PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Change03

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 23:23

Ik heb een 3 jarige die symptomen had, terwijl ik vaak lees dat het pas met 7 of 8 tot uiting komt. Het verschilt lijkt me….

Vraagje aan de bokkers in het dit topic…. Wie van jullie scheert ieder jaar?

Ik twijfel om mijn ruin voor het eerst te scheren. We zitten op het punt dat we wat meer rijden en aangezien hij al snel zweet overweeg ik het. Hem nat wegzetten lijkt me slechter…. Maar scheren voelt ook wat tricky gezien de PSSM. Als ik het al zou doen, is het hooguit een jachtpatroon. Echter twijfel ik. Wat doen jullie?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 00:28

Ik scheer al 9 jaar elk jaar meerdere keren. Heb het 1x niet gedaan en toen veel klachten en een zuur paard. Scheren en een lekker warme deken op en ik heb een happy paard. Ik zorg wel dat ik de laatste keer scheren Max 1 december doe zodat ze niet compleet kaal de winter in gaat maar iets haar heeft tussen de winter en de nieuw verharing

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 07:39

Jonnekee schreef:
Misschien een hele rare vraag maar kunnen klachten op iedere leeftijd tot uiting komen?

Die van mij heeft het op jonge leeftijd gehad. Met 5 zelfs dat ik bang was de knoop uiteindelijk door te moeten hakken. Terwijl dit jaar 110 km gereden hebben in 3 dagen tijd, waarvan 2 dagen +/-45 km met bepakking. Nu 10 jaar en doet het dus fantastisch. Hopelijk houden we dat nog minstens 20 jaar vol. *\o/*

Change03 schreef:
Ik heb een 3 jarige die symptomen had, terwijl ik vaak lees dat het pas met 7 of 8 tot uiting komt. Het verschilt lijkt me….

Vraagje aan de bokkers in het dit topic…. Wie van jullie scheert ieder jaar?

Ik twijfel om mijn ruin voor het eerst te scheren. We zitten op het punt dat we wat meer rijden en aangezien hij al snel zweet overweeg ik het. Hem nat wegzetten lijkt me slechter…. Maar scheren voelt ook wat tricky gezien de PSSM. Als ik het al zou doen, is het hooguit een jachtpatroon. Echter twijfel ik. Wat doen jullie?

Ik scheer die van mij voor de helft en doe er geen deken op. Kwestie van proberen wat voor je paard werkt. Moet wel zeggen dat het hier in de winter vaak warmer is en zomers koeler. Voldoende bosjes en bomen om het land wat enorm scheelt, grond is snel droog en nacht op stal met dikke laag strooisel. Mocht het echt ineens drastisch worden kwa weer heb ik dekens liggen, al zal het mij niks verbazen dat ie zich nog prettig zonder deken voelt. 8)7

Afbeelding

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 08:43

Mag ik vragen welke suplementen jij geeft aan Elano?

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 13:11

Tinkermuts schreef:
Mag ik vragen welke suplementen jij geeft aan Elano?

Vit e, magnesium, zout, zooitje eiwitten (sowieso ivm arm hooi), 3 amino. En hoeveelheid verschilt afhankelijk welke balancer/voer hij staat en de arbeid. Trainen en 110 km in 3 dagen of nog geen 70 km in een maand in sjok tempo is nogal een verschil. :+

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 13:36

Ik rijd ook nog wel met Dax en hij heeft echt goede periodes maar durf niet de hele grote afstanden meer te doen.
Ik voer wat jij ook voert en geef ook cbd druppels bij.
Welke balancer gebruik jij veel?

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 16:06

Tinkermuts schreef:
Ik rijd ook nog wel met Dax en hij heeft echt goede periodes maar durf niet de hele grote afstanden meer te doen.
Ik voer wat jij ook voert en geef ook cbd druppels bij.
Welke balancer gebruik jij veel?

Victorious secret, je paard gezond en fit (200 gram of hi support) of josera amino balancer, daar doet ie het tot nu toe kwa balancers het beste op. De laatste 2 hoef ik minder supplementen mee te geven.

Voor eiwitten geef ik meestal vitamino van cavalor of de silhouette. Maar ik merk geen verschil met wel/niet geven van luzerne en soja. Merk het wel in de portemonnee en of ie het wil eten ja of nee. Zo dacht ik weer eens de combi rust en herstel met wes all in one te geven, die all in one moet ie niet zo graag.. :')

Binnenkort wil ik de combi hi support met vitamino proberen samen met een poeder die vitamine e, magnesium, zink en msm bevat. Hoef ik maar 1 poeder en zout bij te voegen. 3 amino zit er al in. Dus die hoeft dan niet los. :D

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-25 19:43

its_daantjee schreef:
- 150 gram sluesliemix
-125 gram sojaschroot (opgebouwd).
- 3 schepjes natuurlijke vitamine E van horseflex.
-magnesium van vitalstyle 1 schepje

ik zou de vitamine E even terug kunnen schroeven naar 2. Is het oke om in 1 keer te stoppen met de sojaschroot of moet ik dat ook afbouwen? Ik las ook iets over een vetbron, ik heb nog lijnzaadolie staan, zou dat een goede optie zijn?

Ik las hier ook over rijsteiwit maar kon daar de doseringen nog niet helemaal voor vinden. Ik zou het wel aandurven om de sojaschroot even weg te laten om te kijken wat er over blijft, ze is op het moment nog niet stabiel en we zijn nog erg zoekende, dus ik ga er vanuit dat wat ik ook doe ze nog niet 100% comfortabel is.

Vetten voeren doe je bij PSSM 1 omdat je daar geen suikers kunt voeren om energie uit te halen.
Paarden met Px hebben soms ook baat bij vetten.
Voor de andere varianten van MIM voegen vetten in principe niks toe, behalve misschien de omega 3 die kan helpen tegen ontstekingen.

Onze beweging in de bak bestaat dan ook uit een stapritje van 15 minuten op advies van de dierenarts..

Hoeveel IE is die vitamine E bij elkaar?
En naar hoeveel ga je als je afbouwt naar 2 schepjes?

Voer je ook iets van een vitamine/mineralenbrokje/balancer?

Ik mis het zout nog in dit overzichtje.

Zie ook https://www.pssm.eu/management/manageme ... m2-voeding voor informatie over het voeren van eiwitten zoals rijsteiwit, maar bij MIM wordt 50 - 200 gram eiwitten per dag aanbevolen, dus dat is nogal een brede marge. Je hebt nu de aminozuren al zei je, dus dan zou ik daarmee beginnen en dat de tijd geven om te kijken wat het doet.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 06:20

Dankjewel puppy1128, ik ga eens in die merken duiken.
Geef ook best veel poeders en is niet zo smakelijk voor hem

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 08:14

Een van mijn paarden wordt erg onaangenaam in haar energie zodra ze extra magnesium krijgt. Inmiddels meerdere keren geprobeerd, met verschillende vormen en merken.

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:11

Mac schreef:
its_daantjee schreef:
- 150 gram sluesliemix
-125 gram sojaschroot (opgebouwd).
- 3 schepjes natuurlijke vitamine E van horseflex.
-magnesium van vitalstyle 1 schepje

ik zou de vitamine E even terug kunnen schroeven naar 2. Is het oke om in 1 keer te stoppen met de sojaschroot of moet ik dat ook afbouwen? Ik las ook iets over een vetbron, ik heb nog lijnzaadolie staan, zou dat een goede optie zijn?

Ik las hier ook over rijsteiwit maar kon daar de doseringen nog niet helemaal voor vinden. Ik zou het wel aandurven om de sojaschroot even weg te laten om te kijken wat er over blijft, ze is op het moment nog niet stabiel en we zijn nog erg zoekende, dus ik ga er vanuit dat wat ik ook doe ze nog niet 100% comfortabel is.

Vetten voeren doe je bij PSSM 1 omdat je daar geen suikers kunt voeren om energie uit te halen.
Paarden met Px hebben soms ook baat bij vetten.
Voor de andere varianten van MIM voegen vetten in principe niks toe, behalve misschien de omega 3 die kan helpen tegen ontstekingen.

Onze beweging in de bak bestaat dan ook uit een stapritje van 15 minuten op advies van de dierenarts..

Hoeveel IE is die vitamine E bij elkaar?
En naar hoeveel ga je als je afbouwt naar 2 schepjes?

Voer je ook iets van een vitamine/mineralenbrokje/balancer?

Ik mis het zout nog in dit overzichtje.

Zie ook https://www.pssm.eu/management/manageme ... m2-voeding voor informatie over het voeren van eiwitten zoals rijsteiwit, maar bij MIM wordt 50 - 200 gram eiwitten per dag aanbevolen, dus dat is nogal een brede marge. Je hebt nu de aminozuren al zei je, dus dan zou ik daarmee beginnen en dat de tijd geven om te kijken wat het doet.

dankjewel voor de info! die link kende ik nog niet. Zout heb ik nog niet bij stilgestaan, ga ik regelen! De aminozuren zijn binnen en heeft ze vandaag voor het eerst gehad. ben benieuwd wat dat gaat doen.

ik had van pavo nog een hele voorraad dailyfit koeken, dus die krijgt ze sinds een dag of 3, wil wel over naar iets anders, maar eerst dit even opvoeren.

de vitamine E zit op 4900 IE omgerekend. als ik terug zou gaan naar 2 zit ik op 3100 IE. dat valt volgens de link ook tussen de juiste waarden toch? Dit is overigens zonder selenium.

bedacht me nog dat ik gluco balance van pytonics ben gaan voeren in overleg met de dierenarts een tijd geleden. dus die krijgt ze ook