[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 13:22

Hoe geven jullie drainage compostitum?
Werkt het ook goed als je het gewoon onder het voer mengt of moet het op een stukje brood, gescheiden van de maaltijd?
Wie kan mij hier het fijne over vertellen?

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 17:39

De meeste doen het op stukje brood.
Bij voer mag wel (mits je geen kilo's voert), maar apart van voer heeft de voorkeur ivm schoon wangslijmvlies (?).

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 17:40

iana schreef:
Hoe geven jullie drainage compostitum?
Werkt het ook goed als je het gewoon onder het voer mengt of moet het op een stukje brood, gescheiden van de maaltijd?
Wie kan mij hier het fijne over vertellen?

Drainage kun je op een stukje brood doen, of via een spuitje rechtstreeks in de mond spuiten (moet je paard wel pikken natuurlijk).
Bij wat grotere hoeveelheden krachtvoer is het aan te raden om een kwartier voor of na het eten te doen, omdat de opname dan optimaal is.
Bij vrij kleine porties kan het prima op een stukje brood gedruppeld en dan bovenop het krachtvoer.
Echter is het niet aan te raden om direct met het eten te geven, maar soms ontkom je er niet aan, helaas.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:04

Hallo, ik wil me ook graag even melden hier.
Mijn pony heeft sinds dit jaar eczeem en ik heb diverse middeltjes geprobeerd. Toch heb ik niet het idee dat het genoeg helpt, hij blijft namelijk schuren.

Als ik een eczeemdeken koop, hoef ik dan helemaal niet meer te smeren? Tot wanneer moet de deken opblijven? (half november las ik ergens?) En heeft de deken nog invloed op het vormen van de wintervacht? Het staat 's winters namelijk zonder deken.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:29

het heeft geen effect op de vacht, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken want ze worden alsnog teddy :)
wat smeer je nu en hoe erg zijn de klachten nu?
Als je nu milde klachten hebt, heb je grote kans dat hij met deken -mits je tijdig begint, ik begin in februari- geen last meer heeft. En anders kun je het jaar erop kijken wat je nog meer kunt aanpassen (voeding/huisvesting/beweging).
Een deken vind ik echt een must bij een eczemer, om mee te beginnen.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 21:03

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 23:10

Mooi!! Ze zijn een flink stuk gegroeid he?!! *D

FFJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 23:22

Wat was ik blij dat mijn haflinger niet had geschuurd deze zomer! Hard schuren doet ze niet, maar er is toch wel een stuk uit haar manen meestal. Nu kreeg ze voor de winter een klein stukje wei met een stalletje, maar die bomen daar in was niet zo een goed idee... Meer een stukje eruit geschuurt. Achja, het valt nog mee!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 09:45

gister bij appie geweest,was een week op vakantie geweest.
appie had gelukkig geen jeuk,maar die heeft ook gewoon onder de eczeemdeken gelopen.
andere eczemer op stal staat nu al een paar weken zonder deken en dat gaat echt hartstikke goed !

stra daar echt van te kijken, ben helemaal blij :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 09:48

wat hadden zij er ook alweer aan gedaan met die andere eczemer, die had het eerst toch vrij heftig?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 09:56

nou,ik verzorg dat paard ,ze begint altijd tegelijk met appie met jeuk
wat ik heb gedaan:
meteen in het voorjaar de deken op.
paard had in het begin wel plekken in de nek,die heb ik ingesmeerd met eczemabalm.
paard heeft heel schraal gestaan,met een liksteen in de wei.
een paar keer per week (ongeveer 3x)heb ik haar een kilo basisbrok gegeven met magnesium,selenium,biergist en een multivitamine.

maar denk haast nog het belangrijskte dat ze de laatste paar weken echt heel schraal staat.
bij dat paard heb ik afgelopen zomer ook gezien dat als ze in veel gras kwam ze helemaal simpel werd van de jeuk.,ondanks de deken op he?
na een dag of 3-4 trok dat dan steeds weer weg.
dus heeft ze toch iets met de suikers of eiwitten in het gras dnek ik

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 11:34

Het kopen en opdoen van een eczeemdeken is soms helemaal niet genoeg. Maar het scheelt wel een hele hoop. Liever 4 weken te vroeg beginnen met de deken, dan 2 dagen te laat. Want als ze al eenmaal aan het schuren zijn, dan is het nog moeilijker. Durf ook te investeren in een goede deken, dat is soms even een rib uit je lijf, maar mijn ervaring is toch dat je daar langer mee toe doet dan de goedkopere dekens en het draagcomfort en de kwaliteit van de vacht (qua vetheid of schuren onder de deken) blijft gewoon beter..
Een eczeemdeken is niet heilig, je regiem moet ook heel streng zijn, niet je paard omdat het lekker zonnig dagje is en hard lijkt te waaien gelijk zonder deken zetten. Die vliegjes zijn echt niet kilometers verder op, maar zitten gewoon te wachten in de bosjes en bomen tot het ongeveer 2 minuten minder waait en dan zijn ze zo bij je paard. 1x steken is genoeg voor jeuk, net als bij onze muggenbulten.

@Muzefee: Prachtige foto <3

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:39

opisop_shop schreef:
het heeft geen effect op de vacht, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken want ze worden alsnog teddy :)
wat smeer je nu en hoe erg zijn de klachten nu?
Als je nu milde klachten hebt, heb je grote kans dat hij met deken -mits je tijdig begint, ik begin in februari- geen last meer heeft. En anders kun je het jaar erop kijken wat je nog meer kunt aanpassen (voeding/huisvesting/beweging).
Een deken vind ik echt een must bij een eczemer, om mee te beginnen.

Bedankt voor je reactie. :)

Ik smeer nu Equidoux ofzo? Het helpt wel iets, maar niet voldoende.
Ik ga dan sowieso een deken aanschaffen. :)
Sanet schreef:
Het kopen en opdoen van een eczeemdeken is soms helemaal niet genoeg. Maar het scheelt wel een hele hoop. Liever 4 weken te vroeg beginnen met de deken, dan 2 dagen te laat. Want als ze al eenmaal aan het schuren zijn, dan is het nog moeilijker. Durf ook te investeren in een goede deken, dat is soms even een rib uit je lijf, maar mijn ervaring is toch dat je daar langer mee toe doet dan de goedkopere dekens en het draagcomfort en de kwaliteit van de vacht (qua vetheid of schuren onder de deken) blijft gewoon beter..
Een eczeemdeken is niet heilig, je regiem moet ook heel streng zijn, niet je paard omdat het lekker zonnig dagje is en hard lijkt te waaien gelijk zonder deken zetten. Die vliegjes zijn echt niet kilometers verder op, maar zitten gewoon te wachten in de bosjes en bomen tot het ongeveer 2 minuten minder waait en dan zijn ze zo bij je paard. 1x steken is genoeg voor jeuk, net als bij onze muggenbulten.

@Muzefee: Prachtige foto <3

Jij ook bedankt voor je reactie! Ik ga het topic nog even verder doorspitten voor tips. Maar in principe wordt de deken dus van ong. februari tot november gedragen? En hoe zit het met regen? Kan hij dan ook gewoon op? Sorry voor de vele vragen maar ik ben a) een dekenleek en b) staat er zoooveel info in dit topic dat ik niet weet waar ik beginnen moet met lezen. Ik zal iig kijken voor een goed merk deken.

Mooie foto Muzefee!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:45

ja hij kan gewoon op met regen, alleen bij aanhoudende dikke regenbuien wordt de deken zo nat dat je paard nat wordt, bij gewone korte buiten blijft je paard droog :)
evt. kun je een regendeken overgooien als je paard het anders koud heeft (ik had in voor en najaar een ongevoerde regendeken erop bijvoorbeeld)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 08:30

jeetje ik kwam vanochtend buiten en had het gewoon koud... zou het weer eindelijk lekker worden voor onze eczemers? dood aan alle mugjes!!!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 09:00

ja het wordt snachts al lekker koud inderdaad, ben benieuwd hoe warm het nu is (nog niet buiten geweest). Gisterochtend was het hier 6graden om 9 uur. En gisteravond toen ik de honden uitliet, rond 1 uur, was het 6 graden dus ik denk dat het vanacht nog wel kouder is geweest!
Nu de dagtemperatuur nog omlaag ~~}>

Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 09:55

yvonnedv schreef:
Aan emm dus ;)

Emm_ schreef:
Hallo :wave:

Gezien mijn topic gesloten is omdat er een algemeen topic is, zou ik graag mijn vraag willen stellen.
Mijn tinker heeft voor de helft witte (mooie lange) manen, en de andere helft is zwart (en helemaal kort). Nu dachten we eerst dat het zwarte deel opgegeten werd door een ander paard, en heb ik dus anti-bijt gehaald. Nu worden de manen niet meer korter, maar hij heeft wel een grote kale plek precies op de overgang van zwart naar wit, die er eerst niet zat.
Ook zit er een soort 'roos' in de manen, een soort schilfers. Vandaar dat ik dacht aan eczeem. Hij heeft ook voor op zijn borst wat van die schilfers maar daar is het niet kaal (komen tevoorschijn als ik hem poets). Kortom, wat zou het nou zijn? Ik wil wel eczeemzalf gaan halen, maar als het gewoon ligt aan het schuren heeft dat niet veel nut... Dus wat zijn de tekenen van eczeem?

Ik kan zo snel geen foto vinden waarop het duidelijk te zien is. Zal er vanavond één van dichtbij maken, dan is het goed te zien.
Heb de manen gister wel met betadineshampoo gewassen, vanavond ook maar eens kijken of dat iets gedaan heeft.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 10:55

Met mijn eczmeer gaat het steeds beter. Weer word natuurlijk ook anders.
maar vind het echt fijn. Ze kan nu soms al enkele uren zonder deken.. echt te gek !! Op naar weer dekenloos en dan de winterdeken op hihi..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 12:08

ikenindi schreef:
jeetje ik kwam vanochtend buiten en had het gewoon koud... zou het weer eindelijk lekker worden voor onze eczemers? dood aan alle mugjes!!!

hier had het gevroren!!tegenover mijn werk was het dak helemaal wit :D

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 12:53

Hier ook :j Grondvorst lag op het gemaaide gras van de buren.

Foto's.... eerst even leren en dan hopelijk vandaag foto's maken :=

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 13:13

oeh, dan zal het niet lang meer duren of onze paarden kunnen weer naakt dames :D Jippie :D

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 13:27

Nog heel, heel eventjes :D

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 13:34

Als de eczeemdeken af kan, dan komt de winterdeken er hier alweer op. Schiet dus ook niet echt op. Maar het voordeel is wel dat de paarden dan geen jeuk meer hebben.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:49

ellepel schreef:
wat hebben jullie gedaan/veranderd dit jaar aan "het houden van je paard op gras of ruwvoer.
vorig jaar stond zij heel het jaar door op gras, nu op 1ste snit hooi (2 a 3 plakken) en vanaf augustus op een afgevreten wei

stond je paard in veel of weinig gras en hoe was het bemest

vorig jaar in overload aan gras en vol van suiker, bemest met koeien en varkensmest vloeibaar. Nu op een afgegrazen stuk dat al 4 maanden ervoor bemest was

heb je ook krachtvoer gegeven,zo ja welk merk en hoeveel.

vorig jaar een schep nature's best, nu niks

heb je ook nog vitamines of andere supplementen gebruikt?

nee, niet vorig jaar en dit jaar ook niet

zie je ook verandering in de algehele haarstructuur van je paard in vergelijking met voorgaande jaren?
is bijvoorbeeld de kleur mooier ,of anders geworden?

minder geschuurd, weinig schilfers, weinig tot geen ribbels tegenover vorig jaar! Kleur en structuur is het zelfde gebleven

hoe is je paard momenteel met verharen.gaat dat anders dan voorgaande jaren?

ze verhaart! Vorig jaar ging ze direct over naar een wintervacht zonder extra verharing

ik vraag me eigenlijk af of ik dit niet beter in een ander topic kan zetten,dan heb ik alles mooi overzichtelijk bij elkaar.
heeft iemand daar een ideetje over?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:52

hier krijgt ons Zita na haar eczeemdeken pas een regendeken op als ik weet dat het een hele dag gaat gieten! Een winterdeken krijgt ze pas als het overdag flink onder het vriespunt gaat. Voordeel van geen ruiter te zijn :D Laat haar maar een (beetje :') ) teddy worden :D

Ons Zita haar vacht is wel niet alles... Heel vettig en voelt ruw aan. Iemand enig idee wat ik haar kan bijgeven om haar vacht wat netter te houden?