PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Change03

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 22:23

Ik heb een 3 jarige die symptomen had, terwijl ik vaak lees dat het pas met 7 of 8 tot uiting komt. Het verschilt lijkt me….

Vraagje aan de bokkers in het dit topic…. Wie van jullie scheert ieder jaar?

Ik twijfel om mijn ruin voor het eerst te scheren. We zitten op het punt dat we wat meer rijden en aangezien hij al snel zweet overweeg ik het. Hem nat wegzetten lijkt me slechter…. Maar scheren voelt ook wat tricky gezien de PSSM. Als ik het al zou doen, is het hooguit een jachtpatroon. Echter twijfel ik. Wat doen jullie?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 23:28

Ik scheer al 9 jaar elk jaar meerdere keren. Heb het 1x niet gedaan en toen veel klachten en een zuur paard. Scheren en een lekker warme deken op en ik heb een happy paard. Ik zorg wel dat ik de laatste keer scheren Max 1 december doe zodat ze niet compleet kaal de winter in gaat maar iets haar heeft tussen de winter en de nieuw verharing

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 06:39

Jonnekee schreef:
Misschien een hele rare vraag maar kunnen klachten op iedere leeftijd tot uiting komen?

Die van mij heeft het op jonge leeftijd gehad. Met 5 zelfs dat ik bang was de knoop uiteindelijk door te moeten hakken. Terwijl dit jaar 110 km gereden hebben in 3 dagen tijd, waarvan 2 dagen +/-45 km met bepakking. Nu 10 jaar en doet het dus fantastisch. Hopelijk houden we dat nog minstens 20 jaar vol. *\o/*

Change03 schreef:
Ik heb een 3 jarige die symptomen had, terwijl ik vaak lees dat het pas met 7 of 8 tot uiting komt. Het verschilt lijkt me….

Vraagje aan de bokkers in het dit topic…. Wie van jullie scheert ieder jaar?

Ik twijfel om mijn ruin voor het eerst te scheren. We zitten op het punt dat we wat meer rijden en aangezien hij al snel zweet overweeg ik het. Hem nat wegzetten lijkt me slechter…. Maar scheren voelt ook wat tricky gezien de PSSM. Als ik het al zou doen, is het hooguit een jachtpatroon. Echter twijfel ik. Wat doen jullie?

Ik scheer die van mij voor de helft en doe er geen deken op. Kwestie van proberen wat voor je paard werkt. Moet wel zeggen dat het hier in de winter vaak warmer is en zomers koeler. Voldoende bosjes en bomen om het land wat enorm scheelt, grond is snel droog en nacht op stal met dikke laag strooisel. Mocht het echt ineens drastisch worden kwa weer heb ik dekens liggen, al zal het mij niks verbazen dat ie zich nog prettig zonder deken voelt. 8)7

Afbeelding

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 07:43

Mag ik vragen welke suplementen jij geeft aan Elano?

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 12:11

Tinkermuts schreef:
Mag ik vragen welke suplementen jij geeft aan Elano?

Vit e, magnesium, zout, zooitje eiwitten (sowieso ivm arm hooi), 3 amino. En hoeveelheid verschilt afhankelijk welke balancer/voer hij staat en de arbeid. Trainen en 110 km in 3 dagen of nog geen 70 km in een maand in sjok tempo is nogal een verschil. :+

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 12:36

Ik rijd ook nog wel met Dax en hij heeft echt goede periodes maar durf niet de hele grote afstanden meer te doen.
Ik voer wat jij ook voert en geef ook cbd druppels bij.
Welke balancer gebruik jij veel?

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 15:06

Tinkermuts schreef:
Ik rijd ook nog wel met Dax en hij heeft echt goede periodes maar durf niet de hele grote afstanden meer te doen.
Ik voer wat jij ook voert en geef ook cbd druppels bij.
Welke balancer gebruik jij veel?

Victorious secret, je paard gezond en fit (200 gram of hi support) of josera amino balancer, daar doet ie het tot nu toe kwa balancers het beste op. De laatste 2 hoef ik minder supplementen mee te geven.

Voor eiwitten geef ik meestal vitamino van cavalor of de silhouette. Maar ik merk geen verschil met wel/niet geven van luzerne en soja. Merk het wel in de portemonnee en of ie het wil eten ja of nee. Zo dacht ik weer eens de combi rust en herstel met wes all in one te geven, die all in one moet ie niet zo graag.. :')

Binnenkort wil ik de combi hi support met vitamino proberen samen met een poeder die vitamine e, magnesium, zink en msm bevat. Hoef ik maar 1 poeder en zout bij te voegen. 3 amino zit er al in. Dus die hoeft dan niet los. :D

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-25 18:43

its_daantjee schreef:
- 150 gram sluesliemix
-125 gram sojaschroot (opgebouwd).
- 3 schepjes natuurlijke vitamine E van horseflex.
-magnesium van vitalstyle 1 schepje

ik zou de vitamine E even terug kunnen schroeven naar 2. Is het oke om in 1 keer te stoppen met de sojaschroot of moet ik dat ook afbouwen? Ik las ook iets over een vetbron, ik heb nog lijnzaadolie staan, zou dat een goede optie zijn?

Ik las hier ook over rijsteiwit maar kon daar de doseringen nog niet helemaal voor vinden. Ik zou het wel aandurven om de sojaschroot even weg te laten om te kijken wat er over blijft, ze is op het moment nog niet stabiel en we zijn nog erg zoekende, dus ik ga er vanuit dat wat ik ook doe ze nog niet 100% comfortabel is.

Vetten voeren doe je bij PSSM 1 omdat je daar geen suikers kunt voeren om energie uit te halen.
Paarden met Px hebben soms ook baat bij vetten.
Voor de andere varianten van MIM voegen vetten in principe niks toe, behalve misschien de omega 3 die kan helpen tegen ontstekingen.

Onze beweging in de bak bestaat dan ook uit een stapritje van 15 minuten op advies van de dierenarts..

Hoeveel IE is die vitamine E bij elkaar?
En naar hoeveel ga je als je afbouwt naar 2 schepjes?

Voer je ook iets van een vitamine/mineralenbrokje/balancer?

Ik mis het zout nog in dit overzichtje.

Zie ook https://www.pssm.eu/management/manageme ... m2-voeding voor informatie over het voeren van eiwitten zoals rijsteiwit, maar bij MIM wordt 50 - 200 gram eiwitten per dag aanbevolen, dus dat is nogal een brede marge. Je hebt nu de aminozuren al zei je, dus dan zou ik daarmee beginnen en dat de tijd geven om te kijken wat het doet.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 05:20

Dankjewel puppy1128, ik ga eens in die merken duiken.
Geef ook best veel poeders en is niet zo smakelijk voor hem

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 07:14

Een van mijn paarden wordt erg onaangenaam in haar energie zodra ze extra magnesium krijgt. Inmiddels meerdere keren geprobeerd, met verschillende vormen en merken.

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 19:11

Mac schreef:
its_daantjee schreef:
- 150 gram sluesliemix
-125 gram sojaschroot (opgebouwd).
- 3 schepjes natuurlijke vitamine E van horseflex.
-magnesium van vitalstyle 1 schepje

ik zou de vitamine E even terug kunnen schroeven naar 2. Is het oke om in 1 keer te stoppen met de sojaschroot of moet ik dat ook afbouwen? Ik las ook iets over een vetbron, ik heb nog lijnzaadolie staan, zou dat een goede optie zijn?

Ik las hier ook over rijsteiwit maar kon daar de doseringen nog niet helemaal voor vinden. Ik zou het wel aandurven om de sojaschroot even weg te laten om te kijken wat er over blijft, ze is op het moment nog niet stabiel en we zijn nog erg zoekende, dus ik ga er vanuit dat wat ik ook doe ze nog niet 100% comfortabel is.

Vetten voeren doe je bij PSSM 1 omdat je daar geen suikers kunt voeren om energie uit te halen.
Paarden met Px hebben soms ook baat bij vetten.
Voor de andere varianten van MIM voegen vetten in principe niks toe, behalve misschien de omega 3 die kan helpen tegen ontstekingen.

Onze beweging in de bak bestaat dan ook uit een stapritje van 15 minuten op advies van de dierenarts..

Hoeveel IE is die vitamine E bij elkaar?
En naar hoeveel ga je als je afbouwt naar 2 schepjes?

Voer je ook iets van een vitamine/mineralenbrokje/balancer?

Ik mis het zout nog in dit overzichtje.

Zie ook https://www.pssm.eu/management/manageme ... m2-voeding voor informatie over het voeren van eiwitten zoals rijsteiwit, maar bij MIM wordt 50 - 200 gram eiwitten per dag aanbevolen, dus dat is nogal een brede marge. Je hebt nu de aminozuren al zei je, dus dan zou ik daarmee beginnen en dat de tijd geven om te kijken wat het doet.

dankjewel voor de info! die link kende ik nog niet. Zout heb ik nog niet bij stilgestaan, ga ik regelen! De aminozuren zijn binnen en heeft ze vandaag voor het eerst gehad. ben benieuwd wat dat gaat doen.

ik had van pavo nog een hele voorraad dailyfit koeken, dus die krijgt ze sinds een dag of 3, wil wel over naar iets anders, maar eerst dit even opvoeren.

de vitamine E zit op 4900 IE omgerekend. als ik terug zou gaan naar 2 zit ik op 3100 IE. dat valt volgens de link ook tussen de juiste waarden toch? Dit is overigens zonder selenium.

bedacht me nog dat ik gluco balance van pytonics ben gaan voeren in overleg met de dierenarts een tijd geleden. dus die krijgt ze ook

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-25 11:46

De hoeveelheid vitamine E die je bijvoert is echt paardafhankelijk en in welke mate dit symptomatisch is.
Het is dus niet met zekerheid te zeggen of die 3100 IE genoeg, te veel of te weinig is. Daar zul je een beetje mee moeten stoeien.

Glucobalance doet meestal niet zo veel voor paarden met PSSM2/MIM (wel voor paarden met PSSM 1), maar het kan wellicht wel helpen met seizoensgebonden of andere suikerschommelingen/-tevelen.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 20:11

Mag ik vragen waar IE voor staat?
Of is dat heel domme vraag :)

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 20:20

Mac schreef:
De hoeveelheid vitamine E die je bijvoert is echt paardafhankelijk en in welke mate dit symptomatisch is.
Het is dus niet met zekerheid te zeggen of die 3100 IE genoeg, te veel of te weinig is. Daar zul je een beetje mee moeten stoeien.

Glucobalance doet meestal niet zo veel voor paarden met PSSM2/MIM (wel voor paarden met PSSM 1), maar het kan wellicht wel helpen met seizoensgebonden of andere suikerschommelingen/-tevelen.

dankjewel voor je hulp! ik heb alles nu zo langzaam aan wel aangepast denk ik. Ik kijk het even aan zonder de sojaschroot, misschien dat ik voor de coolstance copra ga mocht ze weer slechter worden. Al heb ik de indruk dat ze zich langzaam aan steeds beter gaat voelen :+

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 08:03

Tinkermuts schreef:
Mag ik vragen waar IE voor staat?
Of is dat heel domme vraag :)

Internationale eenheden

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 11:28

Dankjewel

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 10:31

Mijn jonge merrie staat sinds 3,5 week op Balanstri essential. Ik wilde er eerst niet aan, want visolie voelt toch wel een beetje gek om aan een paard te geven. Maar sinds 1,5 week heb ik een veel losser paard! Ze protesteerde eerder bijna altijd bij de eerste paar keer aandraven en moest ook echt eerst 15-20 stappen. Nu geen enkel protest meer. En ook na 10 minuten stappen draagt ze super fijn weg.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 08:12

MyChoice schreef:
Mijn jonge merrie staat sinds 3,5 week op Balanstri essential. Ik wilde er eerst niet aan, want visolie voelt toch wel een beetje gek om aan een paard te geven. Maar sinds 1,5 week heb ik een veel losser paard! Ze protesteerde eerder bijna altijd bij de eerste paar keer aandraven en moest ook echt eerst 15-20 stappen. Nu geen enkel protest meer. En ook na 10 minuten stappen draagt ze super fijn weg.

Interessant! Wat was de reden dat je dit bent gaan geven? Jouw voerbeleid was toch al redelijk strak. Miste je er iets in?

Ik ben sinds afgelopen week iets gaan geven wat volledig tegen mijn principes in gaat.... Mijn paard wilde zijn eten met supplementen totaal niet meer hebben. Liet zijn volledige bak staan. Ik geef hem nu 250 gram Pavo Mash per dag. Hij eet het weer met smaak, en alle poedertjes en olietjes gaan er weer met smaak in. Ik hoop dat het zich niet in andere problemen gaat uiten......

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 09:04

MyChoice schreef:

Jij zweerde toch zo bij die lijn van equi excel (zoo heette het toch?) waar je paard het zo veel beter op deed? Of was jij dat niet?

Hoe kwam je erbij om het uit te proberen?

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 09:09

Ja klopt. En dat is ook een prachtige basis. Maar ik heb wel toevoegingen natuurlijk :-)
Elk type PSSM heeft weer andere toevoegingen nodig.
Een PX-er hier op stal ook op de olie gezet, en ook daar nog weer lossere spieren.

Hoe kwam ik hierbij. Nou, ik gaf lijnzaadolie voor omega 3. Maar daarvan wordt maar 10% omgezet in EPA en DHA. Dat zou betekenen dat ik 300 ml olie moest gaan geven om aan de benodigde hoeveelheid te komen. Dus ik ben op zoek gegaan naar een alternatief.

En hoe ik bij omega uitkwam. Ik merkte dat mijn paard enorm verbeterde op gras tijdens de maanden dat er veel omega in gras zit.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 10:02

Kan die omega olie van Balanstri straffeloos naast soja schroot, vit e, mag citraat, complete balancer met lysine/threonine/methionine, zout (elektrolyten) gevoerd worden? Gaat er niks scheef dan? Dat spul zou dan wel een mooie toevoeging zijn voor mijn PSSM2-er.

Edit: gevonden! Als ik omega 3 en 6 zou gaan bijgeven, moet ik ook vit E bijgeven. Wat een gepuzzel, zo'n PSSM-er |(

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 10:09

Moet het specifiek 3 en 6 zijn? Geen omega 9 daarbij?

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 10:24

Balanstri trekt de scheve verhouding tussen 3-6-9 recht. Bij olie moet vit E wel iets omhoog. Maar die van mij staat al aardig hoog in vitamine E. En er zit ook al wat E in de Balanstri.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 11:48

Ik meld me hier ook even. Ik heb een nu 6,5 jarige PRE merrie die op 3jarige leeftijd begon met door dr achterbenen zakken na een griffelbeenoperatie op 2jarige leeftijd. Eerst dacht ik dat het misschien een gevolg was van de operatie. Na overleg met de dierenarts en röntgenfoto's van haar spronggewrichten (achteraf raar dat ze niet dr knieën en SI hebben onderzocht) kreeg ik als conclusie dat ze gewoon slap was en aan het werk moest.

Op 4.5 jarige leeftijd ben ik pas echt begonnen met inrijden. We dachten dat ze door de operatie maar ook de droes die ze dat najaar had gehad achter liep in haar ontwikkeling dus vond het met 3 toen sowieso veel te vroeg. Tijdens het inrijden kwam de PSSM2 steeds duidelijker naar voren. Spieropbouw ging veel te langzaam en niet zoals het hoorde gezien hetgeen wat we met haar deden. Ik werkte ook veel dressuurmatig aan de hand, dit deed ze ook echt super. Toch had ze slechte coördinatie en balans. Geen uithoudingsvermogen. Ze kon aan de longe niet eens 5 rondjes galop volhouden en heeft daar tot de dag van vandaag nog steeds moeite mee. Ze is nu 6.5 en galop onder het zadel gaat nauwlijks.
Ze is niet voorwaarts hoewel ze wel een werkwillig paard is met een enorme will to please. Verder is ze hypermobiel en kan de spieren die we opbouwen, erg slecht vasthouden.

Ik geef nu sinds 2 jaar een PSSM dieet iom een voedingsdekundige. Ze krijgt geen krachtvoer, 60 gram rijst eiwit, een aminozuren mix. Vitamine E komt altijd als tekort uit t bloedonderzoek. We zijn begonnen op 0.8 en zitten nu al 1.5 jaar lang op 1.5. Ze kreeg een natuurlijke Vitamine poeder met lijnzaadolie erbij voor de opname maar neemt dus niet genoeg op. Dus sinds gister zijn we overgestapt op de vloeibare Vitamine E van Goldmedics, hopelijk gaat dat verschil maken. Verder krijgt ze magnesium citraat maar ook dit neemt ze slecht op en zit hiermee altijd aan de ondergrens, dus ik wil nu overgaan op de vloeibare magnesium van Heltie horse mits ik die wel hoog genoeg kan doseren. Als jullie nog andere tips hebben voor een goed opneembare magnesium hoor ik die graag.

Daarnaast krijgt ze nog 10 gram zout, pavo vital balancer (ze lust heel veel balancers niet), Steady & Stable voor haar suikerstofwisseling (ze is ook IR en lijkt bevangen te zijn geweest), Guts & Glory als probiotica en ondersteuning voor haar maag. Dit alles in een beetje nutrimash.

Ik heb haar nog niet getest want ze heeft zo veel symptomen, en icm wat steeds uit de bloedonderzoeken komt lijkt het vrij duidelijk. Ik heb dit weekend me verdiept in alle omschrijvingen van Marion Otto van de verschillende gentypes en de omschrijving van P8 is alsof het 1 op 1 over mijn merrie gaat. Verder herken ik uit de Px de sensoric overload zowel auditief als visueel, en de laminitis uit P4. Als ik afga op haar ervaring zou ik de volgende keer met bloedprikken ook haar mangaan moeten laten prikken en verder zink, selenium en B-vitaminen. Selenium hebben we wel de eerste keer op geprikt maar die was toen gelukkig goed. Zijn er hier meer mensen die dit hebben laten onderzoeken met name de mangaan) en zo ja wat waren jullie waarden? Volgens de info van Marion Otto is vooral de lage mangaanwaarde kenmerkend voor PSSM2 paarden en moet je anders verder zoeken naar ECVM, darmproblemen, Lyme of kissing spines. Deze laatste 2 heeft ze niet, uitgesloten door respectievelijk bloedonderzoek en foto's van haar rug.

Ook heeft Marion Otto het over CoQ10 om dat bij te voeren voor het uithoudingsvermogen. Heeft iemand daar hier ervaring mee en zo ja, welke geef je?

We hebben dus al een hele zoektocht achter de rug, maar ik denk dat we zeker nog winst kunnen behalen als we die Vitamine E en magnesium op een normaal level krijgen. Ze was deze zomer eigenlijk best goed op de rit muv het schrikachtige, ze kan soms uit het niets ineens heel explosief reageren in de buitenbak of met wandelen. Dit najaar werd ze ineens geïrriteerd met borstelen maar dan voornamelijk aan de linkerkant. Ze was ook gevoelig op haar linkerflank. Ze is behandeld voor maagzweren en ook de fysio is geweest, maar voor maagzweren lag dat gevoelige punt te ver naar achteren vond de fysio. Er werd ook nog aan eierstokproblemen gedacht maar daarvoor zit het weer te laag en bovendien merk ik amper dat ze hengstig is en doet ze ook nooit vervelend met aansingelen of dat ze gevoelig is op mijn been. Dus de fysio vond een opvlamming van haar PSSM2 aannemelijker agv stress.

Sorry voor het hele verhaal, hopelijk kan ik hier ervaringen delen en goede tips krijgen om haar nog verder en beter te ondersteunen. Ik rijd haar op dit moment niet maar als ze aangeeft zich beter te voelen ga ik dit wel weer heel langzaam oppakken. Ik zag Farjen al als bekende van het PS/ES topic :wave: Alvast bedankt voor het lezen van ons verhaal!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-25 13:06

Je doet al heel veel en werkt al met een voedingsdeskundigen en volgens de richtlijnen van Marian Otto, dus ik denk dat de enige manier om gericht dingen te kunnen optimaliseren toch neer gaat komen op testen vwb de PSSM/MIM varianten en toch die ECVM/röntgens van de nek ook meenemen in je onderzoek. Wat gaf de arts aan die de onderzoeken tot nu toe heeft gedaan?

Hoe wordt ze gehouden? Paddock, PP, wei, stal, combi? Is het hooi ook getest?

De operatie en de droes zijn wel echt schoolvoorbeelden van ingrepen die een negatieve stikstofbalans in het lichaam veroorzaken, wat een grote trigger is voor het ontwikkelen van MIM symptomen. Vooral bij zo'n jong dier kom je dan makkelijk achter de feiten aan te lopen.