Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
iana schreef:Hoe geven jullie drainage compostitum?
Werkt het ook goed als je het gewoon onder het voer mengt of moet het op een stukje brood, gescheiden van de maaltijd?
Wie kan mij hier het fijne over vertellen?
opisop_shop schreef:het heeft geen effect op de vacht, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken want ze worden alsnog teddy
wat smeer je nu en hoe erg zijn de klachten nu?
Als je nu milde klachten hebt, heb je grote kans dat hij met deken -mits je tijdig begint, ik begin in februari- geen last meer heeft. En anders kun je het jaar erop kijken wat je nog meer kunt aanpassen (voeding/huisvesting/beweging).
Een deken vind ik echt een must bij een eczemer, om mee te beginnen.
Sanet schreef:Het kopen en opdoen van een eczeemdeken is soms helemaal niet genoeg. Maar het scheelt wel een hele hoop. Liever 4 weken te vroeg beginnen met de deken, dan 2 dagen te laat. Want als ze al eenmaal aan het schuren zijn, dan is het nog moeilijker. Durf ook te investeren in een goede deken, dat is soms even een rib uit je lijf, maar mijn ervaring is toch dat je daar langer mee toe doet dan de goedkopere dekens en het draagcomfort en de kwaliteit van de vacht (qua vetheid of schuren onder de deken) blijft gewoon beter..
Een eczeemdeken is niet heilig, je regiem moet ook heel streng zijn, niet je paard omdat het lekker zonnig dagje is en hard lijkt te waaien gelijk zonder deken zetten. Die vliegjes zijn echt niet kilometers verder op, maar zitten gewoon te wachten in de bosjes en bomen tot het ongeveer 2 minuten minder waait en dan zijn ze zo bij je paard. 1x steken is genoeg voor jeuk, net als bij onze muggenbulten.
@Muzefee: Prachtige foto
yvonnedv schreef:Aan emm dus
Emm_ schreef:Hallo
Gezien mijn topic gesloten is omdat er een algemeen topic is, zou ik graag mijn vraag willen stellen.
Mijn tinker heeft voor de helft witte (mooie lange) manen, en de andere helft is zwart (en helemaal kort). Nu dachten we eerst dat het zwarte deel opgegeten werd door een ander paard, en heb ik dus anti-bijt gehaald. Nu worden de manen niet meer korter, maar hij heeft wel een grote kale plek precies op de overgang van zwart naar wit, die er eerst niet zat.
Ook zit er een soort 'roos' in de manen, een soort schilfers. Vandaar dat ik dacht aan eczeem. Hij heeft ook voor op zijn borst wat van die schilfers maar daar is het niet kaal (komen tevoorschijn als ik hem poets). Kortom, wat zou het nou zijn? Ik wil wel eczeemzalf gaan halen, maar als het gewoon ligt aan het schuren heeft dat niet veel nut... Dus wat zijn de tekenen van eczeem?
ellepel schreef:wat hebben jullie gedaan/veranderd dit jaar aan "het houden van je paard op gras of ruwvoer.
vorig jaar stond zij heel het jaar door op gras, nu op 1ste snit hooi (2 a 3 plakken) en vanaf augustus op een afgevreten wei
stond je paard in veel of weinig gras en hoe was het bemest
vorig jaar in overload aan gras en vol van suiker, bemest met koeien en varkensmest vloeibaar. Nu op een afgegrazen stuk dat al 4 maanden ervoor bemest was
heb je ook krachtvoer gegeven,zo ja welk merk en hoeveel.
vorig jaar een schep nature's best, nu niks
heb je ook nog vitamines of andere supplementen gebruikt?
nee, niet vorig jaar en dit jaar ook niet
zie je ook verandering in de algehele haarstructuur van je paard in vergelijking met voorgaande jaren?
is bijvoorbeeld de kleur mooier ,of anders geworden?
minder geschuurd, weinig schilfers, weinig tot geen ribbels tegenover vorig jaar! Kleur en structuur is het zelfde gebleven
hoe is je paard momenteel met verharen.gaat dat anders dan voorgaande jaren?
ze verhaart! Vorig jaar ging ze direct over naar een wintervacht zonder extra verharing
ik vraag me eigenlijk af of ik dit niet beter in een ander topic kan zetten,dan heb ik alles mooi overzichtelijk bij elkaar.
heeft iemand daar een ideetje over?