[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 16:20

Jannepauli schreef:
Is het gebit goed nagekeken Setteli? Cushing paarden hebben vaak tand/kiesproblemen.

Een half jaar geleden is haar gebit gedaan en ook een kies getrokken die los zat. Maar ze bleef toen proppen maken. Ze heeft ook een heel scheef gebit. Er is eigenlijk niet zoveel meer van te maken. Maar vrijdag wordt alles weer een keer goed nagekeken. Hoop dat er nog iets verbetering in zit

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 09:44

Dag dames,

Ik ben hier een stille meelezer. Mijn pony heeft ook cushing en ik ben met hem in Februari begonnen met peroglide. Alleen heb ik het idee dat hij door die medicatie juist een beetje achteruit gaat... zijn weerstand lijkt enorm verslechterd. Iemand daar ervaring mee?
Vandaag at hij ook heel slecht en is nu al een aardige tijd in de diarree en zijn vacht is niet top(veel jeuk en warrig)

Ik ga dinsdag sowieso de dierenarts bellen, maar ik hoor graag van jullie ervaring hiermee.

cynthiar

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 09:48

Met wat voor dosis ben je begonnen?

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:36

Een halve pil en daarna overgegaan op een hele

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 11:00

Waar uit zich de 'achteruitgang in weerstand' in?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 11:09

Misschien is een hele te veel voor jouw pony. Hoeveel weegt hij en wat waren zijn symptomen?

Ze kunnen inderdaad diarree krijgen van pergolide.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 11:25

Er zijn al een paar mensen hier op bokt gestopt met de pergolide omdat hun paarden/pony's er meer van achteruit gingen dan vooruit helaas.
Maar misschien moet je eerst eens proberen hoe je paard reageert op b.v. 3/4 tablet ?!

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 11:34

Hij oogt wat slomer, best lang al aan de diarree, jeukende vacht met opeens plekjes(geen schimmel)
doffe vacht ook. En hij eet vandaag slecht

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 11:36

Hoeveel weegt hij ?

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 14:20

400/450

de dierenarts zei dat we eerst op een halve moesten en als we geen verschil zagen dat we dan naar een hele pil toe moesten..

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 14:34

een hele is dan echt teveel. Onze A-pony stond ook op een halve, maar kreeg inderdaad ook diarree en at heel slecht. Terug gegaan naar een kwart en nu is het helemaal goed. Ik zou teruggaan naar 3/4 of misschien wel een halve.

Het verschil kan soms heel lang duren voordat je dat merkt. Meer tijd voor nemen.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:33

Ja ik ga ook terug naar sowieso een halve!

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 23:11

Afbeelding..

vidar vanmiddag ... let niet op de zweetplekken, kwamen net terug van een buitenritje!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 08:37

Hij ziet er goed uit!! :j

Deijs, ik denk ook teveel van het goede inderdaad. Mijn merrie van dikke 500 kilo krijgt 3/4 en daar doet ze het goed op (wel een heel geklooi dat hakken en zagen met die pillen :)) )

Hoe zou je eigenlijk kunnen merken dat ze te lage dosering krijgen? Weer echte PPID klachten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 11:02

Ik snap het ook echt niet meer: MiniMe krijgt sinds een week of 3 een halve prascend, maar idioot genoeg niet meer waus van de verhoging. Ook heeft ze alleen maar een paar lange haren losgelaten, zit weer vol met ontstekingen (oedeem en van die gele vocht korstjes) en achterhand verslechterd!! Word door die slechte achterhand en dus bijna niets met haat kan doen ook gelijk weet baggervet. Ik begin mij serieus af te vragen of ik haar niet beter van de prascend moet afhalen, wat vinden jullie? Ben ook maar weer met het grotescheer drama begonnen en vanochtend een stukkie met haar wezen fietsen (rechte stukken gaat nog, longeren kreupelt ze rechtsachter nog steeds lichtjes vanuit het spronggewricht, gelukkig niet meer warm en vocht erin) maar ze doet het zo graag, die oren gaan erop en ik trap me eigen verloren on haar bij te houden, ik weet het effe niet meer eigenlijk...

Ik ben in half jaar tijd van 1/8 - 1/4 - 1/2 prascend gegaan. Krijgt s'nachts op stal 2 plakken in hooinet en staat overdag op de wei, ik heb 2 stukken wei voor 3 paarden in totaal (2 van mij = shet en tuigtank en een welshpony) van in totaal ong. Halve hectare, die ik om de 2 weken gem. Wissel ivm hengstig zijn van grote en aantal hengsten op terrein.

Netjes ontwormd 4x per jaar en geen wormen gevonden, tandarts, zei maand geleden dat ze prima gebit heeft, niks mis mee, hoefsmid zegt dat ze prachtige hoeven heeft rn bekapt achter binnendoor omdat ze duidelijk sleept en last van die kniebandjes heeft
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-04-14 11:19, in het totaal 2 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 11:10

wat vervelend!Geef je haar magnesium?Sinds ik Pablo dat geef gaat hij veel beter en is ook minder opgeblazen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 11:24

Thanks geerke voor de snelle reactie, maar dat krijgen ze al ruim een jaar dagelijks van me, magnesium. Is zon gewoonte geworden dat ik het vergat te melden: ik maak 1 x daags 1 schep muesli tot pap met water en de magnesium en dan krijgt MiniMe daar een handje van, rest is voor grote...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 11:47

Misschien provarium breeding bijgeven, dan verharen ze beter. Ik weet alleen niet of je er dan weer mee kan stoppen...

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 12:19

Thx Dimple..ben ook blij dat t zo goed gaat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 12:56

Ben toevallig wel een maand geleden gestopt met het geven van monnikspeper, na een jaar geven, verhaarde ze ook niet van. Maar dat zou inhouden dat de prascend niets doet en de monnikspeper haar ontstekingsvrij en haar achterhand goed houd? Dat geloof ik niet...

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 14:12

Mijn pony doet het momenteel ook super op de homopatie en zonder de prascend. Heb een über happy pony. Is bijna eng. :o Alleen het hoesten krijgen we nog niet opgelost, dus nu gaan we kijken naar iets sterkers van de homopaat. Metazoa wordt n gegeten en nu zijn we het gewonnen voer aan het proberen. Ze staat zelfs met schuim op haar mond het voer te eten. :) Verharen doet ze ook als een gek op de ongeschoren gedeeltes.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 14:35

Jeetje joh, toch behoorlijk wat mensen die 'last' hebben van de Prascend.
Zou op langere termijn het andere bijwerkingen geven?

Hoelang krijgen paarden deze medicatie nu? Is dat een kwestie van jaren? Tientallen jaren?

Gister mijn merrie verhuisd naar een andere stal met een beleid wat hopelijk beter bij haar past. Het was wel een hele stap en ik lag er vannacht ook wakker van en mezelf af te vragen of ik een goede keuze heb gemaakt. Maar we gaan het zien...........alles voor de merrie.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 14:44

ik denk dat sommige paarden inderdaad niet goed op prascend reageren....maar vraag mij dan meteen af of het paard in kwestie dan ook echt cushing heeft.Ik vind nogsteeds 1x bloedafnemen op ACTH niet echt betrouwbaar.Maar goed wie ben ik :+

Helemaal bij paarden die eigelijk de meest duidelijke symptomen missen.Spierverlies,krullen,zwakte in achterhand.Vraag mij ook af of het wel goed is paarden te gaan behandelen die net een fractie boven de toegestane waarden zitten.
Maar goed,Dimple,jou paard is er wel weer van opgeknapt.
Er is alleen geen weg terug(wat medicatie betreft),en ze is pas 13. :7

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 14:59

Daarom kijk ik ook heel specifiek naar haar.
Ze is er echt van opgeknapt, maar er spelen nog zoveel meer dingen mee dan alleen die waarde.

Daarom nu terug naar 3/4 en blijft ze het goed doen naar een halve. Ze zit nu goed qua waarde. En ieder jaar testen we weer opnieuw. Bij twijfel, laat ik weer bloed trekken. Lang leve de verzekering :')

Het is en blijft een lastige ziekte, met name omdat die ACTH niet alleen door PPID kan verhogen. Jammer genoeg is het niet even een klein prikje in de vinger om de hoogte te bepalen zoals dat bij ons wel wordt gedaan met suiker. ;)

Alleen de visite voor de afname van het bloed was ruim 40 euro.......Katjsiennnnnngggggggggg......... :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 15:51

Het vreemde is dat het wel lijkt of juist na de laatste verhoging ik ineens suikerpilletjes ben gaan geven: lijkt wel of de prascend totaal geen effect meer heeft!