Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amen

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:25

mijn aandeel in dit topic is verdwenen....

heb mn merrie vanmiddag in laten slapen...

ging mooi rustig.....en ik heb er vrede mee, was goed zo....

ik denk dat ze zieker was dan ze mij voordeed..

ik heb nog wat pergolide 1 mg over.....als er iemand belang bij heeft.....

dan pb je maar, ik gok nog zon 60 stuks....

en nog een bak cushinaze over , die zit nog voor 80% vol....

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:45

Jeetje wat een dag voor je!
Dan heb je in 1 klap geen zorgen meer voor je paard.
Sterkte ermee!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:50

Nefertarie schreef:
Gelukkig dan!
Ik hoop dat het snel beter gaat met je beestje.

Hoe is het verder met de Cushing gevalletjes?

Ten eerste Sigrid...heel veel sterkte! :(:)

Mijn cushing geval gaat eigelijk wel goed.
Hij is nu 13 dagen op de volledige dosering van 1 mg,eet goed....wel minder snel.
Het lijkt wel of hij er meer van geniet ;)
Hij is minder 'druk',Pablo is een paard wat altijd erg aanwezig is....door middel van hinniken.
Verder lijkt het wel of zijn vacht er minder verschroeit uitziet.

Ik heb 400 pillen gekocht(positief blijven :D )Bij Efarma,internet apotheek.
Met een recept van een franse dierenarts.Wat ik eerst doorscan en dan het orineel opstuur.
Omdat het opsturen naar frankrijk 25 euro kost heb ik het naar een kennis laten sturen in Amsterdam.
Mijn vader neemt het de volgende week mee.

Maar wat een service!De volgende dag werd het al kosteloos bezorgt!
De avond daarvoor kwam er een mail met het exacte linkje naar de barcode zodat ik de status kon zien.
Echt super!Een aanrader voor iedereen die Pergolide nodig heeft!

Pablo gaat goed,plast normaal,drinkt normaal....kijkt alleen af en toe vreemd uit zijn ogen..
Ik weet niet hoe ik dat moet uitleggen,iets afwezig?Alsof hij ergens anders zit met zijn gedachte.
En kan erg onzeker reageren,laatst waaide het hier en dan waait er vanalles om in de stal.
Dan schrikt hij zich rot,en moet ik hem echt kalmeren.
En dan zie je zijn buurman,friesje echt zo kijken van :O

Ik heb voor het eerst van mijn leven het idee dat ik er nu voor hem ben in plaats van hij voor mij.
Klinkt raar,weet ook niet hoe ik dit moet uitleggen ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:00

sterkte met het verlies Sigrid, maar zo te horen heb je de juiste keuze gemaakt.

hier heeft het bestellen wel wat meer voeren in de aarde, dus ik ben benieuwd... Anders ben ik misschien wel geïnteresseerd.

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:08

Sterkte Sigrid, nare beslissing blijft het. :(:)

Max is vandaag weer sinds tijden ontsnapt. Uit de wei, hij had denk ik niet genoeg gras tot zijn beschikking vond hij. Hij had staan eten uit de voertonnen (droge slobber en seniorenvoer). Gelukkig heeft hij er niks aan over gehouden. := Voor straf heeft hij geen ten gehad vandaag. :+

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:35

Sterkte Sigrid, het blijft een rot beslissing.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 00:12

Ach Sigrid wat sneu en triest, maar ook wat fijn dat ze rustig is ingeslapen. Sterkte met het verlies. Hoe gaat het met het veulen?

Wij zitten ook best een beetje omhoog op het moment want eigenlijk doet Willy het best weer goed, zijn been is super goed onder controle, zijn vacht ook en hij is best goed te pas. We hebben nog al wat gerommel in ons groepje gehad; eerst willy tijdelijk uit de groep en in de box door zware hoefzweer en slecht kunnen lopen; toen werd ie in de groep gepest (loopstal) omdat ie niet goed ter been was. Toen werd Aristocraat heel erg slecht met een hoefzweer dus moest hij in de box en willy weer terug in de groep. Whizz mijn kwpn-er zorgt wel dat willy niets overkomt, de jonkies willen nog wel eens plagen. Nu is Whizz sinds vorige zondag op de kliniek door een koliekoperatie en als hij terug komt MOET HIJ op boxrust. Willy staat nu 'snachts en delen van de dag in de box zodat hij lekker rustig kan eten, maar de afgelopen week wilde hij eigenlijk zelf weer in de loopstal blijven en dat mocht van ons. Maar nu gaan de jonkies hem opjagen en ze hebben hem al een keer in een hoekje gejaagd waar hij viel en sloegen op hem in... ;( ;( ;( Dus doordat whizz niet in de groep is (en niet thuis is) is willy niet beschermd van de jonkies. Tijdens het eten is er niets aan de hand maar na de tijd dus niet. Volgens M is Willy zowiezo niet zichzelf - tja stress en veranderingen in een groep verergeren cushing. Ik baal er verschrikkelijk van want verder is ie juist zo goed bezig nu al wordt hij natuurlijk wel ouder. We hebben maar 1 box tot onze beschikking en een ruime loopstal...

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 00:38

Heel veel sterkte Sigrid... :(:) fijn dat het rustig is gegaan.

Fargo, kun je niet een gedeelte van de loopstal afzetten voor Willy? Wat sneu dat ze hem zo moeten hebben nu.
Max heeft het ervan genomen vandaag := soms kunnen ze zo vlug zijn he.
Fijn Geerke dat het bestellen zo goed ging. Misschien moet Pablo aan de medicijnen wennen dat hij nu anders reageert?

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 07:22

veulen heeft niet 1 keer gehinnikt......ik had mn 2 jarige eerder die middga op de kliniek laten rongtenen/prokken....dus konden ze samen terug.....

gamora lag in de recovery box,veulen was er bij tijdens euthenasie en veulen stond te schrapen met voorbeen, die wou alweer weg....toen kwam ze buiten haar 2 jarige zus tegen, en lekker samen op de trailer.....dus dat was wel mooi..geen stress voor haar....

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 08:07

Sigrid, heel veel sterkte, dapper besluit.

Fargo, Willy is toch best klein ? Ik weet niet hoe groot de jonkies zijn, maar wat een vriendin van mij doet is een laag draadje spannen op een aantal plaatsen in de wei en bij misschien ook in de loopstal, waar haar kleine pony onderdoor kan, maar haar grote dominante paard niet. Vaak gaat het goed samen, maar als hij het in zijn bol krijgt, dan kan die kleine altijd weg. En dat geeft ook veel rust voor die kleine (die het inmiddels misbruikt om de grote te plagen en dan heel hard onder het draadje te verdwijnen en hem uit te lachen :P ). Het zou een optie voor jou kunnen zijn. Of idd een deel van je schuilstal permanent af te zetten voor hem.

Geerke, fijn om te horen dat het goed lijkt te gaan met Pablo en dat je de pergolide hebt kunnen bestelllen.

Stoute Max!

Vandaag naar Visdonk met Nado, het is hard nodig om zijn hoeven weer te laten inkorten, hij loopt al 2 weken als een krant. Ik hoop heel hard dat die hoeven het grootste probleem zijn, maar ik heb ook een afspraak gemaakt met de DA om te overleggen over zijn spieren en eventueel toch tegen cushing aanzitten en of we toch iets met pergolide gaan doen. Duimen jullie dat de wind gaat liggen, het is een ritje van een uur en drie kwartier met de trailer enkele reis, en ik heb zo'n hekel aan trailerrijden als het waait.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 08:34

Ben eigenlijk geen'vast' lid hier, maar lees zulke sneue zaken.... leef erg met de eigenaars mee.
Sigrid, sterkte. Altijd erg zwaar, zo'n verlies

Fargo, ik vind nado's suggestie erg goed. Anders zou ik hem toch ergens neerzetten waar hij wel contact kan hebben, maar waar ze hem niet achterna kunnen? Dit is echt zo sneu voor hem

Max was dus stout en geerke gelukkig wat meer geluk met cushing paardje.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:39

Nado@ Sterkte vandaag! :(:)
Geef Nado maar een knuffel van zijn verre tante in fankrijk. ;)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:49

Sigrid: och zo'n veulen helemaal niet door wat er allemaal aan het gebeuren is natuurlijk. Fijn dat die gezelschap heeft van de 2 jarige dat scheelt natuurlijk enorm. Hoe gaat het nu met je??

Max doet het dus goed ;-) Grappemakers zijn het toch hè?

En Pablo ook redelijk. Ja dat nadenkerige, die blik dat herken ik wel een beetje, dat wordt op geen gegeven moment weer beter in principe. Goed dat je al verbeteringen ziet! Mooie hoeveelheid pillen heb je aangeschaft ;-)

Nado: Ehhhmm Willy is niet zo klein (helaas misschien!?) hij is 1,72 :+ ;) :D . We zijn inderdaad aan het peinzen hoe we een stuk veilig en degelijk en zonder gevaar voor de paarden af kunnen zetten. Lastig allemaal.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:02

@fargo nou ik ben gewoon een nuchtere friezinne. en heb onderhand al 5 paarden in laten slapen.. dus dat ritueel ken ik nu wel.....Ik heb er nu geen verdriet meer om....ik denk nu aan haar terug met blijdschap, dat ik 11 jaar van haar heb mogrne genieten...........toen ik gister naar de kliniek reed had ik ook geen onderbuik gevoel oid, een traantje weg gepinkt, toen ze echt de laatste adem uitblies,...en we hadden van tevoren goed door gesproken hoe en wat.....was met da en assistent,...

ik heb bij dit paard eigenlijk t beste gevoel, dat het echt haar tijd was...de andere paarden waren jonger....oa 2 veulens en jaarling...daar heb ik meer moeite mee gehad....omdat ze zo jong waren....

het echte verdriet om gamoor had ik vorig jaar, toen ze zo ziek is geweest, toen de cushing werd geconstateerd.......en ik wist dat ik er eerder afscheid van moest gaan nemen dan ik wilde....

vanochtend even bij paarden gekeken.....veulen was mooi rustig, haar vriendin moet meer wennen dat z eneit meer bij haar moeder is.....

Geena( veulen) liep vanochtend met haar Annie( zus) in de bak, en dan loopt ze er naast, net of loopt ze naast haar moeder.....die vind t zo ook wel gezellig.....ze probeerde niet te drinken oid.....ze was er volgens mij wel klaar met haar moeder......en misschien is t ook wel de natuur....zij heeft misschien ook wel aangevoeld dat haar moeder niet meer fit was....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:09

geerke schreef:
Pablo gaat goed,plast normaal,drinkt normaal....kijkt alleen af en toe vreemd uit zijn ogen..
Ik weet niet hoe ik dat moet uitleggen,iets afwezig?Alsof hij ergens anders zit met zijn gedachte.
En kan erg onzeker reageren,laatst waaide het hier en dan waait er vanalles om in de stal.
Dan schrikt hij zich rot,en moet ik hem echt kalmeren.
En dan zie je zijn buurman,friesje echt zo kijken van :O

Het beste middel om je paard door de gewenningsfase van pergolide heen te helpen, is APF van Auburn Labs. Dat is alleen in de USA en ... in Nederland te krijgen. In Nederland kan je het bestellen bij Pardoes Aurora dus mocht je paard bepaalde symptomen ( misselijkheid, schrikkerig etc.) gaan vertonen dan kun je dit product geven.
Absoluut een aanrader. Veel mensen in mijn ECIR groep gebruiken het voor hun paarden.
http://www.pardoes-aurora.nl
Hun grootste klantenkring zit in Frankrijk en de Uk, dus jij zit goed Geerke!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:59

bedankt JP@!
Van die site had ik weleens gehoord,mijn voormalige lesgeefster heeft het volgens mij ook gegeven aan haar cushing paard....zal eens vragen.
Pablo heeft nu weer een goede dag....rent in vol tempo de berg op,door de bagger :7
(Snel binnen gezet voor hij een poot breekt en ik met 400 pergolidepillen zit ;) )

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:47

Jeetje Sigrid, wat knap dat je de keuze hebt gemaakt. Heel veel sterkte ermee. Fijn dat je er een goed gevoel over hebt.
Heb je niet het gevoel of er een soort 'last' ook van je af valt? Ik merk toch wel dat ik me al 2 jaar zorgen maak om die oude vent van me. Hoe tref ik hem vandaag aan? Hoe zal het daadwerkelijk met hem gaan? Ga ik de grens niet over?

@ Fargo: Ook dat wondje er nog bij. Gelukkig dat het meevalt, maar toch. Gaat het eten allemaal goed?
Die verstoring van de kudde komt me ook wel bekend voor.
Bij ons zijn er veel veranderingen en wisselingen in paarden geweest de afgelopen 2 jaar. Nu is Indy natuurlijk de 'stoere' hengst. Maar bij zijn mindere periodes kan hij niet altijd zijn mannetje staan. Maar dan is er zijn alfa merrie (zijn chick) die hem steunt door dik en dun. Die vertelt de kudde dan subtiel uit de buurt te blijven. Heb daar mooie foto's van. Indy die ligt en zijn vriendin die ernaast staat te 'waken'. Prachtig. :j

Verder gaat het OK met Indy. Hij is wel wat jaloers. Heb ook een jaarling van 1,5 jaar. En owee als ik even met haar sta te knuffelen of te prutsen. Dan komt meneer verhaal halen, of eigenlijk eten, want hij denkt dat ik haar bergen voer sta te geven! :Y)
Ik geef hem wat meer beweging en hij houdt het goed (niet kreupel). Symptomen zijn een stuk minder. Ik kijk het nog even aan, maar misschien dat ik toch naar 1,5 mg ga. Het is nog niet zoals ik zou willen. Hij is beter te pas geweest. Maar omdat dit zijn 'mindere' maanden zijn, wacht ik even tot het voorjaar daarmee, misschien is dat al genoeg voor hem.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 21:10

@indy,.....dat is dus wat ik vandaag dacht..., soort van opluchting omdat ik best wel veel zorgen om haar had...en das nu weg.....

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 23:18

fargo schreef:
Nado: Ehhhmm Willy is niet zo klein (helaas misschien!?) hij is 1,72 :+ ;) :D . We zijn inderdaad aan het peinzen hoe we een stuk veilig en degelijk en zonder gevaar voor de paarden af kunnen zetten. Lastig allemaal.

:= En ik maar denken dat het een welshje of zo was ...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:15

Nee, echt niet ;-)
GOED NIEUWS: Mijn Whizz mag vanaf vandaag naar huis, maar dat gaat dus vrijdag worden! Dus met de kerst is hij gewoon weer bij ons op stal! Ik vind het fijn, maar ook best beetje eng hoor!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:18

Fijn Fargo! *\o/*
Weet je ook waardoor hij koliek kreeg?(of heb ik daar overheen gelezen? :o )

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:33

Nee, het is domme pech geweest, ze hebben geen reden of aanleiding kunnen vinden. Slag in dunne darm en dunne darm lag helemaal verkeerd (door elkaar heen ofzo?) .

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 15:47

Fijn Fargo dat hij weer naar huis mag, dat is iig goed nieuws!
Wel sneu voor Willy dat hij op het moment niet lekker in de groep ligt.. Hopelijk vind je een goede oplossing, het klinkt wel zielig.

Sigrid sterkte met het verlies, fijn dat het goed gaat met het veulen!
Het klinkt alsof het gewoon echt haar tijd is geweest, na een fijn leven en goede verzorging kan het ook gewoon goed zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 17:23

@ Sigrid sterkte! Ik denk dat je de juiste beslissing hebt gemaakt, hoe moelijk ook.

Kom ook maar weer eens binnen vallen. Heb mij enige tijd geleden al eens eerder gemeld.

Gaat erg goed met mijn merrie, staat nog steeds op 0,5 mg pergolide en magnesium.
Voelt zich kiplekker, niks aan te merken.
Staat lekker dik in de vacht maar geen duidelijke krul te zien, alleen na zweten of natigheid een lichte slag.
Drinken en plassen zijn in balans.
Ze zweet niet meer als vroeger, ik heb dus geen klagen momenteel. Paardje en dus ook baasje zijn tevreden.
Zal eens een foto van haar nemen, dan kunnen jullie haar eens zien.

Voor de rest heb ik zojuist alles weer eens bijgelezen en zal het topic weer een beetje meer in de gaten houden, komen toch vaak waardevolle adviezen naar voren!

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:39

Anoniem schreef:
@ Sigrid sterkte! Ik denk dat je de juiste beslissing hebt gemaakt, hoe moelijk ook.

Kom ook maar weer eens binnen vallen. Heb mij enige tijd geleden al eens eerder gemeld.

Gaat erg goed met mijn merrie, staat nog steeds op 0,5 mg pergolide en magnesium.
Voelt zich kiplekker, niks aan te merken.
Staat lekker dik in de vacht maar geen duidelijke krul te zien, alleen na zweten of natigheid een lichte slag.
Drinken en plassen zijn in balans.
Ze zweet niet meer als vroeger, ik heb dus geen klagen momenteel. Paardje en dus ook baasje zijn tevreden.
Zal eens een foto van haar nemen, dan kunnen jullie haar eens zien.

Voor de rest heb ik zojuist alles weer eens bijgelezen en zal het topic weer een beetje meer in de gaten houden, komen toch vaak waardevolle adviezen naar voren!

Is het het paard in je profiel?
Wat een leuk paard zeg! Het rijden ziet er ook super uit op die foto's.
Ik hoop dat je nog lang op haar kunt rijden anders!