[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 13:48

Weet ik niet, maar weet wel dat paarden soms heel hard voor zichzelf kunnen zijn en niet altijd hoeven te tonen.

Die van mij heeft een periode geen brood meer gelust deed namelijk vroeger daarin de pil. Tegenwoordig word de pil gewoon in zijn mond gestopt aangezien het heel snel oplost.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 13:59

De pil heeft hij bijna nooit in eten of dergelijke gehad. Altijd mini stukje wortel met daarin het pilletje. Maar maagzweer zou dat niet opvallen in bloeduitslag ?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 14:04

Dat weet ik niet. :o

Anders gewoon even overleggen met DA. :o Heb er zelf geen ervaring mee, maar het kwam zo ineens op.

Foreverkliek

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 14:53

Maagzweer komt niet uit bloedonderzoek. Is een apart onderzoek waarvoor je paard minimaal 12 uur op een kliniek moet staan en vasten. Dus als hij nog geen maagzweer heeft krijgt hij hem dan wel.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 14:58

Altijd goed nieuws, Nathalie _O-

Je kan Gastricomp proberen. Kun je bij Laarakker bestellen. Als je het niet mee krijgt, heb ik hier nog wel een halve pot staan, die ik niet meer gebruik. Ik heb geen paard met diarree, maar wel met maagzwerengehad. Dit werkte hier goed. Anders moet je aan de maagpillen. Die zijn wel duur.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 15:02

Bij maagzweer zou hij de gerst zeer waarschijnlijk ook niet eten en juist het hooi wel....

Idifix, ik denk dat je even een stappenplan moet gaan maken ( met hulp van de da ?). Je wilt de oorzaak van de dunne mest weten en het niet goed eten. Bloedonderzoek en mestonderzoek kwam niets uit. Is begonnen na een aantal weken prascend. Toch ?
Ga bedenken of je idd wilt stoppen met de prascend of juist wilt beginnen met de medicijnen. Zou wel een beetje snel gaan beslissen, zolang dunne mest en terug vallen is niet gezond natuurlijk.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 15:07

Hangt denk ook af van de kwaliteit hooi/gerst (hard/zacht).

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 15:10

Fabster schreef:

Je kan Gastricomp proberen. Kun je bij Laarakker bestellen. Als je het niet mee krijgt, heb ik hier nog wel een halve pot staan, die ik niet meer gebruik. Ik heb geen paard met diarree, maar wel met maagzwerengehad. Dit werkte hier goed. Anders moet je aan de maagpillen. Die zijn wel duur.

Zo ben ik :D
Ik weet het toevallig omdat ik het er niet zo gek lang geleden met mijn da over heb gehad. Ik weet vrij zeker dat twix een maagzweer heeft (gehad). Maar toen ik hoorde wat dat onderzoek inhoud heb ik maar besloten het paard dat niet aan te doen. Ze geeft ook geen symptomen en is dik zat. En met haar verleden gaat mijn da ook akkoord als ik er zonder test een kuur gastogard in wil gooien.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 15:15

Natalie36 schreef:
Fabster schreef:

Zo ben ik :D
Ik weet het toevallig omdat ik het er niet zo gek lang geleden met mijn da over heb gehad. Ik weet vrij zeker dat twix een maagzweer heeft (gehad). Maar toen ik hoorde wat dat onderzoek inhoud heb ik maar besloten het paard dat niet aan te doen. Ze geeft ook geen symptomen en is dik zat. En met haar verleden gaat mijn da ook akkoord als ik er zonder test een kuur gastogard in wil gooien.

Ik ken de procedure ook ja. Zowel Sjaak (stress) als Beau (pijnstillers) hebben maagzweren gehad. Daar benik echt zeker van. Maar heb ook de echoscopie niet laten doen. Wordt inderdaad niemand vrolijk van. In beide gevallen werkte de gastricomp goed. Beide paarden knapten na een dag al op. Was echt niet te geloven. Maar bij zware gevallen zal je inderdaad naar de gastrogard moeten. Er is ook een centaal topic voor maagzweren. Er is nl een goedkopere variant en de kuur die de da voorschrijft is zelden lang genoeg (volgens de mensen in het topic). Maar benwel blij dat ik daar vanaf ben.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 15:18

Mocht ik het ooit toch niet vertrouwen pak ik ook die van abbler idd. Maar voorlopig is mevrouw dik zat en eet ze genoeg. Fatsoenlijk voerbeleid heeft bij haar al een hoop problemen opgelost hoop ik.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 15:18

Maagzweer kan slecht eten verklaren, maar diarree?
Mijn paard heeft meerdere keren maagzweren gehad en afgelopen keren met Abler behandeld, omazeprol uit Amerika, ipv €27 per dag aan Ulcergold spuiten te betalen, kwam het dan op €7 per dag.
Mocht het een maagzweer zijn, zou je binnen een paar dagen Ulcergold verschil moeten zien. Wil je een maagzweer echt goed herstellen, moet je het 4 weken volle dosis en 4 weken afbouwen, dan is via Abler bestellen wel de moeite ;) Ik geef het ook preventief (als ik stress vermoed bijv. bij verhuizing), nu ook voor dat ze Metacam krijgt.
Bij mijn paard was 2x bloedarmoede geconstateerd, beide keren pas toen ze al behandeld werd voor maagzweren. Niemand zag er iets aan (mooi blinkend alert paard) maar ik vond haar iets te mat en slecht eten.. Elk paard toont het anders dus lastig te zeggen zo via Bokt.
Mijn paard had tijdens 1 van die kuren 3 soorten eten in haar stal plus een berg hooi, ze liep haar stal uit en ging aan een pak stro staan knabbelen.. ze kiezen dan zelf vaak wat ze wel en niet goed kunnen verdragen. Elke DA adviseert om lucerne door het voer te gooien om extra kauwen te stimuleren. Terwijl lucerne juist weer heel hard is en de maag meer irriteert en mijn merrie alles er tussen uit vist dus daar maar mee gestopt (na 6 verschillende merken lucerne geprobeerd te hebben.. :+ ), vertrouw nu meer op mijn eigen paard haar keuze dan al die voer adviezen.

Wat Maris zegt, maak een goed plan, kies tussen prascend stoppen of medicijnen erbij.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 20:05

Doe ik !

Heb gisteren eerste avond geen prascend gegeven en vanavond ook niet. Net daar geweest voorlopig nog natte billen maar frisse blik. De vitaminen brokjes van st hyppoliet gaan er dan wel vlot in.

Alvast bedankt allemaal dat jullie zo mee denken !

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 20:08

Fijn Idifix, ik hoop dat je nu in ieder geval snel duidelijkheid krijgt of de dunne mest door de prascend komt.
Heb je al iets van grasmix geprobeerd ofzo om zo toch vezels te geven aan je paard als hij zijn hooi niet/ te weinig eet ?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 20:17

Mijn paard had ook vaak last van diarree. Achteraf gezien kwam het doordat hij te weinig hooi binnen kreeg. Dat kwam weer door slecht gebit. Nu bepaal ik helemaal zelf wat hij eet (sta op een andere stal). En hij heeft geen diarree meer. Alleen als hij weer op de wei staat.
Hij krijgt compactgras gemixt met grasmix, grasbrok en seniorenslobber van Masters. Bij elkaar 9 kilo per dag. Hij is weer mooi op gewicht en geen diarree.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 11:26

Nee ik heb nog niks van grasmix geprobeerd zal er eens naar kijken maar moet een beetje zien want binnenkort zit ik hier met tien zakken voer waar ik niets mee kan doen. Even rond horen of niemand dat toevallig heeft voor te proberen.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 13:13

Wanneer zou ik trouwens enig verschil kunnen of mogen zien van de afwezigheid van de prascend? Ik ben Da ook aan het bellen voor tandcontrole vorige keer was dat blijkbaar niet gebeurd hoorde ik net.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 18:54

Ik ben geen expert, maar de halfwaardetijd van prascend is kort, bij paarden korter dan bij mensen, dus zou binnen enkele dagen wel verbetering verwachten als dat de enige oorzaak van het probleem is.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 19:03

Vandaag heeft hij wel de hele ruif leeg gegeten met hooi dat is toch iets.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 19:16

Wat fijn!

Thea2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 08:14

Maris schreef:

Pluisbeer en Maria: dank voor het filmpje. We hebben dit nu zelf ook geprobeerd. Dus met dik stevig tempex een soort van "schoenen" gemaakt. Over t harde liep ze direct beter maar buiten in de modder blijft dit niet zitten. Ik wil haar niet de hele dag op stal houden terwijl de andere wel naar buiten gaat.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 08:35

Buiten hoefschoenen met zachte pads er in!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 12:56

superlotje schreef:
Ik ben geen expert, maar de halfwaardetijd van prascend is kort, bij paarden korter dan bij mensen, dus zou binnen enkele dagen wel verbetering verwachten als dat de enige oorzaak van het probleem is.

Ik weet niet of het zo snel gaat hoor. Als de prascend voor geirriteerde darmen heeft gezorgd of ontstekingen heeft dat misschien wel meer tijd nodig om te genezen.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 13:43

Ik kom er net van. Diarree is nog hetzelfde puur water met lijkt wel hooivezels in( hele staart hing er mee vol)Ook heel vaak gaat zijn staart omhoog maar toch is het niets dan of een windje. Doet me beetje denken aan blaasontsteking je denkt dat je moet, maar dan kan je niet of het is maar een beetje.

Ik zag net ook dat hij een wondje heeft op een van zijn benen volgens mij gewoon puur door nat te zijn door de mest. Ik zei in een vorige post al dat ik normaal s avonds de prascend geef dus vandaag is pas de 3de dag zonder eigenlijk. Alleszins ik zie er nog geen verschil van.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 13:50

Heeft hij wel weer beter gegeten ?

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 14:10

Je zei toch dat hij nu wel het hooi gegeten heft?
paard bij ons op stal at helemaal niet meer met de pergolide en is gestopt en eet weer normal...ze geeft het nu al een jaar niet meer en gaat goed...