[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Winxz_Bas

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:41

mag je sweet itc ook op het hoofd gebruiken??
en werkt het goed?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:47

Wij hebben onze pony vanaf 7 februari. Sinds een week of twee is hij begonnen met schuren. Bij de pony kregen we een Imperial Riding vliegendeken. Ik heb er vanmorgen een bijpassende hals met hoofdkap bij gehaald. Wat een onding zeg. Ik heb hem om 1200 uur opgedaan en hem om ca vier uur er weer af gehaald toen had ik hem namelijk al 6 keer goed gelegd.

Ik heb mijn probleem voorgelegd aan imperial riding en die komen er morgen op terug.

Hoe weet je zeker of schuren ook daadwerkelijk zomereczeem is en kun je ook ergens aan zien of het een al langer bestaand probleem is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:01

Winxz_Bas schreef:
mag je sweet itc ook op het hoofd gebruiken??
en werkt het goed?

ja , werkt ook wel :j

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:05

oke, he tmeot echt kalmerend zijn.
want ze schuurt zich open.. bij haar hoofdje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:08

De mijne ook, daar gebruik ik op dit moment pcs cojosol huidlotion voor. Maar sweet itch kan ook

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 21:49

morgen wordt mijn pony ge-ent.. :\
ik ben benieuwd of de jeuk dan opkomt.. :\

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 22:12

Kkkaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 22:25

yvonnedv schreef:
Hoe weet je zeker of schuren ook daadwerkelijk zomereczeem is en kun je ook ergens aan zien of het een al langer bestaand probleem is?

Als het zomereczeem is, is de manenkam meestal wat verdikt, je voelt dan echt 'bobbels' onder de huid zitten. Ook voelt de manenkam iets warmer. Zomereczeem is mn een afvalstoffenverwerkingsprobleem, de afvalstoffen worden minder goed afgevoerd en gaan op bepaalde plekken in het lichaam zitten, o.a. onder de manenkam. Aan het begin van het seizoen is dit natuurlijk minder erg dan aan het einde. Paarden met zomereczeem zweten vaak ook minder dan paarden zonder eczeem.

Je kunt ook een dierenarts even mee laten kijken. Ook Josefien hier op Bokt kan een diagnose stellen dmv een puk haren.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 22:26

Nou, mijn pony zweet juist erg veel, ondanks een goede conditie.
En mijn pony heeft ook geen typische eczeem manenkam.
Je kan het aan haar eigenlijk niet eens zien.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 22:27

@CS vorig jaar begon hij na de enting.. toeval? we gaan het in de gaten houden :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 22:30

denk dat elk dier er verschillende op reageert.
Die van mij is bijna de hele leven niet geent, afgelopen maar wel, maar merk geen verergering.
Uiteraard is alles weer paard eigen, bij die van jou kan het dan net teveel zijn.

Nicolet90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 22:35

die van mij zweet met rijden juist wel veel!
ik ken zn verleden ook niet, maar heb hm een jaar geleden gekocht en die zomer merkte ik het.
hij heeft ook maar op 1 plek op de manenkam, soms ook nog iets daaronder. voor de rest schuurt hij nergens aan!

kmoet morgen toch met onze kat naar de dierenarts, kga dan direct ff vragen voor vlooiendruppels voor mn paard ;)

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 23:02

ik zag dat er nu ook halsbanden zijn met vliegwerend middel ,iemand die al geprobeerd? (ze zeggen dat je zelf met rijden ook vliegvrij blijft, zal dus wel stinken dan :D )

Nicolet90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 23:09

hier ben ik ook wel benieuwd naar,
hij is de tkoop bij agradi ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 23:22

Heb weleens een frontriem gehad waar je anti-vliegenspul in kon spuiten. Was niet zo duur, maar ook niet zo effectief ;)

Chewany

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 23:37

ik heb de laatste bladzijden maar ff gelezen en wil toch ook ff reageren

op 5 april heb ik een pony gekocht van een bokker waarvan bekend is dat ze eczeem heeft, we hebben er een eczeem deken bijgekregen maar wat een onding, ze heeft last van de achterriemen in dr lies en al dat gedoen om alles vast te klikken is ook niet echt een optie, normaal gesproken maakt me dat helemaal niet uit maar deze dame is net 5 geworden en is zo groen als gras en snapt nergens iets van, als het even kan dan valt ze je aan, wil je bijten of trapt echt gericht
nadat ik vamiddag al op dit topic wat had meegelezen en ergens de naam agradi voorbij zag komen ben ik gelijk gaan kijken en heb een deken besteld, ze zal gaan lijken op een maanmannetje als t maar helpt

we hebben vorige week het zielige plukje manen afgeknipt want dat zag er niet uit, en ik heb geprobeerd of ze knoflooksnippers lust maar dat vind ze niet echt lekker

ook ga ik morgen eens vlooienspray halen mss dat ik dat er een beetje normaal opkrijg

ze ligt als het even kan, met dr buik over de grond te schuren maar mag niet in de buurt komen om het in te smeren oid

we geven het niet op en zal er alles aan doen om mevrouw het zo plezierig te maken, als het goed is dan krijg ik morgen de deken al binnen en als het past en lukt dan zal ik wat foto's plaatsen

tips zijn altijd welkom ;) (gezien dr gedrag)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 06:00

lief paardje :D
moet dus nog wat opvoeding hebben?
zolang je maar consequent blijft komt het wel goed..
heb verder geen tips voor je

even over dat vlooienmiddel he....dat werkt toch helemaal anders?
pas als de vlieg prikt gaat ie dood en een eczemer is nou net allergisch voor die prik dus dan is het kwaad toch al geschied?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 06:19

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 06:29

er worden ook wat middelen tegen vlooien bij honden door elkaar gehaald, vlooienspray is er voor op een hond en voor de omgeving, de laatste is vaak niet geschikt om op een dier te spuiten, vanwege de oplosmiddelen, er zijn ook pipetjes die je bij een hond op de nek druppelt, die werken vaak inderdaad pas als ze via de huid worden opgenomen.
die werken net als pour-on middelen die je voor koeien en schapen gebruikt.

paarden kunnen heel anders op allerlei stoffen reageren dan honden, koeien of schapen. soms zitten er ook stoffen in waar paarden slecht mee omgaan, beetje voorzichtig dus en wel slim om het in overleg met een DA uit te proberen. soms kan het dus ook gewoon meer jeuk veroorzaken en dat is niet wat je wilt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 07:07

dat denk ik dus ook tug,maar als ik het bericht van willeke nakijk:
Willeke12 schreef:
ik de da gebeld en die had mij een poeder gegeven tegen de jeuk voor 2 weken en de vlooiedruppels. die moest ik tot oktober gebruiken tenminste om de 5 a 6 weken. het schuren was gelijk over. ben nu in maart al begonnen met de druppels en hij heeft nog geen een keer geschuurd. 1 pippet in zijn manen verdelen op 3 plekken en 1 in zn staart. ik heb de druppels van advantage voor honden van 25 kilo en meer. die druppels worden door het bloed opgenomen dus de muggen steken niet meer. daar buiten gebruik ik ook nog vliegenspray.

maar je hebt dus ook poeder tegen de jeuk gekregen en je gebruikt een vliegenmiddel..
zou dus best kunnen dat dat werkt en niet de vlooiendruppels?
zou dan de vlooiendruppels weglaten en kijken hoe het verder gaat

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 08:07

poeder tegen de jeuk heb ik 2 weken gebruikt tegen en dat was in juni vorig jaar. Rest van het jaar was het voorbij. vliegenspray alleen hielp niet. Hij heeft nu ook nog niet geschuurd terwijl andere paarden bij mij op stal al aardig bezig zijn..ben er van overtuigd dat de druppels bij die van mij wel helpen..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 08:11

nou dat is dan wel heel fijn,dan heb je dus al geprobeerd om de druppels weg te laten en dat wist ik niet.
:D

Nicolet90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:50

ik ga vanmiddag ff langs de dierenarts, kijken wat hij te zeggen heeft :P

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:22

dat was dus ook mijn vraag en gedachte over vlooiendruppen.

Het is toch zo dat de beestjes er dood van gaan NA het prikken/bloed op zuigen???? Hoe kan het dan dat de vliegen er bij wegblijven?!!?
Daar ben ik wel erg benieuwd naar!!!!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:54

IndianaJones schreef:
dat was dus ook mijn vraag en gedachte over vlooiendruppen.

Het is toch zo dat de beestjes er dood van gaan NA het prikken/bloed op zuigen???? Hoe kan het dan dat de vliegen er bij wegblijven?!!?
Daar ben ik wel erg benieuwd naar!!!!

Van de site van Bayer:

Advantage® voor honden is een anti-vlooienmiddel in spot-on vorm (druppels op de huid). Dankzij een supersnelle werking stopt Advantage® bijten van vlooien in 3 tot 5 minuten en doodt volwassen vlooien binnen het uur, dus voor zij eitjes kunnen leggen.

Om dekens te vermaken zou je eventueel dit setje kunnen kopen. http://www.ruitersport.com/advanced_sea ... ds=manekap