[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 16:05

Als ik het mij nog goed kan herinneren is het niet zozeer de pergolide die het gevaar vormt, maar de ppid zelf.
Er waren in het verleden namelijk ook andere manieren van testen op cushing/ppid en doordat ze dan met een bepaalde stof (cortestioden achtige, hoe schrijf je dat toch?), was de kans op hb bij juist een paard met ppid nog eens vele malen hoger.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 16:23

superlotje schreef:
.

Hoe erg is het nu met de diarree en het gewichtsverlies?

Diaree is nog steeds aanwezig, hij was wat terug bijgekomen maar moet het echt dag tot dag bekijken. Overigens zijn er ook dagen dat je ziet dat hij zich niet ok voelt.

Hij eet vooral gras( niet dat de weide zoveel gras heeft) en elke avond op stal krijgt hij hooi dus hij moet het vooral daarvan hebben.ohja handje muesli nog maar dat is echt miniem.

Morgen ga ik een andere slobber proberen kijken of dat lukt. Ik probeer maar te denken dat hij zelf wel weet wat goed voor hem is en mss daardoor kieskeurig ofzo nu ..

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 20:23

Thea2000 schreef:
Ik ben helaas nieuw op dit forum. Reden is dat mijn drachtige merrie sinds ruim 2 weken hoefbevangen is en gediagnosticeerd met PPID.

Mijn vraag is nu wat ik op dit moment nog meer voor haar kan doen. Ik vind dit zo ontzettend moeilijk om te zien. En als ze nu met de medicatie minder pijn zou hebben of in elk iets makkelijker zou lopen maar dat is helaas ook niet het geval.
Hoe lang duurde het bij jullie hoefbevangen Cushings voordat je (minimale) verbetering zag?

Ik heb nog voor je gezocht maar niet gevonden. Het was een filmpje hoe je een bepaald soort isolatiemateriaal onder de voet kon tapen met duct tape, zodat het toongedeelte meer inzakte en paar dan met de hielen wat hoger stond om zo de druk te verminderen.

Weet iemand wat ik bedoel en waar te vinden?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 20:26

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 20:34

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 14:14

MiniMeLona schreef:
Als ik het mij nog goed kan herinneren is het niet zozeer de pergolide die het gevaar vormt, maar de ppid zelf.
Er waren in het verleden namelijk ook andere manieren van testen op cushing/ppid en doordat ze dan met een bepaalde stof (cortestioden achtige, hoe schrijf je dat toch?), was de kans op hb bij juist een paard met ppid nog eens vele malen hoger.

Het is precies zoals je zegt maar er wordt helaas geen gehoor aan gegeven...dierenarts bij ons op stal is ook op de hoogte maar toch schreef hij die arme pony prednison voor en pony in moeten laten slapen door ernstige hbv....

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 20:21

Kan het zijn dat een pony die geen slobber gewend is het grootste deel op eet en dan bodem laat liggen door een te voldaan gevoel ofzo ?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 20:22

Misschien op de bodem te nat ? Welke slobber heb je gegeven nu ?

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 20:56

Die van mij laat zn voer ook staan als hij genoeg heeft gehad, eet het dan later wel op (of niet). Als er supplementen inzitten zakken die volgens mij ook omlaag want dan is de kans dat hij het niet op eet groter dan zonder :+

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 20:57

Opnieuw de zupa geprobeerd omdat het toen ook was dat hij eraan begon, en plots niet meer wou. Dit keer is hij ook goed gestart maar net als het dan bijna op is stopt hij. Had niet de indruk dat het te nat was maar zal er eens op letten.

Het was trouwens ook echt niet veel pakweg zo n 300 g droog als het niet minder was.
Er zaten geen supplementen in nu, ben gewoon al blij als hij eet.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 21:05

Kan zijn dat hij moet wennen eraan.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 21:07

Idifix schreef:
Opnieuw de zupa geprobeerd omdat het toen ook was dat hij eraan begon, en plots niet meer wou. Dit keer is hij ook goed gestart maar net als het dan bijna op is stopt hij. Had niet de indruk dat het te nat was maar zal er eens op letten.

Het was trouwens ook echt niet veel pakweg zo n 300 g droog als het niet minder was.
Er zaten geen supplementen in nu, ben gewoon al blij als hij eet.

Heb je al eens geprobeerd vitalbix nutrimash of agrobs Alpengrun mash erdoorheen te doen?Dat vind mijn kieskeurige eter echt het ontzettend lekker :j

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 21:58

Ik wou net zeggen inderdaad, veel paarden vinden grasbrok niet echt lekker. Tenminste niet op de stal waar mijn paard stond, daar lustte geen 1 paard het...

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 23:11

Ja, had hier Zupa, vitalbix nutrimash en agrobs Alpengrun in de weken dat ze zo slecht at en Zupa was minst favoriet. De Nutrimash is hier favoriet.
Hoe nat maak je het? Ik maak het met zo heet mogelijk water uit de kraan en zo dat het een dikke pap is, dat als je er een schep uit haalt de rest blijft staan. Als het meer soep is bedankt mijn paard er voor (behalve bij de Nutrimash dus).

Donderdag zijn de ijzers er onderuit gegaan en ze loopt gevoelig op het harde maar niet extreem, vandaag staprit gemaakt en ze wilde zelf steeds op de weg lopen ipv in de berm, terwijl ze op het zachte veel beter haar pas afmaakt.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 10:36

Voor de Alpengrun doen ze hier van groot tot klein een moord. Ze kregen het 1 week per maand met Psyllium. Favoriete maaltijd van de maand - bij verre.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 11:20

Idifix schreef:
Kan het zijn dat een pony die geen slobber gewend is het grootste deel op eet en dan bodem laat liggen door een te voldaan gevoel ofzo ?

Mijn dame van 35 liet ook een bodem meusli achter in de emmer.Toen een grote witte bak gekocht en ze at alles op.Ze kon gewoon het laatste restje niet zien.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 12:45

Muesli in een hoge emmer dan word de emmer om gegooid en eet hij het van de grond af en ook niet alles op. In een lage bak word het normaal gegeten met minimaal morsen. Slobber moet ik juist weer in een hoge emmer geven anders zit alles in de omgeving eronder in een hoge hooguit een paar druppeltjes gemorst.

Zijn kleine dingetjes maar kunnen wel een hoop uitmaken.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 15:31

Het was zo een lage emmer op de grond. Had het overige in zijn eetbak in de stal gedaan en was vanmorgen toch op dus, oeff !

Ben echt aan het twijfelen of ik de komende dagen de prascend niet eens zou weglaten maar weet niet of dat ok is in zijn toestand nu. Wat zouden jullie doen ? Ik heb zo het idee als we eens met de prednison begonnen zijn het ook geen optie meer is . Hey is zoals iemand hierboven zei anders gaan we mss nooit weten of het van de prascend was.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 16:53

Ik denk dat het het proberen waard is in jouw geval. Je had al wat afgebouwd toch aan prascend?
Dan wel de prednison uitstellen voor een paar weken. Als de diarree niet overgaat zonder prascend zou ik eerst de prascend weer rustig opbouwen en daarna pas prednison proberen, om het risico op hoefbevangenheid wat te beperken.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 18:42

superlotje schreef:
Ik denk dat het het proberen waard is in jouw geval. Je had al wat afgebouwd toch aan prascend?
Dan wel de prednison uitstellen voor een paar weken. Als de diarree niet overgaat zonder prascend zou ik eerst de prascend weer rustig opbouwen en daarna pas prednison proberen, om het risico op hoefbevangenheid wat te beperken.

Ja zo dacht ik het ook. En zoals ik gisteren nog zei dat de zupa toch binnen ging gaat er vandaag niks binnen. Enfin..

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 11:08

Balen Idifix. Hopelijk lukt het om de oorzaak te vinden i.p.v. nog meer medicijnen er in.

Gister appje van de stalhouder dat mijn paard kreupel binnen kwam van de wei. Ik dacht vast gevoelig, net 4 dagen van de ijzers, vanuit kantoor meteen door naar stal. Ze stond helemaal stijf in haar stal, bleef roerloos staan ipv naar mij toe komen en wilde overduidelijk niet lopen :\ Toch meegenomen naar binnenbak, in de hoop dat op het zand het beter ging maar nee, ze stond echt te balanceren op haar benen om de pijn te verdelen, zo zielig. DA was er gelukkig heel snel en sloot spier en hoefbevangen uit, dacht aan een hoefzweer. Maar kon niks vinden. Ze vond haar te veel op de zolen lopen en mogelijk daardoor te veel kneuzinkjes waardoor ze haar voorbenen niet wil belasten. Pijnstiller gespoten en ze knapte met de minuut meer op.
Om 21u weer gaan kijken en toen stond ze er een stuk relaxter bij, lekker gepoetst en gemasseerd en liep iets beter. Vanochtend liep ze nog wel wat gevoelig maar als je haar niet zou kennen zou je er weinig aan zien. Echt bizar want de pijnstiller zou 12u werken. Ze krijgt nu een week metacam (en maagbeschermer).
Ik dacht dan toch maar weer ijzers er onder maar dat vindt de DA niet nodig, juist goed om haar van de ijzers af te hebben en zij verwacht dat dit binnen een paar dagen weg is en ze juist goede harde hoeven heeft.
Nu hopen dat DA gelijk heeft en dat paardje braaf blijft eten..

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 12:31

@ ethelate ik duim voor je :(:)

Kleine ochtendupdate: ik geef normaal s avonds de prascend dus mss valt er nog niet veel verschil te merken. In tegenstelling tot de keer dat ik de dosering had gehalveerd heeft hij voorlopig er nog geen last van. Zijn hoofdje staat er nog hetzelfde op ;)

Diarree is nog aanwezig zou me ook snel lijken, voorlopig wel niet winderig en ook geen rommelende buik. Slecht eten is ook hetzelfde nog, enkel gerst gaat erin. Mag hij dit ?? Heb ook al geprobeerd te mengen met slobber maar zodra hij de slobber proeft begint hij gekke bekken te trekken. Erna meestal ook te duwen aan de emmer en ruiken maar eten, nee !

Gisteren waren ze op stal gebleven had hij ook bijna geen hooi gegeten is opmerkelijk want als ze op de weide zijn geweest en dan binnen komen is zijn hooi wel steeds op.
Moet echt wel terug gaan iets eten want zijn billen achteraan beginnen echt zo uit te steken en vanochtend was ook zijn buik wat opgetrokken. Aan het gras op de weide is hij dan wel weer fanatiek op.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 12:45

Heeft hij geen maagzweer dat hij daardoor slecht eet. :o

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 13:06

Marcella schreef:
Heeft hij geen maagzweer dat hij daardoor slecht eet. :o

Zou ik hem dan niet moeten zien gapen en dergelijke ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 13:45

Nee niet perse, het kan van alles zijn! Heb je voorheen de prascend in de slobber gegeven? Die van mij vind/ vond dat zo vies dat hij echt een half jaar zn slobber liet staan! Zelfde ging op voor brok, muesli, ander brok, snoepjes, krentenbollen e.d.. Sinds ik de pil gewoon in zn mond stop eet hij weer een stukje beter, maar nog steeds lust hij niet alles wat hij voorheen zonder achterdocht op-at. Zoals paardensnoepjes met appel of banaan of framboos-smaak? No f-ing way! Die heb ik echt voor hem verpest :(:)

Zet eens op een rijtje wat je al gedaan hebt/ geprobeerd hebt/ uitgezocht hebt aan mogelijke oorzaken?

Zoals tandarts?
Mondgezondheid?
Andere lichamelijke oorzaken?
Heeft hij ergens pijn? Kan ook in zn hoef zijn bijvoorbeeld, of in zn staart, of overal! (Zit er misschien een prikkel van een distel ergens in zn mond te prikken en te irriteren/ ontsteken?)