[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 02:03

Ninx schreef:
Nog even een andere vraag, ik plaats em toch even 'los': merken jullie dat het weer opspeelt (luchtwegen) op momenten dat ze opeens veel trager zijn?
Dus dat je het meer merkt aan het trage/ slome, en niet zozeer het hoesten?

Ik merk dat die van mij zich wat terug trekt van de groep. Hij loot wel en kan ook nog rennen, maar vorige week waren ze even gek en deed hij volop mee. Deze week heeft hij het iets zwaarder en doet hij niet zo erg mee.
Kan ook door de damp van vuurwerk komen en de mist.

Wat betreft je vragen op hagelslag; Als ik vernevel met zoutoplossing, doe ik dat wel een paar weken. meestal wel een week 2x daags, daarna 1x daags tot ik effect zie en dan een paar keer om de dag en stoppen we. Maar we hebben het ook wel langere tijd elke dag gedaan.

Na vernevelen van zoutoplossing moet je echt beweging geven. Die manier van vernevelen is echt slijm oplossen, dus dat moet vrij komen.
Met de flexineb en medicatie vernevelen is meer om de medicatie diep te laten komen waar het nodig is. Wij stappen dan al met de flexineb op. Dan zou het nog beter opgenomen worden las ik ooit in ene buitenlands artikel.

hagelslag

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 07:12

Ik heb nu van 5 dagen 4 dagen geinhalleerd.
Waarbij ze gister alweer normaal ademde voor het inhaleren.
Ik kijk nu per dag hoe ze zich voelt of ik ga inhaleren

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 09:43

superpony schreef:
Ninx schreef:
Nog even een andere vraag, ik plaats em toch even 'los': merken jullie dat het weer opspeelt (luchtwegen) op momenten dat ze opeens veel trager zijn?
Dus dat je het meer merkt aan het trage/ slome, en niet zozeer het hoesten?

Ik merk dat die van mij zich wat terug trekt van de groep. Hij loot wel en kan ook nog rennen, maar vorige week waren ze even gek en deed hij volop mee. Deze week heeft hij het iets zwaarder en doet hij niet zo erg mee.
Kan ook door de damp van vuurwerk komen en de mist.

Wat betreft je vragen op hagelslag; Als ik vernevel met zoutoplossing, doe ik dat wel een paar weken. meestal wel een week 2x daags, daarna 1x daags tot ik effect zie en dan een paar keer om de dag en stoppen we. Maar we hebben het ook wel langere tijd elke dag gedaan.

Na vernevelen van zoutoplossing moet je echt beweging geven. Die manier van vernevelen is echt slijm oplossen, dus dat moet vrij komen.
Met de flexineb en medicatie vernevelen is meer om de medicatie diep te laten komen waar het nodig is. Wij stappen dan al met de flexineb op. Dan zou het nog beter opgenomen worden las ik ooit in ene buitenlands artikel.

Ja, dat is wel herkenbaar..... het is gewoon zo'n wisselend beeld he? Vanwege de nattigheid had ik toch stro in de schuilstal gelegd, eerst het stro gestoomd, daarna besprenkeld met etherische olie. En elke dag vers en het oude eruit.
Maar lijkt toch alweer voldoende om benauwd te zijn. Anderzijds is het zo'n waker, ze is zo alert.... even helemaal plat in een stal af en toe zou haar best goed doen. Maar dan wordt ze weer benauwd. Overweeg nu van die mayo matten, en de hele stal even goed schoonmaken en in de verf zetten.

Okay, dat vernevelen doe je echt best lang en veel. Bewegen doe ik vaak terwijl ze het masker op heeft, dus een stuk gaan lopen ermee.
Of ik ga stomen, en daarna inderdaad beweging geven.
Ik blijf voor nu de zoutoplossing gebruiken, kan ik altijd nog verder zoeken wanneer het niet toereikend blijkt.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 12:02

Wat geven jullie je paard op zo’n moment? Ik heb standaard hoest siroop van Effol wat uiteindelijk wel hielp maar zou graag weten of er nog iets beters is.
Laatst bijgewerkt door belle_boef op 27-10-24 20:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 14:54

Misschien dat iemand hier iets weet over de flexineb controller e2? Vorig jaar maart wilde ik mijn paard vernevelen en toen ging het waarschuwingslampje knipperen. Ik heb toen een nieuw verbindingsdraadje gekocht en t ging weer goed. Maar rond mei vorig jaar begon die weer te knipperen en snel daarna deed mijn medicatie cup het ook niet meer, dus een nieuwe cup besteld en alles deed het weer naar behoren. Ik heb toen 2 weken verneveld en alles daarna schoongemaakt zoals het volgens flexineb moet en netjes opgeborgen in de kist. Vanochtend wilde ik m weer gebruiken omdat mijn ruin af en toe hoest, knippert het lampje dus weer, terwijl alles eigenlijk zo goed als nieuw opgeborgen heeft gelegen. Ik snap er echt geen fluit van. De cup doet het gewoon, er komt nevel uit(bij die kapotte cup kwam er al geen eens meer nevel uit voordat het lampje ging knipperen). Zal het weer aan het draadje liggen? Of zal het aan de controller zelf liggen? Volgens de gebruiksaanwijzing, als het lampje knippert, ligt het aan de cup of draad, maar die zijn eigenlijk helemaal nieuw en er zit geen knik in het draad of iets. Heeft ook niet in een knik in de kist gelegen, gewoon netjes in het plastic zakje.
Ik zit zelf nu te twijfelen, of alleen een nieuw draadje, of een nieuwe controller e3 want de e2 is nieuw niet meer verkrijgbaar.

MisterEd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 15:17

Hoi Samantha89, ik ben van Flexineb Nederland en zag jouw vraag voorbij komen ;) het kan vanalles zijn, maar probeer de medicatie cup eens met heet water en een druppel dreft schoon te maken, even laten stam en dan goed spoelen. Als dit niet werkt kunnen we morgen het beste even bellen

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 15:33

Hallo, bedankt voor je antwoord! Zo heb ik de cup schoon weggezet. Maar ik probeer het vanavond nog voor de zekerheid even!

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 20:19

MisterEd schreef:
Hoi Samantha89, ik ben van Flexineb Nederland en zag jouw vraag voorbij komen ;) het kan vanalles zijn, maar probeer de medicatie cup eens met heet water en een druppel dreft schoon te maken, even laten stam en dan goed spoelen. Als dit niet werkt kunnen we morgen het beste even bellen

Het heeft gewerkt!! Super bedankt!

MisterEd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 12:09

Samantha89 schreef:
MisterEd schreef:

Het heeft gewerkt!! Super bedankt!

SuPeR!

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 11:16

Merken jullie ook dat jullie paarden hoesteriger zijn in deze vochtige herfst/winter? Mijne hoest af en toe ook tussen het rijden door (niet altijd meer met de opstart draf). Het is niet iedere dag maar ik merk dat de frequentie meer wordt. Vanmiddag komt de DA weer luisteren. Ik ben benieuwd of hun een bronchoscopie gaan aanraden.. ik ben wel benieuwd wat er nou echt van binnen gebeurd.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 18:39

Die van mij had ook eventjes gehoest, dus ik was al begonnen met het voeren van tijm, en ik wilde mijn flexineb gebruiken. Maar het voeren van tijm is voldoende want ik hoor hem niet meer. De keren dat hij hoestte was ook wel tijdens het nemen van een hap hooi(nat) dus ik heb ook een vermoeden dat hij iets te inhalig was :')

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 20:22

De Da vond mijn paard best hoog ademen en scherp geluid te horen. Ze heeft Respulmin voorgeschreven. 2x pd 4 pompjes en 10 dagen lang. Bodembedekking moet naar vlas, dit hebben wij op stal niet maar mag het wel op slaan, dus ik ben nu op zoek naar fourage handelaar die voordelig levert. Stal leeg gehaald en wat balen van lokale welkoop gehaald voor een basis. Als ze alsnog blijft hoesten dan een bronchoscopie en evt een longspoeling erbij afhankelijk wat ze vinden.

Ik weekte het hooi al en ben vorige jaar augustus van stal verhuisd waardoor zij in deze tijd zeker rond 12u buiten staat (en in de zomer 24/7 buiten)en haar stal staat onder een overkapping en is verder open. Dus lekker luchtig. Ik hoop dat dit al genoeg zou zijn.. maar helaas

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 20:53

Hoi!
Ik meld mij hier ook. Deze week is er via de DA uitgekomen dat mijn merrie paarden astma heeft (allergie voor stof etc).
Ze hoest aardig wat, maar is gelukkig niet benauwd. Sinds dien alles op stal aan het veranderen en ook het hooi gaan dompelen. Ik heb een kliko + behangstomer gekocht om volgende week een hooistomer te maken. Gelukkig stond ze al op vlas en staat erg veel buiten.
Via de DA sinds vandaag gestart met prednisolon kuur.

Ik houd het hier in de gate om info te winnen en tips op te vangen :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 17:48

Paard gaat redelijk goed, maar we zijn er nog niet helemaal. Ik wil eigenlijk kijken of ik de stal zo kan optimaliseren dat ik haar 's avonds bij rotweer soms in haar stalletje kan zetten zodat ze even een paar uur kan tukken. Ze kan nu vrij in en uit lopen.
Ze heeft een stal, bestrating, een pad en aansluitend een altijd kurkdroge lekkere zachte mulle paddock.... De anderen gaan daar wel liggen, maar zij is zo waaks dat ze vaak staand hazenslaapjes doet bij de stal.
Overdag gaat ze bij goed weer wel in de paddock liggen.

Goed, lang verhaal om het volgende te vragen. Hoe hebben jullie je stal aangepakt om te zorgen dat wanneer je ze erin hebt, ze niet direct weer aan het hoesten slaan?
Ik zit zelf te denken aan mayo matten en dan alleen achterin wat stofvrij strooisel. En mogelijk kalk tegen de wanden tegen stof en schimmels.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 21:59

Wij hebben (op de betonnen ondergrond) wel mayomatten maar dan vooral voor het ligcomfort. En er dus nog gewoon een lekkere laag mot erop. Dat is goed stofvrij. En z'n buurman staat ook niet op stro, dat scheelt ook. Verder doen we er niet veel aan (de stal dan....verder wel de hele rataplan van gestoomd hooi, aangepast voer, flexineb :) )

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 22:53

Sandra_H schreef:
Wij hebben (op de betonnen ondergrond) wel mayomatten maar dan vooral voor het ligcomfort. En er dus nog gewoon een lekkere laag mot erop. Dat is goed stofvrij. En z'n buurman staat ook niet op stro, dat scheelt ook. Verder doen we er niet veel aan (de stal dan....verder wel de hele rataplan van gestoomd hooi, aangepast voer, flexineb :) )

Aangepast voer, wat bedoel je daar mee? Qua muesli en dergelijk?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 03:12

Ninx schreef:
Paard gaat redelijk goed, maar we zijn er nog niet helemaal. Ik wil eigenlijk kijken of ik de stal zo kan optimaliseren dat ik haar 's avonds bij rotweer soms in haar stalletje kan zetten zodat ze even een paar uur kan tukken. Ze kan nu vrij in en uit lopen.
Ze heeft een stal, bestrating, een pad en aansluitend een altijd kurkdroge lekkere zachte mulle paddock.... De anderen gaan daar wel liggen, maar zij is zo waaks dat ze vaak staand hazenslaapjes doet bij de stal.
Overdag gaat ze bij goed weer wel in de paddock liggen.

Goed, lang verhaal om het volgende te vragen. Hoe hebben jullie je stal aangepakt om te zorgen dat wanneer je ze erin hebt, ze niet direct weer aan het hoesten slaan?
Ik zit zelf te denken aan mayo matten en dan alleen achterin wat stofvrij strooisel. En mogelijk kalk tegen de wanden tegen stof en schimmels.

Die van mij staat 24/7 buiten en kan schuilen, maar verder moet hij het echt zelf regelen. Waarom zou ik willen dat hij 's nachts gaat slapen?

Overdag hebben ze wel een vast moment dat ze behoorlijk vast slapen. En ik zie ook dat ze 's nachts wel slapen, maar de voorkeur is echt buiten en dan vooral op het zand.
Onze schuilstal is een L vorm en ipv wanden windbreekgaas. Heb wel een hoek stofvrij zaagsel gehad van de houtzagerij. Was echt niet stoffig, iets grof en nam goed vocht op. Heb ook vlas gehad en ook stro. Maar het werd een wc.

Paarden hebben geen dag en nacht ritme, dus maak me niet druk wanneer ze slapen verder.
Maar ik zie wel dat er altijd 1 of 2 blijven staan als de rest gaat liggen.
Bij een harde bui of met oud en nieuw kiezen ze zelf de plek waar het overzichtelijk is.

Wij hadden een plek met ene open stal, maar donker en 3 wanden dicht. Daar stonden er 2 echt niet graag in. Liep een weg achter en hoe ontzettend koel en braaf ze ook zijn, merkte ik dat de stal niet hun veilige plek was zo.
Maar onze kudde is stabiel, in de schuilstal dus goed zicht op alles en kunnen ook alle kanten op lopen.

Die van mij hoest vooral eind van de dag en soms wat in de nacht. Ik denk echt door luchtvochtigheid. Van de week had ik een pad weer open gezet na 3 weken en hadden ze even een dol uurtje. Toen hoestte hij ook wat. Vraag me af of het even de spanning was of het rennen. Hij rent wel vaker zonder te hoesten.
Hij heeft overigens geen deken op. 3 andere wel, shet ook niet.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 10:08

velvetblack schreef:
Aangepast voer, wat bedoel je daar mee? Qua muesli en dergelijk?

Zoveel mogelijk graanvrij, ivm mycotoxinen (schimmelsporen, zitten o.a. in hooi en stro maar kunnen ook voorkomen in/op/bij granen) die, even heel simpel gezegd, niet alleen schadelijk kunnen zijn voor de luchtwegen maar ook voor bijv. de darmen. Hij krijgt dus gestoomd hooi, en daarnaast Pavo vital, aangevuld met een wat Horsefood graanvrij mix (sinds kort, doet hij het beter op als de fiber force die hij eerst kreeg), en dan in de avond een slobber van de horsefood, met o.a. nog extra eiwitten, en lijnzaadolie.
Hier doet hij het in totaal, dus niet alleen qua luchtwegen, het beste op. Maar dat zal per paard verschillen.

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 19:51

Ik heb de "hooistomer" gemaakt en werkt super! Scheelt me veel geld en helpt het paard. Ze vond het proef-draai hooi erg lekker

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 20:38

velvetblack schreef:
Ik heb de "hooistomer" gemaakt en werkt super! Scheelt me veel geld en helpt het paard. Ze vond het proef-draai hooi erg lekker

Wil je foto’s delen?

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:10

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 02:49

velvetblack schreef:

Mooi gemaakt en lekker groot denk ik wel?

Weet je hoe heet het wordt? Dat lijkt weleens mis te gaan bij de zelf gemaakte hooistomers, dat ze niet heet genoeg worden.

Hoeveel heb je hier al in gedaan en hoe werd het verdeelt?

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 11:06

Weet iemand de inwerkingstijd van respulmin? Mijn paard krijgt het sinds vrijdag maar gisteravond toch weer hoesten...

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 11:19

superpony schreef:
velvetblack schreef:

Mooi gemaakt en lekker groot denk ik wel?

Weet je hoe heet het wordt? Dat lijkt weleens mis te gaan bij de zelf gemaakte hooistomers, dat ze niet heet genoeg worden.

Hoeveel heb je hier al in gedaan en hoe werd het verdeelt?

Mijne wordt dus te heet. Iemand daar een tip voor. Mijn bakken vervormen. Ben begonnen met een oude koelkast. Dat ging nog, toen een oude vriezer met alu binnenkant. Die was na 1 keer al krom.

Ik vind een kliko eigenlijk te groot dus zoek een maatje kleiner.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 13:04

Kliko's heb je ook in maten.

Maar je hebt ook van die grijze kisten die mensen gebruiken als slowfeeder? Maar dan met deksel.