[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 08:26

:D een dronken paard :Y)

in de winter doet hij het niet dan is het kouder, en wie weet is er wel een middel voor hem wat hij wel maanden achter elkaar kan gebruiken
maar dan zal ik op een andere toer moeten een normale DA kijkt niet verder

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 08:29

bruin bier is heel gezond voor paarden hoor, renpaarden krijgen het ook vaak :D

denk dat je dan ook richting holistisch arts gaat.
met ap gaat het nu goed met de longen,maar ik moet nog afwachten wat hij na deze kuur doet.
mocht het niet opknappen dan ga ik niet naar een gewone kliniek toe,die kunnen me dan toch niet verder helpen dus wil ik naar iemand als laarakker toe

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 08:31

mirgino schreef:
in de winter doet hij het niet dan is het kouder, en wie weet is er wel een middel voor hem wat hij wel maanden achter elkaar kan gebruiken
maar dan zal ik op een andere toer moeten een normale DA kijkt niet verder

In de winter doet hij het niet.... zijn die bloedvaten dan niet vernauwd?

Ik heb nog steeds sterk het vermoeden dat er iets heel anders aan de hand is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 08:46

ja maar goed,vind dat maar es uit..
en dat hij het in de winter niet doet kan dan toch samenhangen met andere voergewoontes, of toch pollen die er dan niet zijn.
en natuurlijk de zon..die is dan minder sterk.
al schud appie wel op winterdagen met strak blauwe lucht en zonnetje.

ik heb zelf net even met de veearts gebelt want vond het al wat vreemd dat ap zomaar stoppen moest met de prednison.
moet dus niet,na het weekend komt hij op een lagere dosering en gaan we afbouwen.
en de ventipulmin mee stoppen om te kijken hoe het gaat..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:27

Vraagje voor iedereen hier eigenlijk.
Hebben jullie met warmer weer, zoals nu of als het nog warmer is wel eens op de hopen mest gelet die ze buiten neerleggen en een paar dagen blijven liggen. Drogen die 'normaal' in of komt daar een soort van 'witte of gele waas' overheen?
Laatst bijgewerkt door singasong op 28-05-10 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:29

ik heb dat wel eens gezien,maar dat heeft dacht ik te maken met luchtvochtigheid en temperatuur.
dan komen er sporen van schimmels op,heeft te maken met paddestoelen meen ik.

even edit,fototje wat ik er bij zette klopte niet
Laatst bijgewerkt door ellepel op 28-05-10 10:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:32

Ik denk dat Singasong het ook vraagt ivm de schimmels ... Of ???
Maarre misschien is dit dan wel een interessant artikel ---> http://www.voergezond.nl/pageID_9289822.html. Gaat over mycotoxines, de gifstoffen die schimmels achterlaten ( in oa hooi, gras etc ).

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:44

Het zijn idd schimmels. Maar geen schimmels van buitenaf maar schimmels die je paard bij zich draagt in het lichaam en voor allerlei problemen zorgen.

Ik zie het verschil hier nu duidelijk bij de drollen van Niek en die van de Shet die hier staat. Die van Niek zijn schimmelvrij maar die van de Shet zitten na één dag al helemaal vol met schimmel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:46

ik zie ze bij ons alleen in het najaar,dus echt rond de paddenstoelen tijd.
verder zie ik het echt zelden.
bij ap heb ik ze geloof ik nog nooit gezien

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:48

Link die ik hierboven gaf gaat ook over schimmels die IN het lichaam van een paard komen te zitten ( doordat ze ze opeten ). In dat artikel staat ook een tip hoe je die schimmels kan bestrijden !
Ik ken ook iemand die het ook gebruikt voor AM ( is ook een schimmel waarschijnlijk die de oorzaak is ).

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:50

Maris, ik heb dat artikel al een keer vluchtig doorgelezen. Zal er nog eens goed voor gaan zitten...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:56

In duitsland b.v. zijn ze ook veel meer met mycotoxines ( schimmels ) etc bezig als hier. Daar kan je ook allerlei producten vinden die er tegen helpen ( oa bentoniet, zeoliet etc ). Biergist schijnt er ook tegen te helpen. En dus de actieve koolstof die Healthy herbs ( van die link ) gebruikt.

Wie weet,als schimmels ook bijdragen aan hooikoorts/ hoofdschudden dat deze producten dan helpen ?!

singasong

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:06

Schimmels zijn eigenlijk in de homeopatie ook goed te bestrijden met 'nosodes'. Dat is een kuur van hom. korrels, 2 of 3x per dag een aantal dagen. Dit helpt op zich afdoende alleen het rotte is dat een herbesmetting vaak op de loer ligt.

En er zijn zoveel verschillende soorten schimmels dat je ook precies moet weten om welke schimmel het gaat om hem te bestrijden.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:10

Misschien zijn die producten die ik hierboven noemde niet zo kieskeurig en zorgen ze er gewoon voor dat veel schimmels uit het lichaam verdwijnen ......
de actieve koolstof werkt tegen mycotoxines , maar dus misschien ook tegen AM.

Voor nosodes heb je ook weer iemand nodig die alles uit kan testen. Biergist kan je zo geven ....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:16

vandaar dat ik ze bij ap nooit gezien heb,die heeft lang aan de biergist gezeten..
wist je dat kokosolie ook helpen kan om schimmels in het lichaam te bestrijden?
dat zeggen ze tenminste.
of aloe vera juice,heeft ap ook gehad

bedacht me net nog dat ik bij een van de paarden op stal het afgelopen winter wel vaak zag,viel me toen echt op dat hij heel snel schimmel op zijn mest had.
is ook een paard wat wat moeite heeft met afvalstoffen,mokgevoelig en snel dikke koker op gras.

ik zal er es op letten bij ons op stal of er ook een patroon in zit.

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:23

Mijn paard kan enorm veel schudden met zijn hoofd tijdens het rijden, soms doet hij het ook op de wei (niet vaak). Het schudden is soms zo hard dat hij soms opspringt met zijn voorbeen...Zal dit Headshaking Syndrome kunnen zijn? En wat kan ik er aan doen???

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 10:09

En ik heb er nu met dit topic meer over nagedacht: Hij doet het s'avonds veel minder, hij begint pas echt als we in het bos komen (ik dacht eerst dat dit door de spanning kwam), proesten doet hij ook soms en hij vind het wel fijn om met zijn neus ergens tegen te leunen...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:44

je kunt proberen om te kijken hoe het gaat als je gaat rijden met zo'n pollennetje?
de paardendrogist verkoopt ze in elk geval en verder even zoeken via google denk ik.

bij mijn pony werkt het niet,hij heeft een hekel aan iets om zijn neus dus die schuurt hij er resoluut af.
verder alle medische zaken gaan uitsuiten,laat de tanden nakijken en kijk ook zeker of je zadel en hoofdstel goed past en nergens knelt,dat kan soms ook schudden veroorzaken

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:45

Hoi,

Dat zou best kunnen idd. Misschien dan hooikoorts voor boompollen ? Heeft hij/zijn het een bepaalde periode ? Of weet je dat nog niet ?

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 12:52

De dierenarts is ondertussen al geweest, ze heeft eerst zijn rug,tanden,nek,longen,...onderzocht. Bleek dus dat het toch hoogstwaarschijnlijk een pollenallergie is! Ik heb nu een kuur van kortwerkende cortisonen gekregen die ik zachtjes aan moet verminderen, zien hoe die daar op reageert. En ik ga eens op zoek naar zo'n neusnetje....

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 12:54

Maris: Ik heb hem pas vanaf februari, in het begin deed hem niks maar begin maart begon hij te schudden en ondertussen is het niet meer te doen...Hij doet het dus vooral in het bos en veel minder s'avonds. Ik weet natuurlijk nog niet hoe hij reageert in putteke winter....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 12:55

welke medicatie heb je precies gekregen?
weet je de naam ook?

komt steeds vaker voor he pollenallergie,valt me echt op

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 12:59

Prednisolone, met voorschriftje te verkrijgen in de apotheker. Ik wou eerst geen cortisonen omdat ik weet dat als je nu eenmaal begint met die zware troep dat je voor de rest van je leven mag verder doen. Maar deze is kortwerkende blijkbaar. Ik moet eerst een week 8 tabletten/dag, daarna een week 4 en zo weer afbouwen om te zien hoe hij reageert. Werkt het niet moet ik terug bellen en iets anders proberen...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 13:10

die van mij zit ook aan een prednisonkuur,heeft net 8 dagen achter de rug en we gaan afbouwen.

hij heeft ook pollenallergie,maar hij krijgt de kuur omdat hij dus erg benauwd was
viel me donderdag op dat hij helemaal niet meer schudde dus het zou best invloed daar op kunnen hebben.

maar pollenallergie =hooikoorts en dat is toch vaak wel iets blijvends.

houd je wel rekening er mee dat ze nu extra gevoelig zijn voor hoefbevangenheid?'
kijk dus uit met veel gras en pas je krachtvoer er op aan.
heb je ook capsules die je voor 10 uur smorgens moet geven?

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 13:25

bedankt voor de tips, als jou paard al goed reageert geeft me al een klein beetje hoop. Ik hoop nu ook dat hem dat netje gaat aanvaarden. En uiteraard ga ik in deze maanden enkel smorgens of savonds rijden...Het is nu wel een paard dat veel kan eten zonder bij te komen maar ik zal hem dan minder krachtvoer geven, bedankt voor de waarschuwing!

En nee ik heb geen capsules gekregen...