Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 20:45

Nouvel schreef:
Wel slim haha. Maar niet handig...
Hmm lastig dan, nog een ander soort voer proberen?
Of naast de gastro een goede vitaminebrok?

Suggesties? In België is niet alles zo gemakkelijk te verkrijgen.
Zou het liefst geen Gastro meer geven. Hij staat daar zo dik van, nu met de sportbrok ziet die er veel beter/gezonder uit. Op eigenlijk maar een korte tijd, alleen dan mestvocht weer...

Brok eet die sowieso gemakkelijker. Heeft ook wel energie nodig uit zijn eten.
Met 'sober' krachtvoer komt die er niet.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 20:57

Ik voer pure feed, ben daar erg tevreden over.
Wij gaan om de paar maanden zelf halen, ze verzend ook wel voer volgens mij.
Je kunt altijd eens op de site kijken of informeren, naast pure feed staan er ook nog andere soorten zuiver voer en totaal supplementen op.
www.purepaardenvoeding.nl

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 23:16

Elias7 schreef:
Chesss schreef:

De Mastic Horse lijkt een zeer betaalbaar en tamelijk onschuldig alternatief voor andere middelen. Wellicht beter om eerst eens te testen voordat ik die Gastro erin stop....
Gebruikt iemand dit nu al langere tijd?

Ik heb het ook besteld, ben benieuwd

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 10:13

Hai,

Ik zou hier graag meepraten als het mag. :o

Eén van onze paarden heeft zeer waarschijnlijk een stress-gerelateerde maagzweer.
Wij zijn ongeveer 10 dagen terug begonnen met het geven van een middel met Omeprazol en dit sloeg wonderbaarlijk goed aan.
Hij trok niet meer met zijn buikje en leek weer vrolijker.
Nu zijn we eergisteren begonnen met het afbouwen, volgens dierenarts-advies uiteraard, en ik merk dat hij sinds vandaag weer met zijn buikje begint te trekken en ook weer 'down' lijkt.
Ik vroeg me af of dit herkenbaar is voor jullie. :)

Morgen komt sowieso de dierenarts weer langs, dan wordt er ook bloed afgenomen.
Hij blijft ook erg schraal, terwijl hij onbeperkt goede kwaliteit ruwvoer krijgt (en hier ook meer dan de anderen van eet) en ook nog bijgevoerd krijgt.
Wormen, zand, etc. is allemaal uitgesloten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 11:18

Ik zou het in ieder geval minimaal een maand blijven geven als je zoveel verschil merkt.
Wij hebben een maand volledige dosis gegeven en zijn daarna gaan minderen.
We zijn nu 3 maanden verder en hij krijgt nu een klein beetje nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 11:19

Ja, dat is zeker een optie, ik ga dat morgen overleggen met onze dierenarts. :j

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 11:34

Wat ik overal hoor en lees moet je het ook echt een maand op volledige dosis geven om resultaat te krijgen.
Die van ons bleef ook schraal, opgetrokken buik, slecht hooi eten, en hij is nu echt enorm opgeknapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 11:40

Ja, dit was ook eerst om te kijken of het verbetering gaf, dus ik zal morgen nieuwe halen. :j
Maar ben bang dat als we dan straks weer afbouwen, het weer terug komt. :o

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 11:42

KoudbloedKim schreef:
Hai,

Ik zou hier graag meepraten als het mag. :o

Eén van onze paarden heeft zeer waarschijnlijk een stress-gerelateerde maagzweer.
Wij zijn ongeveer 10 dagen terug begonnen met het geven van een middel met Omeprazol en dit sloeg wonderbaarlijk goed aan.
Hij trok niet meer met zijn buikje en leek weer vrolijker.
Nu zijn we eergisteren begonnen met het afbouwen, volgens dierenarts-advies uiteraard, en ik merk dat hij sinds vandaag weer met zijn buikje begint te trekken en ook weer 'down' lijkt.
Ik vroeg me af of dit herkenbaar is voor jullie. :)

Morgen komt sowieso de dierenarts weer langs, dan wordt er ook bloed afgenomen.
Hij blijft ook erg schraal, terwijl hij onbeperkt goede kwaliteit ruwvoer krijgt (en hier ook meer dan de anderen van eet) en ook nog bijgevoerd krijgt.
Wormen, zand, etc. is allemaal uitgesloten.

wat voor omeprazol heb je gevoerd?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 11:57

KoudbloedKim schreef:
Ja, dit was ook eerst om te kijken of het verbetering gaf, dus ik zal morgen nieuwe halen. :j
Maar ben bang dat als we dan straks weer afbouwen, het weer terug komt. :o

Daarom zijn wij ook heel erg langzaam gaan afbouwen en we houden hem voorlopig op die hele lage dosis waar hij het nog goed op doet.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 19:30

Als je een aantal pagina,s doorleest vind veel info over omeprazole geven en hoe lang geven en de goedkoopste oplossing.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 19:43

En vooral héél héél rustig afbouwen.

De reguliere dierenartsschemas gaan veel te snel mijns inziens.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 08:12

Zijn er nog meer mensen die geen omeprazol gebruiken, maar alternatieven? Ben erg benieuwd naar die ervaringen.

Zelf geef ik Mastic en thee van rode iep en heemstwortel.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 16:54

En werken deze stoffen bij jou, Wicky?

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 17:09

Heeft iemand nog zakjes / spuiten van abler ter overname. Mijn paard is ziek en eet weinig. Nu krijgt ze weer last van haar maag. Ze staat nu op gastrogard.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 17:24

Zal ons verhaal even doen;

Paard sinds februari 2016 hier; slechte eter, conditie niet riant. Lang zoeken naar passend voer; uiteindelijk Gastro plus, bietenpulp, hooi en (een deel van de tijd) apart eten van de kudde. Dat werkte aardig, conditie werd heel langzaam beter. Tot een koliek afgelopen voorjaar leidde tot niet eten, uiteindelijk drie dagen niet. Binnen een dag al aan de ulcer gold gezet in overleg met de dierenarts.

Na zes dagen ulcer gold over gegaan op Mastic, later gecombineerd met thee van rode iep en heemstwortel. Hij eet op het moment goed, conditie verbeterd zienderogen (hoewel hij nog geen dikkerd is). Houdt ook (weer?) van eten, dat is echt wel anders geweest.

Dus ja, voor ons werken deze stoffen. Heb wel het idee dat het lang duurde voor hij echt bijtrok, maar kan moeilijk vergelijken.

Ik ben benieuwd of er nog meer mensen alternatieven gebruiken voor hun paard

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 17:55

Hoe kom je aan die thee? en wat is de werking daar van?

Ik gebruik ook alternatieven, op dit moment een groene leemkuur en verder exact hetzelfde voerschema als wat jij hebt.

De mastic heb ik liggen en wil ik gaan gebruiken na de leemkuur.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 18:07

Daar ben ik ook benieuwd naar, hoe je aan die thee komt, en hoe geef je dat, door slobber?

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 18:15

Het idee voor thee komt uit een kruidenboek, bij zoeken naar een alternatief kwam ik deze tegen. De kruiden bestel ik bij Pit & Pit

Roos04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 20:10

Pit & Pit, daar bestel ik wel eens gewoon voor mezelf. Grappig! Omeprazol is ook gewoon voor mensen. :')

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 21:21

Roeli4n schreef:
Omeprazol is ook gewoon voor mensen. :')

Toch is de werking van omeprazol bij paarden net iets anders als bij mensen, omdat de maag van paarden niet iets anders werkt. Het helemaal stil leggen van de kliercellen die maagsap produceren bevalt me niet. Te veel maagsap is niet goed, maar langdurig te kort heeft ook invloed op de vertering lijkt me.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 07:29

Wicky schreef:
Roeli4n schreef:
Omeprazol is ook gewoon voor mensen. :')

Toch is de werking van omeprazol bij paarden net iets anders als bij mensen, omdat de maag van paarden niet iets anders werkt. Het helemaal stil leggen van de kliercellen die maagsap produceren bevalt me niet. Te veel maagsap is niet goed, maar langdurig te kort heeft ook invloed op de vertering lijkt me.

Klopt, maagzuur van paarden is vele malen sterker en daar is het laagje om de menselijke variant niet op gemaakt... waardoor het middel al weg is voordat het zijn werk heeft kunnen doen.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 07:41

Toch lijkt Omeprazole wel te helpen, c_alsemgeest. Wij gebruikten het wel samen met Sucralan, (dat in Utrecht werd voorgeschreven). Dit legt een laagje om de maagzweren om ze te helpen herstellen. Abler verkoopt dit ook onder de naam AbSucralfate.

Maar als het met natuurlijke middelen zou kunnen, dan lijkt het me veel beter.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 07:55

placebo's werkten ook in veel gevallen :+
Sucralan ken ik... maar dat legt geen laag om de omeprazol zelf maar bij de maagwand, en zit dus niet tussen het omeprazol en het zuur in. (ook is het een fosfaat binder, heeft jouw pony maagproblemen gerelateerd aan nierproblemen dat ze voor dit middel hebben gekozen?)
Het menselijke omeprazol kan hooguit in de slokdarm wat verlichting geven, dat kan ook als ze ook hogerop last hebben van zuur.
Maar helemaal in de maag komt het niet, dan is het door het zuur al weg.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 08:07

Nee, ze heeft geen nierproblemen. Verteld werd dat Sucralan een laagje legt om de maagzweren zelf, zodat ze de kans krijgen om te herstellen. Ze had wat kleine maagzweertjes op een minder gebruikelijke plaats. Dit staat op de Abler website over deze stof:
Citaat:
Sucralfate is an aluminum salt of sucrose which is not absorbed or metabolized in the body.

Sucralfate is a cytoprotective agent for the symptomatic treatment of equine gastric ulcer syndrome, small intestine, hindgut and colonic ulcers (right dorsal colitis). When sucralfate is administered in conjunction with omeprazole, sucralfate will coat the ulcer which avoids further acid damage and allows the omeprazole to treat the cause.

When ingested, the acidic environment forms a thick viscous compound that adheres to the ulcer site, acting as a protective film, providing protection for up to six hours at a time.