[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:07

Geerke wat is acute piro? Heeft dat te maken met Lyme?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:17

pien_2010 schreef:
Geerke wat is acute piro? Heeft dat te maken met Lyme?

even per pb...anders is het erg off topic ;)

SuperRoos

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:38

Zal er woensdag naar vragen bij de dierenarts

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:42

Opvallend trouwens dat de oogontstekingen en de zwakke koorts hier zo duidelijk bij worden genoemd. Die zie je bij IR en cushing niet zo duidelijk vernoemd.. Ik ga eens vragen hoe de dierenarts hierover denkt. Alle kenmerken slaan bijna wel op Fiek..

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 09:33

Hallo,

Ik heb een vraag aan jullie Cushing kenners..
Bij ons is op stal een pony gekomen met zeer waarschijnlijk Cushing. De pony heeft laaaaaaange haren, bij regen lijkt het alsof ze een permanente heeft gehad, rugspieren zijn weg en geïrriteerde ogen. De eigenaar dacht dat het gewoon ouderdom was (gerommeld met paspoort) dus deed er niets mee.
Nu is de tandarts geweest en ook hij riep direct Cushing! Pony zou 25 jaar zijn, wel bejaard dus maar nog niet zo oud als ze dachten.
In de zomer zou de pony de lange vacht houden. Ze verhaart nu wel goed (de ondervacht) lijkt iets voller te worden op de rug. Ze krijgt nu extra vitamines en mineralen.
Pony lijkt geen last te hebben van de Cushing.

Is het aan te raden deze pony te scheren? Of dat alleen doen als ze het echt warm krijgt?
Ze heeft veel schilfers in haar vacht.

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:01

Aan te raden is om te testen op ATCH. Dan weet je zeker dat ze Cushing heeft of niet.
Ze hoeft er niet perse last van te hebben, had die van mij ook niet, maar besef dat het risico op HB bijvoorbeeld wel vele malen groter is als je niets doet. En ook al denk je dat ze er geen last van hebben zo op het eerste gezicht, als ze medicijnen krijgen leven ze meestal wel weer op, attenter, vrolijker.

Ik raad aan om de pony te scheren. Het warme weer komt er aan en dan is dat lange haar niet goed voor zo'n beestje.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:02

Als de pony een lange vacht heeft, betekent dat het paard al enkele jaren last heeft van Cushing. Dit paard onbehandeld laten, dus niet de benodigde medicijnen geven, is in mijn ogen uitermate slecht. Cushing zorgt voor zoveel interne problemen qua hormonen

Mijn advies is testen op Cushing, dan weet de eigenaar of er daadwerkelijk sprake is van Cushing. En dan beginnen met medicijnen.

En scheren bij een paard dat niet door zijn vacht komt, zou ik altijd doen. Zelfs die van mij, cushing en een redelijke vacht, ga ik scheren.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:16

Bedankt! Ik zal het doorgeven op stal.

Het risico op HB was ik inmiddels van op de hoogte, dat heb ik al doorgegeven. Ze komt/staat dus ook bij de "dieet paarden" te staan. Verder krijgt ze suikerarm eten.
Haar hoeven zien er goed uit, haar gebit is nog acceptabel.
Volgens mij wilde ze wachten met scheren tot de nachten warmer zijn ivm dekens.

Douraque, hoe oud is uw paard? En is het voor een pony op deze leeftijd dus nog aan te raden met medicijnen te starten?
Ik ben een absolute leek met deze ziekte, wel eens van gehoord waardoor ik de vacht verdacht vond van de pony. Op stal had niemand er van gehoord, het is dus nieuw.

Heb ik goed begrepen dat de medicatie het gedrag van de paarden negatief kan beïnvloeden? Of is dat juist andersom?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:21

Mijn paard is momenteel 27 jaar, werd met 26 jaar gediagnosticeerd met Cushing. Het maakt totaal niet uit welke leeftijd een paard heeft, als het paard Cushing heeft moet je gewoon met medicijnen beginnen. In mijn ogen is, behoudens de uitzonderingsgevallen als bij het paard van SuperRoos, geen medicijnen geven bijna dierenmishandeling (mijn persoonlijke mening).

Medicijnen zullen juist het gedrag veranderen, mijn paard is vrolijker en heeft weer zin in het leven. Hij gedraagt zich als een jonge hengst. En niet alleen het gedrag, hou er rekening mee dat door Cushing de spieren van het paard worden aangevreten wat voor problemen kan zorgen (mijn paard sloft met zijn achterbenen) en kans op HB is groter. Dus medicijnen hebben bij Cushing bijna altijd een positieve invloed. In week 3 a 4 van de medicijnen kan er sprake zijn van een terugval, maar daar moet je doorheen.

Belangrijk is wel dat er, ondanks wat de DA zegt, er opgebouwen wordt vanaf 1/4. Da's adviseren beginnen met 1, maar dat is een te grote impact op een paard

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:25

Oké, bedankt!
Zo leren we iedere dag weer bij

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:36

Mijn paard wordt straks 22. Hij staat nog maar sinds een week of 6 op medicijnen. Ik ben begonnen met een halve pil per dag. Dit een week lang en toen er geen bijwerkingen optraden, overgegaan op 1 per dag. Tot nu toe gaat het super, hij verhaart (heb m dus wel geschoren als hulpmiddel) en hij is attenter geworden. Zijn eerste controle moet nog komen, maar ik verwacht dat dit goed zal zijn.

Succes ermee No No!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:44

Ik moest ook beginnen met 1 pil per dag volgens de DA, maar ben door de ervaren mensen in dit topic begonnen met 1/4. Mijn paard heeft 1 week op 1/4 gestaan, toen verhoogd naar 1/2 en daar enkele weken op gestaan als gevolg van bijwerkingen. Op het moment dat de bijwerkingen verdwenen waren zijn we verder naar 3/4 gegaan en daar staat hij nog steeds op. Ik zie momenteel geen reden om te verhogen aangezien hij het goed op deze dosering.

Dus de dosering van 1 per dag is niet altijd noodzakelijk, als het paard met minder ook goed is dan zou ik hem/haar daar op houden

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:47

De medicatie is duur las ik?
Het gaat om een C pony, aan welke kosten moet dan gedacht worden? Of is dat per paard verschillend? Wordt er tussendoor ook bloed getapt om de waardes te controleren? Of gaat dat doormidden van observeren oid?

De koeien worden binnenkort geprikt, misschien kunnen ze de DA dan ook direct naar de pony laten kijken.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:57

Ik betaal 102,50 voor 60 pillen Prascend, waarvan ik 3/4 per dag geef aan een paard van 600 kg.

Een C-pony is kleiner, waardoor het goed mogelijk is dat je met 1/2 of 3/4 pil genoeg hebt. Maar dat is puur afhankelijk van de Cushing waarde en hoe de pony erop reageerd. Belangrijk is dan idd tussendoor testen, in ieder geval na 6 tot 8 weken aan de medicijnen en daarna is het wanneer je zelf handig vind.

Belangrijk voor de bepaling van ACTH waarde is dat het bloed na het prikken direct gekoeld naar het lab wordt gebracht

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:04

Oké, bedankt!

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:19

Het hangt heel erg af van de DA. Ik betaal "maar" € 54,60 voor 60 pillen, dat is een groot verschil!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:28

@Mayflower: is dat voor de Prascend of Pergolide (menselijke variant), want voor pergolide heb ik ook die prijs betaald.

Ik heb al een keer rond gebeld bij de DA's, maar dit is de goedkoopste in de omgeving qua prascend

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 12:04

Hier 95 euro voor 60 pillen prascend..

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 12:16

Onze dierenarts vraagt €98,85 voor 60 of €249,10 voor 160 tabletten. Ik bestel ze altijd per 160 want dat scheelt toch iets maar t is elke keer weer een berg geld wat je zo weg brengt.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 12:47

Wat een verschil zeg!
Het is dus wel de moeite waard om te "shoppen" bij dierenartsen

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 14:01

Douraque: dat is gewoon voor Prascend, het bekende roze doosje. Onze kliniek is hierin blijkbaar heel goedkoop (Friesland).

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 14:07

Vet goede prijs joh! Daar wil ik nog wel voor naar Friesland rijden. Hoe kan dat zo verschillen zeg?? 8)7

Hier een merrie die pissig is.............halve dagen krijgt ze graasmasker om. Ze loopt alleen maar te briesen en te schudden. Niet blij met mij. :=
Noem me een watje, maar ik kan daar niet tegen Y;(
Wil iets anders, maar wat??

(paddock had ik eerst gedaan samen met haar vriendin, maar alles staat achter op het land en zij bij de stallen voor in. Veel onrust rondom de paddock in de middag en ze staan niet relaxt naar mijn mening)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 14:10

Is jouw paard heel erg gevoelig voor HB? Anders zou ik het gewoon proberen zonder graasmasker, wel opbouwend dan.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 14:22

Nee niet extreem maar op advies van DA maar halve dagen want ze wordt moddervet.

Ik heb haar dit weekend 2 dagen laten staan (hele dag) en ze staat gewoon op ploffen. Gezien haar beenproblemen kan dat gewoon niet. Té dik is niet goed.
Halve dagen gaat net helaas...............

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 14:49

Echt bizar dat prijsverschil Mayflower, je betaald 50% minder dan de gemiddelde prijs hier.

Zou het mogelijk zijn om de prascend via een andere dierenarts te bestellen? Voor dat prijsverschil (zou bij mij op een standaard voorraad 125.- schelen) is het nog wel de moeite waard om een bedrag te betalen voor het recept aan de dierenarts die de test heeft gedaan. (Ik heb trouwens ook het formulier van het lab, wellicht is dat wel voldoende?)