Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
jesito schreef:Naar aanleiding van een ander toppic hier terrecht gekomen.
Doordat verdikkingen boven het ook een symptoom kan zijn van cushing, die verdikkingen heeft mijn 21 jarige e-pony.
Op plekker waar de deken niet ligt als de hals krult haar vacht, onder de deken zie je dat niet.
Ze is veel bespiering verloren en valt snel in op haar heupen.
Ze maakt soms best een droevige indruk op me.
Eten doet ze opzicht goed maar lang niet meer als voorheen, vroeger stond ze iedere minuut te vreten en nu ook gewoon tijden niet.
Vroeger had ik moeite haar slank te houden nu kost het meer moeite haar goed gevuld te houden.
Ik heb haar 18 jaar en heb haar in het afgelopen jaar best zien veranderen.
Dit paardje heeft ook artrose op verschillende plekken, dus gaf dit altijd de schuld.
Ik heb net al gebeld met de da en hij vond het inderdaad een beetje klinken als cushing.
Tussen kerst en nieuwjaar of net in het nieuwe jaar maken we een afspraak en komt hij prikken.
Iemand tips.
Nefertarie schreef:Is het het paard in je profiel?
Wat een leuk paard zeg! Het rijden ziet er ook super uit op die foto's.
Ik hoop dat je nog lang op haar kunt rijden anders!
jesito schreef:Er bleken inderdaad een paar opties te zijn om te testen, waaronder ook een test om iets in te spuiten of zoiets maar daar was mijn da geen voorstander van.
Hij zei wel dat aan de hand van de symptomen het heel goed cushing kan zijn en dat bloedprikken vaak ook een momentopname is.
jufloontje schreef:Jij kan als het beste je eigen paard beoordelen natuurlijk, maar waarom dan wel testen en eventueel ook op nier en lever en niet willen starten met medicatie? Dan hoef je eigenlijk toch ook niet meer te testen, aangezien het met de artrose al niet helemaal fijn gaat toch?
Nefertarie schreef:Ik heb een heel nieuw paard terug gekregen toen ik met de medicatie ben begonnen.
Het is eigenlijk vrij goedkoop, dus ik zou je aanraden om er zeker mee te beginnen.
Al zou het maar voor 1 jaar zijn. Ik denk dat ze zich door Suikerziekte e.d best heel ellendig kunnen voelen.
En dat is allemaal te verhelpen met 1 pilletje per dag....
jesito schreef:Er bleken inderdaad een paar opties te zijn om te testen, waaronder ook een test om iets in te spuiten of zoiets maar daar was mijn da geen voorstander van.
Hij zei wel dat aan de hand van de symptomen het heel goed cushing kan zijn en dat bloedprikken vaak ook een momentopname is.
Jannepauli schreef:jesito schreef:Er bleken inderdaad een paar opties te zijn om te testen, waaronder ook een test om iets in te spuiten of zoiets maar daar was mijn da geen voorstander van.
Deze link plaatste ik al eerder, maar hier vind je wat aanvullende informatie - ook over de verschillende testmogelijkheden:
http://www.dapnijkerkwellensiek.nl/dier ... 0paard.pdf
Bij mijn paard is een zgn. basaaltest afgenomen, die wordt echter meestal niet door een DA op stal afgenomen, tenzij hij er zelf voor kan zorgen dat het bloed binnen korte tijd gecentrifugeerd wordt en gekoeld naar het lab gaat. In mijn geval is dat wel gedaan en ik heb het bloed zelf naar het lab in Utrecht gebracht.
Zoals Fargo al schreef: de dexamethasontest is niet aan te bevelen - het kan bij gevoelige paarden leiden tot hoefbevangenheid ( ook al zijn de meningen erover niet altijd gelijk) - dat risico ( hoe klein dan ook) wil je niet lopen.