[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

joann123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:41

ik wil een tinker kopen maar hij heeft exzeem ik woon in hhw wat kan ik doen

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:50

joann123 schreef:
ik wil een tinker kopen maar hij heeft exzeem ik woon in hhw wat kan ik doen

waar woon je???

joann123

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:53

heerhugowaard @keona'

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:05

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:07

_Cher schreef:
ellepel schreef:
ik voer gewoon de subli dieetmix.
prima voer,hoog in de vitamines en zomers krijgen ze dan een zoutblok bij in het land en dat gaat prima :j

Hoeveel moet je hier van voeren per dag?
Ik zit er aan te denken om mijn pony ook zoiets te gaan voeren. Hij heeft van zich zelf genoeg energie, en geen brokken nodig maar zou hem toch wel iets bij willen geven voor de vitamines, en voor het idee omdat mijn paard wel gewoon 2x per dag brok krijgt.

Kun je dit ook mixen met dailyplus? Hij heeft toch wel behoorlijke exceem dus wil zeker aankomend jaar eens wat met het voer gaan doen. :j

een halve voerschep is dan wel voldoende hoor,dan vul je net wat aan wat je pony nodig heeft.
eventueel kun je wel meer geven hoor,maar meestal doen ze het prima op een halve schep :j

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:24

Even een vraag, kwam via de zoekfunctie bij dit topic terecht :)

Mijn pony heeft sinds de stalperiode ineens erg veel jeuk, het gaat om een welsh cob van 8 jaar en dit heeft ze voorgaande jaren nooit gehad. Ze staat overdag buiten onder een deken en 's nachts op stal, zodra ik de dekens eraf haal staat ze continu te krabben met d'r tanden bij d'r flanken en buik.

Ze krijgt al jaren kentucky lite van havens in combinatie met draversbrok en vitaminekorrels. Kreeg als tip om eens ander voer te proberen en ben toen een tijdje overgestapt naar Marstall, maar dit heeft eigenlijk weinig geholpen en vond de muesli heel erg plakken, dus had eerder het idee dat het averechts werkt.

Zit nu een beetje met m'n handen in het haar, heb d'r helemaal terug gezet op voer en ze krijgt nog maar een klein handje per dag, paarden staan nu ook stil ivm de sneeuw en wil even kijken hoe dat werkt. Geen eten is geen optie, omdat de paarden twee keer per dag gevoerd worden en dan moet er iets in d'r bakje zitten. Iets anders dan een graan of brok kan natuurlijk wel, maar wat dan?

Pony is verzekert, dus dierenarts erbij halen en bloed laten trekken kost me vrijwel niks en is geen probleem, maar waar moet ik op laten testen en wat zijn mogelijke oplossingen.

Ze staat trouwens glad, glimmend en kort in d'r vacht, geen kale plekjes oid. En heeft ook jeuk bij d'r staart en manen..

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:36

Jammer dat er geen andere zijn die ervaring hebben met de 'sneeuwmugjes'.

minka,
Die van mij heeft dat jeuken dit jaar ook voor het eerst. Ik weet ook niet waar het aan ligt. Let er wel even op dat je deken echt niet doorlekt. Dat was bij die van mij op 2 plekjes wel het geval bij hele hevige regen. Daardoor kreeg hij ook jeuk en zijn er zelfs 2 plekken stuk gegaan. Wat natuurlijk weer veel irritatie opleverde.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:39

Ik ga ook hier mij eens melden.
Het gaat over een probleem paardjes van 25

De dierenarts is vorige week woensdag alweer geweest en weet het ook niet meer.

Vorig jaar is het paard hier gekomen, ondervoed, en overal kale plekken. Sinds kort is hij pas beter op gewicht ( mag nog steeds meer, maar geen karkas meer) Tijdens het verharen was hij gedeeltelijk kaal, voor de zomervacht erdoor kwam.
De laatste maanden heeft hij geen jeuk meer gehad en nu begint het weer.
Sinds een week of 2/3 begint hij weer aan te geven dat hij jeuk heeft en heeft op zijn hoofd hals, en 1 plek op zijn billen kale plekke. Ook heeft hij op zijn rug een ontzettend dikke vacht, heel raar van structuur.
Zij heeft haren uit de kale plekken zijn op kweek gezet, krijg vrijdag de uitslag. Dit om schimmel bij de onverklaarbare kale plekken uit te sluiten. Kans is echter zeer klein dat dit schimmel is.
De ergste jeuk zit in zijn liezen en binnenkant van achterbenen en navel. Hier heeft hij juist geen kale plekken.

Hij heeft 2 x een bloedonderzoek gehad vorig jaar, ook omdat hij niet aankwam ondanks ontzettend veel voer. Deze wordt nu opgevraagd bij de da die het toen gedaan heeft. Bij de 2e test was het ?? kalium / calcium of magnesium erg hoog. Weet ik uit mijn hoofd niet meer, Zal hopelijk snel duidelijk worden. Toen zijn we gestopt met het geven van de 5 kg krachtvoer wat hij kreeg, alleen nog mais en slobber.

in zijn voer is nu niks gewijzigd. Hij krijgt s`morgens 1 kg maisvlokken en savonds 1 kg slobbermash van havens, en ruim 30 kg droge voordroog

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:59

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 13:05

minka schreef:

Mijn pony heeft sinds de stalperiode ineens erg veel jeuk, het gaat om een welsh cob van 8 jaar en dit heeft ze voorgaande jaren nooit gehad. Ze staat overdag buiten onder een deken en 's nachts op stal, zodra ik de dekens eraf haal staat ze continu te krabben met d'r tanden bij d'r flanken en buik.

Ze krijgt al jaren kentucky lite van havens in combinatie met draversbrok en vitaminekorrels. Kreeg als tip om eens ander voer te proberen en ben toen een tijdje overgestapt naar Marstall, maar dit heeft eigenlijk weinig geholpen en vond de muesli heel erg plakken, dus had eerder het idee dat het averechts werkt.

Zit nu een beetje met m'n handen in het haar, heb d'r helemaal terug gezet op voer en ze krijgt nog maar een klein handje per dag, paarden staan nu ook stil ivm de sneeuw en wil even kijken hoe dat werkt. Geen eten is geen optie, omdat de paarden twee keer per dag gevoerd worden en dan moet er iets in d'r bakje zitten. Iets anders dan een graan of brok kan natuurlijk wel, maar wat dan?

Pony is verzekert, dus dierenarts erbij halen en bloed laten trekken kost me vrijwel niks en is geen probleem, maar waar moet ik op laten testen en wat zijn mogelijke oplossingen.

Ze staat trouwens glad, glimmend en kort in d'r vacht, geen kale plekjes oid. En heeft ook jeuk bij d'r staart en manen..

Misschien stomme optie, maar zou het niet door de deken kunnen komen?
Misschien dat ze het toch te warm heeft eronder en dan jeukerig wordt als hij afgehaald wordt, dat de deken misschien niet ademend genoeg is.
Bloed trekken kan natuurlijk nooit kwaad. Je kunt de DA altijd eens langs laten komen en laten kijken en dan meteen bloed laten trekken.
Sinds wanneer is je pony begonnen met jeuken? Misschien dat je pony toch iets van mijt/schimmel heeft, maar dat dat nog niet zichtbaar is in de vacht

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 13:50

chery schreef:
@lynn-nikita: is hij al eens getest op cushing? Dit ivm rare structuur vacht?
http://dier-en-natuur.infonu.nl/zieke-d ... paard.html

Heeft heeft geen krullen oid, alleen een heel erg dichte vacht, en ook alleen op zijn rug, hals benen en billen is normale vacht. Er zijn 3 verschillende artsen bij geweest is dit heb ik toen ook al gevraagd, maar had niet de symthomen ervan
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 16-01-13 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 13:50

Deken is zeker geen stomme optie, heb ik zelf ook al over gedacht en ook gewisseld, maar onder een dunnere kreeg ze het sowieso koud. Ligt nu een andere deken onder, mocht het van de binnenkant komen, maar ze begon aan het begin van de stalperiode en toen stond ze nog bloot, daarna regendekentje en nu gevoerd en het is eigenlijk continu schuren geweest.. Mijn of schimmel heb ik ook aan gedacht, dus daarvoor kan ik sowieso een dierenarts laten komen, maar er is inderdaad niks te zien aan d'r vacht geen kale of onrustige plekken..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:30

minka schreef:

.

miswschien komt het niet eens van het voer,maar reageerd je dier op strooisel in de stal?
is daar iets in veranderd?
heb je een nieuwe deken gekocht, bepaald materiaal kan jeuken,of een te dikke deken geeft ook kriebel.
verder kunnen merries wat last hebben van hormonale schommelingen waardoor ze jeukerig zijn.
zou dus naar meer dan alleen de voeding gaan kijken :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:36

Lynn_Nikita schreef:
Hij heeft 2 x een bloedonderzoek gehad vorig jaar, ook omdat hij niet aankwam ondanks ontzettend veel voer. Deze wordt nu opgevraagd bij de da die het toen gedaan heeft. Bij de 2e test was het ?? kalium / calcium of magnesium erg hoog. Weet ik uit mijn hoofd niet meer, Zal hopelijk snel duidelijk worden. Toen zijn we gestopt met het geven van de 5 kg krachtvoer wat hij kreeg, alleen nog mais en slobber.
in zijn voer is nu niks gewijzigd. Hij krijgt s`morgens 1 kg maisvlokken en savonds 1 kg slobbermash van havens, en ruim 30 kg droge voordroog

ik zou stoppen met de maisvlokken.
zit namelijk best veel zetmeel in wat word omgezet in suiker en suiker heeft een paard niet zoveel van nodig.
die dus weglaten,maar dan zie je niet meteen verschil hoor,duurt wel een week of 2-3.
mais is ook wat moeilijk te verteren door de darmen,zeker oudere paarden kunnen daar moeite mee hebben.
mais dus weg,geef eventueel een probiotica om de darmen weer op orde te krijgen.

ken je veteranensupplement van NAF?
heel fijn voor oudere dieren,zou dat eens gaan proberen, gewoon dagelijks 1-2 schepjes mengen door de slobber,
zit net even wat extra aan vitamines in wat het paard wel gebruiken kan.
als het paard nu ineens weer met jeuk begint kan het ook komen doordat de agen langer worden en ze straks weer gaan verharen.
ook weer hormonaal dus en zou goed kijken dat je ale vitamines en mineralen goed in balans hebt :j

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:22

Hoi, ik kom even binnenvallen met een duidelijke vraag. Sorry als hij al eens gesteld is!
Is zomereczeem ALTIJD aan te tonen/uit te sluiten dmv bloedonderzoek?

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:02

Malenka schreef:
Een nieuw probleem...

mijn paard denkt dat mini-dwarrelende-sneeuwvlokjes zijn aartsvijand-mugjes zijn. Bij het eerste vlokje begint hij zijn hoofd te schudden en spanning op te bouwen tot ik hem van die akelige dingen verlos door hem naar binnen te halen. Hoe moet ik hier nu weer mee om gaan? Het arme ventje... :(

Vandaag deed hij het onder het rijden en kon ik exact plaatsen wat er aan de hand was. Laatst zag ik het hem vanuit de verte ook op het land doen. Toen wist ik niet wat er was. Nu dus wel.
Met rijden was er niets meer met hem te beginnen. Hij bleef maar schudden en ik drong echt niet lekker meer tot hem door. Op het land heeft hij ook geen enkele plek om te schuilen.

Ik sanp dat het heel erg vervelend is, maar je moet gewoon even goed doorpakken, want ik herken dit van mijn eigen paard. Hij mag gerust jeuken en schudden, maar niet als ik aan het rijden ben dan wil ik dat zijn concentratie bij mij ligt.
Als de mijne al een vlieg ziet dan krijgt hij kriebels.
Gewoon proberen er door heen te rijden dus...

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:01

jenn0dv schreef:
Hoi, ik kom even binnenvallen met een duidelijke vraag. Sorry als hij al eens gesteld is!

Mijn dierenarts zegt van niet, ik weet niet wat de ervaringen in dit topic zijn....

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:07

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik wil die van mij deze zomer ook laten testen om te zien of er wat uit komt. Wanneer wordt het beoordeeld als echt ZE?
Mijn friezen hebben afgelopen zomer allebei behoorlijk geschuurd. Het kwam er vooral op neer dat de manen eraf gingen en de staart werd een pleeborstel. Vooral de staart van mijn oudste fries was er erg aan toe. Die had ook wat wondjes door het schuren. Overigens viel het wel mee, omdat ze na een aantal dagen weer begonnen te genezen maar het geeft natuurlijk wel aan dat hij echt giga jeuk had. Zouden deze 'klachten' in deze vorm al als ZE worden beoordeeld? Ze hebben er absoluut last van maar ik schat in dat het dan wel om een lichte vorm zou gaan. Ik heb bij de jongste overigens helemaal geen wondjes of korstjes kunnen ontdekken.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:45

jenn0dv schreef:

Met bloedonderzoek is aan te tonen of je paard een allergie heeft voor muggen (of iets anders). Ik weet niet hoe betrouwbaar die test is.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:34

ellepel schreef:
minka schreef:

.

miswschien komt het niet eens van het voer,maar reageerd je dier op strooisel in de stal?
is daar iets in veranderd?
heb je een nieuwe deken gekocht, bepaald materiaal kan jeuken,of een te dikke deken geeft ook kriebel.
verder kunnen merries wat last hebben van hormonale schommelingen waardoor ze jeukerig zijn.
zou dus naar meer dan alleen de voeding gaan kijken :j

Nee hier is eigenlijk niks anders dan de afgelopen 3,5 jaar :n

Heb gisteren een topic geopend, omdat ik benieuwd ben hoe snel je verandering ziet als je ander voer geeft, heb hiet helaas nog geen duidelijk antwoord op, maar wel denken veel mensen dat het luizen zouden kunnen zijn, dus dat ga ik vanmiddag maar eens checken ;) [VSW] Hoe snel merk je verschil na nieuw voer

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:45

Sammyoo schreef:
Met bloedonderzoek is aan te tonen of je paard een allergie heeft voor muggen (of iets anders). Ik weet niet hoe betrouwbaar die test is.

Ok, maar in zekere zin is ZE toch ook een allergie voor muggen? Dat is namelijk ook wat de DA hier mij wijsmaakte, dat mijn paard allergisch zou zijn voor muggen, maar het was geen ZE volgens hem.

Alleen het punt is nu dat mijn paard nu nog steeds schuurt, terwijl het al maanden koud is en de wereld bedekt is met sneeuw!
Hij schuurt niet dagelijks, maar af en toe ineens vind hij het nodig. Vooral als ze in het bomenweiland mogen is hij daar eerst een half uur mee bezig. Ik voer voor alle zekerheid alleen maar ruwvoer, en hij krijgt de grasbrokken F4F van Equilife. Dit om voedsel-allergieen uit te sluiten.
Ik zit nu dus in twijfel om het dus voor de zomer te laten testen, maar als er uit zo'n test dus geen duidelijk antwoord komt dan is het misschien nuttiger om zelf dingen te proberen. Qua voer, en omgeving?
Mijn paard is pas 3, en hengst. Het is afgelopen zomer pas begonnen, en ik ben dus eigenlijk en beetje bang voor aankomende zomer.
Heeft iemand misschien nog ervaren dat de toestand verandert na een castratie ?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:44

jenn0dv schreef:
Sammyoo schreef:

Ok, maar in zekere zin is ZE toch ook een allergie voor muggen? Dat is namelijk ook wat de DA hier mij wijsmaakte, dat mijn paard allergisch zou zijn voor muggen, maar het was geen ZE volgens hem.

Alleen het punt is nu dat mijn paard nu nog steeds schuurt, terwijl het al maanden koud is en de wereld bedekt is met sneeuw!
Hij schuurt niet dagelijks, maar af en toe ineens vind hij het nodig. Vooral als ze in het bomenweiland mogen is hij daar eerst een half uur mee bezig. Ik voer voor alle zekerheid alleen maar ruwvoer, en hij krijgt de grasbrokken F4F van Equilife. Dit om voedsel-allergieen uit te sluiten.
Ik zit nu dus in twijfel om het dus voor de zomer te laten testen, maar als er uit zo'n test dus geen duidelijk antwoord komt dan is het misschien nuttiger om zelf dingen te proberen. Qua voer, en omgeving?
Mijn paard is pas 3, en hengst. Het is afgelopen zomer pas begonnen, en ik ben dus eigenlijk en beetje bang voor aankomende zomer.
Heeft iemand misschien nog ervaren dat de toestand verandert na een castratie ?

maar als hij nu nog schuurt kun je zomerexceem echt wel uit sluiten .heeft hij geen luizen/mijten of een andere allergie anders.maar nu zitten geen mugjes meer

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:08

Nee dat is zo, maar waar ik dus mee zit is dat het in de zomer echt heel erg was. Toen heb ik zijn manen af moeten knippen. Dat wat er nog van over was. Het is een Shire dus kun je nagaan wat een bos dat was.
Nu in de winter schuurt hij af en toe, zijn vacht op de bovenste helft van zijn lichaam is wat schilferig. Ook veel schilfers in zn manen en staart. Luis/mijt is vast te stellen door de dierenarts?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:18

Misschien een allergie voor (bepaald soort) bomen? geloof dat dat ook vaker voorkomt bij paarden.
Daar kun je volgens mij ook op laten testen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:54

In het bloed zoeken ze naar reacties op een allergie.
Is die dan aanwezig, dan spreek je van een allergie.
Maar dan nog de vraag 'welke allergie'?
Want het bloed kan wel aangeven dat er op dat moment een reactie is, maar die kan net zo goed zijn op totaal iets anders.