[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneV

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:58

lijnzaad

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:40

Sinds kort hebben we een erg leuke pony op de manege die helaas last heeft van zomer eczeem. Ik ga hier even mee lezen puur uit interesse.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:00

nou zit hier te twijfelen of ik de exceemdeken af ga laten. Ik wil haar nu vanaf vanacht winterdeken op doen, maar ben soms bang dat overdag toch nog van die vervelende knutten rondzwerven met zo'n weertje... dilemma... anders maar gewoon de deken onder winterdeken laten....

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:54

Betrapte hier op krabbelen bij elkaar, die van mij en de andere eczemer die net thuis is. :\ Heaven gelijk in de Derfen gezet, blijft die pony er wel weer vanaf, maar kom maar op met slecht weer, want wil het seizoen afgelopen. O:)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:45

chipieke schreef:
hier krijgt ons Zita na haar eczeemdeken pas een regendeken op als ik weet dat het een hele dag gaat gieten! Een winterdeken krijgt ze pas als het overdag flink onder het vriespunt gaat. Voordeel van geen ruiter te zijn :D Laat haar maar een (beetje :') ) teddy worden :D

Ons Zita haar vacht is wel niet alles... Heel vettig en voelt ruw aan. Iemand enig idee wat ik haar kan bijgeven om haar vacht wat netter te houden?

heb je een foto van haar?
een vette vacht lijkt me niet zo erg, hebben ze bij ons momenteel ook alemaal.
komt omdat ze flink verharen en dat zorgt voor extra vet op het haar.

is ze niet gewoon wat rommelig door het verharen?
wat extra vitamines helpt wel goed

wat ik heel goed voor de vacht vind is inderdaad lijnzaad olie ,of trias omega olie van de paardendrogist,is me vorg winter heel goed bevallen bij de paarden

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:47

vettig is helemaal niet erg.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:49

Flosje446 schreef:
Als de eczeemdeken af kan, dan komt de winterdeken er hier alweer op. Schiet dus ook niet echt op. Maar het voordeel is wel dat de paarden dan geen jeuk meer hebben.

ja daar doe ik niet aan. laat haar maar lekker zelf voor haar `deken` zorgen. :) ben allang blij als die eczeemdeken af kan :)

ik heb nog even een vraagje.

ik heb nu 2 dekens (ander merk, maar stiekem zijn al die dekens het zelfde: everline, pagony etc). de 1 is maat 185 en de ander 195.
De 195 zit eigenlijk te los en schuift daardoor naar achter waardoor de achterkant echt smerig wordt (stront)
De 185 heb ik vandaag om gedaan in de hoop dat die beter zou zitten en dan zou de 195 de reserve worden. maar die zit echt helemaal strak om haar heen. Het lijkt mooi, maar ik vraag me af wat nou de bedoeling is? hoe zit die deken als hij echt goed zit? de buikflap is sowieso te strak van de 185 vind ik, dus dat wordt combineren met de buikflap van de 195...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:55

ik zeg het hier ook maar even.

door de koude nachten en de zonnige dagen is het fructaan gehalte in het gras nu flink hoog.
zou er wel rekening mee houden dat sommige dieren hier dus ook were jeuk van kunnen krijgen.

agnes kun je die deken 195 niet een stukje dubbel naaien in het midden?
dan past ie waarschijnlijk heel mooi.
ligt aan de bouw van je paard denk ik? en soms denk ik ook wel es dat eczeemdekens gemaakt zijn voor paarden met een heeeeeeeeeeeele lange rug :+

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:01

Mijn haflinger heeft deze hele zomer niet geschuurd. Heb er ook helemaal niks aan gedaan ,geen deken ook. Maar nu gister zag ik opeens dat ze geschuurd had bij haar manen en staart? Ook had ze jeuk tijdens het poetsen , maar volgens mij ook op haar borst. Zou dit zomereczeem kunnen zijn?
Lijkt me sterk. Ze heeft heel de zomer niet geschuurd. En kijk hoe lang haar manen nu zijn. :D
Afbeelding

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:24

@xkimmx
wauw wat zijn jullie alletwee veranderd door de jaren heen! Knap hoor...die manen groeien als kool....je hebt een prachtige Haflinger <3

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:26

zoals ellepel al zegt: hhet fructaan is in het gras nu heel hoog. als er verder niets veranderd is kun je er haast wel van uitgaan dat het daar door komt.

paard ziet er goed uit btw ;)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:27

ellepel schreef:
agnes kun je die deken 195 niet een stukje dubbel naaien in het midden?
dan past ie waarschijnlijk heel mooi.
ligt aan de bouw van je paard denk ik? en soms denk ik ook wel es dat eczeemdekens gemaakt zijn voor paarden met een heeeeeeeeeeeele lange rug :+

nou dat heb ik idd met een vorige deken wel gedaan, maar dat ging steeds los (met rollen bijvoorbeeld) dus dat is ook niet ideaal. mss gewoon een stukje rug er tussen plakken dan ;)

Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:28

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:31

iana schreef:
@xkimmx
wauw wat zijn jullie alletwee veranderd door de jaren heen! Knap hoor...die manen groeien als kool....je hebt een prachtige Haflinger <3

Thanks! :D Wat grappig dat je ons herkentd zeg! Paard oke, maar dat je mij ook nog herkend vind ik wel grappig! :D

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:34

Mijn ervaring is dat die dingen binnen notime uitrekken en de 185 die nu strak zit dan wel past. En dat is elke keer na het wassen weer zo

ikenindi

ikenindi

yvonnedv schreef:
Mijn ervaring is dat die dingen binnen notime uitrekken en de 185 die nu strak zit dan wel past. En dat is elke keer na het wassen weer zo

oke, dan kijk ik het nog even aan. opzich lijkt het wel mooi. echt een 2e huidje...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:37

foto van ons Zita:

Afbeelding

Afbeelding

Het voelt echt ruw aan en ziet er ook wat stug uit. Kan maisolie over haar hooi ook helpen? Geraak niet direct aan lijnzaadolie. Heb wel lijnzaadbrokken is dat ook goed? En kan ik dat dan zo geven want ze krijgt geen krachtvoer :D

Het gras bij Zita is nog geen cm hoog, dus echt kaalgevreten dus moet ik mij zorgen maken over dat hoge fructaangehalte?

Echt zoooo handig dit topic :')

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:39

ik heb trouwens ook een paard dat tussen een 175 en 185 zit. De Everline had ik in beide maten. De 185 was te groot en de 175 pastte mooi aan, maar die rekte heel snel een eind uit.

Ik heb nu de rambo sweet itch hoody en die is goed in een 185.

Mijn advies? Grotere maat kopen en een stukje terugnaaien. Past de kleinste maat wel maar net niet goed: die kan nog uitrekken. Dat is in elk geval mijn ervaring met de Everline!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:40

Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:54

ikenindi schreef:
Emm_ schreef:
Ze zijn helaas niet heel duidelijk, maar t geeft een klein beetje een beeld hoop ik. Dit zijn foto's van bovenaf van de manenkam.
Iemand een idee wat het kan zijn?

http://www.mijnalbum.nl/Foto-E3MGTQAZ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EOBIXGGD.jpg

de foto`s zijn wel heel erg onduidelijk. bedoel je de iets kalere plekjes?

Foto's zijn met mobiel gemaakt in het donker dus niet erg duidelijk helaas.
Zal morgen proberen duidelijkere foto's te maken.
Maar t gaat om het 'grijze' stuk op de foto's, dat is echt helemaal kaal, je ziet zn huid.. En zon 15cm breed. Op de rest van de manenkam heeft ie het niet.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:18

@chipieke
ik haal mijn lijnzaadolie bij AVEVE, heb je die niet in de buurt?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:22

wat lees ik toch hier over olie?
Is een dikmaker, dat weten jullie?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 07:42

dat kan,maar hoeft niet.ligt er aan welke olie en hoeveel je geeft denk ik?
ap krijgt het ook al heel lang en is ook nog niet dik,maar die krijgt dus de zwarte kummelolie.

chipieke,als je geen krachtvoer geeft kan het ook best zijn dat die rare vacht daarvan komt.
als je je paard schraal zet en geen vitamines geeft kunnen ze tekorten krijgen en daardoor word de vacht dan raar.

emm
. die foto's zijn inderdaad erg slecht,laat anders een veearts er naar kijken wat het is.
uitleg over zomereczeem staat hier ook:
http://www.zomereczeem.info/

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 08:31

Zo, ben er weer. Mijn internet en ik hebben momenteel een haat liefde verhouding, lees ik wordt er met regelmaat uitgeknikkerd momenteel .

Bregh doet het goed, ze heeft de dagen dat het regende alleen onder haar regendekentje gestaan. Beide dekens op vond ik te warm en ze heeft het ook snel warm, dus de gok genomen.

Dat ging goed, regen weg was exceemdeken weer op, helaas is er toen op stal een keer verkeerd gevoerd per ongeluk en heeft ze gewone brok binnen gehad.Nu heeft ze een paar dagen later iets staan schuren, één dag en meer niet. Zou dat nog van die brok daarvoor kunnen zijn?

Ze staat op een schrale wei, want zodra ik haar op een vollere wei durf te zetten dan zie je die manenkam opzwellen.

Zal proberen vanmiddag of morgenochtend wat foto's te maken van die manenkam, ook voor vergelijk later enzo.