[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 18:26

Ja, mijn paard heeft hooikoorts wat zich vooral uit in hoesten.

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 23:12

mijn merrie heeft het dus nog maar "pas" en hoest niet maar proest de hele tijd, net alsof ze iets in haar neus heeft zitten ook jeukt het volgens mij want ze schuurt haar neus overal tegenaan. Ik heb vandaag een netje gekocht en ga kijken of haar dat wat kan verlichten morgen in de wei.
iemand ervaring met zo'n netje?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 06:01

Coentjuh schreef:
Ik heb ook een headshaker, hoesten die van jullie ook iets meer als ze last hebben hiervan?

zoals te lezen is in dit topic zit mijn pony daardoor momenteel aan de prednison

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 07:33

ellepel schreef:
Coentjuh schreef:
Ik heb ook een headshaker, hoesten die van jullie ook iets meer als ze last hebben hiervan?

zoals te lezen is in dit topic zit mijn pony daardoor momenteel aan de prednison

Als je paard hoest er meer aan de hand is dan alleen een allergie.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:15

Nee hoor hoesten kan een gevolg zijn van hooikoorts.......

Neusnetje is hier al vaak besproken. Bij ene paard werkt het, het andere paard gaat er nog meer door schuren en schudden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 12:29

singasong schreef:
ellepel schreef:

Als je paard hoest er meer aan de hand is dan alleen een allergie.

correctie dan?
zoals te lezen is in dit topic zit mijn pony MEDE daardoor momenteel aan de prednison.

kort gezegd komt het hier op neer:
ap heeft een stofwisselingsstoring wat voorkomt uit de darmen.
die werken niet helemaal goed waardor zijn lijf niet naar behoren funcioneerd

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:37

Allergie komt ook vaak uit de darmen .... dus dat klopt wel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:06

ik ben in elk geval wel heeeeeeel erg blij dat hij vandaag heel rustig stond te ademen :D *\o/*

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:37

ellepel schreef:
ik ben in elk geval wel heeeeeeel erg blij dat hij vandaag heel rustig stond te ademen :D *\o/*

Super !!! En dat zonder prednisolon ?!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:49

Misschien heb ik een wel een rare vraag. :o

Andor heeft nu een paar keer een slokdarm verstopping gehad. Je schrikt je volkomen lam, maar er gebeurd uiteindelijk niets.

Herkent iemand dit in combi met headshaking? Ik heb nl steeds sterker het vermoeden dat hij een vernauwde, of geirriteerde slokdarm heeft.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 20:11

Antheman schreef:
Misschien heb ik een wel een rare vraag. :o

Andor heeft nu een paar keer een slokdarm verstopping gehad. Je schrikt je volkomen lam, maar er gebeurd uiteindelijk niets.

Herkent iemand dit in combi met headshaking? Ik heb nl steeds sterker het vermoeden dat hij een vernauwde, of geirriteerde slokdarm heeft.

ik zou voor eventueel advies eens bellen met de praktijk van erik laarakker..meestal kunnen zij je vragen wel beantwoorden en advies geven.
de website is http://www.holistischdierenarts.nl/

Vea

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 19:48

Amor krijgt nu al 2 weken cortisonen en vandaag heb ik voor de eerste keer met zo'n netje gereden (nu kreeg ik wel de juiste levering) . Ik heb maar eerst in de wei gereden, ik wist niet goed hoe die daarop zou reageren. Maar hij reageerde er goed op en hij heeft geen enkel keer geschud met zijn hoofd...Ik weet natuurlijk niet hoe het met de pollen is deze dagen. morgen de volgende test: op wandel! Hier een foto van zijn netje:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KURIESRO.jpg

Normaal moet je het stuk dat over is eraf knippen maar ik liet het er nog even aan moest ik het nog aanpassen...

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 02:40

Ik heb een stuk hierover gelezen afgelopen week en daaruit kwam naar voren dat er steeds meer indicaties zijn dat het te maken heeft van de inwerking van het bit op de tong en gehemelte. Daar schijnt een zenuw te lopen die zich splitst naar de boven en onderkaak en vandaar loopt naar de ogen en oren. Uit dat onderzoek is ook gebleken dat veel paarden (niet allemaal, maar wel de meesten) ophielden met het schudden toen ze werden gereden met een bitloos hoofdstel. Misschien is het al in de afgelopen 198 poagina's gemeld en is dit overbodig, maar mocht het niet zo zijn, dan is het misschien iets om te proberen. Een middel dat voorgeschreven wordt en vaak helpt (Het is doping dus geen wedstrijden als je dit geeft) is Fluphenazine. Eigenlijk is dat een middel dat aan patienten gegeven wordt die last hebben van psychische stoornissen, maar het schijnt in deze gevallen ook te werken.

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 17:18

Ik ga dat wel eens proberen, zonder bit rijden. Eens zien of dat die dan minder schud

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 21:23

Vea schreef:
Ik ga dat wel eens proberen, zonder bit rijden. Eens zien of dat die dan minder schud

Die van mij reageerd juist heftiger op de druk op zijn neus bij het gebruik van een touwhalster of gewoon halster dan met alleen een bitje (zonder neusriem). Dit komt doordat het de aangezichtszenuw triggerd. Ik ben definitief overgestapt om alleen nog maar met bit te rijden.

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 23:28

Ik heb nu ook wel het gevoel dat hij minder schud als ik contact met zijn mond hou, het moment dat ik hem lange teugel geef schud hij precies meer...Ik weet niet of dit bij jullie ook zo is maar ik denk dat het ondertussen niet alleen een pollenallergie is, maar dat die er ook een gewoonte van heeft gemaakt. (ik ben trouwens vandaag in het bos gaan rijden met het netje en ik moest zeggen dat het beter was, nu de rest van de behandeling nog afwachten) Maar ik ben bereid alles te proberen dus ga ik ook eens zonder bit proberen. Het is iets raar die pollenallergie :s

walando2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 12:06

Hoi allemaal, ik zit echt met me handen in het haar.......mijn paard schud dus heel erg met zijn hoofd vanaf feb/mrt...tijdens het rijden , longeren (zonder hoofdstel/halster etc) in de stapmolen..
Op het land valt het me niet op... van de week tijdens regen gereden toen was het er eigenlijk niet...na 15 min (de regen was ook minder) begon hij weer.
Op het harde doet hij het ook minder...
Ik weet het niet...Laarakker kon ook niet echt iets vinden hij had het over de trigidis huppeldepup.
Het beeld is zo verwarrend....zal hij pijn hebben, de pollen zitten toch ook op het land alleen doet hij het daar bijna niet.
Er zijn genoeg mensen die ook dit probleem hebbenmet hun paard, graag wil ik weten wat deze mensen er aan hebben laten doen.
Ik heb een fluisteraar (iemand die via zijn foto contact heeft gemaakt met mijn paard)
deze zegt:
dat mijn paard zegt dat hij gevallen is en dat hij hoofdpijn heeft, en last van 2 wervels in zijn hals, dat hij daarom schud.....(vaag als het regent dat t dan minder is)
Bij een osteopaat geweest, deze vond niets in zijn nek, alleen plek achter het zadel en heeft dat losgemaakt.
Tot nu toe geen verbetering met rijden.
Ik weet t echt niet meeeer...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 12:25

walando2003 schreef:
Hoi allemaal, ik zit echt met me handen in het haar.......mijn paard schud dus heel erg met zijn hoofd vanaf feb/mrt...tijdens het rijden , longeren (zonder hoofdstel/halster etc) in de stapmolen..
Op het land valt het me niet op... van de week tijdens regen gereden toen was het er eigenlijk niet...na 15 min (de regen was ook minder) begon hij weer.
Ik weet het niet...Laarakker kon ook niet echt iets vinden hij had het over de trigidis huppeldepup.
Het beeld is zo verwarrend....zal hij pijn hebben, de pollen zitten toch ook op het land alleen doet hij het daar bijna niet.
Er zijn genoeg mensen die ook dit probleem hebbenmet hun paard, graag wil ik weten wat deze mensen er aan hebben laten doen.
Ik heb een fluisteraar (iemand die via zijn foto contact heeft gemaakt met mijn paard)
deze zegt:
dat mijn paard zegt dat hij gevallen is en dat hij hoofdpijn heeft, en last van 2 wervels in zijn hals, dat hij daarom schud.....(vaag als het regent dat t dan minder is)
Bij een osteopaat geweest, deze vond niets in zijn nek, alleen plek achter het zadel en heeft dat losgemaakt.

ik zou zeggen lees het topic helemaal door :+ heb ik ook gedaan en na 1 week was ik er doorheen
er staan veel verschillende manieren van shaken in, mijn paard blijkt vernauwde bloedvaten in zijn hoofd te hebben en staat nu 7 weken op bloedverdunners
hij schud niet meer ,maar kantelt zijn hoofd/hals nu erg met werken

mijn paard is door de ct scan geweest
ik moet 25 juni weer op controle

mijn paard heeft dus hoofdpijn! :(:)

er zijn ook veel paarden met pollen allergie of zonne allergie

veel leesplezier :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 12:56

walando:
je paard is dus al helemaal nagekeken en volgens laarakker komt het van de trigidus huppeldepup. :+
wat kunnen ze daar aan doen dan?

tja.,als je paard helemaal nagekeken is en niks helpt,dan moet je toch es overwegen om te stoppen met rijden of een ander paard te kopen?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 12:59

:D zal de trigimus zenuw wel zijn
en hebben ze deze al verdoofd om te kijken of dat helpt?
dat hebben ze bij mijn paard wel gedaan en gelukkig was dat het niet,want daar schijnt erg weinig aan te doen te zijn

in welke kliniek ben je geweest of loop je?

ik ben in Lienden met mijn paard bezig,daar hebben ze een ctscan en ook ervaring met headshakers [ nu wel :+ ]

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:59

walando2003 schreef:
deze zegt:

Ik neem aan dat Laarakker toch wel iets meer te vertellen had??

Die van mij is trouwens nog steeds schudvrij (ff afkloppen) ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 11:55

gaat goed zo he :D

ap schud een beetje,zo af en toe.
maar hij staat sinds gister op een ander weitje met wat meer gras.
daardoor hoeft hij geen nat hooi meer en waait het op zijn stuk wat meer,

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 14:22

Nou ik was helaas wat te voorbarig ;( gisteren laat in de middag begon hij met schudden.
Nou wil het geval dat hij zaterdag is behandeld door de ostheo en loopt nu nog steeds niet lekker.
Net m'n therapeute gebeld en die zei dat het mss met het centrale zenuwstelsel te maken had. Door de behandeling kan dat beschadigd raken en kan het weer triggeren op de aangezichtszenuw.
We wachten het nog even af tot maandag. Is het dan niet beter dan maar weer even testen :roll: soms word ik er wel een beetje moedeloos van..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 14:34

wat vervelend dat die van jullie toch weer last hebben :(:)

ik geef gringo ook nog steeds puur pollen,maar denk dat het bij hem toch van de vernauwde aderen in zijn hoofd komt
hij schud nog steeds niet en laat zich nog steeds makkelijk pakken en ik mag aan de oren zitten
wat een verschil met vorig jaar!!!!!

hij staat wel sinds gisteren in een andere wei, aan de overkant bij de buurman waar alle paarden staan,wel in verschillende weitjes
gringo staat met 2 andere,en nu even aankijken hoe het hier doet, dit is een grotere wei dan waar hij tot nu toe in gelopen heeft,s`nachts gaat hij naar binnen.
bij gringo komt het hoofd/hals kantelen waarschijnlijk ook door het hoofd

en vanmorgen zijn de ijzers er onder vandaan gehaald,eens kijken hoe dat gaat.

iig beterschap voor jullie paardjes. :(:)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 16:27

Update Niek...
Helaas weer helemaal in de lappenmand. Hij heeft een streptokokken bacterie opgelopen en een (oud) virus wat acute artritis veroorzaakt is ook naar boven gekomen. Hart-rimtmestoornissen.... alles bij elkaar geeft overgevoeligheid op de luchtwegen en de (aangezichts)zenuwen en veroorzaakt spierpijnen, hoofdschudden en gewrichtspijnen.
Heb korrels gekregen en hij moet binnen 3 dagen opknappen. Zo niet dan moet ik weer aan de bel trekken.