[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nnicolex

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 08:46

Bedankt! Ik ga ook contact met opnemen. Mijn paard heeft toevallig begin dit jaar ook aanval maandblindheid gehad en heeft daarnaast het headshakingsyndrome.. dus proberen waard.

Esss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 23:09

Moonlight17 schreef:
Wij hebben een half jaar prednison gegeven 1 pil per dag. Na dat half jaar werd ze qua longen weer slechter met prednison. Toen hebben wij de knoop doorgehakt. Als ze zelfs in de winterperiode staan te pompen met prednison, dat ging echt te ver. Verder een super vrolijke pony nog, als ze het niet zwaar met ademen had. Misschien hadden we zelfs eerder aan de rem moeten trekken, maar ik was niet de enige die daar over te beslissen had.

Hier hetzelfde; normaal gesproken een hele vrolijke pony maar nu erg tam door de luchtwegproblemen.
Ik hoopte de kuur eigenlijk na een week met een hogere dosis weer af te kunnen bouwen maar ze ademt nog steeds niet goed, dus de prednison slaat helaas minder goed aan dan eerst. Eten ging moeizaam maar gaat nu wel weer ietsjes beter gelukkig. Heb met de dierenarts afgesproken dat we na de kerst contact hebben over hoe nu verder als ze deze week niet verder opknapt door de prednison.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 12:05

Esss schreef:
Moonlight17 schreef:
Wij hebben een half jaar prednison gegeven 1 pil per dag. Na dat half jaar werd ze qua longen weer slechter met prednison. Toen hebben wij de knoop doorgehakt. Als ze zelfs in de winterperiode staan te pompen met prednison, dat ging echt te ver. Verder een super vrolijke pony nog, als ze het niet zwaar met ademen had. Misschien hadden we zelfs eerder aan de rem moeten trekken, maar ik was niet de enige die daar over te beslissen had.

Hier hetzelfde; normaal gesproken een hele vrolijke pony maar nu erg tam door de luchtwegproblemen.
Ik hoopte de kuur eigenlijk na een week met een hogere dosis weer af te kunnen bouwen maar ze ademt nog steeds niet goed, dus de prednison slaat helaas minder goed aan dan eerst. Eten ging moeizaam maar gaat nu wel weer ietsjes beter gelukkig. Heb met de dierenarts afgesproken dat we na de kerst contact hebben over hoe nu verder als ze deze week niet verder opknapt door de prednison.

Toen mijn ruin prednison kreeg, deed dat ook niks. Hij is 440kg en kreeg 4 schepjes. (die erbij zit ) Toen gebeld met de veearts en gelijk naar 6 schepjes gegaan. Voor 9uur 's ochtends gegeven.

Dat sloeg wel aan en pas na 2wk gaan afbouwen en heel langzaam. Vanaf 3 schepjes kwam het hoesten weer wat terug en toen de flexineb kuur gedaan.

Hier is de ruin ondanks de luchtwegproblemen ook altijd vrolijk en nog actief. Is stabiel op de balsamic air momenteel, maar reageert wel op de luchtvochtigheid. Hij hoest vooral einde van de dag en begin van de nacht.

Esss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 18:18

superpony schreef:
Toen mijn ruin prednison kreeg, deed dat ook niks. Hij is 440kg en kreeg 4 schepjes. (die erbij zit ) Toen gebeld met de veearts en gelijk naar 6 schepjes gegaan. Voor 9uur 's ochtends gegeven.

Dat sloeg wel aan en pas na 2wk gaan afbouwen en heel langzaam. Vanaf 3 schepjes kwam het hoesten weer wat terug en toen de flexineb kuur gedaan.

Hier is de ruin ondanks de luchtwegproblemen ook altijd vrolijk en nog actief. Is stabiel op de balsamic air momenteel, maar reageert wel op de luchtvochtigheid. Hij hoest vooral einde van de dag en begin van de nacht.

Er heeft uiteindelijk 2 weken gezeten tussen de vorige kuur en deze nieuwe, dus ik had verwacht dat het wel zou aanslaan als het zo dicht op elkaar zit. Ook omdat het bij het afbouwen goed bleef gaan met 1 pil om de dag. Nu lichtelijke spijt dat ik daar niet mee door ben gegaan. Was nog aan het twijfelen maar ik wilde graag van al die medicijnen af.

Ze krijgt nu 3 pillen per dag en ook voor 9 uur. Vanochtend haalde ik haar uit de wei en vond ik haar ademhaling wel goed klinken. Ik blij want dan helpt de kuur toch wel zou je denken. Alleen zodra ze begon met voer eten was het meteen mis. Slechter ademen, hoestbuien enz. Lijkt wel alsof het eten iets triggert terwijl ze het voer al jaren krijgt.

Ben nu weer begonnen met de Balsamic Air en heb de Control ook besteld in de hoop dat het wat doet. Vernevelen is geen optie helaas, ze raakt in paniek zodra ze de verneveling in haar neus voelt.

Ik hoop vooral dat ze nog even mee kan. Dat rijden niks meer wordt kan ik mee leven, ze is 21 jaar en zo bloedfanatiek waren we toch niet. Maar afscheid van haar nemen is iets waar ik nog echt niet aan moet denken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 03:18

Bij osn had er ook heel kort tussen gezeten toen. De ene prednison kuur werkte goed. Daarna begon het weer en weer met prednison begonnen en deed niks.
Maar heb zelf ook iets van 5 lange prednison kuren gehad en herken dat wel helaas.
Wij hadden de poeder overigens.

Mijn ruin is 22 en staal al langer officieel stil, maar dus wel 24/7 op de pp en af en toe mee aan de hand nog en heel stiekem soms onder het zadel een klein rondje.

Hij reageert ook heftiger tijdens of na het eten. Met name dus hardvoer. Hooi eet hij de hele dag. En ik hoor hem dus begin van de avond en voor de nacht meer.

Vernevelen ligt ook een beetje aan het apparaat. Ons eigen apparaat bubbelt zoutoplossing en maakt lawaai, is met snoer en daar reageren ze allen niet op. 2 hebben hem om gehad en de andere staan er bovenop, zijn niewsgierig.
Toen ik de felxineb had, vond mn ruin het vervelender. Niet het apparaat, maar wat er binnen kwam.
Hij en mn merrie van 27 hebben die allebei om gehad en die is gewoon iets heftiger. Maar wat moet, dat moet en ze accepteren het wel verder.

Het is wel echt een aanrader om toch eens te proberen nog. En vaak is het dan beter om het even door een ander te laten doen en zelf even uit de buurt te blijven. Dat maakt vaak een groot verschil.

De zouttherapie bij bijv Equisana is ook echt aan te raden. Er verbeteren daar zoveel paarden op de kuur en dat komt op een hele fijne manier binnen. Heb zelf in de zoutbox gestaan en is een hele aparte ervaring.

Wij zijn vandaag met de ruin met flixotide begonnen. We hadden het bij hem nog niet geprobeerd en gezien de positieve reactie op de laatste flexineb kuur en de medicatie daarin, wilde ik dit proberen en kreeg volle medewerking.
Kende de flixotide van de ruin die daarmee bij ons kwam en die had al best veel gehad ervan. De veearts van daar gaf ook door op het einde dat we meer mochten geven. Maar onze veearts zegt juist rustig te beginnen en voorzichtig te zijn.
Hij heeft vanmiddag en vanavond 1 pufje gehad en dan hoest hij even, maar we gaan het zien. Ik heb de balsamic air even niet meer gegeven om het effect te zien.
En eerlijk? Ik was niet zo enthousiast toen over de flixotide, maar wil nu echt alles geprobeerd hebben. Dus ook een stukje egoisme.

Als dit niet werkt of hij wordt slechter, gaan we toch echt de laatste fase in. Het is niet zijn enige probleem, maar hij is ontzettend vrolijk, actief en heeft nog een goede conditie. Maar waar hij het af en toe vandaan haalt??

Starlight001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 12:01

Hoi allemaal,
Hoe geven jullie je hoestende paarden hooi/voor droog? ik las ergens dat ze beter niet uit hooinetten kunnen eten i.v.m. stof. Mijn paard krijgt zijn voor droog uit een slowfeeder net. Ik vroeg mij af hoe jullie dit doen?

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 12:25

Wij voerden sowieso al nooit meer uit een net of zak, en nu nog steeds niet. Ons (gestoomde) hooi, dat hij onbeperkt krijgt, wordt deels in een zelf gemaakte hooibak (gewoon een stuk rubber rol bevestigd in een hoek van de box) en deels buiten in zijn uitloop op de grond gegeven.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 12:34

Wij hebben buiten bakken waar ze zo uit eten. Dan 2 bakken waar ik netten overdwars in hang.

Met dit weer geven we meer in de schuilstal en hangen we wel netten op. Dat is wel tijdelijk, omdat we een grotere schuilstal gaan neerzetten en we dan ook bakken gaan maken.

Wij hebben nu ander hooi dat echt minder stoffig is, maar alsnog vind je altijd wel stof en zand op de bodem.

Die van ons staan wel op onbeperkt hooi en laten heel veel restjes liggen.

Mijn ruin hoest nu vooral in de avond en begin van de nacht. Overdag hoor ik hem echt nauwelijks. Ik geef luchtvochtigheid de schuld.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 16:05

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 16:14

Nog niet van gehoord. En dus geen ervaring mee. Wel met magnesium via de huid, omdat het op die manier beter wordt opgenomen dan door het voer, bij zowel mezelf als paardlief. Daardoor weet ik wel dat het beter is om te voorkomen dat de magnesium in aanraking komt met metalen delen (van bijvoorbeeld een halster), want dat kan dan gaan roesten.

Mijn eerste ingeving is dan ook dat het misschien niet zo heel best zal zijn voor het dure flexineb verneveldingetje....

Ik ga je link eens even lezen

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 16:18

Het is natuurlijk een verdunning van magnesium en mijn vernevelaar is van kunststof dus daar roest niks.
Vond het wel interessant om te vermelden.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 16:35

Hm, maar jij hebt toch ook een flexineb? In de medicatiecupjes (ik kwam net even niet zo snel op dat woord) zit mesh verwerkt van ik weet even niet meer wat voor metaalsoort. Het lijkt me dat magnesium, in het artikel hebben ze het over magnesiumsulfaat, weet niet of dat hetzelfde inwerkt als chloride, daar ook op kan inwerken.
Al met al klinkt het zeker interessant hoor, maar ik zou dit zelf niet snel aandurven.

Magnesium(chloride) via de huid ben ik wel weer erg over te spreken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 16:52

funnyhorses schreef:
Heeft iemand zijn of haar paard al eens verneveld met een magnesium oplossing?
Ik kwam een interessant stuk tegen waarbij astma patiënten met magnesiumchloride werden verneveld. Magnesium verwijd/ontspant de bronchieën het zou zowiezo beter worden opgenomen als via het voer bijv.
Iemand al ervaring hiermee?

https://www.pgpraktijk.nl/magnesium-bij-chronische-astma-en-acute-astma-aanvallen/#:~:text=Magnesium%20helpt%20onder%20meer%20het,hogere%20reactiviteit%20van%20de%20luchtwegen.

Nee, nog nooit gedaan. Interessant, maar ik zou dan wel willen weten voor paarden welke magnesium en in welke oplossing/verhouding dat moet.

Ook vraag ik me dan af of het voldoende is en hoelang het werkt.

Uit humaan onderzoek had ik ook ooit gelezen dat eiwitten belangrijk zijn bij astma patienten, dus dat geef ik wel al enige tijd extra. Hij hoest wel, maar niet aanhoudend.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:05

Inmiddels wat meer gelezen (als je googelt op inhaling magnesium vind je nog meer links etc) maar het lijkt toch meer op een oplossing voor acute zware asthma aanvallen, en dan gaat het vooral ook intraveneus en niet persé via inhaleren. Niets over paarden gevonden trouwens.

Extra eiwitten geef ik ook, en extra vet, omdat ik had gelezen (in een artikel op the horse.com dacht ik) dat vetzuren ook goed zijn bij paarden met astma. Maar zowel eiwit als vet is sowieso al voor meer dan dat goed.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:12

Sandra_H schreef:
Inmiddels wat meer gelezen (als je googelt op inhaling magnesium vind je nog meer links etc) maar het lijkt toch meer op een oplossing voor acute zware asthma aanvallen, en dan gaat het vooral ook intraveneus en niet persé via inhaleren. Niets over paarden gevonden trouwens.

Extra eiwitten geef ik ook, en extra vet, omdat ik had gelezen (in een artikel op the horse.com dacht ik) dat vetzuren ook goed zijn bij paarden met astma. Maar zowel eiwit als vet is sowieso al voor meer dan dat goed.

Oke, dus nog even verder zoeken of er meer bekend is bij paarden.

De new forest heeft obesitas, is hb geweest en ooit ir getest. Ik was altijd voorzichtig met voeren, omdat hij na beenblessures niet meer werkte.

Maar sinds we heb eiwitten voeren, is hij juist minder dik.

Vet geven we nu in de vorm van gemalen lijnzaad. Maar twijfel om weer olie te geven, omdat ik vaak vergeet te malen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:24

Volgens mij maakt de vorm van magnesium niet uit om te vernevelen?
Ik heb een vernevelaar van dandy boy die bruine zeg maar voor een paar honderd euro.
Intraveneus is niet aan te raden bij paarden daar kunnen ze een hartstilstand van krijgen.
Ik vind dat er bbar weinig te vinden is voor paarden op het gebied van luchtwegen. De artikelen zijn dan wel op mensen gebaseerd maar ok vond het best interessant genoeg om in de groep te gooien.
Eiwitten zijn ook belangrijk en volgens mij de methionine gecombineerd met b vitamines zou voor de allergische luchtwegen goed werken.(remt geloof ik histamine?)
Blijft een puzzel soms die paarden pfff soms denk ik wel eens waar ben ik aan begonnen -O-

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:35

er is best heel veel te vinden hoor, alleen niet persee in Nederland en je moet goed zoeken, en soms ineens tegen iets aanlopen.
Ik zou sowieso ook niet zomaar magnesium gaan vernevelen, zonder overleg met een deskundige.
En ik heb nog steeds niet iets gezien waardoor ik dacht hee....dat voegt echt iets toe aan de middelen die er al zijn (om te vernevelen).
Een puzzel is en blijft het sowieso, wat voor het ene paard werkt doet voor het andere weer weinig.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:57

Ik kom toch vaak hetzelfde tegen op internet al dan niet in een andere taal.
Sommige onderwerpen verdienen echt meer onderzoek maar dat kost geld en waar niks aan verdiend kan worden word op de lange baan geschoven.

Maar wat is er nou riskanter aan magnesium vernevelen of oraal voeren? Het pluspunt wat ik zie is dat het met vernevelen komt waar je het hebben wilt of waar het lichaam het juist nodig heeft, toch? Wat maakt magnesium zo veel riskanter dan de andere producten die er al zijn? Ik weet het niet.

Yendiboko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 20:50

Hoi!

3 week geleden is Yendi op vlas komen te staan en ben ik begonnen met pulmitranq geven door zijn voer. Leek echt super goed te gaan, had hem 3 week lang niet meer horen hoesten.. Tot vandaag, tijdens het eten van zijn grasmix had die toch weer 3 “opa kuchjes” noem ik het. Klinkt heel droog.... Word er echt een beetje moedeloos van, het leek zo goed te gaan ..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 22:40

Ik vroeg me af wat jullie doen qua vacht & arbeid.... juist wel helemaal scheren, of deels of helemaal niet?
Mijn merrie is deels geschoren maar heeft het altijd nog erg snel warm, en wordt dus flink nat...
Ik ben dan in de weer met fleece e.d.

Maar goed, ik vroeg me af hoe jullie dat doen?

En dan nog een vraag: wat vernevelen jullie in de flexineb om het slijm los te krijgen? Ik gebruik tot nu toe alleen een zoutoplossing.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 22:59

Aangezien ik ook nog zoekende ben wat nu 't handigste is, is ze niet geschoren.
En veel word ze niet gereden. Ook ivm geen passend zadel.

Ik gebruik ook alleen zoutoplossing en daarna laat geef ik haar beweging.
Gister rondje wandelen van 2.4 km
Vandaag 20-25 minuten longeren.
T meeste stap ca 8 rondjes draven en 4x halve cirkel galop.

Nu moet ik erbij zeggen dat ze maandag weer flink aan het pompen was.

Eergister tijdens 't longeren zonder galop kwam er flink wat slijm uit.
Gister tijdens het wandelen ook.
Vandaag heeft ze 1x gehoest ma 3 rondjes draf....

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 23:08

Ninx schreef:
Ik vroeg me af wat jullie doen qua vacht & arbeid.... juist wel helemaal scheren, of deels of helemaal niet?
Mijn merrie is deels geschoren maar heeft het altijd nog erg snel warm, en wordt dus flink nat...

En dan nog een vraag: wat vernevelen jullie in de flexineb om het slijm los te krijgen? Ik gebruik tot nu toe alleen een zoutoplossing.

Ik laat er sinds vorig jaar een uitrijdeken op staan. Voorheen altijd helemaal, behalve benen en hoofd. Dat bevalt prima, maar die van ons heeft geen megavacht van zichzelf, en krijgt het ook niet te warm tijdens het werk.

Qua flexineb: ook hier bijna alleen zoutoplossing. Maar heb ook Silvaplex in huis, af en toe gebruik ik dat even tussendoor. Maar hij heeft totaal geen klachten nu, dus ik vernevel preventief (ok....en omdat hij het heel fijn vind..., het is echt een zen-moment voor hem)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 23:10

hagelslag schreef:
Aangezien ik ook nog zoekende ben wat nu 't handigste is, is ze niet geschoren.
En veel word ze niet gereden. Ook ivm geen passend zadel.

Ik gebruik ook alleen zoutoplossing en daarna laat geef ik haar beweging.
Gister rondje wandelen van 2.4 km
Vandaag 20-25 minuten longeren.
T meeste stap ca 8 rondjes draven en 4x halve cirkel galop.

Nu moet ik erbij zeggen dat ze maandag weer flink aan het pompen was.

Eergister tijdens 't longeren zonder galop kwam er flink wat slijm uit.
Gister tijdens het wandelen ook.
Vandaag heeft ze 1x gehoest ma 3 rondjes draf....

Hoe vaak en hoe lang vernevel je dan? Elke dag een week achter elkaar? En dan steeds even beweging?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 23:11

Sandra_H schreef:
Ninx schreef:

Ik laat er sinds vorig jaar een uitrijdeken op staan. Voorheen altijd helemaal, behalve benen en hoofd. Dat bevalt prima, maar die van ons heeft geen megavacht van zichzelf, en krijgt het ook niet te warm tijdens het werk.

Qua flexineb: ook hier bijna alleen zoutoplossing. Maar heb ook Silvaplex in huis, af en toe gebruik ik dat even tussendoor. Maar hij heeft totaal geen klachten nu, dus ik vernevel preventief (ok....en omdat hij het heel fijn vind..., het is echt een zen-moment voor hem)

Wat grappig, mijn merrie vind het gelukkig ook niet vervelend.... fijn dat het bij jou nu zo goed gaat!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 23:12

Nog even een andere vraag, ik plaats em toch even 'los': merken jullie dat het weer opspeelt (luchtwegen) op momenten dat ze opeens veel trager zijn?
Dus dat je het meer merkt aan het trage/ slome, en niet zozeer het hoesten?