[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:21

Uitslag moet voldoende zijn. Maar of die specifiek DA er blij mee is dat iedereen bij hem bestelt? Dan gaat zijn prijs vast ook weer omhoog.

Zelfs als laat je het versturen door de DA in Friesland per aangetekende post ben je nog goedkoper uit. Rare wereld leven we in...........

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:27

Dimple schreef:
Uitslag moet voldoende zijn. Maar of die specifiek DA er blij mee is dat iedereen bij hem bestelt? Dan gaat zijn prijs vast ook weer omhoog.

Zelfs als laat je het versturen door de DA in Friesland per aangetekende post ben je nog goedkoper uit. Rare wereld leven we in...........

Het lijkt mij dat hij er nog steeds wel iets aan verdient, dus wellicht dat hij dat helemaal niet zo'n probleem vind.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:37

Hij zal het niet erg vinden, maar wel scheve ogen krijgen ben ik bang. Of je dat moet willen als DA zijnde?

Ik heb een pillendoosje klaar in de kast met 3/4 pil erin (voor een week). Mocht ik eens niet kunnen dan staat alles gedoseerd klaar. Ideaal.

CowgirlStore

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:41

Zij sturen geen medicijnen op, je moet klant zijn bij hen en je moet de medicijnen zelf ophalen.
Ook ter bescherming van hun privacy, geef ik geen namen, sorry...

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:50

Precies! Heel slim van jouw DA. :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 16:50

koenlover schreef:
Dimple schreef:

Het lijkt mij dat hij er nog steeds wel iets aan verdient, dus wellicht dat hij dat helemaal niet zo'n probleem vind.

er word vreselijk aan verdient...de behandeling van een paard wat 1mg per dag krijgt kost aan pure pergolide 2.5 cent.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:36

Uitslag is binnen. Goede waarde namelijk 16, 6. Mag op een halve pil blijven

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 22:58

Mijne word dinsdag weer getest

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 07:51

Ash, wat goed zeg! En de halve pil was op advies van DA?

Hier nu op 3/4 en dat lijkt ook goed te gaan. Ze is weer terug spokende af en toe, maar veel beter 'te bewerken'. Niet meer zo compleet heet en hysterisch. Heerlijk!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 08:18

Fijn dat er wat berichten zijn van paardjes die de goede kant op gaan :-) Blij voor jullie!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 08:19

Hoe gaat het met Fiek SR?

En goede berichten voor de rest.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 08:22

Paar pagina's terug gepost dat het niet ok gaat.. Heeft in de avonden elke keer zwakke koorts en merk van alles aan hem. Werd hier nog gewezen op de ziekte van lyme en daar heeft hij veel kenmerken van.
Vooral die zwakke koorts en chronische oogontstekingen die niet perse horen bij IR en Cushing.. Vanmorgen komt de dierenarts langs voor ons andere cushing paard, die eet sinds een paar dagen bijna niets meer en staat te niksen in de wei... Hopelijk ook even tijd voor die van mij om te overleggen..

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 08:33

Ja halve pil op advies van de dierenarts. Doet hij vanaf het begin af aan al goed op :D

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 08:49

Ben heel benieuwd wat de DA van beide paarden zegt, SR

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 10:09

SuperRoos schreef:
Paar pagina's terug gepost dat het niet ok gaat.. Heeft in de avonden elke keer zwakke koorts en merk van alles aan hem. Werd hier nog gewezen op de ziekte van lyme en daar heeft hij veel kenmerken van.
Vooral die zwakke koorts en chronische oogontstekingen die niet perse horen bij IR en Cushing.. Vanmorgen komt de dierenarts langs voor ons andere cushing paard, die eet sinds een paar dagen bijna niets meer en staat te niksen in de wei... Hopelijk ook even tijd voor die van mij om te overleggen..

Heeft hij af en toe zijn vacht overeind staan?Alsof hij een koude rilling heeft?
Dat paard wat ik ken met lyme had dat ook.
Er is regulier niet echt een behandeling voor lyme.Drie weken intraveneus tetracycline,en dan nog.Dan heb je geen garantie dat de borrelia dood is maar zeker wel de darmflora.

Alternatief heb ik geen ervaring,lees wel veel dat colloidaal zilverwater zou helpen.Maar dat is vrij kostbaar als je dat niet zelf maakt.

Sterkte verder!Ik hoop dat de da je iets verder kunt helpen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 10:21

Het is voor mij nieuw dat ze - wat paarden betreft althans - met zekerheid kunnen zeggen dat een dier Lyme heeft. Voor zover mij bekend is alleen nog maar via een bloedtest aan te tonen dat het dier anti-stoffen heeft tegen Lyme, maar dat zegt nog niet dat het paard ook daadwerkelijk Lyme heeft. Een tekenbeet van een met Borellia besmette teek levert sowieso anti-stoffen op, maar betekent niet dat de ziekte ook echt aanwezig is.

Het vervelende van Lyme is - ook bij mensen - dat veel symptomen ook door andere aandoenigen veroorzaakt kunnen worden. Vandaar dat het ook in de humane geneeskunde vaak 'gemist' wordt. En wij hebben nog het voordeel dat we aan de rode kring die op de huid verschijnt, kunnen concluderen dat er iets mis is en dat meteen kunnen behandelen met AB. Bij een paard lukt dat niet en vaak wordt ook niet gezien dat er teken op het lijf zitten..
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 16-04-14 10:25, in het totaal 3 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 10:23

Jannepauli schreef:
Het is voor mij nieuw dat ze - wat paarden betreft althans - met zekerheid kunnen zeggen dat een dier Lyme heeft. Voor zover mij bekend is alleen nog maar via een bloedtest aan te tonen dat het dier anti-stoffen heeft tegen Lyme, maar dat zegt nog niet dat het paard ook daadwerkelijk Lyme heeft. Een tekenbeet van een met Borellia besmette teek levert sowieso anti-stoffen op, maar betekent niet dat de ziekte ook echt aanwezig is.

klopt,het is helemaal niet eenvoudig.Of een paard moet echt doodziek zijn dan is het wel aan te tonen,maar een paard is zelden ziek genoeg om het te zien in het bloed.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 12:17

Jannepauli schreef:

Het vervelende van Lyme is - ook bij mensen - dat veel symptomen ook door andere aandoenigen veroorzaakt kunnen worden. Vandaar dat het ook in de humane geneeskunde vaak 'gemist' wordt. En wij hebben nog het voordeel dat we aan de rode kring die op de huid verschijnt, kunnen concluderen dat er iets mis is en dat meteen kunnen behandelen met AB. Bij een paard lukt dat niet en vaak wordt ook niet gezien dat er teken op het lijf zitten..

Precies wat mijn da dus ook zegt.. Die gelooft dus ook niet in lyme bij paarden eigenlijk..
IR is het volgens haar ook niet meer, terwijl hij toch echt een nek van beton heeft..
Moest een graaskorf om gaan doen (schuurt zijn hoofd tot bloedens toe open, zijn huid is erg gevoelig voor smetten..)
Net dus zelf maar wat verzonnen, uit de kudde gehaald, in mini kaal weitje gezet met 2 net gecastreerde ruinen die hem een beetje in beweging houden.. Kijken of hij wat stabiel wordt..

De 24 jarige werd verteld dat dat depri gedrag wel hoort bij die leeftijd, ik kan me dat niet voorstellen bij een paard dat zo levenslustig was tot hij aan de cushing medicatie ging..
Tanden zijn gedaan, was nodig, dus hopelijk eet hij snel weer lekker..

Jammere is dat onze paarden zulke verschillende behoeften hebben dat ze nu dus uit elkaar zijn gehaald.. Hopelijk gaat dat ok want ze zijn zulke dikke vrienden van elkaar..

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 12:28

Jannepauli schreef:

Er zijn ook PCR-testen. http://www.lymevereniging.nl/main.php?id=89
Maar ook bij deze test is het zo, dat een negatieve uitslag niet willen zeggen dat er geen besmetting is.

Deze flyer kwam ik tegen over PCR-testen bij paarden: http://issuu.com/gezondheidsdienstvoordieren/docs/flyer_pcr_paard_lr

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 12:36

SuperRoos schreef:
De 24 jarige werd verteld dat dat depri gedrag wel hoort bij die leeftijd, ik kan me dat niet voorstellen bij een paard dat zo levenslustig was tot hij aan de cushing medicatie ging..
Tanden zijn gedaan, was nodig, dus hopelijk eet hij snel weer lekker..

Jammere is dat onze paarden zulke verschillende behoeften hebben dat ze nu dus uit elkaar zijn gehaald.. Hopelijk gaat dat ok want ze zijn zulke dikke vrienden van elkaar..

Zit je qua medicatie misschien niet wat te hoog? Bij Sen heeft het halveren van de prascend wel goed geholpen en na een paar dagen begon ze alweer wat vrolijker te worden.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 13:15

Dat vind ik wel een goede tip eigenlijk.......

Hoeveel krijgt je andere cushie nu SR?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:36

Die krijgt nu een halve tablet maar is ook een veel lichter paard. Zijn wel symtomen die flink afnemen..
Dus eerst maar eens afwachten als hij opnieuw getest wordt

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 15:12

Vlek wordt vrijdag getest. Vorig jaar in mei zat ze op een waarde van 734 :(
Daarna een hele tijd op een halve pil gehad, maar dat werkte niet. (diarree, niet eten enz enz.) Toen naar een kwart gegaan en dat gaat prima. Ben nu heel benieuwd hoe haar waarde is.
Ze eet nu goed, maar ondanks dat ze in februari flink aan het verharen was, heeft ze nu best weer een vachtje en verhaart niet echt meer. Dus morgen even scheren.

Ook heeft ze een vage kreupelheid. Als ze een tijdje loopt zie je het nauwelijks meer, maar het is er wel. De fysio ontdekte laatst dat haar schouders ongelijk zijn. Rechtsvoor bij de boeg is het wat dikker en de schouderpartij zelf is minder dan links. Ze kreupelt ook r.voor.

En daarnaast krijgt ze ook haar hooi nog steeds niet weg. Ook gras valt uit haar mond. Heel kort gras krijgt ze nog wel weg, en ook de grasmix van Hartog. Maar ik krijg er geen kilo's in.

Dus ze krijgt even een grote check-up. Ik hoop dat er nog iets aan de kreupelheid te doen is.

Naast de pergolide krijgt ze glucosamine/msm en magnesium (sinds 3 weken nou) en al wat langer de Provarium Breeding.

Qua gedrag wisselt het heel erg. Vind haar op dit moment wat down. Kan ook aan de lange vacht liggen, misschien als ze geschoren is is ze alweer wat fitter.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 15:47

Is het gebit goed nagekeken Setteli? Cushing paarden hebben vaak tand/kiesproblemen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 16:05

Maar die klachten zoals jij zegt, zou dat zich niet moeten stabiliseren als de waarde weer normaal is?

En ik had een kleine discussie O:) ............dus even hier de vraag.
Hoe snel kan de waarde weer omhoog gaan? Dus stel: mijn merrie zit op 12.5. Hoe snel kan dat weer omhoog zonder dat ik het direct in de gaten heb en zit ze weer in die gevarenzone van sneller hb etc?

Is het nu zo dat dit dagelijks, maandelijks of jaarlijks kan varieren?