Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
llora schreef:Even een vraagje hier. Wij hebben een a pony van 1.10 . In de zomer komt.hij gemakkelijk bij van op de wei te staan. Dit jaar met graasmasker. Maar meneer krijgt het steeds uit. Nu normaal valt hij in de winter af. Maar dit jaar wilt hij niet echt afvallen. Normaal werkt hij drie a vier keer per week met de kids. Nu met het slechte weer soms maar twee keer per week. Hij krijgt 1/4 van een schep eten van sport mix zero van de aveve. En twee keer per dag twee plakken hooi van een kleine baal. Omdat hij nog steeds niet afvalt krijgt hij nu twee keer per dag een plak hooi en heeft hij stro in zijn stal. Maar ik vind dit eigenlijk te weinig. Maar ik heb het idee dat hij te dik wordt van het hooi en twee keer per dag een vierde van een standaard schep eten. Maar hij heeft precies ook steeds honger als hij zijn emmer leeg heeft.
De vetbulten aan de schouders zijn al wel iets minder maar hij blijft echt tafel model.
Heeft iemand raad wat ik hem kan geven zodat hij toch een beetje afvalt en niet te hevig wordt. Heb eens een vitamine korrel gegeven. Maar daar werd hij hyper van.
HippoLogic schreef:llora schreef:Even een vraagje hier. Wij hebben een a pony van 1.10 . In de zomer komt.hij gemakkelijk bij van op de wei te staan. Dit jaar met graasmasker. Maar meneer krijgt het steeds uit. Nu normaal valt hij in de winter af. Maar dit jaar wilt hij niet echt afvallen. Normaal werkt hij drie a vier keer per week met de kids. Nu met het slechte weer soms maar twee keer per week. Hij krijgt 1/4 van een schep eten van sport mix zero van de aveve. En twee keer per dag twee plakken hooi van een kleine baal. Omdat hij nog steeds niet afvalt krijgt hij nu twee keer per dag een plak hooi en heeft hij stro in zijn stal. Maar ik vind dit eigenlijk te weinig. Maar ik heb het idee dat hij te dik wordt van het hooi en twee keer per dag een vierde van een standaard schep eten. Maar hij heeft precies ook steeds honger als hij zijn emmer leeg heeft.
De vetbulten aan de schouders zijn al wel iets minder maar hij blijft echt tafel model.
Heeft iemand raad wat ik hem kan geven zodat hij toch een beetje afvalt en niet te hevig wordt. Heb eens een vitamine korrel gegeven. Maar daar werd hij hyper van.
Ik zou een meetlint kopen, door mijn vee arts aangeraden. iet omdat de getallen zo nauwkeurig zijn, maar je kunt daarmee wel zien of je pony echt aankomt of afvalt.
Ik weeg al meer dan een jaar mijn hooi en meet mijn paard met een meetlint. Zo leer ik waar ze van aankomt en van afvalt. Ik hou ook bij hoeveel minuten beweging ze per dag krijgt. Hooi wegen leerde mij ook dat de ene baal zwaarder is dan de andere. Aangezien het een kleine pony is, maakt een halve kilo hooi meer of minder wel uit.
Fabster schreef:Gras is echt een no-go. Ik doe die van mij dan hooguit een uur met graaskorf. Maar soms moet ik haar dan ook een week van het gras halen, omdat ze teveel jeuk krijgt.
Verder in het zomerseizoen gebruik ik vlooiendruppels die ook tegen zandvliegjes werken. Doe ik in staart en manen. En elke dag even olie in de manen en doorkammen. Blijven de manen ook mooier van (ik gebruik geen eczeemdeken).
Succes.
Wijslander schreef:De informatie over magnesium klopt niet helemaal Fabster. Het is waar dat de citraat/chelaatvorm duurder en beter opneembaar is, maar deze vorm bevat 16% werkend magnesium.
De oxidevorm is (veel) goedkoper en minder goed opneembaar, maar bevat wel weer 55% werkend mg.
Je geeft van de oxide dus evenveel als van de chelaat/citraat om tot hetzelfde resultaat te komen. Van die ca. 25 gram (volle eetlepel) hebben de darmen over het algemeen helemaal geen last. Het is wél stukken beter voor de portemonnee (€30/kg voor citraat/chelaat vs. €1/kg voor oxide).
Fabster schreef:Wijslander schreef:De informatie over magnesium klopt niet helemaal Fabster. Het is waar dat de citraat/chelaatvorm duurder en beter opneembaar is, maar deze vorm bevat 16% werkend magnesium.
De oxidevorm is (veel) goedkoper en minder goed opneembaar, maar bevat wel weer 55% werkend mg.
Je geeft van de oxide dus evenveel als van de chelaat/citraat om tot hetzelfde resultaat te komen. Van die ca. 25 gram (volle eetlepel) hebben de darmen over het algemeen helemaal geen last. Het is wél stukken beter voor de portemonnee (€30/kg voor citraat/chelaat vs. €1/kg voor oxide).
Dat is niet wat ik heb geleerd.
beatje schreef:Fabster schreef:Gras is echt een no-go. Ik doe die van mij dan hooguit een uur met graaskorf. Maar soms moet ik haar dan ook een week van het gras halen, omdat ze teveel jeuk krijgt.
Verder in het zomerseizoen gebruik ik vlooiendruppels die ook tegen zandvliegjes werken. Doe ik in staart en manen. En elke dag even olie in de manen en doorkammen. Blijven de manen ook mooier van (ik gebruik geen eczeemdeken).
Succes.
Ik denk dat niet op het gras paardafhankelijk is.De mijne staat 24/7 buiten dus op gras.En doet het eigenlijk prima.Wel krijgt ze iedere voorjaar een kuur van glucobalance 2 bussen achterelkaar.
Als vlooiendruppels helpen tegen jeuk heeft je paard last van zomerexceem en niet van de issuline resistentie.
De mijne had ook last van jeuk en stond onder een exceemdeken,ik dacht dat ze zomerexceem had.Maar door haar vetpakken is ze gestest door de da.Sinds de gluco kuur in het voorjaar zijn de exceem dekens niet meer nodig.Lichte vetpakken heeft ze nog wel.
Fabster schreef:beatje schreef:
Ik denk dat niet op het gras paardafhankelijk is.De mijne staat 24/7 buiten dus op gras.En doet het eigenlijk prima.Wel krijgt ze iedere voorjaar een kuur van glucobalance 2 bussen achterelkaar.
Als vlooiendruppels helpen tegen jeuk heeft je paard last van zomerexceem en niet van de issuline resistentie.
De mijne had ook last van jeuk en stond onder een exceemdeken,ik dacht dat ze zomerexceem had.Maar door haar vetpakken is ze gestest door de da.Sinds de gluco kuur in het voorjaar zijn de exceem dekens niet meer nodig.Lichte vetpakken heeft ze nog wel.
Eczeem en IR zijn niet gerelateerd volgens jou?
Dat het paardafhankelijk is, is altijd waar.
Rachel_x schreef:Hoi! Ik ben laatste tijd wat aan het inlezen om te kijken wat ik het best kan doen voor mijn pony. Ik heb een barockpinto (fries x kwpn) van 6 jaar. Sinds ik haar heb heeft ze al snel last van zomereczeem en een harde manenkam (met ''blokjes' '). Ik merk dat als ik maar genoeg rijdt het een stuk beter met haar gaat, daarom is afgelopen zomer vrij goed gegaan qua eczeem. Toch is het nu december en staat ze nog steeds haar hals tegen de balk aan te schuren en blijft ze een harde manenkam hebben met de 'blokjes'.
Komt dit verhaal overeen met insulineresistentie?
Ik gaf al nooit zoveel voer, maar ik ben sinds gisteren overgestapt op een vitaminebrok ipv normale brokken.
Willen jullie eens meekijken of ik zo op de goede weg ben? Ik vind het soms maar ingewikkeldIk heb vanaf nu het volgende aan voer, dit krijgt ze 1x daags:
-Superfit horsebrok (vitaminekorrel, 200 gram)
-Luzerne van Subli (2 flinke handen)
-Speedibeet (in geweekte toestand 3/4 voerschep)
-lijnzaadolie (scheutje)
Enerzijds wil ik haar schaal voeren gezien haar dikke nek, anderzijds rij ik haar vrij fanatiek. Ze hoeft niet ''slomer'' te worden, dus ik heb mn twijfels of ik haar hiermee voldoende energie geef.
Ik lees veel over magnesium bij voeren ivm insulineresistentie. Kan dat bij haar ook werkend zijn? Ik lees over de zak magnesium van de welkoop, is dat dan oke(gunstige prijs) ?
Al met al veel vragenals iemand mij wil helpen, heel graag!