[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_sharona_

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 16:30

De mijne deed dr hoofd al omlaag toen ik met dr deken kwam aanlopen (zodat ze dr deken om kon doen). Zo van : Goedzo baasje geen jeuk dit jaar! Haha zag er echt heel schattig uit.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 17:10

Deed mijn Fries ook altijd, die dook gewoon al in haar Boett. Ik zorgde dat ik de hals al helemaal bij elkaar had gepakt, anders was dat veel te lastig :D

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 18:45

Vanmiddag kwam ik uit mijn werk en liep zo een zwerm knutten in. Ik ben dus meteen naar Cherise gereden om de deken op te doen.
Daar aangekomen tref ik een heerlijk windje, geen kunt te bekennen en een heerlijk rustig paard. Geen gezwiep met haar staart, stond heerlijk te zonnen, dus toch de deken maar even afgelaten.

Wel heeft mevrouw sinds het weekend een graasmasker op, ze blijft anders zich helemaal vol proppen met hooi. Ze is al veel afgevallen, maar er mag nog meer af en op het moment lijkt ze een beetje stil te staan.
Overgewicht is ook niet bevorderlijk om de eczeem onder controle te krijgen.

Het enige wat we nu doen is wekelijks een paar druppels derven op de staartwortel.

Esther_Tommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 20:59

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:34

eef1006

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:23

Hier ook al enkele dagen onder de RSIH..toch al begonnen met schuren aan dr staart. Ellendige knutten :( Mensen nog tips of nieuwe ideën om te delen??

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:31

Oh, die RSIH wordt mijn volgende spaarprojectje, hoeft zijn haar niet meer in een vlechtje :)

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:38

Hebben jullie nog n tip voor mn tinker qua masker; die schuurt de oren tot bloedens toe open maar n kap accepteert ze niet en sloopt m steeds binnen een uur van dr hoofd. Ik zag haar helaas alweer flink met t hoofd slaan dus morgen maar eens gauw de deken op ....

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 23:01

Sunke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 09:21

Hier van deken verwisseld, in plaats van de eczeemdeken heeft Sunny nu een regendeken op met een eczeemhals Afbeelding (hoop dat het een beetje zichtbaar is)

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 09:51

Hallo allemaal! :wave:

Ik zie dit topic nu pas voorbij komen... Slecht.. -O-
Ik meld me ook met een pony met waarschijnlijk zomereczeem. Er zijn periodes in de zomer dat ze zich helemaal open schuurt. en andere periodes juist weer niet. Ik heb een pony van inmiddels 13 jaar, en ze staat nu 8 jaar bij ons..

toen wij haar zo'n 2 jaar hadden begon het een beetje.. Ze had zich open gebeten op sommige plekken. het waren ronde, kale, verdikte plekken verdeeld over haar lichaam.. We dachten zelf dat het muggenbeten waren die ze kapot had gebeten. Dus vanaf toen hadden we een vliegendeken gekocht.

Vanaf toen is het een beetje begonnen... als ze gebeten was door een beest (mug,knut,horzel,daas...) kreeg ze flinke bulten. meestal zaten deze allemaal in de hals. Haar staart jeukt ook bijna altijd. Een tijd terug heeft ze hier een pleeborstel van gemaakt.. samen met haar billen, deze waren ook kaal/open geschuurd..

Het jeuken aan de staart en de bulten in de hals zijn de enige die terug komen.. Ik heb haar regelmatig gewassen met teershampoo, maar dat helpt niet veel. en we smeren/spuiten haar helemaal in met verschillende soorten anti vlieg..

Sinds 1 jaar hebben we ipv een vliegendeken een eczeemdeken. De RSIH zoals jullie hem hier noemen. :D Met deze deken heeft ze duidelijk meer rust dan een gewone vliegendeken..

Van de DA krijgen we overigens ook prednison spray voor in de staart om de jeuk tegen te gaan.

Het rare vind ik alleen dat haar manen niet mee doen. tenminste.. De huid is bij de manen wel net zo schilferig als bij de staart. Maar ze ervaart hier geen jeuk aan.

Ik hoop door hier mee te lezen om meer tips en tricks te ontdekken, en zo de jeuk ook bij mijn pony wat te verlichten. :)

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 10:02

Loretteeee schreef:
Hallo allemaal! :wave:

Ik zie dit topic nu pas voorbij komen... Slecht.. -O-
Ik meld me ook met een pony met waarschijnlijk zomereczeem. Er zijn periodes in de zomer dat ze zich helemaal open schuurt. en andere periodes juist weer niet. Ik heb een pony van inmiddels 13 jaar, en ze staat nu 8 jaar bij ons..

toen wij haar zo'n 2 jaar hadden begon het een beetje.. Ze had zich open gebeten op sommige plekken. het waren ronde, kale, verdikte plekken verdeeld over haar lichaam.. We dachten zelf dat het muggenbeten waren die ze kapot had gebeten. Dus vanaf toen hadden we een vliegendeken gekocht.

Vanaf toen is het een beetje begonnen... als ze gebeten was door een beest (mug,knut,horzel,daas...) kreeg ze flinke bulten. meestal zaten deze allemaal in de hals. Haar staart jeukt ook bijna altijd. Een tijd terug heeft ze hier een pleeborstel van gemaakt.. samen met haar billen, deze waren ook kaal/open geschuurd..

Het jeuken aan de staart en de bulten in de hals zijn de enige die terug komen.. Ik heb haar regelmatig gewassen met teershampoo, maar dat helpt niet veel. en we smeren/spuiten haar helemaal in met verschillende soorten anti vlieg..

Sinds 1 jaar hebben we ipv een vliegendeken een eczeemdeken. De RSIH zoals jullie hem hier noemen. :D Met deze deken heeft ze duidelijk meer rust dan een gewone vliegendeken..

Van de DA krijgen we overigens ook prednison spray voor in de staart om de jeuk tegen te gaan.

Het rare vind ik alleen dat haar manen niet mee doen. tenminste.. De huid is bij de manen wel net zo schilferig als bij de staart. Maar ze ervaart hier geen jeuk aan.

Ik hoop door hier mee te lezen om meer tips en tricks te ontdekken, en zo de jeuk ook bij mijn pony wat te verlichten. :)

Wat voor voer krijgt ze?

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 15:57

Kuil en een handje onderhoudsbrok. Ze heeft ook stofallergie en daar krijgt ze omega 369 mix voor, van pavo dacht ik. :)

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 16:11

Loretteeee schreef:
Kuil en een handje onderhoudsbrok. Ze heeft ook stofallergie en daar krijgt ze omega 369 mix voor, van pavo dacht ik. :)

Ik zou het kuil vervangen door hooi om te proberen.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 16:47

Dat gaat dus niet met haar stofallergie. Als ik hooi geef is het te stoffig. Ook als ik dit week of onderdompel in water blijft ze nog hoesten. Op kuil doet ze het het beste..

Sunke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 16:56

En als je het hooi een nacht laat weken?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 17:04

Sunke schreef:

Dat schrijft ze, dan nog..

Sunke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 17:10

Jester_ schreef:
Sunke schreef:

Dat schrijft ze, dan nog..

Ligt eraan wat je onder weken verstaat, onze pony gaat ook hoesten van een paar uurtjes weken, maar niet als het een nacht heeft geweekt..

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 19:37

Ik wacht ook niet tot m'n paard jeuk krijgt hoor! Ik weet alleen een beetje wanneer ze het gaat krijgen. Dus daarvoor probeer ik altijd nog even zonder deken omdat ze dat eigenlijk nooit kan.

Gister is hier ook de RSIH op gegaan. Nog totaal geen jeuk. Hopen dat het mee gaat vallen dit jaar!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 20:56

Bij die van mij het 1e spoortje van jeuk ontdekt vandaag ...
En toch had ze niet buiten gestaan .
Heb haar maar eens lekker gewassen . Want doordat ik ziek thuis ben . Heeft ze qua borstelen enzo afgezien afgelopen week .
En t valt me wel op , hoe schoner het paard , hoe minder aantrekkelijk voor de steek beesten

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 21:59

Sunke schreef:
Ligt eraan wat je onder weken verstaat, onze pony gaat ook hoesten van een paar uurtjes weken, maar niet als het een nacht heeft geweekt..

Een nacht weken hebben we ook al geprobeerd.. En vervolgens kletsnat geven, ze blijft kuchen helaas. Vind het zelf een raar geval omdat er echt geen stof meer in kan zitten.. Mijn andere oplossing met hooi zou nog stomen zijn. Maar hooistomers zijn ontzettend duur. En als ze op kuil ook geen hoest heeft gaat mijn voorkeur daar liever naar uit. :)

Wat is in dit jeuk verhaal het verschil tussen hooi en kuil als ik vragen mag? :)

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:32

In kuil zitten veel meer suikers waar ze vaak jeuk van krijgen.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:36

kuil wordt meestal gemaakt van 1e snedes gras.
Dat is dus het echte voorjaarsgras dat heel rijk is aan voedingsstoffen.
De rede dat hier kuil van gemaakt word is
omdat er in verhouding veel water in zit en dat is lastiger om te drogen.
Hooi daarentegen wordt meestal gemaakt van 2e en oudere snedes gras.
Dat gras is al wat uitgebloeid en bevat dus minder voedingsstoffen.

Wanneer er van hetzelfde land en de zelfde snede zowel hooi en kuil wordt gemaakt
dan bevat het kuil in theorie minder energie omdat suikers worden omgezet in melkzuur
(dit zorgt voor de houdbaarheid van het kuil).
Hooi bevat minder water per kg dan kuil en dus heeft je pony
meer kuil nodig om de minimale droge stof binnen te krijgen.
Als het niet mogelijk is om je pony op hooi te zetten ga dan op zoek naar kuil
(of bijvoorbeeld voordroog, dit zit tussen kuil en hooi in) van wat latere snedes.

Esther_Tommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 00:16

Zinzi_jewel schreef:
Willem_Aukje schreef:
Jeeej eindelijk zijn ze er ook voor de allerkleinste
De RSIH pettit

http://www.dochorse.nl/rambo-sweetitch- ... etite.html

Die waren er al want ik heb zo,n klein dekentje .
Voor een pony van een 90 cm
Te koop is dat dekentje overigens

O had ik dat maar eerder geweten.
Wat vraag je ervoor?

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 10:48

Oké, zeer interessant! :D

Nu is het wel zo, dat ze al zo'n 6-7 jaar jeuk heeft. En sinds 1-2 jaar stofallergie. Ik denk dat ze sinds anderhalf jaar op kuil staat.