Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kmhaaima1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 21:59

Hallo,
ik heb een 3 jarige new forest, haar vacht staat alle kanten op het lijkt wel een stekelvarken, terwijl ze al vroeg een dek omhad. Ze is in oktober geschoren en de vacht is er nu dubbel en dwars weer. Op haar benen heeft ze niet zoveel haar en er zitten geen krulletjes in. nu heb ik gehoord dat cushing pas begint bij de wat oudere paarden en pony's. wie kan hier iets meer over vertellen? heeft iemand anders een paard of pony met cushing die dat op jonge leeftijd vertoonde. mijn pony heeft ook last gehad van wormen, dus dat zou het ook geweest kunnen zijn.

geerke

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 22:02

drie jaar is wel erg jong om cushing te hebben...ik denk dat het aan wormen lag.
Wacht even af,de wormkuur heeft zijn werk gedaan?
Dan moet je met een dag of tien toch wel weer een normale vlakke vacht terug zien.

kmhaaima1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 09:50

Ja, ik vond het ook al erg jong. hoop maar dat het niet zo is. ik zal haar nog maar een keertje ontwormen. of mest onderzoek laten doen.

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 09:51

Ik denk ook niet dat jouw paard cushing heeft als er verder geen symptomen zijn. ;)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:02

Sorry jongens, ben hier even wat minder actief. Mijn Whizz van 8,5 jaar staat op de kliniek nadat hij zondag geopereerd is na heftige koliekaanval waarbij we net op tijd waren; zijn dunne darm lag helemaal door de war en er was een verstopping opgetreden.
Hij lijkt goed te herstellen gelukkig. Ondertussen viert Willy thuis feest want hij is ineens weer echt de baas over onze andere 2 in de loopstal, dus hij wil eigenlijk niet meer in zijn box om te eten, hij wil bij de rest blijven - gezellig!!! Nou ja dat is dan het voordeel dat bij dit nadeel hoort, zullen we dan maar zeggen ;-) We gunnen het hem van harte. En de box wordt ingenomen door Whizz als hij naar huis mag.

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:27

Fargo, wat erg! :oo Gelukkig is het goed gegaan met de operatie! Sterkte ermee. :(:)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:53

oei...Fargo@...Sterkte!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:40

oh fargo sterkte en hopelijk hersteld whizz goed en snel. Willy kan er idd maar geniet van hebben

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:50

Pff.. dat is schrikken Fargo! Veel sterkte en we duimen voor een spoedig herstel van je Whizz!!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 23:07

Sterkte Fargo, ik hoop dat Whizz snel weer lekker thuis is!

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 23:15

Ik vraag me af of dit misschien een dierenarts nodig kan hebben. (paard heeft namelijk geen andere symtomen).
Mijn pony van bijna 22 (wel gezond/fit), heeft sinds een week een hele rare plek op haar achterbeen boven de hak met een wat verdikte, hobbelige huid (geen wondjes, niet warm,geen jeuk), met hele rare vacht.
Het ziet er uit alsof er iets als een dekenriem constant langs heeft lopen schuren, maar dat kan niet het geval zijn.

Ik weet niet hoe cushing het eerst zich heeft laten zien bij jullie paarden?

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 23:19

Heel veel sterkte voor Whizz, Fargo. Hoe gaat het nu met hem?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 00:41

jufloontje schreef:
Heel veel sterkte voor Whizz, Fargo. Hoe gaat het nu met hem?

Hij doet het boven verwachting goed, ze zijn heel trots op hem en ik ook! Hij mocht eergisteren voor het eerst de hele dag door om het uur drinken. Dat ging goed, hij heeft een aantal keren gemest en hij plaste ook goed. Gisteren mocht hij voor het eerst 1 emmertje kuil per dag en 3 keer slobber en mocht hij zelf drinken, dat was spannend omdat de darmwand erg verdikt is geweest op de plek van de verstopping dus het was afwachten of het eten er goed door kan en of dit geen pijn oplevert. Gisteren is het helemaal goed gegaan, hij heeft sinds maandagavond laat al geen infuus meer in en mocht vandaag 2 emmertjes kuil en 3 keer slobber ;-) Het zijn nog steeds geen grote hoeveelheden en hij heeft trek als een eeehhh paard :j :j en dat is ook heel positief. Vanmiddag de wond gezien en die ziet er heel mooi uit (wordt steeds ingepakt in soort bodyprotector). Nu zo verder opbouwen qua eten en afbouwen op antibiotica, het gaat de goede kant uit en ik ben blij dat hij in zo'n goede conditie was, vandaag stond hij nog te glanzen in zijn stal - echt een wonder als je weet wat hij achter de rug heeft. Hij zal nog een boel spieren in gaan leveren want hij moet 3 maanden op boxrust ....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 08:07

Wat een nachtmerrie als zoiets gebeurt, fargo. Bojangles hier op bokt heeft hetzelfde meegemaakt met Indy.
Fijn dat het nu iig goed gaat. Ik zal duimen dat hij snel hersteld.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:46

fargo,jeetje,dat is schrikken,maar wat fijn dat hij zich er zo doorheen slaat..

hoop dat dit allemaal zo positief voorzet en dat hij gauw naar huis mag en die 3 maanden komt hij ook wel door,maestro heeft eens 7 maanden boxrust gehad,en is daar prima uitgekomen :j

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 15:00

Fijn dat het goed gaat met, laat hem maar mooi deze lijn voortzetten!
Blijft wel enorm schrikken, is hij koliekgevoelig?

Misschien vervelend hoor, maar heb je foto's van een 'koliekwond'? Heb zoiets eigenlijk nog nooit gezien...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:08

Thanks voor de steunbetuigingen :j Jufloontje: hij staat binnen op stal en mijn camera van mijn telefoon heeft weinig flits. Dus elke gewone foto is al donker en onder zijn buik was gisteren dus niet te doen. Ga wel een keer mijn camera meenemen. Hij stond gisteren even "naakt" nu is ie weer met een soort van bodyprotector ingepakt. Maar zal verderop wel een keer een foto maken.

edit: hij is vandaag van de pijnstillers gehaald en heeft nu 3 x halve ipv kwart schep slobber en halve kg meer kuil (1,5 kg in totaal). Morgen weer verder opbouwen.

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 22:59

Sterkte ermee Fargo, ik hoop dat hij snel weer de oude is en naar huis mag. Grote eetlust is toch altijd een goed teken. :Y)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 00:21

Dank je Indy, ja daar zijn zij op de kliniek maar ik ook zeer blij mee. Vandaag mocht hij 2,5 kg kuil + 3 keer slobber, morgen mag hij 3,5 kg kuil en 2 keer hele schep slobber en halve kg biks > dat zal hij wel een fijne dag vinden, nog meer te eten ;-)
Vandaag mochten we een rondje het erf rond. Hij vond het super boeiend en deed het heel rustig en braaf ondanks 5 dagen boxrust.

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 00:14

Hoe gaat het nu met Whizz?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 10:40

Het gaat goed, qua fitheid had hij al naar huis gemogen na het weekend, zeiden ze zaterdag. Alleen zijn ze zijn voer nog aan het opbouwen en dat doe ik liever onder begeleiding en dat vonden zij eigenlijk ook wel.
Nog wel ontdekt dat hij toch schade aan een van zijn benen had, er was een klein wondje aan zijn achterbeen ontstaan tijdens vallen bij de koliekaanvallen, dat bleek zaterdag toch dieper te zijn dan het leek: tot op het bot {:)-:( . Direct een foto gemaakt, alles is verder heel.. en hij heeft geen koorts ervan. Dus ik ben eigenlijk wel blij dat hij nog even onder toezicht blijft staan.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 12:34

Gelukkig dan!
Ik hoop dat het snel beter gaat met je beestje.

Hoe is het verder met de Cushing gevalletjes?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:09

Fijn dat het weer beter gaat Fargo, wel even schrikken van het wond"je"!

Hier gaat het ok, op zich doet Aurora het prima. Haar stralen zijn wel af en toe gevoelig, ze zijn nog steeds wat rommelig dus ik ben wel bang dat er nog wat aan het sluimeren is daar. Ik smeer ze regelmatig in met betadinezalf en probeer het goed schoon te houden. Maar de betadine droogt erg uit en dat helpt eigenlijk niet echt mee.
Ze zit nu op 7 weken pergolide, en ik begin me af te vragen of de dosis misschien te laag is voor haar... ze is wel een stuk soepeler dan voor dat ze ermee begon, haar ogen geven minder prut, maar ze lekt nog steeds vocht uit haar uier bv. Wil ik nu te snel?
Heb vorige week zitten twijfelen over nogmaals bloed testen, maar dat was een beetje vroeg, en nu zit de kerst er natuurlijk tussen. Dus dat gaan we de eerste week van januari maar doen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:16

Wij hebben een heel fijn middel voor slechte stralen, je ziet ze dan echt van binnenuit verbeteren. Sommige Da's verkopen het ook maar het is ook via internet te krijgen.

http://www.dochorse.nl/ABSORBINEHOOFLEX ... detail(644).aspx

Willy zijn slechte stralen worden er echt veel beter van (zegt ook onze smid)! En die heeft aan een been echt structureel problemen gehad. Was al tijden weg, nu met slechte weer, weer even terug ook aan ander been

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:35

fargo schreef:
Wij hebben een heel fijn middel voor slechte stralen, je ziet ze dan echt van binnenuit verbeteren. Sommige Da's verkopen het ook maar het is ook via internet te krijgen.

http://www.dochorse.nl/ABSORBINEHOOFLEX ... detail(644).aspx

Willy zijn slechte stralen worden er echt veel beter van (zegt ook onze smid)! En die heeft aan een been echt structureel problemen gehad. Was al tijden weg, nu met slechte weer, weer even terug ook aan ander been

Ah, dank je... ga eens kijken of ik dat hier in Engeland snel kan krijgen.