Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
SPARK55 schreef:Pssm 1 op best veel plekken te testen.
Pssm2/ mim bij Generatio in Duitsland
Spierbiopt bij DA maar zonder spierschade is het voor niks en pijnlijk en je weet nog niet welke.
In mijn ogen gewoon de volledige spiertest van Generatio met de haarwortels. Maar dat vind ik sorry een ander zal de mim weer onzin vinden.
Ga je inlezen en kijk wat bij jou goed voelt.
SilvanoN schreef:Zijn er ook gevallen bekend bij jullie van pssm paarden met juist hele lage spiertonus? Dus (te) zachte spieren?
Odetje92 schreef:OleJon, heb je haar al laten testen? Pssm 1 is namelijk goed te testen
Tot die tijd inderdaad suiker vermijden van het gras want die schommelt in de herfst behoorlijk qua fructaan gehalte dus gevaarlijk voor zulke paarden en kijk ook even naar je brok want een handje geeft geen complete behoefte aan de dagelijkse hoeveelheid vitamines en mineralen.
Voerbeloning kun je een hooibrokje inzetten
En verder raad ik je aan eens naar een natuurgeneeskundige te kijken, want de andere symptomen en medicijn gebruik doen mij denken aan verstoorde orgaan functie die dan ook niet optimaal werken met afbraak van suiker en herstel van de spieren
MyChoice schreef:Ik zou dan de aminozuren gaan halen uit een supplement. Hier super goede ervaring met equi-xcel myocare bij 3 paarden, waarvan 2 van mijzelf en 1 van een stalgenoot. Daarnaast bij de paarden waarbij ik het ook als advies heb gegeven.
Mac schreef:Paarden kunnen idd hormonaal reageren op sojaproducten. Ik zou dus idd ook een andere eiwitbron proberen. Ik zou in jouw geval ook wegblijven van de vlinderbloemigen, zoals luzerne en esparcette en even "schoon" beginnen om een goed beeld te krijgen van waar ze precies op reageert. Je zou ook even back to basics kunnen gaan en haar alleen de 3 essentiële aminozuren lysine, methionine en threonine bijvoeren voor haar eiwitten; eventueel de merrieversie.
Wat voer je haar nog meer voor haar mogelijke PSSM/MIM?
Een paard kan bijvoorbeeld ook heftig reageren op teveel vitamine E. Overdaad schaadt soms wel degelijk.