PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Iccc

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 17:09

Ik heb geen idee, ik ben hier helemaal niet in thuis..
Maar mijn ostheopaat kwam met pssm1 vandaar..
Maar als pssm2 aannemelijker kan zijn.. moet ik daar ook is induiken

Ja de klachte dacht ik idd altijd gewoon als groeipijn slapte ect..

Bedankt voor je reactie idd geval

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 18:33

Welke symptomen heeft hij?

SPARK55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 19:07

Er wordt gedacht dat Jazz n/p2 had. En ik vindt dat achterlopen in groei daar ook wel beter bij passen. Pssm 1 is heel makkelijk en goedkoop uit te sluiten.

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 19:25

Het is niet zozeer achterlopen in de groei
Ze is nu 5 en 1,82 en sinds afgelopen jaar word ze wat meer gereden. Ze blijft vooral wat bloot in de bovenlijn.

Ze kan tijdens het staan op de poetsplaats of tijdens het eten op stal met haar achterbeen soms soort kramp spasme naar achter krijgen dat der been naar achter schiet. De ene keer wat vaker en soms ook dagen niet.

Verder kwa rijden loopt ze voor haar leeftijd wel fijn, genoeg looplust en wil om te werken.

Moet haar wel in de winter wat meer bijvoeren om haar op gewicht te houden, in de zomer red ze dat prima. Staat 24/7 buiten verder op de weide en winter onbeperkt ruwvoer. En schuilmogelijkheden.

Spark55: ik wist niet dat jazz pssm2 had, ik ga is kijken of ik daar achter kan komen.

Verder vind ik het dus kwa symptomen erg lastig te bepalen. Dat het gewoon een groot slap paard is dat steeds wat sterker wordt vergeleken met afgelopen jaar. Het is eigenlijk per toeval dat mijn osteo dit zei.

SPARK55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 19:36

Ik weet dat er een vermoeden is van Jazz ook op het Amerikaanse forum op Facebook.
En pssm2/mim is zo divers.
Bij de mijne was het ook bloot op de bovenlijn, verslikken , wat zwaar ademen met stress, kuchen na de smid wat gevoelig lopen , huidproblemen dat soort dingen ze is nog maar 2.
Wel gaan testen omdat het bij quarters toch veel speelt.
Met natuurlijke vitamine e , goede balancer. Magnesium mix , aminozuren en zeer goede eiwitbron is ze nu zacht in de spieren en de zorgen uit haar ogen. Oja en veel dekengewissel op dit moment.
Gewoon testen en je hebt houvast al is er ook wat foutieve scores mij heeft het echt geholpen.

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 19:50

Pssm2 is alleen via spierbiopt te testen lees ik,
Moet de dierenarts dat doen? En dat is niet 100% betrouwbaar dan?

Kan je niet beide testen?

SPARK55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 20:05

Pssm 1 op best veel plekken te testen.
Pssm2/ mim bij Generatio in Duitsland
Spierbiopt bij DA maar zonder spierschade is het voor niks en pijnlijk en je weet nog niet welke.

In mijn ogen gewoon de volledige spiertest van Generatio met de haarwortels. Maar dat vind ik sorry een ander zal de mim weer onzin vinden.
Ga je inlezen en kijk wat bij jou goed voelt.

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 20:25

SPARK55 schreef:
Pssm 1 op best veel plekken te testen.
Pssm2/ mim bij Generatio in Duitsland
Spierbiopt bij DA maar zonder spierschade is het voor niks en pijnlijk en je weet nog niet welke.

In mijn ogen gewoon de volledige spiertest van Generatio met de haarwortels. Maar dat vind ik sorry een ander zal de mim weer onzin vinden.
Ga je inlezen en kijk wat bij jou goed voelt.

Dankjewel! Ik ga mijn inlezen!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-25 18:09

Kijk eens op www.pssm.eu, daar staat eea uitgelegd.

Bij een warmbloed is de kans op pssm type 1 wel héél klein; de kans op MIM (voorheen bekend als PSSM type 2) echter wel aanwezig, zeker met een Jazz.

Maar: sluit ook andere dingen niet uit die een vergelijkbaar beeld kunnen geven, zoals ECVM, KS, Lyme, tekort of onbalans in de voeding, etc.

SilvanoN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 20:47

Zijn er ook gevallen bekend bij jullie van pssm paarden met juist hele lage spiertonus? Dus (te) zachte spieren?

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 08:42

SilvanoN schreef:
Zijn er ook gevallen bekend bij jullie van pssm paarden met juist hele lage spiertonus? Dus (te) zachte spieren?

Dat klinkt meer als hypermobiliteit met hypotonie, ook die paarden kunnen baat hebben bij een pssm-achtig protocol omdat zij extra voedingsstoffen kunnen gebruiken om hun spier weefsel goed en gezond aan te spannen

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 17:05

Ik verdenk mijn Tinker ook van Pssm1.
Veel symptomen komen overeen met op de bovende site.
Houterig lopen.
Niet aangeraakt willen worden.
Veel schuren.
Snel koud of rillen enz.
Nu liep ze anderhalve week terug ook Houterig/ stijf en liep te trekken met het achterbeen.
Volgende dag was ze met het voorbeen kreupel.
Ze staat de hele dag buiten in de wei en bak. Met onbeperkt voordroog.
Krijgt een handje biks.
Nu lees is dat weidegang ook het beste vermeden kan worden.

Het gras is in Februari bemest met paardenmest en in April een beetje kunstmest.
Nu heb ik de fructaanindex gecheckt en zou laag zijn.

Ze is nu voor dus kreupel. En staat nu 1 week op metacam. Wat is wijsheid?
Kan ze nog op gras?
De voordroog die ze krijgt is van onbemest land.

Ze kreeg tussendoor ook wel eens wat lekkers. Met vrijheidsdressuur als beloning.
Die onthou ik haar nu. Of ze kreeg zo wel eens wat lekkers.
Vind het erg sneu, en zei begrijpt er niks van.
Als ik haar weidegang ook nog moet onthouden. Dan is er voor haar niet veel meer aan.

Ze heeft nu ook een deken op om lekker warm te blijven. Ze heeft problemen met de luchtwegen. Waardoor hooi geen optie is.
Qua beweging doet ze niks. Aangezien ik een kapotte rugwervel heb gehad.

Maar als je een paar rondjes aan de hand stapt, word ze wel soepeler.
Is dit verstandig om te doen. Of niet?

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 06:13

Het ligt eraan of het pssm1 of 2 is, bij twee is het juist fijn als ze op de weide kunnen.
Mijn pssm2 tinker staat 24/7 buiten in de zomer en daar doet hij het goed op, wel alweer deken op nu nachten kouder worden.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 08:40

OleJon, heb je haar al laten testen? Pssm 1 is namelijk goed te testen

Tot die tijd inderdaad suiker vermijden van het gras want die schommelt in de herfst behoorlijk qua fructaan gehalte dus gevaarlijk voor zulke paarden en kijk ook even naar je brok want een handje geeft geen complete behoefte aan de dagelijkse hoeveelheid vitamines en mineralen.

Voerbeloning kun je een hooibrokje inzetten

En verder raad ik je aan eens naar een natuurgeneeskundige te kijken, want de andere symptomen en medicijn gebruik doen mij denken aan verstoorde orgaan functie die dan ook niet optimaal werken met afbraak van suiker en herstel van de spieren

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-25 10:41

Ik zou inderdaad ook testen, dan kun je je management gericht aanpassen.
Als je paard wel PSSM1 blijkt te hebben, kan ze -zeker in de herfst- niet op de wei, zeker niet als ze nu al symptomatisch is.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 23:20

Odetje92 schreef:
OleJon, heb je haar al laten testen? Pssm 1 is namelijk goed te testen

Tot die tijd inderdaad suiker vermijden van het gras want die schommelt in de herfst behoorlijk qua fructaan gehalte dus gevaarlijk voor zulke paarden en kijk ook even naar je brok want een handje geeft geen complete behoefte aan de dagelijkse hoeveelheid vitamines en mineralen.

Voerbeloning kun je een hooibrokje inzetten

En verder raad ik je aan eens naar een natuurgeneeskundige te kijken, want de andere symptomen en medicijn gebruik doen mij denken aan verstoorde orgaan functie die dan ook niet optimaal werken met afbraak van suiker en herstel van de spieren

Nee heb nog niet getest. Waar zou ik dat kunnen doen?
Maar verdere symptomen wijzen er wel op.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 19:33

Lang geleden dat ik hier nog heb gepost (was voor mijn vorige paard, helaas ingeslapen), maar helaas zit ik een beetje met mijn handen in het haar wat betreft mijn huidig paard.
Herkent iemand hier iets in? Ik zal even linken naar het topic want het verhaal is iets te lang om hier te posten :o

Farjen @ [PW] Paard niet 100%, spier of iets anders?

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 23:21

hi!

Ik kom me hier ook melden, na maanden aanklooien en testen waar niets uit kwam is het vermoeden dat die van mij pssm2 heeft. Ik heb nog geen keuze gemaakt betreft testen oid, omdat ze wel opknapt van het aangepaste voer gaan we er voor nu vanuit dat ze positief zal testen. Ik voer nu sinds een tijdje sojaschroot, zijn er nog vervangende voedingsmiddelen voor de eiwitten? Ik heb de ondruk dat ze echt heel zuur/hormonaal van word. Ze was totaal niet moeilijk naar andere paarden, maar ze springt nu als iemand ons passeert in de bak echt met 4 benen de lucht in en dreigt naar haar buren, met draad er tussen en op een meter of 10 afstand. Het gedrag word echt heel vervelend, voor haar vooral natuurlijk. Zijn er mensen die dit herkennen na sojaschroot of zou dit iets anders nog kunnen zijn?

Qua supplementen denk ik dat er nog wel iets te verbeteren valt. Ze krijgt nu 150 gram sluesliemix en 125 gram sojaschroot (opgebouwd). 3 schepjes natuurlijke vitamine E van horseflex. Zijn er ervaren mensen die met me mee willen denken?

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 09:01

Ik zou dan de aminozuren gaan halen uit een supplement. Hier super goede ervaring met equi-xcel myocare bij 3 paarden, waarvan 2 van mijzelf en 1 van een stalgenoot. Daarnaast bij de paarden waarbij ik het ook als advies heb gegeven.

SPARK55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 09:13

MyChoice schreef:
Ik zou dan de aminozuren gaan halen uit een supplement. Hier super goede ervaring met equi-xcel myocare bij 3 paarden, waarvan 2 van mijzelf en 1 van een stalgenoot. Daarnaast bij de paarden waarbij ik het ook als advies heb gegeven.

Alleen de aminozuren en mayocare dekt niet de behoefte van eiwitten.
Het is en de essentiële aminozuren en een eiwitbron. Soja ,luzerne en erwteneiwit is het hier ook niet.
Er zijn op dit forum genoeg andere als optie aangegeven ik geef de aardappeleiwit maar dat is afwijkend van wat andere geven. Je hebt ook de hennep , Rijst en esparcette volgens mij. Kijken wat bij je past.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-25 10:33

Paarden kunnen idd hormonaal reageren op sojaproducten. Ik zou dus idd ook een andere eiwitbron proberen. Ik zou in jouw geval ook wegblijven van de vlinderbloemigen, zoals luzerne en esparcette en even "schoon" beginnen om een goed beeld te krijgen van waar ze precies op reageert. Je zou ook even back to basics kunnen gaan en haar alleen de 3 essentiële aminozuren lysine, methionine en threonine bijvoeren voor haar eiwitten; eventueel de merrieversie.

Wat voer je haar nog meer voor haar mogelijke PSSM/MIM?
Een paard kan bijvoorbeeld ook heftig reageren op teveel vitamine E. Overdaad schaadt soms wel degelijk.

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 11:13

Mac schreef:
Paarden kunnen idd hormonaal reageren op sojaproducten. Ik zou dus idd ook een andere eiwitbron proberen. Ik zou in jouw geval ook wegblijven van de vlinderbloemigen, zoals luzerne en esparcette en even "schoon" beginnen om een goed beeld te krijgen van waar ze precies op reageert. Je zou ook even back to basics kunnen gaan en haar alleen de 3 essentiële aminozuren lysine, methionine en threonine bijvoeren voor haar eiwitten; eventueel de merrieversie.

Wat voer je haar nog meer voor haar mogelijke PSSM/MIM?
Een paard kan bijvoorbeeld ook heftig reageren op teveel vitamine E. Overdaad schaadt soms wel degelijk.

Dankje! Vroeger gaf ik wel lucerne, maar kan me eigenlijk niet goed herinneren hoe ze daar op reageerde. Maar leek mij inderdaad ook niet een goed idee haha.

ik heb toevallig net na het doorspitten van het topic de aminozuren besteld! het enige wat ze nu krijgt aan voer is onderstaande:

- 150 gram sluesliemix
-125 gram sojaschroot (opgebouwd).
- 3 schepjes natuurlijke vitamine E van horseflex.
-magnesium van vitalstyle 1 schepje

ik zou de vitamine E even terug kunnen schroeven naar 2. Is het oke om in 1 keer te stoppen met de sojaschroot of moet ik dat ook afbouwen? Ik las ook iets over een vetbron, ik heb nog lijnzaadolie staan, zou dat een goede optie zijn?

Ik las hier ook over rijsteiwit maar kon daar de doseringen nog niet helemaal voor vinden. Ik zou het wel aandurven om de sojaschroot even weg te laten om te kijken wat er over blijft, ze is op het moment nog niet stabiel en we zijn nog erg zoekende, dus ik ga er vanuit dat wat ik ook doe ze nog niet 100% comfortabel is.

Onze beweging in de bak bestaat dan ook uit een stapritje van 15 minuten op advies van de dierenarts..

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 14:27

Heb je al eens gekeken naar Coolstance Copra? zou een hele fijne en veilige optie zijn voor je paard

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 18:09

Odetje92 schreef:
Heb je al eens gekeken naar Coolstance Copra? zou een hele fijne en veilige optie zijn voor je paard

dat kende ik niet! ga me er eens in verdiepen. dit lijkt op het oog een goede optie, dankjewel!

Jonnekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 19:15

Misschien een hele rare vraag maar kunnen klachten op iedere leeftijd tot uiting komen?