Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:29

superlise schreef:
Ik weet niet wat jij wel en niet leest maar er stond duidelijk op de knhs site dat met buiten rijden is de kans van oplopen wel héél erg klein is.. Mensen moeten niet zo panisch doen, wat zijn nou een paar paardjes dood in heel land? Ik denk dat er nog meer paarden dood gaan in een jaar aan ongevallen in de wei/stal dan aan zo'n rhino-uitbraak.

:= Dan heb ik liever dat die van jou gaat, dan die van mij.
Ik rijd ook gewoon buiten hoor. De kans dat ik iemand tegen kom, laat staan elkaar aanraak onderweg is nihil en de kans dat iemand je paard aait heb je echt zelf in de hand, dus daar ben ik niet bang voor.

janouk
Blogger

Laatst bijgewerkt door janouk op 05-03-12 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

JosjeBE

Raja

In Maarssen is afgelopen weekend ook gewoon concours geweest

Bij ons is de wedstrijd afgelast!
En het wordt zeer zeker niet op prijs gesteld dat je andere stallen bezoekt.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:31

Ze raden het vervoer van paarden af, omdat je dan dus - over het algemeen - van de ene naar de andere plek met paarden gaat. Buitenrijden ga je imo een rondje buiten en kom je niet op een andere stal. Is toch een verschil.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:31

Raja: buitenrijden is in principe gewoon mogelijk. Bovendien denk ik dat het momenteel vrij rustig is en daarnaast is de kans op besmetting bij een buitenrit minimaal. niet ieder paard kan zo makkelijk even een paar weken stilgezet worden denk ik.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:32

Handige link JosjeBE!

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:34

ik moet voor de tuin planken enz halen, met de trailer
maar alleen al voor onrust dat ze in de buurt denken dat ik paarden vervoer doe ik het al niet

nee, wij rijden wel ff niet hoor, doen wel andere dingen met de paardjes OP HET LAND zelf

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:35

Grote wedstrijd (Nationaal concours) in asten gaat hele week+weekend ook gewoon door.
Andere wedstrijden (ook in deze regio) zijn wel afgelast.

En idd ook ik ben van mening dat deze vooral media hype ietwat overdreven is, en dat het best meevalt...
Des al niet te min is het natuurlijk vreselijk als het bij je op stal gebeurd.

loveruby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:36

hoe doen jullie dat met de hoefsmid? Mijn pony mist op dit moment een ijzer...
Dus waarschijnlijk komt de hoefsmid binnen de komende 3 dagen. Hij komt uit Zundert, en wij wonen in halsteren dus dat is zegmaar niet bij het besmette gebied, vind het toch best eng hoor :o

Wat doen jullie? Met de hoefsmid? Mijnes mist net een ijzer echt rot..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:37

Als je een paard vervoert, breng je het meestal naar een andere plek, waar dan ook weer andere paarden zijn.
Als je buitenrijdt, rijd je doorgaans een rondje om weer op dezelfde plek te eindigen.

Ik verbaas me echt over de onzin die in dit topic voorbij komt, maar heb geloof ik niet de energie over om dingen uit te leggen.

Meldingsplicht komt er in geen geval, de meldingsplicht voor dierziekten zijn internationale afspraken voor ziekten die of heel snel (via lucht etc) verspreiden en zo een groot (economisch) belang hebben (varkenspest, mond en klauwzeer), of ziekten die van dieren op mensen overdraagbaar zijn, zoönosen, zoals de Q koorts bijvoorbeeld of psittaccose (papegaaienziekte) of het westnilvevirus.

EHV1 is geen van beide gevallen, dus zal hier Europees echt geen beleid over komen. Dat beleid is simpelweg te duur, de baten wegen absoluut niet op tegen de kosten én alle rompslomp die het met zich meebrengt. Bovendien moet dan élk paard met elke snotneus áltijd gemeld worden (met verdachtverklaringen, bedrijven op slot, vervoersverboden, etc), want verdenkingen moeten al gemeld worden, laboratoriumonderzoek zal dan uitwijzen of de verdenking klopt al dan niet.

Ik wil hiermee overigens niet zeggen dat het niet erg is voor de eigenaren wier paard ziek wordt, maar het blijven individuele gevallen. Het is ook erg voor iemand die zijn paard verliest omdat het een been breekt of omdat het koliek heeft.

En ja, het reizen en samenbrengen van paarden brengt altijd een risico met zich mee. Alleen normaal is niemand zich daar van bewust.

superlise

nicky_rilana schreef:
superlise: en wat als jou paardje nou bijna dood gaat omdat hij rhino heeft en amper kan staan? wat maakt het dan uit, is toch maar een paard hé?
ik word er niet blij van als ik mijn paard zo zou zien lijden.

Als mijn paard het is heb ik pech.. Jongens het is een dier, levend wezen, kan ook zijn nek breken of zomaar dood neervallen..

jackyline

Martina67 schreef:
Jackyline, ruimen lijkt jou belachelijk zeg je.

Nou mij niet! Reden:
In het verleden heeft de overheid zonder aanziens van wat dan ook dieren geruimd, ook bij particulieren
waar naderhand niets aan de hand bleek te zijn. Ik heb hoogdragende runderen gezien waarvan de kalfjes
nog in hun moeder spartelde toen die door de knieën ging en waarom?
Voor het gelderlijk gewin, gewoon voor de export, poen dus!
Oudere landbouwers hebben mij nadien verteld dat bij varkenspest enkel het bedrijf gesloten werd, bij MKZ werd dat ook gedaan, van MKZ konden de dieren nog herstelen maar heden ten dagen.... En dát is de reden dat ik bang ben voor ruimen van paarden en dan paarden van de particulieren of kleinere bedrijven want als puntje bij paaltje komt hebben we niks te zeggen.
Lastig vind ik de vele geruchten over waar rhino zou zijn.

Heb ik niet gezegd maar iemand anders. Zit alleen een beetje met die quote dingen

Ik zeg het muteert dus je kan er niet tegen enten
Het verkleind het risico maar bant het niet uit omdat het net iets anders kan zijn geworden dan waar jij mee hebt geent
Ruimen gebeurt omdat een ziekte gevaarlijk is voor mensen en dat is het Rhino niet daarom verwacht ik niet dat ze gaan ruimen eigenlijk maar dat is ook al ergens op deze bijna 200 paginas gemeld doro iemand anders

_Apple_

Bij ons op de Manege schijnt ook een paard besmet te zijn! Er was namelijk voor de oefenparcours een Da ,uit een provincie waar ook Rhino is, gekomen, en sommigen denken dat hij dat heeft overgebracht op Lucky Luck.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:38

stalnijmegen schreef:
waarom raden ze het AF paarden te vervoeren, en dan zou je wel dood leuk buiten kunnen rijden??
komt toch op hetzelfde neer, een paard vervoeren komt in de trailer toch ook niet direct in aanraking met een ander paard??

beetje dom, vind ik dan de redenering: ik vind het onzin en ga gewoon buiten rijden
je zult maar eens een dagje niet kunnen rijden poeh poeh

Ja maar het komt Bloodymary niet uit dat ze niet naar buiten kan, dus.......zijn wij de paniekzaaieres!

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:39

Raja schreef:
Bloodymary schreef:
Ik vind het ook onzin en ga ook gewoon buiten rijden, maar ik vind juist deze paniekzaaierij hier vreselijk en destijds met de vogelpest en bij de mond- en klauwzeer is er al eens een discussie geweest over wat als dit bij paarden gebeurt en de conclusie was als er ooit een dodelijk virus uitbreekt, dan zou ruimen niet uitgesloten worden. Daarom ben ik juist tegen al deze paniekzaaierij en tegen zo'n petitie.

Kijk en dit is dus gewoon dom!
Door zulke acties zal het virus zich blijven verspreiden!

Als iedereen nou gewoon ZIJN EIGEN VERANTWOORDING neemt dan is het met 2 weken weer voorbij en kan iedereen weer lekker zijn gang gaan!

De KNHS gaat niet voor niks een NK aflasten!

In de KNHS nieuwsbrief staat letterlijk ''HET PASSEREN VAN PAARDEN OP STRAAT OF IN HET BOS IS DUS GEEN MOGELIJKE BRON VAN BESMETTING''

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:40

Mijn vriendin heeft een best lastige situatie, ze heeft thuis geen bak maar ze woont tegenover de manege en daar schijnt ook een paard besmet te zijn. Als dat zo is, dan kan ze daar niet meer rijden.

thillie

superlise schreef:
nicky_rilana schreef:
superlise: en wat als jou paardje nou bijna dood gaat omdat hij rhino heeft en amper kan staan? wat maakt het dan uit, is toch maar een paard hé?

Als mijn paard het is heb ik pech.. Jongens het is een dier, levend wezen, kan ook zijn nek breken of zomaar dood neervallen..

Dan piep je wel anders als dat gebeurt. Heb jij geen gevoel ofzo?

_Apple_

Trouwens, als het een beetje 'meezit' hoe lang duurt het voordat het virus weg is?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:41

superlise schreef:
nicky_rilana schreef:

ja maar dat probeer je toch te voor komen?
ik wordt er net blij van heb mijn pony al 2x bijna dood zien gaan.
als ik dat bij mijn paard zie wordt ik gek, je koopt een beest en daar moet je dat ook goed voor zorgen dus ook dat hij niet ziek wordt, ik hou van mijn paardjes en als er een dood gaat, ben ik er echt kapot van.
jij blijk baar niet, heb jij wel gevoel of ken je dat ook niet?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:41

Wij hebben voor aankomende zaterdag een crosstraining staan in Biddinghuizen.
Deze gaat gewoon door, maar weet nog niet of wij wel heen gaan...

misz_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:42

Het is volgen die site ookal opgedoken in ***, het komt nu wel erg dichtbij. Maakte me er eerst niet zo druk om maar begin nu wel wat huiverig te worden..
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 05-03-12 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Plaatsnaam verwijderd.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:42

superlise schreef:
nicky_rilana schreef:
ik word er niet blij van als ik mijn paard zo zou zien lijden

Dan piep je wel anders als dat gebeurt. Heb jij geen gevoel ofzo?

Ja tuurlijk wel maar ik vind dat mensen is een keer realistisch moeten blijven, god hee. Meer dan je best doen kan je niet!

marleeentje

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:43

Dat er geen wedstrijden gereden worden vind ik een goede maatregel. Dat zijn toch plekken waar je veel paarden bij elkaar brengt en de kans groter is dat Rhino overgedragen wordt. Maar ik denk dat ieder voor zich wel kan besluiten wat hij/zij nog met zijn paard kan doen. Een rondje rijden door de woonwijk, waar je geen andere paarden tegen komt, moet kunnen vind ik. Maar naar het bos/strand waar de kans 99% aanwezig is dat je een ander paard moet passeren op korte afstand, dan is het een ander verhaal...
Verder ben ik het met Colette eens, de verhalen worden wel erg opgeblazen in de media.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:43

Wel even lief blijven voor elkaar hoor!