[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 07:38

omdat het natuurlijk nog nieuw is?
volgens mij word er ook niet veel reclame voor gemaakt.

trouwens je link klopt volgens mij niet ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 07:45

ohw vond nog dit:
http://www.paardenkliniekgarijp.nl/index.php

Citaat:
Er zijn repellents die de mugjes weghouden bij het paard, insecticiden die mugjes doden, smeersels waardoor de mugjes vastkleven in de manen nog voordat ze kunnnen prikken etc etc. Veel middelen werken wel enigszins maar het ideale middel is er (nog) niet.
Cydectin pour on -met het werkzame middel moxidectin- wordt vrij recent gebruikt met als doel de mugjes weg te houden. Defendog, een spray tegen vlooien bij honden bevalt ook goed. Het bevat een stof die vergelijkbaar is met die van de Switch die vroeger in de handel was

vlooienmiddel kan dus inderdaad

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 08:36

Nicolet90

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 08:48

welk soort vlooienmiddel werkt het best???

was gister in de dierenwinkel en daar hadden ze alleen frontline....

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 08:54

moxidectin en ivermectine uit pour-on middelen hebben in onderzoek wel als resultaat opgeleverd dat parasieten op het lichaam, waaronder de mugjes dood gingen, nadat ze gestoken hadden,
het kan daardoor een effect geven op de populatie, omdat een dode mug geen nakomelingen meer opleverd, ik heb nergens ooit vermeld gezien dat het ook afwerend zou werken ipv systemisch(na opname). deze werking (dood na steken) passen we sinds de uitbraak van blauwtong wel toe bij schapen, naast afwerende middelen, heb zelf ook nooit de waarneming bij koeien, schapen of paarden kunnen doen dat ontwormingsmiddelen uit deze groep of op deze manier toegepast je paard minder interresant voor insecten maakt, volgens mij gebruikt je ter afweer van insecten, gewoon andere pour-on middelen.

sommige pour-on middelen kunnen op de paardenhuid verbranding geven, vooral die op een oliebasis.

cavalesse en de leverancier zijn zeer beperkt in hun informatie naar buiten toe, nergens vind je extra informatie over wat er precies inzit of hoe en waar het onderzoek met het hoge slagingspercentage heeft plaatsgehad. je kunt op deze manier zelf geen enkele inschattingmaken of kijken of het wel voor je paard geschikt is, ook de folder, hanneronja heeft hem op dit topic gezet is niet echt duidelijk, heb ook op buitenlandse fora geen info over de werking gevonden, het is dus ook nog te nieuw, nu kun je alleen af gaan over wat de leverancier beweerd!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:05

Dit stukje staat er bij Cavalesse:
Het supplement helpt om de huid van paarden gezond te houden door de afgifte van histamine in de huid te verminderen, de overmatige immuunrespons in de huid te temperen, anti-inflammatoire reacties te verminderen en door antigenen veroorzaakte transformatie te onderdrukken.

Wat ik mij dan afvraag of dit geen verdere gevolgen heeft op het immuunsysteem dan alleen de ZE reactie te verminderen?

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:43

Nicolet90 schreef:
welk soort vlooienmiddel werkt het best???

was gister in de dierenwinkel en daar hadden ze alleen frontline....

Ik gebruik advantage, kan je bij de dierenarts halen 25 euro 4 pippet, frontline is 32 euro 3 pippet..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 10:03

tug schreef:
cavalesse en de leverancier zijn zeer beperkt in hun informatie naar buiten toe, nergens vind je extra informatie over wat er precies inzit of hoe en waar het onderzoek met het hoge slagingspercentage heeft plaatsgehad. je kunt op deze manier zelf geen enkele inschattingmaken of kijken of het wel voor je paard geschikt is, ook de folder, hanneronja heeft hem op dit topic gezet is niet echt duidelijk, heb ook op buitenlandse fora geen info over de werking gevonden, het is dus ook nog te nieuw, nu kun je alleen af gaan over wat de leverancier beweerd!

ik had email contact gehad met hen he?
kreeg dus keurig als antwoord terug dat voornamelijk de Nicotinamide (vitamine B3) zijn werk doet.

weet niet of dit lukt hoor:

WAT IS NICOTINAMIDE?
Nicotinamide speelt een belangrijke rol bij de celademhaling.
Het is de stof waarmee de co-enzymen NAD (nicotinamideadenine-dinucleotide) en NADP (nicotinamide-adenine-dinucleotide-
fosfaat) worden gevormd, die bij dit proces van belangzijn. Via de celademhaling wordt biochemische energie uit voedingsstoffen omgezet in ATP (adenosinetrifosfaat), waarbijafvalproducten vrijkomen. ATP wordt dan gebruikt om processente stimuleren die energievereisen.
De ontsteking die wordt veroorzaakt door overactieve immuuncellen brengt deze energiekringloop uit balans. Nicotinamidesupplementen
kunnen helpen om deze cyclus in balans te houden en de activiteit van immuuncellen en ontstekingsmediatorente verminderen

Nicotinamide blijkt de afgifte van histamine door de
mestcellen te remmen
Er zijn twee ideeën over hoe dit kan gebeuren

Nicotinamide zou de mestcel gedeeltelijk stabiliseren , wat de afgifte van ontstekingsmediatoren belet.
Nicotinamide is een NAD-remmer en zou daarom de afgifte van histamine tijdens de antigeen-antilichaamreactie kunnen
remmen.
Nicotinamide zou de oxidatieprocessen in de mestcellenremmen en zo de energieproductie verlagen.
Door deze interferentie met de stofwisselingsprocessen zou ook de
afgifte van histamine worden verminderd

Nicotinamide werkt in op elementen in het ontstekings
proces, waardoor de ontstekingsreactie wordt verzacht en in omvang wordt beperkt.
Nicotinamide remt de volgende elementen in het ontstekingsproces:
 de migratie van leukocyten naar de huid;
 de afgifte van lysosomale enzymen uit leukocyten;
 de transformatie van lymfocyten en aanmaak van antilichamen;
 de afgifte van vasoactieve aminen.
De ophoping van ontstekingscellen in de huid en de vaatpermeabiliteit worden door nicotinamide sterk onderdrukt.
c) Nicotinamide werkt in op de cellen van de opperhuid en bevordert de synthese van vetten, vrije vetzuren en
cholesterol in het stratum corneum, wat de permeabiliteitsbarrière van de opperhuid verbetert.
8 Vetten zijn belangrijk voor het instandhouden van een functionele huidbarrière
Wanneer nicotinamide in hoge doseringen wordt gebruikt,blokkeert het de door antigeen geïnduceerde histamine-afgifte
en voorkomt het de degranulatie van mestcellen.
Nicotinamide heeft een ontstekingsremmend effect, verbetert de celenergie en reguleert de huidvetten. Nicotinamide is eenvoudig te gebruiken voor effectieve stabilisatie van het
ontstekingsproces tijdens allergische huidaandoeningen, en heeft minimale bijwerkingen.

ik kan alleen de plaatje sniet kopiëren :D
was dat dezelfde info als uit de folder van hanneronja?
( heb ik niet gelezen namelijk)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 10:08

Winxz_Bas schreef:
oke, he tmeot echt kalmerend zijn.
want ze schuurt zich open.. bij haar hoofdje

ik smeerde kamillosan op het hoofd en tegenwoordig helosan
de helosan ben ik heel erg tevreden over, de wondjes waren binnen twee dagen dicht en het blijft nu heel erg rustig en ik smeer nu om de dag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 10:17

Helosan op het hoofd was hier niet zo'n succes :n

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 10:37

Ik ga een starterspakket Cavalesse bestellen bij Dierenapotheek.nl. Heb bij mijn 2-jarige kwpn-er niet meer geprobeerd dan ander voer (Hugho), geen wortels en appels meeren 2x per dag smeren met leovet huidolie. Ze heeft het in lichte vorm (buik en klein stukje manen) maar het neemt wel toe.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 10:49

Flosje446 schreef:
chipieke schreef:
ik vind mijn bucas een superfijne hoofdkap! Helaas is hij te groot....

Als iemand interesse heeft, hij is nog steeds te koop :D

Wat voor maat is het? En wat wil je er voor hebben?

Er staat extra full in maar valt als een full. Voor mijn haflinger met cob maat was hij dus te groot :D Heb hem nieuw €16 betaald, zijn enkel wat grasplekjes op dus voor €11excl mag die wel weg :') Wordt nog gewassen :D

Heb er ook de deken nog van liggen, maar nu lijken die plotseling overal aan €95 nieuw verkocht te worden terwijl ik het nog €115 betaald heb ;(

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:34

de migratie van leukocyten naar de huid;
de afgifte van lysosomale enzymen uit leukocyten;
de transformatie van lymfocyten en aanmaak van antilichamen;
de afgifte van vasoactieve aminen.

Maar wat als er nou een ander immuunreactie hoort te ontstaan doordat een paard een wondje op de huid heeft en daar komt een bacterie of iets bij, dan krijg je daar toch ook een verminderde immuunreactie op? Daar zou ik zelf dan niet zo blij mee zijn.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:51

Vanmorgen stond zelfs in de krant dat de populatie van muggen, en knutten, behoorlijk gaat oplopen dit jaar.

Shadow heeft na de wasbeurt gister niet meer geschuurd, staart was nog heerlijk zacht.

Ook word haar ontlasting nu eindelijk weer harder (zei toch dat het behoorlijk lang duurde)

Verder heeft ze wel wat plekjes op haar hoofd, rondom haar ogen, dat is ook meer irritatie. Haar ogen zijn overgevoelig, en tranen en etteren hierdoor dus heel erg, dit droogt op, en gaat ook jeuken. DA is hier overigens al voor geweest, niets helpt, madam heeft gewoon hypergevoelig bindweefsel en slijmvlies.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:24

carolshadow, helpt bright eye niet in dit geval? kinke heeft ook vaak vieze ogen en ik smeer ze hiermee in.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:02

mijn deken is eindelijk binnen
de royal mail is hem even heel royaal kwijt geweest
ding is een flinke tidj onderweg geweest :roll:

maar hij is er, hij ziet er super uit
strakjes dus passen

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:05

Heb even de beschrijving ervan gelezen, en dat oogbindvlies, daar had de DA het ook over.
Misschien kan ik het inderdaad eens proberen.
Verschillende oogzalven hebben niet gebaat, doorspoelen van traanbuizen was niet nodig, zit niet verstopt (is getest)
Dankje voor de tip!!

Maak het nu wel om de dag schoon (expres niet elke dag, omdat mijn pony het een regelrechte ramp vindt, en teveel gepoets krijgt ze ook meer troep van)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:21

Rapperijder schreef:
yvonnedv schreef:
Wij hebben onze pony vanaf 7 februari. Sinds een week of twee is hij begonnen met schuren. Bij de pony kregen we een Imperial Riding vliegendeken. Ik heb er vanmorgen een bijpassende hals met hoofdkap bij gehaald. Wat een onding zeg. Ik heb hem om 1200 uur opgedaan en hem om ca vier uur er weer af gehaald toen had ik hem namelijk al 6 keer goed gelegd.

Ik heb mijn probleem voorgelegd aan imperial riding en die komen er morgen op terug.

Hoe weet je zeker of schuren ook daadwerkelijk zomereczeem is en kun je ook ergens aan zien of het een al langer bestaand probleem is?

Hoi Yvonne,

Is die deken die jij hebt wel een eczeemdeken? Als je een gewone vliegendeken met grote mazen oplegt kan je evengoed geen deken hebben, want de mugjes zijn heel klein en prikken er gewoon doorheen.

Je heb een echte eczeemdeken nodig, die zijn van stof dus zonder mazen. Eczeemdekens hebben meestal ook meer bevestigingen en blijven goed opliggen. Rambo sweet itch hoody is een goeie.

Ok ok ik deze besteld

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:28

yvonnedv schreef:
Wij hebben onze pony vanaf 7 februari. Sinds een week of twee is hij begonnen met schuren. Bij de pony kregen we een Imperial Riding vliegendeken. Ik heb er vanmorgen een bijpassende hals met hoofdkap bij gehaald. Wat een onding zeg. Ik heb hem om 1200 uur opgedaan en hem om ca vier uur er weer af gehaald toen had ik hem namelijk al 6 keer goed gelegd.

Ik heb mijn probleem voorgelegd aan imperial riding en die komen er morgen op terug.

Deze mail kreeg ik vanmorgen van IR

Om nog even terug te komen op het telefonische contact van 13 mei jr..
De deken en hals zijn getest op het paard en het is inderdaad te zien dat de hals niet goed aaneensluit op de deken.
Wij zullen het meenemen naar een volgende productie proces zo dat we er een goed alternatief voor kunnen maken.
En zo de functionaliteit van de deken kunnen verbeteren.

Wij zullen een aanbod naar de winkelier doen voor een alternatief.
Ruitershop xxxxx is op de hoogte van uw verhaal.

Het aanbod van de ruiterschop is dat ik een vliegendeken met hals mag kopen voor 82 euries en het halsdeel met hoofdkap mogen niet terug want hij is gebruikt. Goh wat een superalternatief

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:59

Hihi, mijn paard heeft de hoofdkap op :D
het ziet er echt zooo gek uit! Zo on-paards, net een speelgoedbeest. Hopelijk helpt het! Het past in elk geval goed.
Wel was het goed te zien dat het eigenlijk bij een andere deken hoort en dan bedoel ik niet eens de kleur. Er zaten gespen aan waar ik niets mee kan, maar ach, het blijft vast wel zitten.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:01

welke kap is dat :) ?

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:03

2 jaar geleden heb ik een geweldige 2 jarige pony gekocht. In de nazomer. Staart was een beetje afgeschuurd, maar dit is natuurlijk normaal. Ik bedoel, elke pony heeft dit wel een beetje, en de manen was niks aan de hand.
Vorig jaar, ook weer een klein beetje geschuurd aan de staart, maar manen weer NIETS aan de hand.
Nu, dit jaar, 2 weken terug. Zag ik dat ze begon te schuren aan haar manen! Allemaal plukken er uit!!
Het is er echt gewoon uit geschuurd, en alleen maar achter in de manen. Voorin helemaal niet. En de staart. Net wat meer dan vorig jaar.
Nu hebben we er wat olie op gedaan, dan is het wel minder.
Maar lijkt dit op exceem?
Hoop het niet!!!!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:13

Het is deze: http://www.ruitersport.com/premiere-ecz ... -1490.html
Vlak bij het elastiek achter de kaak zitten twee gespen die ergens aan vast kunnen en helemaal aan het einde van de hals bovenop zit ook een lang elestiek met gesp.
Verder is het erg zacht en rekbaar spul, zachter dan mijn deken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:16

Dat is gloof ik zelfde als de pagony :j die kan je vast maken aan de schoft ;) Hoe geen idee maar dat mailde divoza mij.

Welke maat heb jij ? Ik wil er ook een maar geen idee welke maat ik voor mijn haf hebben moet :=

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:22

Ik heb een full, maar ik denk dat een cob op zich ook nog gepast had. Hij zakt nu nét iets te ver omlaag over zijn ogen vind ik. Hij heeft normaal ook een gewone full.
Een dikke gesp op zijn schoft vind ik niet echt een strak plan :n Maar daar verzin ik nog wel iets leuks op denk ik. Of ik naai die andere gespen in de hals vast zodat ik het daar vast kan klikken.