Ninx schreef:Paard gaat redelijk goed, maar we zijn er nog niet helemaal. Ik wil eigenlijk kijken of ik de stal zo kan optimaliseren dat ik haar 's avonds bij rotweer soms in haar stalletje kan zetten zodat ze even een paar uur kan tukken. Ze kan nu vrij in en uit lopen.
Ze heeft een stal, bestrating, een pad en aansluitend een altijd kurkdroge lekkere zachte mulle paddock.... De anderen gaan daar wel liggen, maar zij is zo waaks dat ze vaak staand hazenslaapjes doet bij de stal.
Overdag gaat ze bij goed weer wel in de paddock liggen.
Goed, lang verhaal om het volgende te vragen. Hoe hebben jullie je stal aangepakt om te zorgen dat wanneer je ze erin hebt, ze niet direct weer aan het hoesten slaan?
Ik zit zelf te denken aan mayo matten en dan alleen achterin wat stofvrij strooisel. En mogelijk kalk tegen de wanden tegen stof en schimmels.
Die van mij staat 24/7 buiten en kan schuilen, maar verder moet hij het echt zelf regelen. Waarom zou ik willen dat hij 's nachts gaat slapen?
Overdag hebben ze wel een vast moment dat ze behoorlijk vast slapen. En ik zie ook dat ze 's nachts wel slapen, maar de voorkeur is echt buiten en dan vooral op het zand.
Onze schuilstal is een L vorm en ipv wanden windbreekgaas. Heb wel een hoek stofvrij zaagsel gehad van de houtzagerij. Was echt niet stoffig, iets grof en nam goed vocht op. Heb ook vlas gehad en ook stro. Maar het werd een wc.
Paarden hebben geen dag en nacht ritme, dus maak me niet druk wanneer ze slapen verder.
Maar ik zie wel dat er altijd 1 of 2 blijven staan als de rest gaat liggen.
Bij een harde bui of met oud en nieuw kiezen ze zelf de plek waar het overzichtelijk is.
Wij hadden een plek met ene open stal, maar donker en 3 wanden dicht. Daar stonden er 2 echt niet graag in. Liep een weg achter en hoe ontzettend koel en braaf ze ook zijn, merkte ik dat de stal niet hun veilige plek was zo.
Maar onze kudde is stabiel, in de schuilstal dus goed zicht op alles en kunnen ook alle kanten op lopen.
Die van mij hoest vooral eind van de dag en soms wat in de nacht. Ik denk echt door luchtvochtigheid. Van de week had ik een pad weer open gezet na 3 weken en hadden ze even een dol uurtje. Toen hoestte hij ook wat. Vraag me af of het even de spanning was of het rennen. Hij rent wel vaker zonder te hoesten.
Hij heeft overigens geen deken op. 3 andere wel, shet ook niet.