[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 12:35

mijn veearts zei het tegen me dat ik er nu echt even om moest denken met voer.
die van mij krijgt wel capsules en dat gaat in een beetje brok,maar gras komt hij nu nog niet op,daar wacht ik dan nog wel even mee.
hopelijk knapt je paard snel weer wat op.

tylando

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 13:08

met cortisonen schijn je wel te moeten uitkijken voor hoefbevangenheid...mijne had vorig jaar een prikje gehad hiervan en dant was gelukkig oo kmaar een kortwerkende om te kijken of het iets deed, maar mijn dierenarts zei wel als je een langdurige doet moet je ontzettend uitkijken hiervoor. vandaar dat ze dus ook zeiden met het opletten met voer enzo.

het had trouwens niks geholpen!

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 13:24

hier is het ook nog wel afwachten of die cortisonen gaan helpen...Werkt het niet dan gaan we iets anders proberen...Ik zal jullie laten weten hoe die cortisonenkuur verloopt en hoe die reageert op het netje (heb het juist besteld).

Ellepel: ik hoop dat jou paardje positief blijft reageren op die cortisonen! veel succes en bedankt voor je tips, ik ben al een beetje meer gerust :)

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 13:30

Oh ja nog een klein vraagje: ik ga nu een tijdje enkel in de piste rijden, maar ik zou nog wel heel graag met hem gaan wandelen. Is dit nu nog mogelijk? (met de behandeling en het netje)

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 13:35

zou het gewoon doen..beweging blijft belangrijk! zeker met die cortisonen! netje op doen evt vliegenmasker voor de zon...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:27

Ik kwam deze tegen , singasong ( uit 2005 ) :

singasong schreef:
Via een homeoptisch arts heb ik Calciplex voorgeschreven gekregen. Mijn Haflinger heeft ook een allergie (hoofdschudden en schuren van neus) van voorjaar tot najaar maar vooral als de zon erg schijnt. Volgens hem is het bij 99% van alle allergiegevallen te wijten aan een kalkgebrek.
Ik ben zelf vorig jaar aan het eind van de zomer begonnen en geef hem nu de winter door ook Calciplex, ben benieuwd of het helpt dit voorjaar!
Succes!

En ? Enig verschil ???
Laatst bijgewerkt door Maris op 29-05-10 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:41

Hier is het ook weer begonnen..
Het lijkt wel of hij het wat erger heeft als vorig jaar. Maar tot nu toe nog niet heel erg veel last ervan. Hij doet het niet zo heel erg als wat ik hier weleens in het topic lees.

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:12

Oh ja voor ik het vergeet: de dierenarts zei dat je bij pollenallergie bloed kon laten trekken, opsturen en daarvan maken ze een geschikte vaccinatie...Dit zou wel een laatste oplossing zijn omdat het zeker 200 euro kost. En natuurlijk reageert niet ieder paard erop zoals men het wilt...Ik ga het in ieder geval eens navragen aan de dierenartsen op mijn school (ik volg dierenartsassistente) of dit wel een optie is (veiligheid eerst!)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:49

Ik vind de puur pollen goed werken hoor ! Mijn paard heeft echt misschien wel voor 70% minder last van de hooikoorts ! Alleen schijnt het vaak pas na 1 of meerdere jaren te werken.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:26

Maris schreef:
Ik kwam deze tegen , singasong ( uit 2005 ) :

singasong schreef:
Via een homeoptisch arts heb ik Calciplex voorgeschreven gekregen. Mijn Haflinger heeft ook een allergie (hoofdschudden en schuren van neus) van voorjaar tot najaar maar vooral als de zon erg schijnt. Volgens hem is het bij 99% van alle allergiegevallen te wijten aan een kalkgebrek.
Ik ben zelf vorig jaar aan het eind van de zomer begonnen en geef hem nu de winter door ook Calciplex, ben benieuwd of het helpt dit voorjaar!
Succes!

En ? Enig verschil ???

Poehh, dat is lang geleden.....
Het jaar erop leek het idd geholpen te hebben, ben toen wel gestopt met het geven van de calciplex. Ben toen naar een andere pensionstalling verhuisd en hij heeft daar het voorjaar en de zomer niet geschud. Geen idee waarom niet.
Na een jaar daar in pension is hij aan huis komen staan en toen begon het in het voorjaar toch weer. Eigenlijk is het na lang behandelen vorig jaar voor het eerst weer echt minder geweest en hebben we het aardig onder controle kunnen houden tot aan nu toe.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:54

Misschien bij die andere pensionstalling meer kalk in het gras ????

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 00:26

dat weet ik nog wel dat je met die calciplex bezig was,dat wilde ik toen ook proberen,maar heb toen voor probiotia gekozen.
er valt heel veel te proberen hoor,gewoon doen,kan prima :j

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 08:22

Maris schreef:
Misschien bij die andere pensionstalling meer kalk in het gras ????

Ik ben daar in de winter (okt.) gekomen (was al voor die tijd gestopt met calciplex) toen heeft hij overdag tot aan febr. op het land gestaan. Echt onvoorstelbaar dat dat toen nog kon hele dagen op het gras en toen het gras begon te groeien ging hij 3 uur op de wei en de rest van de dag in een paddock want hij kon er niet tegen. Was zulk vet gras dat meneer er koliek van kreeg. Werd daar heel erg bemest. 3 of 4x injecteren en ook nog kunstmest.
Of er meer kalk in zat weet ik niet, zal best. Heb in die tijd ook nog eens een bloedonderzoek laten doen, ook naar mineralen e.d. en zijn kalkhuishouding was toen goed.
En ongev. 3 jr. geleden toen mijn therapeute hem ging behandelen heb ik als eerste gevraagd of hij kalk te kort kwam en dat was niet het geval. Dus ik ga er eigenlijk vanuit dat dat hele 'kalkverhaal' voor Niek niet opging.
Het enige wat ik me kan bedenken is dat hij dat ene jaar op die pensionstalling ontzettend slank was. Ik denk zelf dat dat een heleboel problemen bij hem zou wegnemen. Ik doe er al heel lang van alles aan om hem te laten afvallen maar het wil gewoon niet lukken. Het gaat wel maar heeeeeeel langzaam.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 08:24

ellepel schreef:
dat weet ik nog wel dat je met die calciplex bezig was,dat wilde ik toen ook proberen,maar heb toen voor probiotia gekozen.
er valt heel veel te proberen hoor,gewoon doen,kan prima :j

Dat was ook het eerst wat ik hem moest gaan geven toen mijn therapeute hem ging behandelen. Ik denk ook dat dat de reden is geweest dat hij voor die tijd zo slank was. Hij nam de voedingsstoffen via de darmen niet goed op in zijn lichaam, poepte ze dus eigenlijk zo weer uit. Meneer legde wel 8 hopen op een nacht.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 13:32

mijn pony krijgt meestal in het voorjaar de gluco balance van erik laarakker.
daardoor word hij niet echt dikker , want houdt zijn suiker op peil, vooral als hij het gras op gaat..
als zijn manenkam hard en dik is, is dat gevolg van teveel suikers! sinds ik die gluco balance gebruik word zijn manenkam steeds soepeler ...

dus dat houd zijn gewicht wel goed op orde! hij staat ook niet te lang op lang gras,....meestal gaan ze bij ons eerst een paar uur op het zand om uit te razen, dan de korte wei op en daarna nog een paar uur de lange wei op!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:07

De Glucobalance heeft Niek al 2x een pot gehad voor zijn 'suiker'. Dat hoeft hij nu niet meer.
Sinds kort heeft mijn therapeute ook een nosode voor de alvleesklier dus mocht het weer nodig zijn dan kan ze die voorschrijven. Maar vooralsnog gaat het goed met zijn 'suiker'.

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:47

Ik was vandaag eerst heel gelukkig, mijn neusnet was aangekomen en keek er al naar uit om het uit te proberen! Nu had ik toch wel even pech...Ze hebben het verkeerde opgestuurd, een extra large inplaats van medium! Dus hopelijk kunnen we het nog wisselen...Ben dan vandaag maar zonder netje gaan wandelen, ik dacht dat het s'avonds nog wel ging lukken maar toen zag ik de pollen vliegen...Bah chance dat hem zo braaf is! Dus tot nu toe nog geen verbeteringen, ik geef hem nu 5 dagen cortisonen maar de veearts zei dat het zeker 2 weken nodig heeft om te werken...Nu dus nog afwachten op mijn neusnetje!

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:21

Maris schreef:
Ik vind de puur pollen goed werken hoor ! Mijn paard heeft echt misschien wel voor 70% minder last van de hooikoorts ! Alleen schijnt het vaak pas na 1 of meerdere jaren te werken.

puur pollen doet het ook goed hoor bij mijn pony....dit jaar briest hij alleen maar en heb nog geen geschud gezien, alleen maar met die vliegjes in het begin!
klopt idd dat het minimaal 2 seizoenen nodig heeft om optimaal te werken!
moet wel zeggen dat ik even opnieuw met de kuur ben begonnen toen het gras in bloei ging!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:25

Er is gewaarschuwd voor veel pollen deze dagen. Hebben jullie paarden er last van? Ik heb bij Niek nog niets gemerkt.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:33

het valt nog mee eerlijk gezegd!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:45

Laten we het maar even afkloppen ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 10:17

singasong schreef:
Er is gewaarschuwd voor veel pollen deze dagen. Hebben jullie paarden er last van? Ik heb bij Niek nog niets gemerkt.

ik heb appie donderdag niet zien schudden,maar hij was wel erg kortademig.
morgen komt er weer regen he?
dan scheelt het alweer denk ik

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 11:18

Amor had gisterenavond wel heel veel last, maar je zag de pollen zo vliegen en zelfs mensen zonder allergie hadden last...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 12:49

de pollen rukken echt op nu.

met Gringo gaat het nog super, vandaag zijn we begonnen met een halve schep minder bloedverdunner te geven
we houden hem goed in de gaten ,zodra hij toch weer gaat schudden krijgt hij weer een hele schep
PuurPollen krijgt hij ook nog steeds en wie weet helpt dat bij hem ook al goed

nu woon ik aan de kust en zijn de pollen minder dan land inwaarts maar alle beetjes helpen.
hij blijft ook gewoon lief en aanhankelijk en doet niet raar met pakken

we zijn ook aan het longeren dat gaat ook beter ,alleen rechtsom kantelt hij zijn hoofd soms nog
ik moet 25 juni terug naar de kliniek
dan gaan ze een echo maken van het kootgewricht om te kijken of het chipje meer schade aangericht heeft en het er toch uit moet

van de week mag ik hem even op het harde op de volte laten lopen om te kijken hoe dat gaat
als hij goed loopt gaan de ijzers eronder vandaan [ zitten er ivm de bevangenheid ]
zo niet dan blijven ze tot 25 juni zeker nog zitten
dit zijn ijzers met leertje en foam voor demping

je merkt wel dat de paarden moeite hebben met dit warme weer,ze ademen wat zwaarder

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 19:24

ja klopt,momenteel kijk ik steeds bij de andere paarden op stal hoe die ademen en er waren een paar bij die het vandaag wat moeilijker hadden.
heb ap niet zien schudden trouwens,maar volgens mij was het andere jaren ook zo dat het nu weer wat op ging knappen.
zijn pollen verdwijnen een beetje denk ik.
ademen gaat nog wel sneller bij hem,maar de dubbelslag is nu bijna zeker wel weg.

schud gringo nu helemaal niet meer dan?
is toch wel een fijn teken :D

heeft dat kantelen ook ergens mee te maken dan?