[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MXLISSA

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 12:17

Iemand nog tips over het voeren, welk merk en brok/muesli?
Ook zit ik nog te twijfelen aan een deken, eczeemdeken die goedkoop is maar van gedoe kwaliteit
Zou fijn zijn als jullie iets weten :D

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 12:54

Ik ben sinds vorig jaar overgegaan op eczem-muesli van Marstall.. Heb sindsdien bij mijn Fries duidelijk verbetering gemerkt, maar het is toch wel afhankelijk per paard. Naast zijn muesli krijgt hij dagelijks weidegang gehele jaar door en af en toe een worteltje of een appeltje ofzo :). Heb geen hele erge schuurder, dus af en toe wordt hij wel eens verwend met wat lekker :)
Pavo hoor je vaak over dat ze daar van blijven jeuken of erger van gaan jeuken, dus daar zou ik zelf niet aankomen.
de EJ blijft imo een supergoede eczeemdeken van goede kwaliteit (echt wel goed te vergelijken met de RSIH) voor een zeer leuke prijs! Past mijn Fries prima in, in deze deken :)

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 12:56

Tja, en ik gebruik Nature's Best van Pavo voor mijn paardje met zomereczeem en merkte daar bij dat het een stuk beter ging :+ dus dat is echt gewoon paard afhankelijk, en niet merk afhankelijk.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 12:58

Roane schreef:
Tja, en ik gebruik Nature's Best van Pavo voor mijn paardje met zomereczeem en merkte daar bij dat het een stuk beter ging :+ dus dat is echt gewoon paard afhankelijk, en niet merk afhankelijk.

Is ook paardafhankelijk, maar als je dit topic doorleest dan blijkt toch duidelijk dat bij de Meeste gevallen, en ik zeg dus ook niet iedereen, pavo Juist jeuk veroorzaakt.
Bij de mijne werkt de Marstall super, maar dat kan bij een ander paard ook totaal geen verschil uitmaken. Ik zeg alleen wat mijn ervaring is en wat ik over Pavo al veel heb gelezen :)

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:04

Niemand valt je aan hoor ;) je hoeft jezelf niet te verdedigen.

Lezen en zelf ervaring mee hebben zijn twee verschillende dingen. Ik ken meerdere gevallen waar Nature's best prima mee werkt, dus niet alles van pavo zou ik afschrijven of meteen bestempelen als jeukverergers, wat je ook leest. Sportbrok etc van pavo zou ik niet zo snel gebruiken voor ZE'rs, maar dat is vrij logisch, aangezien daar veel meer in zit wat je een ZE'r juist niet wil geven.

Van de zomer ga ik Pavo care4life geven aan mijn ZE'r, aangezien die samenstelling weer compleet anders is dan Nature's best. Minder granen. Minder melasse. Heel veel mineralen en vitaminen. Ben benieuwd hoe hij het daar op zal doen.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:41

Hier geef ik 2 handjes marstall western per dag(zit ook niet veel suikers in, wel iets maar niet veel) gemengd met de pavo care4life ong. 200 gram per keer. Juist omdat de care4life geen granen bevat en hij dan dus wel mee kan doen met de rest.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:45

ik heb even een vraagje:
Idefix mijn shetlander heeft erg veel exeem.
Hij heeft 1 jaar bij andere mensen op het weiland gestaan en daar ging het zelf zo goed dat hij geen deken meer om hoefde,
maar nu staat hij bij een boerderij met erg veel water. Hij schuurt hier ook best erg. Hij heeft altijd een exeem deken op en ik heb wel
een hoofdkap maar die verschuift soms zo erg dat hij niets meer kan zien :(:) die wil ik hem dus niet opdoen. Is er geen goed middel
dat ik op zijn hoofd zou kunnen smeren? probleem is alleen dat ik nu in groningen woon en dus niet altijd heen kan. ook in de winter
kan ik savonds niet heen want moet op de fiets en durf niet door een verlaten weg in het donker. in de zomer zou dit een minder groot
probleem zijn gelukkig

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:54

Hoe doen jullie het dan met voeren in de zomer? Krijgen jullie paarden dan helemaal geen biks meer?
Mijn paarden kregen altijd gewoon biks, en na het rijden een schep mueli (geloof iets van nature *** van Subli, iig met weinig suikers) Voor mij is het lastig om ze in de zomer ander voer te geven omdat ik niet elke dag op stal ben en het dan zou moeten klaar zetten voor de stalhouder. Mijn paarden hebben overigens nog nooit met een deken op gestaan, dat wordt dus dit jaar het eerste jaar. Hopelijk gaat dat evt. in combi met Derfen voldoende helpen.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:03

MXLISSA schreef:
Iemand nog tips over het voeren, welk merk en brok/muesli?
Ook zit ik nog te twijfelen aan een deken, eczeemdeken die goedkoop is maar van gedoe kwaliteit
Zou fijn zijn als jullie iets weten :D

Ej deken of de rsih
Subli ponybrok of basis , marstall force of zonder haver, of havens coolmix. Gemakkelijk te verkrijgen en goede prijsverhouding.

Ik geef zelf marstall vitaminebrokjes en een beetje havens coolmix. Bevalt super!
Ik doe er ook hartog grasmix of luzernemix doorheen voor volume.
In Bergum kun je gratis alle producten laten bezorgen via Langwerden veevoer.
En bij welkoop natuurlijk subli. In havens en marstall zit verreweg meeste vitaminen en mineralen. Dat is erg belangrijk bij exceempaarden.

MXLISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:21

Heel erg bedankt!! :)
Kan je dat op internet bestellen en laten bezorgen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:13

ik voer gewoon de subli dieetmix.
prima voer,hoog in de vitamines en zomers krijgen ze dan een zoutblok bij in het land en dat gaat prima :j

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 16:43

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 18:39

Die van mij kreeg tijdens strenge dieet subli ponybrok.
Nu krijgt ze gewoon van stal mee, zo'n groot voeder is dat.
Heb weleens de inhoud opgevraagd en vond geen absurd schokkende dingen toen.
En ze doet het er verder prima op.

Ben meer fan van subli dan pavo.
Heb weleens een stal afgeslagen omdat daar standaard pavo koeken werden gevoerd.
Andere merken zoals marstall etc geen ervaring mee.

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 18:44

Wegens overlijden van ponylief te koop:

RSIH maat 185, paar kleine beschadigingetjes maar zéér goed bruikbaar nog. Ook te koop de waterdichte liner maat 185, 1x gebruikt, als nieuw dus.

Voor meer informatie graag een PB.

MXLISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 19:21

Helaas zoek ik maat 175!

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:09

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:26

carina schreef:
Wegens overlijden van ponylief te koop:

RSIH maat 185, paar kleine beschadigingetjes maar zéér goed bruikbaar nog. Ook te koop de waterdichte liner maat 185, 1x gebruikt, als nieuw dus.

Voor meer informatie graag een PB.

Denk dat deze te klein is voor mijn quartertje. Wat is de horseware maat?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 02:14

Een nieuw probleem...

mijn paard denkt dat mini-dwarrelende-sneeuwvlokjes zijn aartsvijand-mugjes zijn. Bij het eerste vlokje begint hij zijn hoofd te schudden en spanning op te bouwen tot ik hem van die akelige dingen verlos door hem naar binnen te halen. Hoe moet ik hier nu weer mee om gaan? Het arme ventje... :(

Vandaag deed hij het onder het rijden en kon ik exact plaatsen wat er aan de hand was. Laatst zag ik het hem vanuit de verte ook op het land doen. Toen wist ik niet wat er was. Nu dus wel.
Met rijden was er niets meer met hem te beginnen. Hij bleef maar schudden en ik drong echt niet lekker meer tot hem door. Op het land heeft hij ook geen enkele plek om te schuilen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 09:19

Malenka schreef:
Een nieuw probleem...

mijn paard denkt dat mini-dwarrelende-sneeuwvlokjes zijn aartsvijand-mugjes zijn. Bij het eerste vlokje begint hij zijn hoofd te schudden en spanning op te bouwen tot ik hem van die akelige dingen verlos door hem naar binnen te halen. Hoe moet ik hier nu weer mee om gaan? Het arme ventje... :(

Vandaag deed hij het onder het rijden en kon ik exact plaatsen wat er aan de hand was. Laatst zag ik het hem vanuit de verte ook op het land doen. Toen wist ik niet wat er was. Nu dus wel.
Met rijden was er niets meer met hem te beginnen. Hij bleef maar schudden en ik drong echt niet lekker meer tot hem door. Op het land heeft hij ook geen enkele plek om te schuilen.

vreemd,ik zou je niet kunnen helpen en ik zou mijn paarden toch ook even naar buiten willen.misschien moet hij er aan wennen en er nog achter komen dat het geen vliegjes zijn

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 10:37

wat raar van dat schudden?
mijn pony houdt er ook niet van,maar die is wat overgevoelig aan zijn hoofd.
die heeft ook pollenallergie :j

maar die staat 24/7 buiten,dus die heeft wat dit betreft gewoon pech.
zou je paard gewoon buiten laten staan, denk dat het dier misschien nog moet leren dat als het het hoofd naar beneden houdt er minder last van heeft?

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 10:58

Ik voer mijn 2 allergie paardjes helemaal niks, ze staan 24/7 buiten en hebben ook onbeperkt hooi, ik geef ze alleen lijnzaadolie, zeewier en knoflook snippers voor de vitamine en natuurlijk mineralen blok,

toen ik mijn haflinger kreeg had hij zware eczeem, hij rende uit elleende heen en weer en ik kon hem nooit poetsen want hij stond geen ene seconden stil, ik kon eigenlijk bijna niks met hem want hij had ontiegelijke jeuk !

Nu 2 jaar verder heeft hij de hele zomer jeukvrij op het land gestaan, verder houd ik zijn deken de hele dag op die gaat bijna nooit af, alleen als het echt kan dan met een zonnetje kan de deken wel even af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:47

Nou ik heb overleg gehad met mijn dierenarts en ik ben druk op zoek naar een plekje bij de kust. Hebben jullie nog enig idee hoe je mensen kan bereiken die een paardje met zomereczeem zouden willen aan de kust? Of dat er iets van 'opvangcentra' voor dit soort paarden zijn? :)

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:13

ellepel schreef:
prima voer,hoog in de vitamines en zomers krijgen ze dan een zoutblok bij in het land en dat gaat prima :j

Hoeveel moet je hier van voeren per dag?
Ik zit er aan te denken om mijn pony ook zoiets te gaan voeren. Hij heeft van zich zelf genoeg energie, en geen brokken nodig maar zou hem toch wel iets bij willen geven voor de vitamines, en voor het idee omdat mijn paard wel gewoon 2x per dag brok krijgt.

Kun je dit ook mixen met dailyplus? Hij heeft toch wel behoorlijke exceem dus wil zeker aankomend jaar eens wat met het voer gaan doen. :j

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:50

_Cher schreef:
ellepel schreef:

Hoeveel moet je hier van voeren per dag?
Ik zit er aan te denken om mijn pony ook zoiets te gaan voeren. Hij heeft van zich zelf genoeg energie, en geen brokken nodig maar zou hem toch wel iets bij willen geven voor de vitamines, en voor het idee omdat mijn paard wel gewoon 2x per dag brok krijgt.

Kun je dit ook mixen met dailyplus? Hij heeft toch wel behoorlijke exceem dus wil zeker aankomend jaar eens wat met het voer gaan doen. :j

als je enkerl iets wilt geven voor de virtamine/mineralen dan raad ik je geen kracht voer aan maar een mineralen/vitamine korrel bv marstall force vaak is 1 handje voldoende per dag

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:55