooi was niet goed genoeg...

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 08:56

Van de week dus in Roosendaal geweest, Nado op de foto gehad en daaruit bleek dat de hielen een stuk hoger waren dan op de vorige foto's van maart en mei. De losse wand (die tot 1/2 en 2/3 van de hoef zat) is aan beide kanten zo goed als verdwenen. HS heeft hiel laten zakken, maar door die te hoge hiel en het hiel-teen lopen daardoor is de toon overbelast geraakt en nu is ie dus wel weer HB, mechanisch. Hij moet met de nieuwe stand wel zijn hoef plat op de grond neerzetten, maar dat doet dus pijn. Ik heb zijn hoefschoenen weer aan met orthopedische zooltjes, dat helpt iets, maar man, wat baal ik. Doe je alles goed, toch weer HB.

De DA vond dat de balans bij Nado te precair is. Het gaat te makkelijk mis met hem. Weersomslag en hij is weer enorm stijf. Hielen iets te hoog en alles is mis. Als verklaring hiervoor denkt hij toch, net als ik, dat het een beginnende cushing kan zijn. We hebben overlegd over meteen beginnen met pergolide of eerst nog eens laten testen voor de beeldvorming. Hij vond het beter om eerst toch nog eens te laten testen. En dan middels een ACTH stimulatie test. Dit kan het beste op de faculteit heb ik gelezen, dus daar maar eens een afspraak gaan maken binnenkort.

Klinkt heel stom, maar ergens hoop ik er wel een beetje op. Dat het een verklaring is voor steeds weer terugvallen, zowel in hoefproblemen als in spieren. En als ik hier dan lees hoeveel positieve invloed de pergolide op jullie paarden gehad heeft, dan hoop ik daar zo op voor Nado. Hij is zoooo super gegaan in de zomer/herfst, en dan winter en bam, weer mis. Terwijl ik volgens de DA werkelijk alles goed doe. Dus wie weet kan de pergolide voor hem ook uitkomst bieden. Ik merkte trouwens dat hij echt veel is gaan plassen nu, en dat is ook een symptoom, toch ?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 09:26

geerke schreef:
vergeet niet dat stijfheid ook kan verergeren door cushing.
Vindt het trouwens moeilijk....ook in mijn paard's zijn geval wanneer je nu spreekt over ouderdom of zijn het de gevolgen van de cushing?
Moeilijk....mijn paard is 25 en zal gerust last hebben van ouderdoms kwaaltjes,maar komen die helemaal of gedeeltelijk door de cushing?
Geen idee.
Ik probeer wel met 16 pillen s'ochtends(levothyroxine) en 1mg pergolide s'avonds het leven aangenaam voor hem te houden.....dus ook voor mij :D

Dat vind ik ook zo moeilijk.
Ik wil mijn paard graag nog jaren bij me houden maar wil haar ook geen lijdensweg laten gaan omdat ik haar niet los kan laten.
Op dit moment is ze niet zo slecht hoor en mijn pensionhouder vind haar ook nog te goed om te laten gaan, zij helpen me als ik het niet meer zou zien.
Ik denk als de da me de opties geeft, dat ik toch wel voor de pilletjes kies.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 14:26

Illo zijn hoeven ook verbetert nu hij een jaar op Pergolide staat, zijn linkerhoef zag er uit als hoefbevangen zomers, maar hij was niet hoefbevangen (ook niet kreupel) en nu is het veel minder.
Hij komt ook niet meer zo stijf zijn stal uit, is met rijden ook voorwaartser. Ondanks dat hij ook Hoefkatrol heeft. Dus ook een vorm van artrose.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 16:40

Nado: ja veel drinken en veel plassen komt indirect door de cushing, gevoeligheid voor suikerziekteachtige verschijnselen en dus veel drinken en plassen. Gevoelig voor HB is natuurlijk ook echt iets dat bij Cushings hoort. Klinkt alsof hij of cushings heeft of in een voorfase zit OF dat hij wel cushings heeft maar het gewoon (nog) niet in zijn bloed toont. Op medicijnen zetten, rustig aan opbouwen lijkt mij wel hulp bieden, zeker als hij verder vooruitgang (wanden/hoeven) en goede tijden heeft getoond. Sterkte in ieder geval!

Nou Willy heeft de nacht rustig en goed in zijn nieuwe speciaal gemaakte box doorgebracht en mijn Whizz heeft de nacht ook goed overleefd. Ik heb alleen niet echt geslapen van de stress en spanning - het stormde hier en daar kan hij normaal niet zo goed tegen. Maar de 2 weken in de kliniek was het structureel slecht weer en daar heeft ie geen een keer last gehad.... Maar hij wilde gisteren zijn slobber tot 2 keer toe niet hebbenn, dus ik was toch wel (BEHOORLIJK GESTRESSED vannacht), zijn kuil at ie wel. Vanmorgen kwam ik voor weer een bakje slobber en toen was alles van gisteren toch op.. Wat kun je dan opgelucht zijn zeg.

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 18:57

Fijn dat ie weer thuis is Fargo. Een mooi kerstcadeautje lijkt me ;)
Hopelijk eet hij weer snel op de 'normale' tijden.

Fijne dagen alvast voor iedereen. {:)

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 19:01

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 19:32

Hallo,

Heb het vermoeden dat mijn oudje ook cushing heeft.
Nou las ik dat het vrij makkelijk door de dierenarts vast te stellen is door een bloedtest (verschillende methodes).
Ben erg benieuwd naar de ervaring die jullie hebben met die testen en wat daar ongeveer de kosten van zijn.
Ook ben ik benieuwd wat de kosten voor medicatie ong. zijn per maand.
Ze is al zo'n 7 jaar erg 'jeukerig' voorheen was ze manege pony en daar schuurde ze vaak tot bloedens toe, daarom stond ze daar 's zomers en 's winters onder een eczeem deken.
Eind mei is ze bij mij gekomen en is ze gelijk geschoren (zat nog in een volledige wintervacht) Daarna knapte ze zichtbaar op en sinds ze bij mij is, is ze eigenlijk ook jeukvrij.
Totdat haar vacht weer te dik en te lang wordt dan krijgt ze weer jeuk, ze is begin juni geschoren, begin september en deze week weer. Haar vacht blijft maar groeien en is extreem dik terwijl ze al een tijdje onder een 300 grams deken staat, ze leek wel een ijsbeertje voor ik haar ging scheren.
Ook heb ik het vermoeden dat ze een voedsel allergie heeft, ze staat sinds 2 week weer op bix omdat ze begon af te vallen, en ineens schuurt ze weer heel erg. Scheren heeft tegen de jeuk nog niet veel geholpen en het voeren van bix wordt voorlopig stopgezet om te kijken of daar de jeuk echt weg komt.

Hoop dat iemand me hier wat verder kan helpen, want als ik met een paar euro per maand de ongemakken voor haar weg kan nemen doe ik dat graag!
Heb dr beloofd dat ze bij mij een mooi pensioen mag hebben, en ik wil ook dat ze met volle teugen kan genieten. Al lijkt ze nu ook wel gelukkig, het was altijd een dikke sacherijn naar vreemden maar ze wordt steeds vriendelijker.

Alvast bedankt,

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 19:35

Het kost zo'n 13 per maand, als je 1 mg per dag geeft.

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 19:37

och jeetje dat is toch ook geen geld eigenlijk!
Dan moet ze volgend jaar maar getest worden, als ik haar leven met zo'n 13 euro per maand nog een stukje mooier kan maken is de keuze heel makkelijk!
Moet haar nu elke 3 maand scheren, opzich geen probleem natuurlijk. Maar denk dat ze naast de lange en dikke vacht nog wel meer ongemakken heeft.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 20:55

@Hanke: Pergolide geef je naar gewicht en hoe erg ze er aan toe zijn. Bij 500 kilo mogen ze 1 mg. Dus als jouw pony minder weegt ben je nog minder geld kwijt. Wel even bij de apotheken in jouw buurt rond kijken, er kan behoorlijk wat prijsverschil inzitten.
Mijn paard is er flink van opgeknapt, plast niet meer veel, zweet niet meer extreem, is weer levendig en zichzelf, weerstand is weer goed, hoeven zijn verbeterd, niet meer zo stijf.
Over het voer en jeuk, probeer bv muesli zonder haver van Havens, die is laag in suikers en voor paarden die gevoelig zijn op bepaalde dingen.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 21:38

Hanke, ik voer mijn paarden, waarvan 2 met Cushing, Healthy Herbs, is helemaal zonder granen en toegevoegde suikers en ook 2 gezonde paarden die altijd hun staart iets schuurden doen dat op dit voer helemaal niet meer.
Ik weet niet of je het al kende, maar het is misschien ook voor die van jou wel wat!

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 22:02

@ sparklingApp, nee nog nooit van gehoord, bedankt voor de tip zou eens kijken of ze dat hier in de buurt ook hebben. Ze kreeg eerder muesli zonder haver en met zeer lage suikerwaardes. Maar dat kreeg ze alleen na het werk en niet elke dag dus weet niet hoe ze daar op reageert als ze dat elke dag krijgt. Maar wat jij nu zegt is ook een soort muesli?

@ Cynthiar, bij de apotheek kan je het alleen op recept krijgen toch? En ik moet dan natuurlijk eerst afwachten wat er uit de onderzoeken van de DA komt, maar ik ga er zeker achteraan dat ze getest wordt!

Bedankt voor de tips!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 09:49

Die Pergolide kun je dus bij de apotheek kopen als ik dat goed begrijp?
Kun je bijv. ook die Pergolide geven aan je paard als er verder geen test is gedaan.
Als ze daar goed op reageren weet je dat ze cushing heeft en reageerd ze er niet op dan zal het misschien geen cushing zijn.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 13:09

Afbeelding

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 13:09

Symptomen die voor kunnen komen bij de ziekte van Cushing zijn:

Krullende vacht bij een paard met de ziekte van Cushing. Op de hals als het geregend heeft krult het best en is ook niet eruit te krijgen de krul
Dikke vacht bij een paard met de ziekte van Cushing, Ik vind niet echt een hele dikke vacht wel een doffere vacht
Verhaart niet of slecht in het voorjaar. Afgelopen jaar was geen probleem
Veel drinken en plassen nee
Vermageren ondanks goed eten en veel voeren Vroeger was ze snel dik, nu sneller dun met goede voeding incl lucerne hou ik haar goed op gewicht
Terugvallen in de bespiering, vooral op de rug (hangrug) Dit is wel heel sterk zichtbaar bij haar, rug en hals is de bespiering erg afgenomen
Vetophoping onder de buik (hangbuik) en op de manenkam Dit heeft ze ook wel maar niet heel extreem
Vetbultjes boven de ogen Deze heeft ze al meer dan een jaar, nooit iets achter gezocht
Hoefabcessen, hoefbevangenheid Hier had ze vroeger veel last van laatste jaren minder, vorig jaar heeft ze wel een hoefzweer nog gehad, hb niet.
Tandproblemen Snel last van haken op de achterste kiezen en spleetjes tussen de tanden waardoor voedsel ertussen gaat zitten sinds een jaar of 3
Hart- en bloedsomloopproblemen (soms kunnnen ze omvallen) Nee
Hardnekkige infecties Nee
Diarree nee
Gewrichtproblemen, Osteoporose niet extreem en met goed voeding goed te houden
Niet (goed) willen eten, door maagzweren of verdunnen van het maagslijmvlies Ze eet wel minder dan vroeger, staat nu ook wel eens te dutten of gewoon niet te eten, maagzweren heeft ze naar mijn weten niet.
Zweten zonder oorzaakgeen last van
Last van parasieten nee
Schuren nee
Zweren in de mond nee
Suikerziekte niet dat ik weet
Algehele malaise; paard ziet er depressief uit, doffe vacht en ogen Sommige dagen maakt ze een wat droevige indruk
Verminderd immuunsysteem geen last van
Verdikte klieren bij de kaak soms
Vruchtbaarheidsproblemen, bij merries: moeilijk drachtig worden. geen idee
Een paard met de ziekte van Cushing hoeft dus niet per definitie al deze symptomen te hebben.

Ik weet het af en toe niet en zoek vanalles op, maar als ik bovenstaand lijstje eens onder de loep neem heeft ze meer symptomen niet dan wel. Is een beetje 50/50
Het kan natuurlijk ook zijn dat ze gewoon ouder word.
Maar gewoon de da eens laten beoordelen.
Vandaag en gister was ze weer heel monter

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 13:43

jesito schreef:
Die Pergolide kun je dus bij de apotheek kopen als ik dat goed begrijp?
Kun je bijv. ook die Pergolide geven aan je paard als er verder geen test is gedaan.
Als ze daar goed op reageren weet je dat ze cushing heeft en reageerd ze er niet op dan zal het misschien geen cushing zijn.

Zo redeneer ik ook vaak...en vaak ook met succes :D
Alleen je hebt een recept nodig....dus ook een da die zo denkt ;) De mijne doet dat gelukkig.
Voordat mijn uitslag binnenkwam zei hij al om het paard evengoed te behandelen met Pergolide.
Uitslag was positief dus het was duidelijk.
Bij Efarma.nl kun je het bestellen,100 pillen voor 42 euro.Je hebt dus wel een recept nodig.
Eerst doorscannen en dan het origineel opsturen.
Ze accepteren ook een recept van een dierenarts.
Bij het opbouwen is voorzichtigheid geboden,als je dat doet als hier in dit topic vermeld wordt gaat het goed.

{:) Hele fijne kerst trouwens iedereen!(kan nog net ;) )

Nado@is dat je ijsco?Wat een plaatje!

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 17:12

jesito, bij jou vind ik het twijfelachtig of het wel of geen cushing is. Idd maar even een DA en eventueel een testje. :j

Iedereen hier ook een fijne kerst en dat 2012 een goed jaar mag worden voor de cushing paarden!