Rhinovirus

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

charlotte_L

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:12

Vandaag ben ik weer naar school geweest en een meisje uit mijn klas rijd nog steeds wedstrijden terwijl ze op een stal staat met ongeveer 100 paarden..

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:12

Heeft iedereen die VOOR een meldingsplicht van rhino is, ook al eens nagedacht over de verdere gevolgen en consequenties daarvan? Vervoersverbod, registratieplicht, ophokplicht, preventief ruimen... Hoe zit het dan met dierenwelzijn? En over welke rhino gaat het dan? EHV1 of EHV4?

Bovendien is zo'n 40% van alle paarden drager van het rhino virus; moeten die dan wellicht geregistreerd worden en mogen die dan nooit meer op wedstrijd, verhandeld of van stal verhuisd worden of sociaal contact hebben met andere paarden?

Natuurlijk moet een stal waar een uitbraak van EHV1 (!) is geconstateerd dit direct melden! Maar als 'publiek' kunnen we er ook voor zorgen dat een dergelijke melding niet meer leidt tot stigmatisering, roddel, achterklap en een 'slechte naam'. We zouden deze bedrijven juist moeten prijzen om hun eerlijkheid en cordate optreden! Doe juist met bedrijven die een uitbraak niet melden geen zaken meer, ga er niet op wedstrijd, koop er geen paard, neem er geen les, etc. Dan wordt meldingsplicht een zeer commercieel aantrekkelijke keuze voor elk bedrijf dat hiermee wordt geconfronteerd.

Zo, en dat is nou eens mijn oproep!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:13

Raja, buitenrijden kan gewoon hoor. Zolang je paard niet gaat zitten neuzen met andere paarden :+

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

RM94: ik heb zelf niet gezocht kreeg een pb van iemand bij mij uit de buurt, er die had er toen 2 gevonde

Teddy321

Nogmaals......GEEN NAMEN NOEMEN!!!
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 05-03-12 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd. Aub geen berichten quoten waarin plaatsnamen staan.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:14

Nexus schreef:
Heeft iedereen die VOOR een meldingsplicht van rhino is, ook al eens nagedacht over de verdere gevolgen en consequenties daarvan? Vervoersverbod, registratieplicht, ophokplicht, preventief ruimen... Hoe zit het dan met dierenwelzijn? En over welke rhino gaat het dan? EHV1 of EHV4?

Bovendien is zo'n 40% van alle paarden drager van het rhino virus; moeten die dan wellicht geregistreerd worden en mogen die dan nooit meer op wedstrijd, verhandeld of van stal verhuisd worden of sociaal contact hebben met andere paarden?

Natuurlijk moet een stal waar een uitbraak van EHV1 (!) is geconstateerd dit direct melden! Maar als 'publiek' kunnen we er ook voor zorgen dat een dergelijke melding niet meer leidt tot stigmatisering, roddel, achterklap en een 'slechte naam'. We zouden deze bedrijven juist moeten prijzen om hun eerlijkheid en cordate optreden! Doe juist met bedrijven die een uitbraak niet melden geen zaken meer, ga er niet op wedstrijd, koop er geen paard, neem er geen les, etc. Dan wordt meldingsplicht een zeer commercieel aantrekkelijke keuze voor elk bedrijf dat hiermee wordt geconfronteerd.

iemand anders had het over 80% wat moet ik nou gelove? iemand bewijs?

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:15

Idd, wat Apple zegt: buitenrijden kan gewoon. Zolang je paard maar niet neust met andere paarden die je tegenkomt.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:16

Nexus schreef:

Weet je Nex, dit roepen Lovely en ik ook al een poosje, maar over dit soort consequenties wil men niet nadenken. Zij willen graag weten waar het heerst, alsof je met die wetenschap andere maatregelen neemt!

Raja

Apple schreef:
Raja, buitenrijden kan gewoon hoor. Zolang je paard niet gaat zitten neuzen met andere paarden :+

En waar staat dat ze niet met een ander paard gaat buiten rijden?
Of vriendinnetjes tegen komt?

Of ze komt mensen tegen die het paard een aai geven en 5 min later op een andere manege een paard een aai geven?

Ik weet dat dit alleen kan als het paard besmet is, maar het paard kan besmet zijn zonder dat al symptomen van zichtbaar zijn.
Die kunnen ok een aantal dagen pas de kop op steken.
Dus je weet nooit iets zeker in dit geval.

superlise

Raja schreef:
Bloodymary schreef:
Ik vind het ook onzin en ga ook gewoon buiten rijden, maar ik vind juist deze paniekzaaierij hier vreselijk en destijds met de vogelpest en bij de mond- en klauwzeer is er al eens een discussie geweest over wat als dit bij paarden gebeurt en de conclusie was als er ooit een dodelijk virus uitbreekt, dan zou ruimen niet uitgesloten worden. Daarom ben ik juist tegen al deze paniekzaaierij en tegen zo'n petitie.

Kijk en dit is dus gewoon dom!
Door zulke acties zal het virus zich blijven verspreiden!

Als iedereen nou gewoon ZIJN EIGEN VERANTWOORDING neemt dan is het met 2 weken weer voorbij en kan iedereen weer lekker zijn gang gaan!

De KNHS gaat niet voor niks een NK aflasten!

Ik weet niet wat jij wel en niet leest maar er stond duidelijk op de knhs site dat met buiten rijden is de kans van oplopen wel héél erg klein is.. Mensen moeten niet zo panisch doen, wat zijn nou een paar paardjes dood in heel land? Ik denk dat er nog meer paarden dood gaan in een jaar aan ongevallen in de wei/stal dan aan zo'n rhino-uitbraak.

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:17

Teddy321 schreef:
In Brabant is geloof ik nog geen paard gevonden met Rhino, gelukkig maar.

dan heb jij niet goed gezocht, en staan in zo ie zo 2 andere topic's plaatsnamen uit brabant, of dit waar is ja dat weet ik ook niet[/quote]

Maak daar maar 4 van en Casperzazoe niet al te ver van Gilze ook let wel alleen verdacht op dit moment[/quote]
Nogmaals......GEEN NAMEN NOEMEN!!![/quote]

Gilze is de woonplaats van Casperzazoe heeft verder niets met Rhino te maken
Laatst bijgewerkt door RM94 op 05-03-12 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:18

Dat is dan de eigen verantwoording van degene die buiten rijdt. Als je buiten rijd geen mensen laten aaien, niet oprijden met andere paarden. Zo simpel is het.

it_is_me

Is er in Noord-Holland ook al sprake van het Rhino-virus? Heb de laatste pagina's doorgelezen, maar lees daar niets over...

Raja

superlise schreef:
Ik weet niet wat jij wel en niet leest maar er stond duidelijk op de knhs site dat met buiten rijden is de kans van oplopen wel héél erg klein is.. Mensen moeten niet zo panisch doen, wat zijn nou een paar paardjes dood in heel land? Ik denk dat er nog meer paarden dood gaan in een jaar aan ongevallen in de wei/stal dan aan zo'n rhino-uitbraak.

En als het nou jouw paard is??
Dat dan maar dood moet gaan?

En ik doe niet panisch hoor, ik vind het gewoon dom om met je paard naar buiten te gaan.
Zeker als de kans groot is dat je andere paarden van andere stallen tegen kan komen.
Klaar...

Iedereen moet zijn eigen verantwoordelijkheid nemen.

Kruidenpotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:19

nicky_rilana schreef:
Nexus schreef:

iemand anders had het over 80% wat moet ik nou gelove? iemand bewijs?

Ik heb geen "bewijs" maar ergens gelezen dat van
EHV1 40% en van
EHV4 70-90% drager is van het virus.

In beide gevallen kan dus een paard dat een verminderde weerstand heeft ziek worden zonder dat het door een ander paard besmet is.

nicky_rilana

superlise: en wat als jou paardje nou bijna dood gaat omdat hij rhino heeft en amper kan staan? wat maakt het dan uit, is toch maar een paard hé?
ik word er niet blij van als ik mijn paard zo zou zien lijden.

Raja

Apple schreef:
Dat is dan de eigen verantwoording van degene die buiten rijdt. Als je buiten rijd geen mensen laten aaien, niet oprijden met andere paarden. Zo simpel is het.

Dat wil ik zeggen Apple

Maar dan moet je er dus maar van uit gaan dat dat ook gebeurd.

meest veilige is dus om gewoon NIET naar buiten te gaan

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:21

Raja schreef:
Bloodymary schreef:
Ik vind het ook onzin en ga ook gewoon buiten rijden, maar ik vind juist deze paniekzaaierij hier vreselijk en destijds met de vogelpest en bij de mond- en klauwzeer is er al eens een discussie geweest over wat als dit bij paarden gebeurt en de conclusie was als er ooit een dodelijk virus uitbreekt, dan zou ruimen niet uitgesloten worden. Daarom ben ik juist tegen al deze paniekzaaierij en tegen zo'n petitie.

Kijk en dit is dus gewoon dom!
Door zulke acties zal het virus zich blijven verspreiden!

Als iedereen nou gewoon ZIJN EIGEN VERANTWOORDING neemt dan is het met 2 weken weer voorbij en kan iedereen weer lekker zijn gang gaan!

De KNHS gaat niet voor niks een NK aflasten!

Echt niet, door buitenrijden kan het niet verspreid worden (tenzij je je paard onderweg zou laten neuzen met andere paarden)

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:23

waarom raden ze het AF paarden te vervoeren, en dan zou je wel dood leuk buiten kunnen rijden??
komt toch op hetzelfde neer, een paard vervoeren komt in de trailer toch ook niet direct in aanraking met een ander paard??

beetje dom, vind ik dan de redenering: ik vind het onzin en ga gewoon buiten rijden
je zult maar eens een dagje niet kunnen rijden poeh poeh

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:24

Als die paniekzaaierij niet gauw een einde heeft zul je meemaken dat die staatsecretaris Bleker weer iets stoms uithaalt zoals inderdaad vervoersverbod (leuk als je paard koliek heeft of zo en naar Utrecht of Lienden zou moeten...)

Maar inderdaad risico's vermijden en niet naar BUITEN, doen we toch ook met Droes?
Laatst bijgewerkt door Martina67 op 05-03-12 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:25

Ik heb zojuist een aantal dierenarts opgebeld in mijn omgeving voor wat meer info!
Er zijn op 3 plekken paarden die de verschijnselen hebben, definitief is het nog niet gezien de uitslagen er nog niet zijn...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:25

klopt het dat de hengstenkeuring van het barock pinto stamboek van het weekend gewoon doorgang heeft gehad?

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:26

de ics-nl keuring ( irisch cob/tinker)van april staat onder de loep, daar word half maart pas oordeel over gedaan of die uberhaupt door zou gaan

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:27

in schijndel gaat het springen ook gewoon door

Kruidenpotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:28

Ik lees net op startlijsten dat de nationale springwedstrijd in Asten (NB) van komende donderdag tm zondag ook gewoon door gaat....