Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Moonlight17 schreef:Wij hebben een half jaar prednison gegeven 1 pil per dag. Na dat half jaar werd ze qua longen weer slechter met prednison. Toen hebben wij de knoop doorgehakt. Als ze zelfs in de winterperiode staan te pompen met prednison, dat ging echt te ver. Verder een super vrolijke pony nog, als ze het niet zwaar met ademen had. Misschien hadden we zelfs eerder aan de rem moeten trekken, maar ik was niet de enige die daar over te beslissen had.
Esss schreef:Moonlight17 schreef:Wij hebben een half jaar prednison gegeven 1 pil per dag. Na dat half jaar werd ze qua longen weer slechter met prednison. Toen hebben wij de knoop doorgehakt. Als ze zelfs in de winterperiode staan te pompen met prednison, dat ging echt te ver. Verder een super vrolijke pony nog, als ze het niet zwaar met ademen had. Misschien hadden we zelfs eerder aan de rem moeten trekken, maar ik was niet de enige die daar over te beslissen had.
Hier hetzelfde; normaal gesproken een hele vrolijke pony maar nu erg tam door de luchtwegproblemen.
Ik hoopte de kuur eigenlijk na een week met een hogere dosis weer af te kunnen bouwen maar ze ademt nog steeds niet goed, dus de prednison slaat helaas minder goed aan dan eerst. Eten ging moeizaam maar gaat nu wel weer ietsjes beter gelukkig. Heb met de dierenarts afgesproken dat we na de kerst contact hebben over hoe nu verder als ze deze week niet verder opknapt door de prednison.
superpony schreef:Toen mijn ruin prednison kreeg, deed dat ook niks. Hij is 440kg en kreeg 4 schepjes. (die erbij zit ) Toen gebeld met de veearts en gelijk naar 6 schepjes gegaan. Voor 9uur 's ochtends gegeven.
Dat sloeg wel aan en pas na 2wk gaan afbouwen en heel langzaam. Vanaf 3 schepjes kwam het hoesten weer wat terug en toen de flexineb kuur gedaan.
Hier is de ruin ondanks de luchtwegproblemen ook altijd vrolijk en nog actief. Is stabiel op de balsamic air momenteel, maar reageert wel op de luchtvochtigheid. Hij hoest vooral einde van de dag en begin van de nacht.
funnyhorses schreef:Heeft iemand zijn of haar paard al eens verneveld met een magnesium oplossing?
Ik kwam een interessant stuk tegen waarbij astma patiënten met magnesiumchloride werden verneveld. Magnesium verwijd/ontspant de bronchieën het zou zowiezo beter worden opgenomen als via het voer bijv.
Iemand al ervaring hiermee?
https://www.pgpraktijk.nl/magnesium-bij-chronische-astma-en-acute-astma-aanvallen/#:~:text=Magnesium%20helpt%20onder%20meer%20het,hogere%20reactiviteit%20van%20de%20luchtwegen.
Sandra_H schreef:Inmiddels wat meer gelezen (als je googelt op inhaling magnesium vind je nog meer links etc) maar het lijkt toch meer op een oplossing voor acute zware asthma aanvallen, en dan gaat het vooral ook intraveneus en niet persé via inhaleren. Niets over paarden gevonden trouwens.
Extra eiwitten geef ik ook, en extra vet, omdat ik had gelezen (in een artikel op the horse.com dacht ik) dat vetzuren ook goed zijn bij paarden met astma. Maar zowel eiwit als vet is sowieso al voor meer dan dat goed.
Ninx schreef:Ik vroeg me af wat jullie doen qua vacht & arbeid.... juist wel helemaal scheren, of deels of helemaal niet?
Mijn merrie is deels geschoren maar heeft het altijd nog erg snel warm, en wordt dus flink nat...
Ik ben dan in de weer met fleece e.d.
Maar goed, ik vroeg me af hoe jullie dat doen?
En dan nog een vraag: wat vernevelen jullie in de flexineb om het slijm los te krijgen? Ik gebruik tot nu toe alleen een zoutoplossing.
hagelslag schreef:Aangezien ik ook nog zoekende ben wat nu 't handigste is, is ze niet geschoren.
En veel word ze niet gereden. Ook ivm geen passend zadel.
Ik gebruik ook alleen zoutoplossing en daarna laat geef ik haar beweging.
Gister rondje wandelen van 2.4 km
Vandaag 20-25 minuten longeren.
T meeste stap ca 8 rondjes draven en 4x halve cirkel galop.
Nu moet ik erbij zeggen dat ze maandag weer flink aan het pompen was.
Eergister tijdens 't longeren zonder galop kwam er flink wat slijm uit.
Gister tijdens het wandelen ook.
Vandaag heeft ze 1x gehoest ma 3 rondjes draf....
Sandra_H schreef:Ninx schreef:Ik vroeg me af wat jullie doen qua vacht & arbeid.... juist wel helemaal scheren, of deels of helemaal niet?
Mijn merrie is deels geschoren maar heeft het altijd nog erg snel warm, en wordt dus flink nat...
Ik ben dan in de weer met fleece e.d.
Maar goed, ik vroeg me af hoe jullie dat doen?
En dan nog een vraag: wat vernevelen jullie in de flexineb om het slijm los te krijgen? Ik gebruik tot nu toe alleen een zoutoplossing.
Ik laat er sinds vorig jaar een uitrijdeken op staan. Voorheen altijd helemaal, behalve benen en hoofd. Dat bevalt prima, maar die van ons heeft geen megavacht van zichzelf, en krijgt het ook niet te warm tijdens het werk.
Qua flexineb: ook hier bijna alleen zoutoplossing. Maar heb ook Silvaplex in huis, af en toe gebruik ik dat even tussendoor. Maar hij heeft totaal geen klachten nu, dus ik vernevel preventief (ok....en omdat hij het heel fijn vind..., het is echt een zen-moment voor hem)