Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
_Cher schreef:ellepel schreef:ik voer gewoon de subli dieetmix.
prima voer,hoog in de vitamines en zomers krijgen ze dan een zoutblok bij in het land en dat gaat prima
Hoeveel moet je hier van voeren per dag?
Ik zit er aan te denken om mijn pony ook zoiets te gaan voeren. Hij heeft van zich zelf genoeg energie, en geen brokken nodig maar zou hem toch wel iets bij willen geven voor de vitamines, en voor het idee omdat mijn paard wel gewoon 2x per dag brok krijgt.
Kun je dit ook mixen met dailyplus? Hij heeft toch wel behoorlijke exceem dus wil zeker aankomend jaar eens wat met het voer gaan doen.
minka schreef:Even een vraag, kwam via de zoekfunctie bij dit topic terecht
Mijn pony heeft sinds de stalperiode ineens erg veel jeuk, het gaat om een welsh cob van 8 jaar en dit heeft ze voorgaande jaren nooit gehad. Ze staat overdag buiten onder een deken en 's nachts op stal, zodra ik de dekens eraf haal staat ze continu te krabben met d'r tanden bij d'r flanken en buik.
Ze krijgt al jaren kentucky lite van havens in combinatie met draversbrok en vitaminekorrels. Kreeg als tip om eens ander voer te proberen en ben toen een tijdje overgestapt naar Marstall, maar dit heeft eigenlijk weinig geholpen en vond de muesli heel erg plakken, dus had eerder het idee dat het averechts werkt.
Zit nu een beetje met m'n handen in het haar, heb d'r helemaal terug gezet op voer en ze krijgt nog maar een klein handje per dag, paarden staan nu ook stil ivm de sneeuw en wil even kijken hoe dat werkt. Geen eten is geen optie, omdat de paarden twee keer per dag gevoerd worden en dan moet er iets in d'r bakje zitten. Iets anders dan een graan of brok kan natuurlijk wel, maar wat dan?
Pony is verzekert, dus dierenarts erbij halen en bloed laten trekken kost me vrijwel niks en is geen probleem, maar waar moet ik op laten testen en wat zijn mogelijke oplossingen.
Ze staat trouwens glad, glimmend en kort in d'r vacht, geen kale plekjes oid. En heeft ook jeuk bij d'r staart en manen..
chery schreef:@lynn-nikita: is hij al eens getest op cushing? Dit ivm rare structuur vacht?
http://dier-en-natuur.infonu.nl/zieke-d ... paard.html
minka schreef:Even een vraag, kwam via de zoekfunctie bij dit topic terecht
Mijn pony heeft sinds de stalperiode ineens erg veel jeuk, het gaat om een welsh cob van 8 jaar en dit heeft ze voorgaande jaren nooit gehad. Ze staat overdag buiten onder een deken en 's nachts op stal, zodra ik de dekens eraf haal staat ze continu te krabben met d'r tanden bij d'r flanken en buik.
.
Lynn_Nikita schreef:Hij heeft 2 x een bloedonderzoek gehad vorig jaar, ook omdat hij niet aankwam ondanks ontzettend veel voer. Deze wordt nu opgevraagd bij de da die het toen gedaan heeft. Bij de 2e test was het ?? kalium / calcium of magnesium erg hoog. Weet ik uit mijn hoofd niet meer, Zal hopelijk snel duidelijk worden. Toen zijn we gestopt met het geven van de 5 kg krachtvoer wat hij kreeg, alleen nog mais en slobber.
in zijn voer is nu niks gewijzigd. Hij krijgt s`morgens 1 kg maisvlokken en savonds 1 kg slobbermash van havens, en ruim 30 kg droge voordroog
Malenka schreef:Een nieuw probleem...
mijn paard denkt dat mini-dwarrelende-sneeuwvlokjes zijn aartsvijand-mugjes zijn. Bij het eerste vlokje begint hij zijn hoofd te schudden en spanning op te bouwen tot ik hem van die akelige dingen verlos door hem naar binnen te halen. Hoe moet ik hier nu weer mee om gaan? Het arme ventje...![]()
Vandaag deed hij het onder het rijden en kon ik exact plaatsen wat er aan de hand was. Laatst zag ik het hem vanuit de verte ook op het land doen. Toen wist ik niet wat er was. Nu dus wel.
Met rijden was er niets meer met hem te beginnen. Hij bleef maar schudden en ik drong echt niet lekker meer tot hem door. Op het land heeft hij ook geen enkele plek om te schuilen.
jenn0dv schreef:Hoi, ik kom even binnenvallen met een duidelijke vraag. Sorry als hij al eens gesteld is!
Is zomereczeem ALTIJD aan te tonen/uit te sluiten dmv bloedonderzoek?
ellepel schreef:minka schreef:Even een vraag, kwam via de zoekfunctie bij dit topic terecht
.
miswschien komt het niet eens van het voer,maar reageerd je dier op strooisel in de stal?
is daar iets in veranderd?
heb je een nieuwe deken gekocht, bepaald materiaal kan jeuken,of een te dikke deken geeft ook kriebel.
verder kunnen merries wat last hebben van hormonale schommelingen waardoor ze jeukerig zijn.
zou dus naar meer dan alleen de voeding gaan kijken
Sammyoo schreef:Met bloedonderzoek is aan te tonen of je paard een allergie heeft voor muggen (of iets anders). Ik weet niet hoe betrouwbaar die test is.
jenn0dv schreef:Sammyoo schreef:Met bloedonderzoek is aan te tonen of je paard een allergie heeft voor muggen (of iets anders). Ik weet niet hoe betrouwbaar die test is.
Ok, maar in zekere zin is ZE toch ook een allergie voor muggen? Dat is namelijk ook wat de DA hier mij wijsmaakte, dat mijn paard allergisch zou zijn voor muggen, maar het was geen ZE volgens hem.
Alleen het punt is nu dat mijn paard nu nog steeds schuurt, terwijl het al maanden koud is en de wereld bedekt is met sneeuw!
Hij schuurt niet dagelijks, maar af en toe ineens vind hij het nodig. Vooral als ze in het bomenweiland mogen is hij daar eerst een half uur mee bezig. Ik voer voor alle zekerheid alleen maar ruwvoer, en hij krijgt de grasbrokken F4F van Equilife. Dit om voedsel-allergieen uit te sluiten.
Ik zit nu dus in twijfel om het dus voor de zomer te laten testen, maar als er uit zo'n test dus geen duidelijk antwoord komt dan is het misschien nuttiger om zelf dingen te proberen. Qua voer, en omgeving?
Mijn paard is pas 3, en hengst. Het is afgelopen zomer pas begonnen, en ik ben dus eigenlijk en beetje bang voor aankomende zomer.
Heeft iemand misschien nog ervaren dat de toestand verandert na een castratie ?