[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

esthervannes

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 20:26

Met mijn paardje gaat het ook goed. Geef nu ander voer. Mevrouw is erg kieskeurig. Geef nu fiber force. Vandaag echt super gereden! Ik rijd elke dag of het mijn laatste dag met haar is. Extra genieten dus. Ze liep zo lekker ontspannen. Er is ook een filmpje van gemaakt. Kan ik nog lekker nagenieten. Ze staan hier weer lekker op de wei. Er staat sinds kort een ruin bij die helemaal verliefd op mijn diva is. Ze is ook super hengstig. Ze zit wel goed in haar velletje. Ben heel blij met haar.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 03:40

Bespiering wel achteruit gegaan maar dat is ook weer niet zo gek.
Hij is altijd in de sport gereden tot zz zwaar dressuur. sinds ik hem lease is het een recreatie paard. Kan daar geen conclusie uittrekken net als zijn buik....hij doet nu veel minder. Hij krijgt sinds een week wel wat minder biks hij wordt te dik.
Ik zal de testweken eens in de gaten houden. Lusteloos of depri is hij niet.

Dus d
Dimple schreef:
Er is een 'natuurlijk' verhoging van het ACTH tussen aug en nov. Dan mag de waarde komen tot 47.
Gedurende de rest van het jaar is het max 29.

Is je paard verandert qua gedrag? Lusteloos? Depri? Hangbuik, minder bespiering? Aangezien het ook niet echt een 'echte' winter is geweest kan het ook komen dat paarden minder makkelijk verharen.

Ik zou het nog even aankijken voordat je laat testen. Er zijn wel gratis testweken, dan zou je het evt kunnen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 15:12

Heel veel sterkte voor ieder die zijn paard heeft verloren...

ik heb een vraag; hoe besmettelijk is luis bij geiten voor paarden? 1 pony staat dus op stal met geiten met luis, die weer met die van mij op de wei staat, die pony bedoel ik en kan eventueel kwaad als cushingpony ze krijgt, ivm verminderde weerstand?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 15:16

Volgens mij springen ze gewoon over.
Die van mij heeft het eens van kippen gekregen.

Luizen zitten op je haar en zuigen volgens mij geen bloed oid zoals teken dat doen of vlooien. Behalve jeuk is het gewoon vet irritant.

Maar wellicht dat andere daar een andere mening over hebben ;) (krijgt meteen jeuk op mijn hoofd....... := )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 15:28

haha :j :j echt he dimple! Ik had ook direct de kriebels , maar zit idd een beetje in de war ivm de cushing....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 18:28

Luizen zuigen wel degelijk bloed.
Een luis bij een dier doet dat echter niet bij de mens - ons bloed smaakt niet lekker genoeg. Maar bij dieren onderling is besmetting zomaar gebeurd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 19:44

thanks jp, ik was er al bang voor...

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 19:54

Kijk! Dat wist ik ook niet. Daarom twijfelde ik ook.

Maar ranzig is het wel! :j

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 13:24

Moet toch weer een beetje terug komen van mijn positieve berichtjes helaas...

Fiek al een paar dagen weer last van kapotte thermostaat.
Hij is al geschoren zodat hij geen last heeft van zijn vacht maar had gister aardig verhoging..
Ogen stonden ook weer helemaal verkeerd..
Woensdag komt da voor ons andere cushing paard, die nauwelijks meer wil eten.. Dus zitten weer in een neerwaartse spiraal.. Dan ook maar voor Fiek weer van alles vragen..
Had gehoopt Fiek een tijd ok te hebben zonder medicatie en de bijwerkingen ervan maar problemen spelen dus snel weer op helaas..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:11

wat rot!SR@....gaf jij hem nou provarium breeding?Ik weet dat hij geen pergolide meer kreeg omdat hij daar zo slecht op reageerde,maar ben kwijt of hij nu PB kreeg....

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:24

Oh wat balen zeg!
Maar hoe komt zijn temp dan zo uit balans? Komt dat door de PPID?

Zou hij geen lyme hebben? Gezien de klachten die hij heeft?

Heel veel sterkte met je zorgenkindje! :(:)

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 17:18

Maris schreef:
Mosh, kijk dan eens bij de producten van Pure feed. Die zitten zo rond de 10% in suikers en zetmeel. En er zijn ook producten in dat assortiment bedoelt voor paarden die meer energie nodig hebben.

Bedankt voor de tip _/-\o_ Het zal nooit een grote eter worden, maar hij begint er nu weer goed uit te zien dankzij dit voer.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 17:21

Geerke, nee kreeg hij nog niet.

Dimple, is lyme al te bewijzen bij paarden inmiddels?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 18:12

Mosh schreef:
Bedankt voor de tip _/-\o_ Het zal nooit een grote eter worden, maar hij begint er nu weer goed uit te zien dankzij dit voer.

Wat fijn !

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 19:05

SuperRoos schreef:
Geerke, nee kreeg hij nog niet.

Dimple, is lyme al te bewijzen bij paarden inmiddels?

ja,hoor...lyme komt voor bij paarden.Moet het paard wel gebeten zijn door een besmette teek.
Hier in Frankrijk is die kans vrij groot,in Nederland iets minder geloof ik.
Ik ken een paard met lyme.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 19:12

Ze kunnen het inderdaad wel onderzoeken.
En anders kan een natuurgeneeskundige je vast helpen (weet ik uit ervaring)

Geerke, de teken zijn onwijs in opkomst in Nederland. Was pas nog een stuk over op tv. Ze doen er ook meer onderzoek naar. Ze zijn ook al vroeg in het seizoen in de aanval gegaan die teken. Vieze beestjes!! :r

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 19:19

Ja die heeft hem ooit al behandeld van lyme, maar omdat iedereen bewijzen wil vroeg ik me af of het al via onderzoek aangetoont kan worden nu.
Fiek komt uit frankrijk, daar is hij geboren. Is ook al behandeld geweest voor hartworm, want die had hij daar ook opgelopen

Fiekhad nog steeds 38 temp, is de bovengrens maar hij zit normaal erg laag, in de 36, dus voor hem is dit wel te hoog.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 19:25

Heeft het hem toen goed geholpen of niet?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 19:30

Dimple schreef:
Ze kunnen het inderdaad wel onderzoeken.
En anders kan een natuurgeneeskundige je vast helpen (weet ik uit ervaring)

Geerke, de teken zijn onwijs in opkomst in Nederland. Was pas nog een stuk over op tv. Ze doen er ook meer onderzoek naar. Ze zijn ook al vroeg in het seizoen in de aanval gegaan die teken. Vieze beestjes!! :r

heb ik ook gelezen...maar teken moeten wel besmet zijn.
Als Fiek uit frankrijk komt is de kans groot,de meeste paarden hebben hier de chronische vorm en niet veel last.
Mijn fries heeft piroplasmose.
Bij lyme is de Borrelia de boosdoener en bij piroplasmose de babesia.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 19:40

Kan ik iemand blij maken met ca. 400/500 gr Provarium Breeding?

Misschien iemand die in de buurt van (of tussen) 038 of 053 woont?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 19:55

senna21 schreef:
Kan ik iemand blij maken met ca. 400/500 gr Provarium Breeding?

Misschien iemand die in de buurt van (of tussen) 038 of 053 woont?

Superroos@misschien? :+

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 19:59

Zit in 026

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:34

[quote="SuperRoos"] Ja die heeft hem ooit al behandeld van lyme, maar omdat iedereen bewijzen wil vroeg ik me af of het al via onderzoek aangetoont kan worden nu.
Fiek komt uit frankrijk, daar is hij geboren. Is ook al behandeld geweest voor hartworm, want die had hij daar ook opgelopen
quote="SuperRoos"]

Ja Lyme kan regulier aangetoond worden. Onze Polie, die ernstig ziek was hebben wij bloed laten afnemen en daar kwam uit dat ze Lyme had. Ik heb haar daar indertijd heel bewust op laten testen. We moesten wel zes weken wachten op de uitslag.
Omdat ze zo erg ziek was hebben wij tevens diezelfde dag onze natuurkundige haar laten door meten via een gemailde foto en daar kwamen heel veel slechte waarden uit. Paardje was gewoon dood en dood ziek. Polie heeft toen veel natuurkundige medicatie gehad een paar weken lang en vlak voordat de uitslag kwam (weken later dus) van de reguliere dierenarts, kregen we te horen van de natuur geneeskundige dat ze beter was. Ze oogde toen ook weer fantastisch en was vrolijk en blij.
Dus toen de dierenarts kwam na zes weken dat haar lYme waarden heel erg hoog waren vertelde ik dat ze inmiddels beter was verklaard door onze natuurgeneeskundige. De dierenarts wilde gelijk weer bloed afnemen om de Lyme waarden te meten, want zij vond paardje zeer goed ogen. Meten is weten dus wij hebben wederom bloed af laten nemen die dag en dat dure onderzoek laten doen. Wederom zes weken later bleken de LYme waarden enorm verlaagd te zijn :+ . Dus ja paarden uit FRankrijk kunnen heel erg ziek in NL worden, de dierenarts kan het meten, en een natuurkundige kan het beter maken.
Polie is nog steeds, vier jaar later, super gezond en alle waarden zijn goed.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:15

Bij mij op stal ook een paard met Lyme. Sinds dit weekend weten ze het pas. De dierenartsen dachten dat het of Cushing of Lyme moest zijn.. Bleek dus lyme te zijn na testen.
Eigenaar heeft nooit een teek gezien, en onze stal ligt ook niet echt in een berucht teken gebied zeg maar. Dus de kans is wel degelijk altijd aanwezig dat ze het kunnen krijgen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:21

lyme kun je in het bloed zien bij een piek...het paard moet dus echt ziek zijn.Als het imuumsysteem goed werkt houd het het virus stil.Het is er dan nog wel maar ''slaapt''.En is dan haast niet aantoonbaar in het bloed.Het enige wat je kunt doen in geval van Lyme of Piro dat is de weerstand zo hoog mogelijk houden.Goede vitamines en mineralen,ontwormen.Bij acute piro wel behandelen met Imocarbid/Carbesia.Anders is je paard de volgende dag dood.